تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834386349
در نشست بررسی تاریک و روشن داستان انقلاب مطرح شد واکنش امیرخانی به کندن تابلو خیابان نوفل لوشاتو/ فتاحی: نگاه ما به انقلاب قدسی است
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در نشست بررسی تاریک و روشن داستان انقلاب مطرح شد
واکنش امیرخانی به کندن تابلو خیابان نوفل لوشاتو/ فتاحی: نگاه ما به انقلاب قدسی است
رضا امیرخانی گفت: شیپور نوشتن داستان انقلاب ۱۳ روز پیش به ناهنجارترین شکل ممکن نواخته شد همان زمان که دوستان انقلابی ما تابلوی خیابان نوفل لوشاتو را کندند.
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نشست بررسی تاریک و روشن داستان انقلاب عصر امروز در بنیاد ادبیات داستانی با حضور ابراهیم زاهدی مطلق معاون داستانی بنیاد شعر و ادبیات داستانی، حسین فتاحی دبیر جشنواره داستان انقلاب حوزه هنری، عباس پژمان و رضا امیرخانی در ساختمان بنیاد برگزار شد. در ابتدای این نشست ابراهیم زاهدی مطلق ضمن خوش آمد گویی به حاضران در جملاتی کوتاه اظهار داشت: این نشست برای آن برگزار میشود که خلط مبحثی داستان و ادبیات انقلاب اسلامی رفع شود، تا بدانیم انقلاب و ادبیات آن یعنی چه؟ در این نشست قصد داریم نشانههای زبانی، تاثیر بر شیوههای زندگی مردم را برشمریم و بدانیم ادبیات انقلاب از چه و چرا گسسته است. * فتاحی: ما باید به انقلاب نگاه اجتماعی داشته باشیم نه نگاه قدسی در ادامه حسین فتاحی دبیر جشنواره داستان انقلاب حوزه هنری در سخنانی به بیان اینکه مضمون در تمام سطوح مهم شمرده میشود، ابراز داشت: چه داستان انقلاب و چه هر داستان و قصهای یک مضمون میخواهد، مثلا وقتی پای داستان انقلاب به میان می آید مضمون قصه انقلاب میشود. به گفته این نویسنده،اینکه آیا داستان انقلاب داریم یا نه پاسخ مثبت است و باید گفت داستانهایی داریم،اما سوال این است که چرا هر سال این زمان که میرسد در بهمن ماه رسانهها تماس گرفته و سوال میکنند آیا داستان انقلاب هم داریم؟! من معتقدم این پرسش حتی با برگزاری میزگردهای مقطعی هم اصلاح شدنی نیست. وی افزود: واقعیت این است که داستان انقلاب داریم، اما کم و ضعیف است. این قیاس کم و ضعیف بودن نسبت به آن واقعه و ماجرای عظیمی چون انقلاب اسلامی عنوان و مطرح میشود، که هر واقعه از آن خود یک قصه و رمانی مفصل است، پس با این دید باید گفت کاری نشده است. این نویسنده با بیان اینکه سه مقطع بزرگ در انقلاب داریم خاطر نشان کرد: مقاطعی چون، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، انقلابیون، رهبر، مردم چپ و راست که با شاه مبارزه میکردند، مرحله پیروزی و پس از پیروزی؛ از سوی دیگر اگر به آثار بنگریم در می یابیم که همه داستانها تا مقطع پیروزی انقلاب و 22 بهمن است. دبیر جشنواره داستان انقلاب گفت: امروز باید از امروز انقلاب برای مردم بنویسیم و درباره چیزی از انقلاب برای آنها حرف بزنیم که جذابیت دارد. نباید فراموش کنیم که در مقطع سوم انقلاب یعنی در در سال های پس از پیروزی انقلاب گروه های دیگری نیز به انقلاب اضافه شدند، شامل آنهایی که انقلاب و رویه جاری آن را نمی پسندیدند یا رویکرد سیاسی متفاوتی نسبت به آن داشتند. اینها هم باید در داستان انقلاب حضور داشته باشند. مهمترین و بهترین سوژه برای نوشتن داستان انقلاب امروزه روایت از درون مردمی است که در انقلاب حضور دارند و روایت از آنچه میان آنها می گذرد. فتاحی با ابراز تاسف از اینکه انقلاب از جانب موافقان قدسی شد و از جانب مخالفان سیاسی و ما باید به انقلاب نگاه اجتماعی داشته باشیم نه نگاه قدسی، اضافه کرد: انقلاب متاسفانه میان ما امری مقدس شده در حالی که این پدیده عرصه ظهور تضادهاست و اگر این تضادها نبود که اصلا انقلابی شکل نمی گرفت. وی ادامه داد: طرفداران انقلاب اسلامی آنقدر آن را قدسی کرده اند که دیگر کسی جرأت نمی کند به سراغ تضادهای انقلاب برود و به نظرم اینها بدترین دشمنان انقلاب هستند. وی با بیان این پرسش که چرا امروز کسی جرأت نمی کند در مورد اختلاس12 هزار میلیاردی ماجرا و داستانی را بنویسد، گفت: دلیل ننوشتن در این باره آن است که همه ما فکر می کنیم اگر این اتفاق رخ دهد ضربه وارد شده و دشمنان از آن سوءاستفاده می کنند، در حالی که این تفکر غلط است. * پژمان: داستان انقلاب داریم/ یک عده هیچ وقت از خط قرمزها عبور نکردند، یک عده هم اعتقاد نداشتند برای همین ننوشتند عباس پژمان نویسنده و منتقد دیگر سخنران این جلسه بود و با بیان مقدمهای از معنای ژانر و بیان مهمترین مسئله در حوزه داستان انقلاب متذکر شد: آشنایی با ژانر الزاما به نوشتن کمکی نمی کند، اما نویسنده لازم است با آن آشنا باشد و با استفاده از این آشنایی تلاش کند تا مرعوب موضوعاتی این چنینی نشود. پژمان در پاسخ به این سوال که اگر از من بپرسند داستان انقلاب داریم یا نه پاسخم مثبت است، تصریح کرد: بسیاری مباحث مربوط به ژانر را از قرن 20 به این سو مطرح میکنند اما مگر قبل از قرن بیستم رمان و داستان خلق نمیشد، حتی میتوان گفت شاهکارهایی هم پیش از ان تولید شده است، اما نویسنده نباید مرعوب حرفهای منتقدان شود. خواننده ها هم که معمولا به این مباحث توجه نمی کنند و فقط رمان می خوانند. وی در تعریف ژانر توضیح داد: ژانر یک لغت فرانسوی است، به گروهی از حیوانات اطلاق می شود که بخاطر خصوصیت مشترک از حیوانات دیگر متمایز می شوند، این اصطلاح در ادامه وارد ادبیات هم شده است، برای اینکه انواع مختلف آثار ادبیات از همدیگر متمایز شوند. پژمان ادامه داد: اخیرا دیده ام که پست مدرنها سعی می کنند هر نوع داستانی را با داستان دیگر آمیزش دهند و از دل آن رمان های چند رگه ای خلق کنند که معلوم نیست چیست، در حالی که یک رمان حاصل تلفیق یک مضمون با فن خطابه و فرم است. فرم طرح، ایده، تکنیک و سبک ایجاد می کند و خطابه بلاغت را و مضمون هم چیزی است که داستان درباره آن شکل می گیرد و به اعتقاد من صد درصد شکل دهنده داستان انقلاب مضمون آن است. وی افزود: داستان انقلاب اساسا به دو شکل قابل تفسیر است. نخست این که بعد از انقلاب، تابو ها و خط قرمز هایی ایجاد شد، یک عده از رمان نویسان از روی اعتماد هیچ وقت از خط قرمزها عبور نکردند، یک عده هم اعتقاد نداشتند برای همین ننوشتند، تقریبا تمام داستانها و رمانهایی که پس از انقلاب نوشته شده حالت اخلاق گرا دارد. که در دنیا تقریبا بی سابقه است و میشود آن را ژانر ادبیات انقلاب نامید از طرف دیگر ما تعداد زیادی رمان خلق کرده ایم که در مورد ماجراهای منجر به پیروزی انقلاب هستند که این را می شود ژانر این قصه ها بدانیم. به گفته این استاد دانشگاه، باید دقت داشت که کمیت آثار تنها مهم نیست، مسئله این است که چه تعداد از این آثار تولید شده سرانجام ماندگار خواهد شد. * رضا امیرخانی و صدای شیپور نگارش رمان انقلاب به ناهنجارترین صورت ممکن رضا امیرخانی در این نشست با این جمله که شیپور نوشتن داستان انقلاب 13 روز پیش به ناهنجارترین شکل ممکن نواخته شد همان روزی که دوستان انقلابی ما تابلوی خیابان نوفل لوشاتو را کندند. وی در ادامه صوتی از صدای دوران کودکی خود و بیان ماجرای انقلاب را به شیوه سخنرانی پخش کرد و افزود: وقتی صحبت از نداشتن داستان انقلاب در کشور می شود در واقع در حال مقایسه این نوع از داستان با داستان های جنگ هستیم،ولی در جنگ تحمیلی به طور تقریبی 200 هزار شهید ثبت شده اما در کل ماجرای پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر از 10 هزار شهید نداشته ایم. این نویسنده با مطرح کردن این پرسش که آیا این تعداد از کشته ها می تواند منجر به این شده باشد که در مورد انقلاب بیشتر داستان داشته باشیم؟ خاطرنشان کرد: من خودم به این مساله باور ندارم. به اعتقاد من، انقلاب ما، انقلابی مردمی بود اما جنگ داوطلبانه بود. من هیچ وقت فکر نمیکنم که جنگی مردمی داشتیم و آن را جفا میدانم، بلکه جنگ ما داوطلبانه بود. این نویسنده با بیان اینکه مدیومی که در ان انقلاب پیروز شد نوار کاست بود گفت: رسانه انقلاب در ایام مبارزه در نوارهای کاست خلاصه می شد که پیغام ها را به روی آنها ضبط می کردند. اگر دقت کنید از این قبیل نوارها در خانه های بسیاری از ما وجود دارد و هر فردی به نسبت سن و سال خودش برخی از خاطرات مشابهش را ممکن است به روی آنها ضبط کرده باشد. این یکی از این موضوعاتی است که من را به این باور رساند که انقلاب ما به شدت مردمی است. خود من، اگر پسر یک ساواکی هم بودم به طور مشخص از آن روزها خاطراتی داشتم. وی انقلاب را به شدت مدمی خواند و افزود: باید پرسید آیا جنگ هم به همان اندازه مردمی است؟من رسما اعلام میکنم که «نه»؛ کمتر از 35 درصد از جغرافیای کشور ما در دوران دفاع مقدس اسیر جنگ بود و با احتساب حملات هوایی حتی 50 درصد از کشور ما نیز دچار جنگ نبود. آمار رسمی ما هم کمی بیش از 200 هزار نفر کشته در دوران دفاع مقدس را نشان می دهد، در حالی که از این تعداد کمتر از 16 هزار نفرشان در جنگ شهری شهید شدند. وی افزود: در دوران انقلاب ما شاهد یک حضور مردمی و همه جانبه بودیم در حالی که در دوران دفاع مقدس حضور ما بیشتر داوطلبانه بود. به نظرم مردم حس کردند که ماجرای انقلاب اسلامی که درگیر آن بودند در تمامی مجاری رسمی روایت شده است و لذا دیگر نیازی به نوشتن داستان برای آن نیست و به همین خاطر هم اساس داستان انقلاب خلق نشد در حالی که در مورد دفاع مقدس بسیاری از رویدادها و فعالیت های بچه های ما از اساس دیده نمی شد و جذابیت روایت داشت. امیرخانی تاکید کرد: انقلاب اسلامی روایتی رسمی و همه جانبه بود که همه را پوشش می داد اما ادبیات جنگ اینگونه نبود، هرچند که هنوز هم از ادبیات رسمی جنگ در صدا و سیما جلوتر است. نویسنده من او سخنان خود را اینگونه به پایان برد که، حس می کنم که شیپور نوشتن داستان انقلاب 13 روز پیش به ناهنجارترین شکل ممکن، نواخته شده است. 13 روز قبل بود که دوستان انقلابی ما تابلوی خیابان نوفل لوشاتو را کندند. این روز باید ثبت شود و ما تازه حالا پس از این ماجراست که باید داستان انقلاب را بنویسیم. انتهای پیام/
93/11/12 - 19:28
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]
صفحات پیشنهادی
واکنش رضا امیرخانی به کندن تابلوی نوفل لوشاتو
یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹ ۰۳ رضا امیرخانی در واکنشی به کندن تابلوی خیابان نوفل لوشاتو در یک اقدام اعتراضی گفت از 13 روز قبل شیپور داستان انقلاب به ناهنجارترین شکل ممکن زده شد این روز باید ثبت شود و در این مقطع است که ما باید داستان انقلاب را بنویسیم به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگدر نشست بررسی مشکلات صنایع یزد مطرح شد عدم پرداخت مطالبات یکسال گذشته صنایع لبنی / تمامی قراردادها یکطرفه و
در نشست بررسی مشکلات صنایع یزد مطرح شدعدم پرداخت مطالبات یکسال گذشته صنایع لبنی تمامی قراردادها یکطرفه و به سود بانک تنظیم میشودیکی از فعالان عرصه تولید استان یزد گفت مطالبات یکسال گذشته صنایع لبنی با توجه به یارانه در نظر گرفته شده پرداخت نشده است به گزارش خبرگزاری فارسنشستهای «نسبت سینمای ایران و منافع ملی»؛ «کارکردهای سینمای اجتماعی مطلوب» بررسی میشود
نشستهای نسبت سینمای ایران و منافع ملی کارکردهای سینمای اجتماعی مطلوب بررسی میشودهفتمین جلسه از سلسله نشستهای نسبت سینمای ایران و منافع ملی با موضوع ماهیت و کارکرد سینمای اجتماعی مطلوب با حضور سعید مسغاثی و مهرزاد دانش از منتقدان سینما در حوزه هنری برگزار خواهد شد به گزادر نشست جهانگیری و 3 وزیر اقتصادی در اتاق بازرگانی مطرح شد: بررسی شوکهای اقتصادی و راهکارهای مقابله با آن
در نشست جهانگیری و 3 وزیر اقتصادی در اتاق بازرگانی مطرح شد بررسی شوکهای اقتصادی و راهکارهای مقابله با آن رییس اتاق بازرگانی ایران که میزبان معاون اول رییس جمهور و سه وزیر اقتصادی کشور بود به تشریح برخی چالشها و شوکهای اقتصادی کشور پرداخت و توضیحاتی درباره روابط بخش خصوصی و ددر نشست بررسی سیاست خارجی ایران و پاکستان در سال ۲۰۱۴ میلادی مطرح شد ملازهی: جایگزینی برای پاکستان درباره خط ل
در نشست بررسی سیاست خارجی ایران و پاکستان در سال ۲۰۱۴ میلادی مطرح شدملازهی جایگزینی برای پاکستان درباره خط لوله صلح با ایران نیست تهران خواستار کنترل اسلام آباد بر مرزهای خود استکارشناس مسائل شبه قاره با اشاره به برخی اقدامات کشورهای خارجی برای انصراف پاکستان از حضور در خط لولهبرگزاری «مسابقه داستاننویسی انقلاب» به پنج زبان رایج دنیا
برگزاری مسابقه داستاننویسی انقلاب به پنج زبان رایج دنیاکانون زبان ایران مسابقه داستاننویسی انقلاب را برای سه گروه سنی کودک نوجوان و بزرگسال به پنج زبان رایج دنیا برگزار میکند به گزارش خبرگزاری فارس کانون زبان ایران همزمان با جشنهای سی و ششمین سالروز پیروزیدر نشست «جامعه منهای فقر و تکاثر» مطرح شد بزرگترین مانع اجرای عدالت/ آیا میتوان جامعه بدون فقر داش
در نشست جامعه منهای فقر و تکاثر مطرح شدبزرگترین مانع اجرای عدالت آیا میتوان جامعه بدون فقر داشت در نشست تخصصی جامعه منهای فقر و تکاثر علاوه بر تعریفی از عدالت از منظر امام علی ع مطالبی در رابطه با بزرگترین مانع اجرای عدالت در جوامع و اصولی که برای پیاده شدن عدالت باید به آنظبیبزاده در گفتوگو با فارس مطرح کرد نظارت بر توسعه آموزش عالی کیفی وظیفه مجلس و شورایعالی انقلاب فرهنگی/ وزی
ظبیبزاده در گفتوگو با فارس مطرح کردنظارت بر توسعه آموزش عالی کیفی وظیفه مجلس و شورایعالی انقلاب فرهنگی وزیر علوم موظف به بررسی تخلفات دانشگاه آزادنماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم نظارت مجلس و شورایعالی انقلاب فرهنگی بر توسعه کیفی آموزش عالی گفت وزیر علوم از سوی کمیسداستان انقلاب فقط دیوارنویسی و شعاردادن نیست
داور بخش نوجوان هفتمین جشنواره داستان انقلاب داستان انقلاب فقط دیوارنویسی و شعاردادن نیست داور بخش نوجوان هفتمین جشنواره داستان انقلاب با اشاره به کیفیت آثار ارسال شده به این دوره جشنواره گفت تعداد آثار خوب در این دوره نسبت به سال گذشته کمتر بوده و به نظر میرسد نویسندگان این حدر نشست نقد و بررسی «زمین بعلاوه پنج درصد» عنوان شد غفوری:مدل نظام پولی و بانکداری دنیا را به زبان س
در نشست نقد و بررسی زمین بعلاوه پنج درصد عنوان شدغفوری مدل نظام پولی و بانکداری دنیا را به زبان ساده گفتیممجتبی غفوری در نشست زمین بعلاوه پنج درصد با اشاره به این مهم که براساس پولی که در اختیار داشتند فیلم ساختند گفت خواستیم مدل نظام پولی و بانکداری دنیا را به زبان ساده بگوییم پدر سی و سومین جلسه سینماروایت مطرح شد داور فجر نمیدانست غائله پاوه قبل از آغاز جنگ بوده است/نصب تصویر شهید طا
در سی و سومین جلسه سینماروایت مطرح شدداور فجر نمیدانست غائله پاوه قبل از آغاز جنگ بوده است نصب تصویر شهید طاهره هاشمی کنار تابلوی سفر بخیرپزمان لشگری پور مدیر پروژه فیلم چ گفت به عنوان مثال یادم میآید به هنگام نمایش خصوصی چ داور فجر طوری صحبت کرد که فهمیدم حتی نمیداند غائله پسفارشی نساختیم/ نشست نقد و بررسی مستند«کهریزک چهارنگاه» برگزار شد.
سفارشی نساختیم نشست نقد و بررسی مستند کهریزک چهارنگاه برگزار شد فرهنگ > سینما - نشست نقد و بررسی مستند کهریزک چهار نگاه دیروز ۱۰ بهمن برگزار شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در این نشست علاوه بر رخشان بنیاعتماد پیروز کلانتری و محسن امیریوسفی و در غیاب بهممحدثی خراسانی در گفتوگو با فارس: شاعران مطرح انقلاب خود را شاگرد و مدیون مشفق میدانند
محدثی خراسانی در گفتوگو با فارس شاعران مطرح انقلاب خود را شاگرد و مدیون مشفق میدانندمحدثی خراسانی گفت تاثیر و حضور مشفق کاشانی در عرصه شعر انقلاب به قدری پررنگ بود که شاعران به نامی چون سید حسن حسینی و سلمان هراتی و قیصر خود را به نحوی شاگرد مشفق میدانستند -----------------در نشست اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان قزوین مطرح شد برپایی نمایشگاه مدرسه انقلاب در مدارس قزوین
در نشست اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان قزوین مطرح شدبرپایی نمایشگاه مدرسه انقلاب در مدارس قزویندر نشست اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان قزوین بر برپایی هر چه بهتر و با کیفیت بالاتر نمایشگاه مدرسه انقلاب در مدارس قزوین تأکید شد به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین نشست فصلنشست «بررسی و نقد دیدگاه نیکی آرکدی درباره انقلاب اسلامی»برگزار میشود - اخبار ایران و جهان |
امروز نشست بررسی و نقد دیدگاه نیکی آرکدی درباره انقلاب اسلامی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2478519 شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها دومین نشست از سلسله نشستهای علمی انقلاب اسلامی از نگاه نظریه پردازان غربی امروز در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره برگز۹۰ کتاب برای «انقلاب دوم» بررسی شد/ رجوع به خاطرات مخالفان و موافقان -
جواد شمقدری در گفتگو با مهر ۹۰ کتاب برای انقلاب دوم بررسی شد رجوع به خاطرات مخالفان و موافقان شناسهٔ خبر 2470534 چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۵ هنر > رادیو و تلویزیون کارگردان سریال انقلاب دوم از تمام شدن فیلمنامه این اثر و بازنویسی های مجدد به دلیل ادامهدار بودن تحقیقاتداستان زندگی چند انقلابی در «عصرهای کریسکان»
به قلم گلزارراغب منتشر میشود داستان زندگی چند انقلابی در عصرهای کریسکان نویسنده کتاب عصرهای کریسکان گفت این کتاب یکی از منحصر به فردترین خاطرات دفاع مقدس است چون راوی آن کسی است که هم از سوی ساواک دستگیر شده و هم کومله و حزب دموکرات از این نظر کتاب سرشار از حوادث و ماجرا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها