تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):خردمند به کسى که از او نصیحت مى خواهد، خیانت نمى کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820057379




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اندر هوس داشتن یک گوگل بوک ایرانی جامع


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: اندر هوس داشتن یک گوگل بوک ایرانی جامع
آیا می شود آرزوی روزی را داشت که تمام یا بخش اعظم آثار چاپی ما اعم از کتاب و مقاله و مجله، دست کم آنها که مشکل حقوقی ندارند، به صورت تایپ شده و قابل سرچ در یک برنامه جامع در اختیار پژوهشگران گذاشته شود؟
به گزارش نامه نیوز، اگر بخواهیم منابع اصلی فارسی را در تمام علوم انسانی و اجتماعی فهرست کنیم، منابعی بکار پژوهش می آید، یا به هر حال در مسیر پژوهش می تواند سودمند افتد، حداکثر چیزی بین پنجاه هزار تا صد هزار عنوان است.
مقصود از این که متنی در مسیر پژوهش باشد، یعنی این که برای مثال دیوان قابل توجهی باشد، متن تاریخی قابل استنادی، ترجمه های معروف قرآن و حدیثی، داستان نامه های معروفی، آثار جغرافی، کتابهای درسی، کتابهای لغت و دایره المعارف و .... است.
سوال این است کار تایپ این متن ها چه اندازه طول می کشد؟ این که ما این ها را در یک برنامه بگذاریم و در اختیار پژوهشگران بگذاریم تا کارشان را به راحتی با جستجوی لفظی و ترکیبی به خوبی پیش ببرند، چه قدر هزینه بر می دارد؟ چه قدر زمان می خواهد؟
باید توجه داشت، این کاری است که فقط یک بار انجام می شود، و نیاز به تکرار هم ندارد. بنابرین هزینه آن قابل تعریف و محاسبه است. فقط یک مرکز نیرومند و قوی می خواهد، جایی که بدون وقفه این طرح را به عنوان یک طرح ملی و غیر قابل برگشت و دقیق و انتخاب صحیح پیش ببرد.
این در حالی است که اخیرا بیشتر کتابخانه های بزرگ، به جز کار اسکن خطی ها، شروع به اسکن برخی از کتابهای چاپی قدیمی کرده و با اسکن یک کتاب در ده جا هزینه های تکراری روی دست دولت می گذارند و درست در همین حال، یک برنامه واحدی که بتواند به راحتی زمینه دانلود این آثار را فراهم کند، وجود دارد، ودر واقع تعدد برنامه ها هم، هم از لحاظ نیروی انسانی و هم امکانات دیگر، مکرر در مکرر هزینه های اضافی می طلبد. تازه همه آنها داد و فریاد می کنند که به دیجیتالی کردن آثار مشغول هستند.
لازم است برای یک بار هم که شده، و برای همیشه، این پنجاه هزار تا صد هزار اثر فارسی را (چون عربی ها را عربها کار تایپ و برنامه اش را انجام می دهند و انگلیسی ها هم که در گوگل بوک انجام شده و به مرور در حال بیشتر شدن است) تایپ کنیم، در یک برنامه آسان و همه فهم گذاشته و آن را در اختیار پژوهشگران قرار دهیم تا این قدر دانشجو و استاد و معلم ما به خاطر یک لغت و کلمه و ترکیب و خبر و داستان و شرح حال، بی خود این طرف و آن طرف نروند.
مرکز نور قم، سالهاست در حوزه مورد علاقه خود این کار را کرده و به جز ایرادی که به آنها برای نشناختن برخی از آثار مهم هست، و به جز آن که به دلیل کمبود بودجه هر روز راهی برای محدود کردن استفاده از آنها را جز در ازای پول طراحی می کنند، کار بسیار سودمندی انجام داده و می دهند. (هرچند اخیرا به دنبال سی دی کردن آثار معاصران هستند که بسیاری از آنها متاسفانه فاقد اررش علمی است و این برای آنها وقت تلف کردن و فکر کردن به این است که کار خوبی است یعنی مصداق یحسبون انهم یحسنون صنعا).
اما باید پرسید، مراکز مهم کتابخانه ای ما که دولتی هستند، چه می کنند؟ اگر پولی ندارند، باید، (و باید و باید) برای این کار هزینه ای در اختیار آنها گذاشته شود که این بار نه برای کارهای بی خاصیت که فقط و فقط برای یک برنامه مقبول با محتوای قابل قبول و نسبتا کامل، استفاده شود.
به نظر شما، آیا ممکن است بشنویم که سه یا پنج سال دیگر، هیچ کتاب مهم فارسی کهن، هیچ پژوهش قدیمی جدی (که مشکل حقوقی از نظر نشر و تصحیح و تالیف ندارد)، تمامی دواوین، تمام کتابهای لغت، تمام متون تاریخی تا این اواخر، تمام آثار اجتماعی و ادبی و جغرافی مهم و.... همه و همه در یک برنامه، مثل گوگل بوک هست که وقتی کسی دنبال یک اسمی یا نام مکانی یا لغتی می گردد، حتی اگر در یک گوشه دور افتاده یک کتاب، در پاورقی آن یا در هر جای آن هست بتواند به آن دست یابد؟
پاسخ خود من به عنوان یک دست اندر کار کوچک که سابقه بسیار مختصر مدیریتی هم دارد، این است که تحقق این هدف در این زمان و حتی بیش از آن بعید است، چون مراکز یاد شده آن قدر کار پرت و پلا دارند، آن قدر رونما و پس نما از آثار چند بار چاپ شده و تصحیح شده می گذارند، و حالا اخیرا... آن قدر نقد نقد می کنند (با حضور کارمندان خودشان و سه چهار نفر و غیره) که دیگر نه پولی می ماند و نه فرصتی که بتوان با آن به چنین هدفی دست یافت.


منبع: خبرآنلاین


۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن