محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843066717
همه زنان سینمای ایران
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
سینمای اجتماعی معاصر ایرانی؛
همه زنان سینمای ایران
یکی از مطرحترین چهرههای جشنواره فیلم فجر سال گذشته، امسال در جشنواره غایب است. همه هیاهوهای «شیار ۱۴۳» فروکش کرده و حالا آبیار راحتتر درباره زنان دنیای سینمای ایران حرف میزند.
به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، آنچه مسلم است سینمای اجتماعی یکی از بالندهترین، جریان سازترین و ارزشمندترین گونههای سینمایی است که رسیدن به آن به عنوان جریانی میان متنی در حدفاصل جامعه و فرهنگ کار سختی است. این سینما دستورالعملی نیست یعنی نمیتوان با سفارش بیرونی اعم ازدولتی و غیر دولتی در این حوزه به نتیجه مطلب رسید.
سینمای اجتماعی باید ازاجتماع سفارش بگیرد. قهرمانان خود را از همین مردم اطرافمان بگیرد زنان و مردانی که همه روزه از کنار ما میگذارند هر یک قهرمان یک داستان و یا به عبارتی دیگر یک زندگی هستند که شاید تلنگری باعث همپوشانی این داستان با داستان زندگی ما شود. برای نمایش این زنان باید نیازها، مشکلات و دغدغههایشان را شناخت همچنین طبقه اجتماعی خواستگاه و نوع زتدگی آنها. ابتدا باید چشم را باز کرد و از این دریچه به آنها نگریست و سپس دریچهای دیگر به نام دوربین. همانطوریکه بنی اعتماد به زیر پوست شهر نفوذ میکند و درون پرغوغای مادری ایرانی را ترسیم میکند و گلاب آدینه رو به دوربین به قلب دردمندش اشاره میکند و میگویدد از اینجا فیلم بگیرید! این تصویر به صورت کامل تعریف سینمای اجتماعی است.
باید توجه داشت نمایش صرف هرآنچه در جامعه میگذرد به فیلم اجتماعی مبدل نمیشود. در این مسیر باید درونیات انسانهای معاصر را از دل هزارتویی به نام جامعه که خود ساختهاند بیرون و به تصویر کشید که به یقین کار مشکلی است. در سینمای اجتماعی باید درام را از تار وپود جامعه تنید از خودمان و آدمهای اطرافمان که در اثر گذر زمان معمول یا معمولی شدهایم، در این سینما درام از دل روزمره بیرون میآید بستری که شاید عاری از قهرمانان کلاسیک و حماسی باشد و قهرمانان آن خاکستریاندگاه کم رنگ وگاه پررنگ و در برخی مواقع حتی نمیتوان بین قهرمان و ضد قهرمان به اجماع رسید و هر کسی از ظن خود با قهرمانی شبیه به خویشتن همراه میشود. این مقدمه بخشی از سختیهای کار کردن در حوزه سینمای اجتماعی را نشان میدهد.
در شکل گیری سینمای اجتماعی در ایران و تبدیل این سینما به عنوان جریانی هویت دار شکی نیست کهگاه آن به صورت قدرتمند وگاه به صورت حاشیهای عمل کرده است در واقع این سینما وجود دارد و بودن یا نبودن آن مساله نیست. با قیاس سینمای ایران در قبل و بعد از انقلاب به روشنی میتوان این مساله را دریافت، هرچند که در گذشته نیز جرقههای ارزشمندی همچون دایره مینا و گوزنها یا آرامش در حضور دیگران... در سینمای اجتماعی دیده میشوند که قابل تامل و کتمان ناپذیر هستند.
و اما به صورت خاص، بررسی تصویر زنان در سینمای اجتماعی که قطعا چالش برانگیزتر از تصاویر مربوط به مردان است. اما زنان دوران ما چه ویژگی دارند و از چه ریشهها و خواستگاهی میآیند و در شرایط معاصر چه تاثیراتی را از جامعه، مدنیت و مدرنیسم پذیرفتهاند و تصاویر مربوط به زنان در سینما تا چه اندازه با هویت آنها منطبق است و به بیان دیگر و صریحتر آیا سینمای اجتماعی ایران تصویری درست از زن ایرانی نمایش میدهد؟
پاسخ به این سوال سخت است. سینما در پارهای از موارد به تصویر واقعی و تاثیرذار زن ایرانی نزدیک شده، اما در بیشتر مواقع این فاصله معنادار بین تصویر و واقعیت زن ایرانی دیده میشود. از نیمه پر لیوان وارد میشویم. چندین پرتره درخشان از زنان ایرانی در سینما وجود دارد که بیشک یکی از خالقان آنها رخشان بنی اعتماد است. بنی اعتماد با نرگس نشان داد که به خوبی مشکلات زنان طبقه متوسط را میشناسد و این تصویر قابل لمس و تاویل بردار عامل ماندگاری فیلم نرگس در میان خیل عظیم آثار تجاری و یا فیلمهای کم اثر آن دوره شد. در واقع بنی اعتماد تصویر متفاوت و کنشمندی از زن که در سینمای اوایل دهه شصت به یک موجود حاشیهای، تحت مالکیت مرد و بیشتر برای پر کردن کادر دوربین در سینما مبدل شده بود ارایه داد تا دومین کلیشه رایج زن ایرانی بشکند و تصویر زنان در سینما از محدوده آشپزخانه و خانه فراتر رود که این مساله هم به نتایج مثبتی منجر شد و هم آفتهایی در پی داشت.
همراستا با این جریان یعنی حرکت تصویر زن ایرانی در سینما به سمت واقعیت اجتماعی، البته باز شدن فضا موضوعات دیگری نیز مطرح کرد. یکی از این موضوعات حضور تاثیرگذار زن در سینمای دفاع مقدس بود سینمای دفاع مقدس که سینمایی مردانه تلقی میشد و میشود در اوایل مسیر خود حضور زنان را تنها به بخشهای خارج از جبهه محدود کرده بود و تصاویر زنان در این آثار معمولا یا در دست داشتن تلفن و یا به دنبال نامه جستوجو کردن با اشکی برچشم و یا نگرانی خارج از وصف دیده میشد. اما یک فیلمساز مرد سرانجام این کلیشه را شکست رسول ملاقلیپور با فیلم سفر به چزابه این کلیشه رایج را شکست و تصویری تاثیرگذار و کنشمند و در عین حال برآمده ازفرهنگ اسلامی و ایرانی را ترسیم کرد. اگر به جنبههای اجتماعی سینمای دفاع مقدس اعتقاد داشته باشیم چون به هر حال در هر فیلمی رگههایی از نگرش به جامعه وجود دارد چون ما در فیلمها، ناگزیریم انسانها و محل زنگی آنها را نمایش دهیم هر دو این موارد وصل به اجتماع میشوند اما سینمای دفاع مقدس اتصال بیشتری به جامعه دارد چون در این کنش، یعنی دفاع مقدس فرد تلاش میکند تا نیروی بیرونی که در جهت از بین بردن نظم اجتماعی موجود حمله کرده را متقف کند و یا از میان بردارد به همین دلیل تمامی اقشار جامعه در گیر این سینما میشوند بنابراین با توجه به جنبههای اجتماعی غیر قابل کتمان در سینمای دفاع مقدس میتوان گفت ملاقلیپور با فیلمهایی چون سفر به چزابه، هیوا و حتی مزرعه پدری نقشی مهم در نمایششان و جایگاه زن ایرانی در سینما ایفا کرده است. زنان فیلمهای ملاقلیپور تک بعدی نیست نقطه ثقل نگاه خانواده و ترکیبی از دختر همسر مادر نحسوب میشوند. آنها انسانهایی هستند که به عنوان مرکز جامعه هر کودکی از هر نسلی تنها با رسیدن به آنها به آرامش میرسد. هیوا نمونه شاخص این زنان است و از سوی دیگر نباید از آثار احمدرضا درویش نیز بدون ذکر حداقل نام آنها عبور کنیم. درویش نیز در سرزمین خورشید یا کیمیا تصاویری تاثیرگذار از زن ایرانی خلق میکند در نهایت از این رهگذر، یعنی سینمای اجتماعی با رویکرد نمایش پشت پرده دفاع مقدس به یک اثر درخشان دیگر میرسیم که تصویری به غایت تاثیرگذار از مادر ایرانی به تصویر میکشد فیلم گیلانه ساخته بنی اعتماد.
صحبت به درازا کشید چون سینمای اجتماعی ایران گستره وسیعی را در برمی گیرد ناگزیریم تا برای ادا شدن حق مطلب به برخی دیگر از مصداقها نیز اشاره کنیم. یکی از رویکردهایی که با افزایش تصاویر زنان در سینما به وجود آمد نگاه توام با جابنداری یا فمینیستی به زن بود. نمادهای این نگاه که در تقابل با جامعه مرد سالار ایران شکل گرفته را درآثار برخی از آثار فیلمسازان کشور میتوان یافت. نکته شاخص اینکه اینجانبداری در اغلب موارد شکل اگزجره و غلو شدهای به خود گرفت که درنهایت نمیتوان تصاویر حاصل آن را چندان متناسب با شخصیت واقعی زن ایرانی دانست وگاه حتی برخی از فیملسازان پا را فراترنهاده والگوهای شخصیتی و رفتاری زنان خارجی و عموما غربی را در فیلمها رواج دادند که جامعه چندان با آنها همدات پنداری نکرد و زنان مرد صفت و اکشن کار نتوانستند محلی از اعراب در سینمای ایران به دست آوردند در حالی که در دورهای مردان اکشن کار مثل هاشمپور و قریبیان.... سالها سکان سینمای ایران را در دست داشتند.
در این میان نباید تصاویر تاثیرگذار نسل اول سینمای ایران از زن ایرانی را فراموش کنیم مهرجویی، تقوایی، کیمیایی و از نسل بعدی عیاری و حاتمی کیا و از نسل جدید اصغر فرهادی تصاویری تاثیرگذار از زن ایرانی خلق کردهاند. کیمیایی با فیلم دندان مار و سلطان شکل دیگری از زن ایرانی را ترسیم کرد زنی دردمند و در عین حال قدرتمند که در جامعه مردسالار و خشن و کثیف گلیم خود را از آّب بیرون میکشد. مهرجویی اما سنتیتر عمل میکند و زن ایرانی را در محیط اصلی کنش خود یعنی خانه با تمام ویژگیهایش ترسیم میکند تصویری که همه ما از زنان در ذهن داریم اما به دلیل روزمره گی به آن توجه نمیکنیم تا مهرجویی نشان دهد که در اطرافمان موجودات بزرگ و تاثیرگذار و جذابی از نظر نمایشی وجود دارند. فیلمساز جریان سازی چون ابراهیم حاتمی کیا که آثارش همواره مورد توجه اقشار مختلف جامعه بوده نقش مهمی در نمایش تصویری انسانی، کنشمند و حتی توام با درایت و قدرت از زن ایرانی در سینما داشت قهرمانان مونثی صاحب هویت و برآمده از متن جامعه و متناسب باشان زن ایرانی در آثار حاتمی کیا از بوی پیراهن یوسف، از کرخه تا راین روبان قرمز تا ارتفاع پست دیده میشود که در نهایت با شخصیت نرگس در ارتفاع پست به اوج خود رسید. اما تقوایی و در ادامه او اصغر فرهادی تصاویر درست و برآمده از نیازهای واقعی زنان معاصر در روابط جدید مدنی و عرصههای اجتماعی متاخرتر از جمله فیلمهای کاغذ بیخط و چهارشنبه سوری و در ادامه جدایی نادر از سیمین خلق کردند که جزو داشتههای سینمای اجتماعی ایران محسوب میشود.
در نهایت برای جمع بندی این موضوع به صورت کلی میتوان گفت که حضور زن در سینمای اجتماعی از اوایل انقلاب به صورت حاشیهای شروع شد و در سینمای ده هفتاد به اوج خود رسید و از آن پس با جهت گیریهای افراطی، غلوآمیز و جانبدارانه ادامه یافت و تاثیرگذاری اولیه خود را به مرور از دست داد. متاسفانه در این مسیر برخی از فیلمسازان تاثیرگذار به مرور مرعوب مشکلات و پیچیدگیهای جامعه معاصر شدند و تصاویری تلخ، سیاه و یاس آوری از زن ایرانی خلق کردند و در این میان به جز آثار معدودی نتوانستند حق مطلب را در خصوص جایگاه اسلامی و ایرانی زن و به ویژه نمایش مادران این سرزمین خلق کنند. مادرانی که از پیدایش تمدن در ایران محور اصلی خانوادههای ایرانی و اسلامی هستند. نرگس آبیار تسنیم 115
۱۸/۱۱/۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]
صفحات پیشنهادی
نظر مثبت رییس سازمان سینمایی درباره مستندهای فجر - اخبار ایران و جهان |
نظر مثبت رییس سازمان سینمایی درباره مستندهای فجر شناسهٔ خبر 2488650 جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۱ هنر > سینمای ایران حجتالله ایوبی رییس سازمان سینمایی با حضور در برج میلاد به تماشای دو مستند نشست و در صحبتهایش از سینمای مستند و حضورش در فجر دفاع کرد به گزارش خبرنگار مهر حجتاپیام رضاداد در آستانه تحویل سی و سومین بهار سینمای ایران سیمرغ سینمای ایران به اندیشه ناب عدالت و عشق پیامبر ر
پیام رضاداد در آستانه تحویل سی و سومین بهار سینمای ایرانسیمرغ سینمای ایران به اندیشه ناب عدالت و عشق پیامبر رحمت و مهربانی میزن استدر بخشی از پیام رضاداد به سی و سومین جشنواره فیلم فجر آمده است سیمرغ سینمای ایران مزین است به اندیشه ناب و عمیق و انسانی ایثار عدالت عشق محبت وسینماگرانی که سی وسومین بهار سینمای ایران را ندیدند
سینماگرانی که سی وسومین بهار سینمای ایران را ندیدند تاریخ انتشار یکشنبه 12 بهمن 1393 ساعت 12 19 | شماره خبر 1816592850476617112 تعداد بازدید 0 پ پ از اوایل بهار سال 93 سینمای ایران در غم هنرمندان در عرصه های مختلف به سوگ نشست و هنرمندانی را ازدست داد که تجربیات و دانسته هایشسینمای ایران و گذار از «پایان باز» به «آغاز باز»!
سینمای ایران و گذار از پایان باز به آغاز باز برآیند پنج روز اول جشنواره سیوسوم بیش و پیش از هرچیز نشاندهندهی این است که سینمای داستانگو و قصهپرداز در بدترین شرایط خود در چندین سال اخیر به سر میبرد نویسنده امیر ابیلی پایان باز چندسال یکی از بحثرقابت یک فیلم کودک و نوجوان با سینمای اجتماعی - اخبار ایران و جهان |
چهارشنبه ها با گیشه سینمای ایران رقابت یک فیلم کودک و نوجوان با سینمای اجتماعی شناسهٔ خبر 2476945 چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۳ هنر > سینمای ایران گورداله به جمع فیلم های در حال اکران سینمای ایران پیوست تا با فیلمهای اجتماعی در حال اکران در گیشه فروش رقابت کند به گزارش خبراین روزها باید در هوای سینمای ایران نفس بکشیم/ بازار سلفی داغ بود - اخبار ایران و جهان |
حاشیه مهر از افتتاحیه فیلم فجر 33 این روزها باید در هوای سینمای ایران نفس بکشیم بازار سلفی داغ بود شناسهٔ خبر 2480415 یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۹ هنر > سینمای ایران مراسم افتتاح سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نام حضرت محمد ص و در نهایت سادگی برگزار شد ولی هرجا هنپیشکسوتان سینمای ایران در یک قاب/ عکس
پیشکسوتان سینمای ایران در یک قاب عکس تاریخ انتشار شنبه 6 دی 1393 ساعت 09 23 | شماره خبر 1772120594585806077 تعداد بازدید 505 پ پ رییس سازمان سینمایی با حضور در پشت صحنه فیلم سلام پدربزرگ با عوامل این اثر سینمایی و جمعی از بازیگران پیشکسوت سینمای ایران دیدار کرد رییس سازمداوران بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر معرفی شدند
داوران بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر معرفی شدند فرهنگ > سینما - دبیر جشنواره بین المللی فیلم فجر اسامی هیات داوران بخش سودای سیمرغ سی و سومین جشنواره فیلم فجر را اعلام کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین علیرضا رضاداد در حضور دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد ایادداشت وارده/ ادامه این روند موجب فساد و رانت در سینمای ایران میشود
یادداشت وارده ادامه این روند موجب فساد و رانت در سینمای ایران میشودمدیر گروه هنر و تجربه در برنامه تلویزیونی هفت به جای ارایه دلایل مستدل منتقد و کارشناس سینما را متهم به تامین نشدن منافع شخصی کرد برنامه تلویزیونی هفت در جمعه گذشته مناظره ای میان امیر قادری منتقد و کارشناس و«قول» فیلم شریفی بود/ ضعیف در ارائه شگردهای سینمایی - اخبار ایران و جهان |
مدیر سابق گروه فیلم و نمایش شبکه 4 قول فیلم شریفی بود ضعیف در ارائه شگردهای سینمایی شناسهٔ خبر 2481671 یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۹ هنر > سینمای ایران مدیر سابق گروه فیلم و نمایش شبکه 4 معتقد است فیلم قول که در روز اول جشنواره فجر نمایش داده شد گرچه اثری شریف و پاک و کودجنتی: سینمای ایران در جهان برجسته است/ باید در سالگرد پیروی انقلاب اسلامی، فضای بانشاطی ایجاد کنیم
جنتی سینمای ایران در جهان برجسته است باید در سالگرد پیروی انقلاب اسلامی فضای بانشاطی ایجاد کنیم فرهنگ > مدیریت فرهنگی - مهر نوشت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد جمهوری اسلامی ایران در حوزه سینما دستاوردهای ارزشمندی داشته است ونشستهای «نسبت سینمای ایران و منافع ملی»؛ «کارکردهای سینمای اجتماعی مطلوب» بررسی میشود
نشستهای نسبت سینمای ایران و منافع ملی کارکردهای سینمای اجتماعی مطلوب بررسی میشودهفتمین جلسه از سلسله نشستهای نسبت سینمای ایران و منافع ملی با موضوع ماهیت و کارکرد سینمای اجتماعی مطلوب با حضور سعید مسغاثی و مهرزاد دانش از منتقدان سینما در حوزه هنری برگزار خواهد شد به گزابررسی «کارکردهای سینمای اجتماعی مطلوب» در حوزه هنری - اخبار ایران و جهان |
بررسی کارکردهای سینمای اجتماعی مطلوب در حوزه هنری شناسهٔ خبر 2473244 یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۲ هنر > سینمای ایران هفتمین جلسه از نشستهای نسبت سینمای ایران و منافع ملی به بررسی کارکردهای سینمای اجتماعی مطلوب اختصاص دارد و در این جلسه سعید مستغاثی و مهرزاد دانش به مناظرههمه ما چون اولیس تنها هستیم/ از ایران فقط تصویر سیاسی ارائه شده است - اخبار ایران و جهان |
کارگردان آلمانی در گفتگو با مهر همه ما چون اولیس تنها هستیم از ایران فقط تصویر سیاسی ارائه شده است شناسهٔ خبر 2480077 یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۳ هنر > تئاتر Loading دریافت 34 MB کارگردان آلمانی نمایش کمپلکس اودیسه با اشاره به مفهومی که این نمایش قصد انتقال آن را در جهسینمای امروز ایران شاهد پرواز سیمرغی 33 ساله است - اخبار ایران و جهان |
پیام دبیر جشنواره فیلم فجر سینمای امروز ایران شاهد پرواز سیمرغی 33 ساله است شناسهٔ خبر 2478220 جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۰ هنر > سینمای ایران پیام علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر به این رویداد سینمایی منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر متن پيام عليرضا رضاداد بدين شرح است &nbs-«سونامی محتوازدگی» سینمای ایران به بردگی فکری منجر میشود
کیانوش عیاری سونامی محتوازدگی سینمای ایران به بردگی فکری منجر میشود کیانوش عیاری یکی از بزرگترین کارگردان های سینمای ایران نظرات جالب و رادیکالی در باره وجود محتوا در سینمای ایران دارد کیانوش عیاری جهان بینی دارد تکلیفش با آدم ها روابط دنیا و مهمتر از همه سینمااعضای شورای راهبردی امور بین الملل سینمای ایران معرفی شدند
اعضای شورای راهبردی امور بین الملل سینمای ایران معرفی شدندحجت الله ایوبی به جای حکم برای بزرگان سیاست خارجی و هنرمندان مطرح سینمای ایران با سپاس نامهای اعضای شورای راهبردی امور بینالملل سینمای ایران را رسماً معرفی کرد به گزارش خبرگزاری فارس به موجب سپاس نامه معاون وزیر فرهنگ-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها