تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805146701
قهرمان داستان حق دارد خشونت به خرج دهد!
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
سینمای اجتماعی معاصر ایرانی؛
قهرمان داستان حق دارد خشونت به خرج دهد!
اینطور به نظر میرسد که خوبی یا بدی خشونت در مورد فیلمهای اکشن همواره وابسته به قهرمان داستان است. اگر کسی دیگری در جای دیگری این خشونت را انجام دهد او را محکوم میکنیم ولی قهرمان داستان حق دارد که اعمال خشونت کند.
به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، آیا خشونت بد است؟ سوالی که به نظر میرسد پاسخ روشنی دارد. حال اگر این خشونت از جانب یک قهرمان اعمال شود، چطور؟ اگر مخاطب در جریان داستانی قرار بگیرد که به نحوی در آن قهرمانیزاده شود و آن قهرمان حق داشته باشد که اعمال خشونت کند، چطور؟ فیلمهای اکشن دقیقاً همین وظیفه نقل داستانهایی را برعهده دارند که در آن، قهرمان حق اعمال خشونت داشته باشد.
مادامی که در حال دیدن فیلمهای اکشن هستیم هیچ کس از خودش راجع به بدی و خوبی خشونت نمیپرسد، روال داستان طوری پیش میرود که انگار قهرمان داستان حق به جانب است: یا به او ظلم شده و باید انتقام بگیرد و یا وظیفهای به او از جانب کسی یا نهادی محوّل شده که برای انجام آن باید اندکی چاشنی خشونت ضمیمه شود. به محض اینکه این صحنه از درون کل روایت داستان و متن اصلی خارج کنیم قضاوت کاملاً متفاوت خواهد بود؛ مثل قضاوتی که مثلاً والدین در مورد دیدن این گونه فیلمها برای فرزندان خود دارند: یعنی بدآموزی.
اینطور به نظر میرسد که خوبی یا بدی خشونت در مورد فیلمهای اکشن همواره وابسته به قهرمان داستان است. اگر کس دیگری در جای دیگری این خشونت را انجام دهد او را محکوم میکنیم ولی قهرمان داستان حق دارد که اعمال خشونت کند و تنها اوست که میتواند تا این میزان خشن باشد. دورههای مختلف فیلم اکشن نیز در حقیقت نشان دهنده داستانهای مختلفی است که در آنان، این قهرمانها هستند که تابع تغییر تمایلات مخاطبان خود، تغییر میکنند تا اینکه هنوز بتوانند حق اعمال خشونت داشته باشند و الا در همه آنان یک محور و درون مایه مرکزی وجود دارد که به هیچ وجه از آن جدا نمیشود و آن اعمال خشونت است؛ خشونت در این داستانها عامل جذابیت است و مردم فقط برای دیدن آن به صحنه سینما میروند. تنها کاری که فیلم نامه نویس باید بکند این است که بتواند به مخاطبش القاء کند که قهرمان این داستان نیز، هنوز حق اعمال خشونت را دارد.
از این منظر، نگاه دوباره به تاریخ فیلمهای اکشن بسیار تأمل برانگیز خواهد بود. به نظر میرسد بتوان این تاریخ را بطور کلی ذیل سه دوره دسته بندی کرد: دوره اول مربوط به دهه 70 و 80 میلادی است که در آنان، قهرمان داستان برای دفاع از آرمان خود که حالا میتوانست کشور، زندگی و یا عشقش باشد دست به اعمال خشونت میزند. از جمله این فیلمها میتوان به Rocky، Rambo و برخی فیلمهای بروسلی اشاره کرد. دوره دوم فیلمهای مربوط به دهه 90 و آغاز قرن جدید میشود که در آنها، قهرمان داستان غالباً به تبع وظیفه خویش باید اعمال خشونت کند، وظیفهای که معمولاً از جانب نهاد یا شخصی مشروع به او داده شده است که میبایستی برای انجام آن دست به خشونت بزند. از جمله این فیلمها میتواند به سری مأموریت غیرممکن، Professional، Hitman و با اندکی تأخیر زمانی جیمز باند اشاره کرد. در این گونه فیلمها هنوز هرچند خشونت برای دفاع از آرمانهایی اعمال میشود ولی دیگر این آرمانها توسط خود شخص قهرمان وضع نشدهاند. گویی به نحوی قهرمان عامل اصلی آنان نیست و بنا به شرایط و اقتضائاتی مجبور به انجام آنان شده است. بسیاری از داستانهای قهرمان محور را میتوان ذیل همین دسته قرار داد، حتی قهرمان داستانهای فانتزی تری مثل Batman و Spiderman نیز هرچند گماشته شخص یا نهادی نیستند ولی به نحوی گویی یک الزام اجتماعی آنان را به این اعمال واداشته است و برای همین است که در سریهای بعدی این مجموعهها، همیشه تمایلی برای بازنشستگی در این قهرمانان دیده میشود؛ بازنشستگیای که هیچگاه موفق نیست و الزامهای اجتماعی آنان را مجدداً به اعمال خشونت باز میگرداند.
و در نهایت دوره سوم که به نظر میرسد چیزی جز نتیجه تبعی دو مرحله گذشته نیست، نه خود قهرمان تمایلی به اعمال خشونت دارد و نه نهادی او را به این عمل واداشته است بلکه صرفاً اعمال خشونت کرده است که اعمال خشونت کرده باشد! در اینجا خشونت صرفاً یک تفنّن میشود و میتوان به آن تنها به منزله ابزاری برای جذابیت نگریست؛ یعنی آنکه به نظر میرسد آن چیزی که به نحو ضمنی در کل جریان فیلمهای اکشن محوریت داشته است به علنیترین شکل ظاهر میشود. از جمله اینان میتوان به سری فیلمهای expendables نظر داشت که در آن حتی عنوان فیلم هم به روشنی دلالت بر به سر آمدن دوران این قهرمانان دارد. یا میتوان به نسخه جدید مرد عنکبوتی با عنوان The Amazing Spiderman اشاره کرد که قهرمان در اوایل داستان به هیچ وجه آگاه به هیچ الزام اجتماعیای نیست. هرچند بتوان ادعا کرد که هیچ دسته بندی اینچنین سفت و سختی بر تاریخ سینما قابل ارجاع نیست ولی به هر حال با قدری تساهل و نادیده گرفتن بازههای زمانی میتوان یکچنین حال و هوایی را برای آن متصور شد.
از سویی دیگر هم بستهای را میتوان در فیلمهای اکشن یافت که گویی جز جدایی ناپذیر آناناند و آن روابط اروتیک این قبیل داستانهاست؛ به نحوی که گویی هم مخاطب از لحظه اول انتظار آن را میکشد و هم سازندگان بنا بر طبیعت ذاتی این گونه فیلمها، خود را موظف میداند به شکلی این روابط را در ساختمان کل فیلم به صورت قابل فهمی درج کنند. هرچند برخی گمان میکنند اینگونه روابط قصد تلطیف فضای خشن فیلمهای اکشن را دارد ولی، از آنجایی که غالباً شکلی رمانتیک به خود نمیگیرند، میتوان ادعا کرد که روابط اروتیک موجود در فیلمهای اکشن را نیز میتوان نمودی از خشونت این فیلمها در نظر گرفت؛ بدین معنی که قهرمان داستان عملاً نسبت به سوژه معشوقه خویش اعمال خشونتی (فیزیکی یا غیرفیزیکی) میکند و به نحوی او را نیز به مانند هدف و آرمان اولیهاش از آن خود میکند.
میتوان در اینجا پرسید که اساساً چرا خشونت اینقدر جذاب است؟ و چرا اینقدر نمودهای متنوعی به خود میگیرد؟ این سوالی است که جواب حاضر و آمادهای برای آن وجود ندارد و باید تلاش کنیم به آن نزدیک شویم. تسنیم 115
۱۴/۱۱/۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]
صفحات پیشنهادی
شوهرم فقط 5 هزار تومان خرجی میدهد! |اخبار ایران و جهان
شوهرم فقط 5 هزار تومان خرجی میدهد دستگیری دانشجوی قلابی بعد از 20 سرقت محاکمه عامل قتل زن ایرانی در سیدنی قتل مرد جوان از سوی سارقان زورگیر زورگيري خونين از 10 کارگر شهرداری تهران عقرب سياه در چنگ قانون گرفتار شد درخواست طلاق به خاطر جراحی زیبایی شکست جاعلان در فردولت فقط یک راه دارد؛ شجاعت به خرج دهد! |اخبار ایران و جهان
دولت فقط یک راه دارد شجاعت به خرج دهد سهم درآمدهای نفتی در درآمدهای دولت کاهش پیدا کرده و ساختار بودجه همواره رو به سالمتر شدن میرود با وجود این گویا هنگامی که یکباره بودجههای انبساطی و روالهای فارغ از هر گونه انضباط مالی در سالهای ۸۵ تا ۹۱ به یک سمتگیری انقباضی و اپیشبینی مرگ بیمار برای آنکه خرج های گرانقیمت و بیهوده انجام ندهد!!
پیشبینی مرگ بیمار برای آنکه خرج های گرانقیمت و بیهوده انجام ندهد دانشمندان دانشگاه نیوساوث ولز آزمایش جدیدی ابداع کردهاند که شانس مرگ بیمار طی یک ماه تا 12 هفته آینده را شناسایی کرده و از درمانهای پزشکی بیهوده و گرانقیمت که باعث طولانیشدن دانشمندان دانشگاه نیوساوث ولز آزماشوهرم فقط 5 هزار تومان خرجي ميدهد! |اخبار ایران و جهان
شوهرم فقط 5 هزار تومان خرجي ميدهد کد خبر ۴۶۸۳۳۹ تاریخ انتشار ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۲ - 20 January 2015 زن جوان وقتي ديد شوهرش فقط به او 5 هزار تومان خرجي ميدهد به دادگاه خانواده رفت و درخواست طلاق داد به گزارش ابتکار چندي پيش زن جوان با مراجعه به دادگاه خانواده درخواست طلاق دادشوهرم فقط 5 هزار تومان خرجي ميدهد!
شوهرم فقط 5 هزار تومان خرجي ميدهد زن جوان وقتي ديد شوهرش فقط به او 5 هزار تومان خرجي ميدهد به دادگاه خانواده رفت و درخواست طلاق داد آفتاب به گزارش ابتکار چندي پيش زن جوان با مراجعه به دادگاه خانواده درخواست طلاق داد وي در خصوص علت آن به قاضي گفت آقاي قاضي شوهرم روزي 5 هزاداستان دنبالهدار چوب معلم و تنبیهبدنی دانشآموزان از گذشته تا امروز /سکوت والدین مهرتاییدی بر بازتولید خشون
داستان دنبالهدار چوب معلم و تنبیهبدنی دانشآموزان از گذشته تا امروز سکوت والدین مهرتاییدی بر بازتولید خشونت در مدارس وقتی داستان ترکههای آلبالوی معلمان را از افراد مسن میشنیدیم ترکههایی که هر لحظه ممکن بود روی دست یا بدنشان فرود آیند شاید باور نمیکردیم که نه تنها خوددر نشست بررسی تاریک و روشن داستان انقلاب مطرح شد واکنش امیرخانی به کندن تابلو خیابان نوفل لوشاتو/ فتاحی: نگاه
در نشست بررسی تاریک و روشن داستان انقلاب مطرح شدواکنش امیرخانی به کندن تابلو خیابان نوفل لوشاتو فتاحی نگاه ما به انقلاب قدسی استرضا امیرخانی گفت شیپور نوشتن داستان انقلاب ۱۳ روز پیش به ناهنجارترین شکل ممکن نواخته شد همان زمان که دوستان انقلابی ما تابلوی خیابان نوفل لوشاتو را کوقتی قهرمانان جلوی دوربین میروند
درباره ویژگیهای 3 دهه تصویربرداری در آثار نمایشی تلویزیون وقتی قهرمانان جلوی دوربین میروند تاریخ انتشار جمعه 12 دی 1393 ساعت 19 22 | شماره خبر 1772636660409788717 تعداد بازدید 181 پ پ تخیلات فیلمنامهنویسان در سینما و تلویزیون برای به تصویر کشیده شدن نیاز به چند عنصر کلیدیمرا به خوابهایت ببر ماریه!/ داستان خوابی که در بیداری روایت شد
مرا به خوابهایت ببر ماریه داستان خوابی که در بیداری روایت شد فرهنگ > کتاب - قادری معتقد است که داستان های شجاعی را باید با این نگاه دید که نگاه نویسنده خوابگذارانه است و خود نویسنده در بیداری خوابی را دیده است که دارد برای ما روایت می کند به گزارش خبرآنلاین نشدر «همه چیز آنجاست» همه قهرمانند
گفتوگو با محمد عمرانی بازیگر سریال همه چیز آنجاست در همه چیز آنجاست همه قهرمانند تاریخ انتشار پنج شنبه 11 دی 1393 ساعت 03 00 | شماره خبر 1777495190563101842 تعداد بازدید 1972 پ پ محمد عمرانی بازیگر تئاتر تلویزیون و رادیوست وی تاکنون در مجموعههایی همچون اولین شب آرام-داستان سوپرمنهای واقعی
داستان سوپرمنهای واقعی نسبت بین سینما و شخصیت را از چند منظر میتوان مورد بازخوانی قرار داد یکی اینکه هر فیلمی بازنمایی بصری و دراماتیک اندیشه و احساسات کارگردان یا نویسنده آن است در واقع زیست ـ جهان و تجربههای زیسته نویسنده یا کارگردان به عنوان یک شخصیت مستقل درجهان سینماییداستان جدایی بازیگر مشهور سینما از همسرش
داستان جدایی بازیگر مشهور سینما از همسرش به نظر می رسد جنیفر انیستون این روزها از دوران سخت زندگی اش فاصله گرفته است اگر مراسم گلدن گلوب را دیده باشید حتما می دانید که جنیفر انیستون چقدر مشتاق بردن جایزه بود و از نبردن گلدن گلوب سرخورده شد با این حال او در تازه ترین مصاحبهدرام تاریخی و پرخرج در راه تولید جنگ داخلی آمریکا به روایت ریدلی اسکات
درام تاریخی و پرخرج در راه تولیدجنگ داخلی آمریکا به روایت ریدلی اسکاتریدلی اسکات فیلم ساز انگلیسی تبار سینما برای کار تازهاش به سراغ یک درام جنگی به نام جنگ درونی میرود به گزارش خبرنگار سینمایی فارس این مجموعه تلویزیونی ماجراها و مسائل جنگ داخلی معروف آمریکا را به تصویر می کشدبيانيه معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم به مناسبت حوادث خشونت بار فرانسه
۴ بهمن ۱۳۹۳ ۱۶ ۳۹ب ظ بيانيه معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم به مناسبت حوادث خشونت بار فرانسه معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم تحقيقات و فناوري با صدور بيانيه اي اقدام ناشايست يک روزنامه فرانسوي و واکنش خشونت بار افراطيون به ظاهر مسلمان را محکوم کرد به گزارش خبرگزاري موجگزارش فارس/ لبیک اصناف به دعوت بنیاد شعر و ادبیاتداستانی برای جشنواره شعر فجر
گزارش فارس لبیک اصناف به دعوت بنیاد شعر و ادبیاتداستانی برای جشنواره شعر فجراستارت دور نهم جشنواره شعر فجر با ارسال 15 نامه به صنف مختلف فرهنگی زده شد در این مسیر نظر برخی دریافت کنندگان این نامه منتشر می شود به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس پس از انتشار نامه مهدیداستان زندگی همرزم شهید چمران در «افق»
داستان زندگی همرزم شهید چمران در افقمستند جاده نمناک به زندگی و فعالیت های مبارزاتی شهید سید مجتبی هاشمی قندی می پردازد به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس خود و خانواده اش به دفعات از سوی مجاهدین خلق تهدید به مرگ شدند ولی پس از بازگشت از جبهه ها مغازه لباسزاخاری لوی اینبار به عنوان قهرمان متولد میشود
زاخاری لوی اینبار به عنوان قهرمان متولد میشود زاخاری لوی که پیش از این او را در فیلم سینمایی ثور دنیای تاریک دیدیم نیز به جمع بازیگران این سریال پیوسته است به گزارش خبرگار سینمای جهان باشگاه خبرنگاران پخش مینی سریال تولد دوباره قهرمانان در سال 2015 از شبکه NBC آغاز می-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها