واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حامد عنقا در گفت و گو با فارس:
ما باید به «طراحی جلوههای ویژه» تغییرشغل بدهیم/«چهارشنبه 19 اردیبهشت» خوب قصه میگوید
عنقا گفت: سیاه نمایی یعنی اینکه مشکلاتی را که وجود ندارد و حتی بی اهمیت هست را پر اهمیت جلوه دهیم.
حامد عنقا در گفت و گو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: به این دلیل که تا الان فیلمهای زیادی اکران نشده نمیتوانم ارزیابی درستی داشته باشم، اما فکر میکنم کم کم ما فیلمنامهنویسان باید شغل خود را به طراحی جلوه های ویژه تغییر دهیم. به نظر میآید که عصر دیجیتال کارهای دیگری را نیز انجام میدهد و فیلم سازهای ما به نداشتن قصه فیلمهای شان علاقه مند شدهاند. نویسنده سریال «انقلاب زیبا» ادامه داد: برای مثال من فیلمی در جشنواره دیدم که تمام آن بر اساس خواست و اجرای کارگردان محترم و کنسههای بازیگر نقش اصلیاش پیش میرفت و هیچ گاه هم نگفت که به چه دلیلی این اتفاقات میافتد و ... عنقا افزود: فکر میکنم که کپی کردن متعلق به کارگردان و تهیه کنندههای فیلمفارسی و سینمای بدنه نیست. اینکه ما فقط بیاییم و از فیلمهای قبل از انقلاب و فیلمهای پرفروش هالیوودی کپی کنیم هم کپی کردن به شمار می رود، و اگر از فیلمسازهای متفاوت اروپایی کپی کنیم هم چیز دیگری است. همه اینها نوعی کپی کردن است. حال چه از فیلمساز اروپای شرقی کپی و چه از فیلم «پدر عروس». این نویسنده گفت: همانطور که کپیکارهای بدنه ما و کپی کارهای فیلمهای پر فروش ما به شعور مخاطب توهین میکنند، برخی از کارگردان ها هم فکر میکنند به این دلیل که ممکن است مخاطبانشان کمتر فیلمهای اروپایی تماشا کنند، متوجه برداشتهای ما از آن فیلم نخواهد شد. او به بهترین فیلمی که تا الان دیده اشاره کرد و افزود: بهترین فیلمی که تا الان دیدم فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» به کارگردانی وحید جلیلوند بود. فکر میکنم فیلمی بود که ادا در نمیآورد خوب قصه می گفت و برخلاف اینکه تعدادی می گفتند این فیلم اپیزودیک است، اینطور نبود و سه روایت را در موقعیت هایی خوب مطرح میکند. وی ادامه داد: تمام اینها را به این دلیل میگویم که علاوه بر اینکه با جلیلوند دوست هستم یکی از منتقدان جدی آثار او نیز هستم. فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» با اینکه یک نقد اجتماعی را بیان می کند، اما اصلا شعار نمیدهد و برخلاف برخی کارگردان ها که دوست دارند رگه های روشن فکری را به فیلم شان اضافه کنند، نیست. به همین دلیل هم یکی از فیلمهایی است که در این ده روز در مورد آن بسیار خواهیم شنید. او درباره بازیهای این فیلم اضافه کرد: به عقیده من نوع بازی کردن نیکی کریمی هم در این سالها هیچ تغییری نکرده و او همان بازی که در فیلم «سارا» داشت را در این فیلم هم به نمایش گذاشت. هم چنین بازیگر جوان این فیلم (سحر احمدپور) که به شدت بازیگر خوبی است و سایر بازیگران. در کل باید بگویم یک فیلم کامل دیدم. نویسنده سریال «قلب یخی» درباره سیاهنمایی در برخی آثار جشنواره گفت: من با کلمه سیاهنمایی مشکل دارم و اینکه ما میاییم و معضلات اجتماعی را بیان می کنیم نامش را سیاه نمایی نمیگذارم. سیاه نمایی یعنی اینکه مشکلاتی را که وجود ندارد و حتی بی اهمیت هست را پر اهمیت جلوه دهیم. همه اینها طبیعی است که یک فیلم ساز و هنرمند برشی از مقطعی را برمی دارد و ذره بین اش را روی آن می گذارد و این به معنی این نیست که همه جامعه به این شکل هستند. در حقیقت روایت مشکلات مردم را سیاه نمایی نمیدانم. ضمن اینکه قبول دارم که برخی از فیلم سازهای ما دوست دارند برخی مسائل را بسیار پررنگ جلوه دهند و درباره جشنواره امسال باید سایر فیلمها را نیز دید و بعد در این باره نظر داد که فیلم ها سیاه نمایی دارند یا خیر. انتهای پیام/
93/11/17 - 18:07
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]