تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830046202




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همه ما چون اولیس تنها هستیم/ از ایران فقط تصویر سیاسی ارائه شده است - اخبار ایران و جهان |


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: کارگردان آلمانی در گفتگو با مهر:
همه ما چون اولیس تنها هستیم/ از ایران فقط تصویر سیاسی ارائه شده است

نمایش کمپلکس اودیسه


شناسهٔ خبر: 2480077 یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۳
هنر > تئاتر

Loading...
دریافت 34 MB

کارگردان آلمانی نمایش «کمپلکس اودیسه» با اشاره به مفهومی که این نمایش قصد انتقال آن را در جهان امروز داشته، عنوان کرد تصویری که از ایران به مردم کشورش ارائه می شود جنبه سیاسی دارد و خلاف واقعیت است. فلیکس ماتیاس اوت کارگردان نمایش «کمپلکس اودیسه» که از کشور آلمان در بخش بین الملل این دوره از جشنواره حضور داشت درباره ویژگی های نمایش اقتباسی خود از داستان حماسی هومر به خبرنگار مهر گفت: موضوع سفر اودیسه از مدت‌ها پیش ذهن مرا به خود درگیر کرده بود. داستان هومر که می توان آن را از بنیان های تئاتر اروپا و نخستین اثر نمایشی حماسی دانست برای من حائز اهمیت است چون به نظرم حماسه و به طور اخص اودیسه به شکل عمیقی به مفهوم وجود و هستی انسان می پردازد، از این رو به نظرم آمد این داستان زمینه مناسبی برای شکل دادن به یک نمایشنامه مدرن باشد.وی درباره پیشینه آشنایی خود با تئاتر اظهار کرد: من در خانواده ای تئاتری به دنیا آمده و رشد کرده ام، پدر و مادرم بازیگر تئاتر هستند و من از سنین کودکی با صحنه تئاتر آشنا شده ام. من پیش از آن که کارگردانی را آغاز کنم در نمایشنامه های زیادی بازی کرده ام، بعدها در رشته های طراحی صحنه و حرکات موزون معاصر تحصیل کردم.
نمایش کمپلکس اودیسه
ماتیاس اوت در پاسخ به اینکه چه ارتباطی بین حماسه اودیسه و زندگی مدرن امروزی وجود دارد؟ گفت: به نظرم بین این داستان و زندگی امروز بشر ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. بشر امروز هم مانند قهرمان داستان هومر به تنهایی در یک سفر به سر می برد، درست مانند اولیس که گرچه در سفرش همراهانی دارد اما در مواجهه با خدایان تنها است، او از سوی خدایان تنبیه و آواره شده و در راه بازگشت به خانه با انواع بلایا مواجه می شود.وی افزود: این وضعیت را می توان با شرایط انسان امروزی مقایسه کرد به نظرم همه ما به نوعی مانند اولیس در چنین تنهایی و آوارگی به سر می بریم و به دنبال یک موطن هستیم. این مفهومی فلسفی است که در هنر پست مدرن به وفور از آن بحث می شود. بشر امروز با وجود ارتباطات گسترده و شبکه های اجتماعی بازهم تنها است، خود من با داشتن بیش از 2 هزار دوست در صفحه فیسبوک، همچنان احساس تنهایی می کنم.  کارگردان نمایش «کمپلکس اودیسه» در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر داستان اودیسه به خاطر قابلیت های سورئالش جذابیت خاصی برای من داشت، دارای شخصیت های حماسی و موقعیت های رویایی بود که به من امکان می داد داستانم را بین آگاهی و ناخودآگاه، بیداری و رویا و با زبان تصاویر تعریف کنم. هر چند دیالوگ در نمایشنامه ما نقش بارزی دارد اما تصویر هم جایگاه مهمی دارد. تلاش ما این بوده است که تماشاگر نمایش هم مانند شخصیت های داستان این موضعیت رویاگونه را تجربه کرده و با آنها همذات پنداری داشته باشند.
نمایش کمپلکس اودیسه
وی با بیان این که هدف این نمایش انتقال پیام خاصی به مخاطب نیست، یادآور شد: ما در واقع می خواستیم زمینه ای را ایجاد کنیم تا هر کسی بتواند داستان شخصی اش را از آن استخراج کند. مثل قهرمان این داستان، هر یک از ما به گونه ای در حال سفر هستیم و با مشکلات عدیده ای در زندگی مان دست و پنجه نرم می کنیم از بیماری ها گرفته تا ترس، مرگ و دیگر مسائلی که به وجود و هستی ما باز می گردد. اعتقاد و عقیده درونی نیز از جمله این که خدا کیست و چگونه می توان او را شناخت جزو موضوعات کلیدی مطرح شده در این داستان است.وی در توضیح کارکرد پخش فیلم همزمان با اجرای نمایش بیان کرد: فیلمی که در حین اجرا دیده می شود، پیش از آماده شدن کار نمایشی تهیه شد، پس از آن ما به نگارش نمایشنامه پرداختیم. در واقع ابتدا یک فیلم 30 دقیقه ای داشتیم و سپس بر اساس آن نمایشنامه را آماده کردیم. این فیلم را با همکاری دوست خوبم اشتفن مارتین تهیه کردیم و خود من در آن بازی کرده ام. در این فیلم شیوه هایی برای بیان تئاتری وجود دارد، تقطیع، پرش زمانی و موسیقی فیلم در خدمت کار نمایشی هستند. علاوه بر این ما از تکنیک های نور، صدا، بارش باران و غیره در راستای هدف نمایش بهره گرفتیم. در واقع این ها همگی در یک بسته واحد جای می گیرند که ما به کمک آنها به نوعی کار را روی صحنه تدوین می کنیم. آنچه که ما روی پرده و صحنه می بینیم قهرمانانی است که در سفری حماسی به سر می برند. در واقع تمام ما انسان ها در حال انجام چنین سفری هستیم.
نمایش کمپلکس اودیسه
ماتیاس اوت درباره مشکلات کار در ایران متذکر شد: ما در ایران با گروه فنی خوبی کار کردیم که ساخت تمام وسایل و تجهیزات صحنه را به نحو احسن انجام دادند. مشکل اصلی مان کمبود زمان بود زیرا به دلیل زمان‌بر بودن ساخت دکور و تجهیزات صحنه نتوانستیم تمرین کافی داشته باشیم، با این حال من از اجرایی که داشتیم راضی هستم. برنامه ریزی هم که از سوی دست اندرکاران جشنواره انجام شد حرفه ای بود و به ما در رفع نواقص کمک کرد.کارگردان آلمانی با بیان این که سفر به ایران برایش جذاب بوده است، افزود: اطلاعاتی که رسانه ها در مورد ایران به ما می دهند منفی بوده و بیشتر جنبه سیاسی دارد اما واقعیت امر چیز دیگری است. به نظرم بهترین اثری که چنین جشنواره هایی دارد این است که افراد از نزدیک با این واقعیت ها آشنا می شوند. خود من وقتی به آلمان بازگردم مطمئنا گزارش مثبتی از آنچه که در این جا دیده ام به دوستانم خواهم داد و این می تواند برای بسیاری از هنرمندان جالب بوده و آنها را به سفر به ایران ترغیب کند.وی در پایان صحبت هایش تاکید کرد: گمان می کنم ایران فرهنگ تئاتری غنی دارد و در زمینه تئاتر مدرن گام های خوبی برداشته است. در دیداری که با مسئولان و سفارت آلمان داشتیم، موضوع سفر مجدد ما به ایران در سال آینده و برگزاری تور کارگاه تئاتر مطرح شد که به نظرم جالب آمد و ما در این زمینه فکر خواهیم کرد.


لینک را کپی کنید








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن