تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804909060




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بيانيه معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم به مناسبت حوادث خشونت بار فرانسه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ بهمن ۱۳۹۳ (۱۶:۳۹ب.ظ)
بيانيه معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم به مناسبت حوادث خشونت بار فرانسه معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با صدور بيانيه اي اقدام ناشايست يک روزنامه فرانسوي و واکنش خشونت بار افراطيون به ظاهر مسلمان را محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، متن کامل اين بيانيه به شرح ذيل است:
حوادث اخير فرانسه که با اقدام ناشايست يک روزنامه آغاز و با واکنش خشونت بار افراطيون به ظاهر مسلمان مواجه شد، منشأ خشونت‌هاي گوناگون ديگر در اين کشور و ساير جوامع، به ويژه عليه مسلمانان گرديد. اين حوادث ناگوار، دو سويه متفاوت دارد که البته هر دو ناپسند و غير انساني است؛ از يک سو تعرض به مقدسات و توهين به اعتقادات يک امت قرار مي‌گيرد در سوي ديگر خشونت طلبي ناپسندي که با لطافت و عقلانيت ديني هيچ سازگاري ندارد. احکام دين مبين اسلام که آيين رحمت و مودت است، از چنان ضابطه مندي برخوردار است که در مقام تنبيه خاطيان نيز نه تنها اصول و حقوق انساني و اجتماعي را ناديده نمي‌گيرد، بلکه در رويکردي جامع، تعالي حيات جامعه را تعقيب مي‌کند. رخدادهاي اخير که هم خشونت رفتاري و هم خشونت نمادين را همزمان در بردارد، عموم انسان‌هاي فهيم و فرهيخته و به ويژه مسلمانان دغدغه مند را متأثر ساخته و جهانيان را با پرسش‌هاي معرفتي و جامعه شناختي جديدي روبه رو ساخته است.
وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري ضمن محکوميت رفتارهاي غير اخلاقي و غير ديني نشريه مزبور که زمينه ساز بروز خشونت در جوامع گرديد، از تمسک مدعيان دفاع از اسلام و ساحت پيامبر رحمت به بهره گيري از شيوه‌هاي خشونت بار، غير قانوني و غير شرعي، تبري جسته و از وقوع حوادث تلخ اخير اظهار تأسف مي‌نمايد. اين حوادث نشان داد جهان بيش از هر زمان ديگري اکنون نيازمند تلاش و تعاملات جهاني براي جايگزين کردن گفت و گو به جاي خشونت، صلح به جاي جنگ، و مدارا به جاي پرخاش است. تعاملاتي که بتواند با تلاش براي فهم همدلانه مواضع جريان‌هاي مختلف، جهان را به سوي صلح و آرامش و اخلاق، هدايت کند تا در فضايي انساني و قانونمند، زمينه رشد اخلاق و معنويت متعالي ديني فراهم شود.
اکنون پرسش‌هاي فراواني در برابر بشريت قرار گرفته که بدون دستيابي به پاسخ آن‌ها حرکت به سمت جهاني عاري از افراطي گري و خشونت، دشوار مي‌نمايد.
جهان، امروز بايد به اين پرسش بينديشد که اگر قرار باشد آزادي بيان بدون توجه به ثمرات آن مورد سوء استفاده قرار گيرد و ماحصل آن دست کم در برخي نقاط، تشديد خشونت، ستاندن جان انسان‌ها و قرباني شدن بي‌گناهان باشد، آيا نبايد به نام ديگر ارزش‌هاي جهانشمول بشري يعني «اخلاق» و «مسؤوليت پذيري اجتماعي» مجدداً نسبت آزادي و اخلاق را به بحث بگذارد؟ آيا جهاني مملو از توهين انسان‌ها به يکديگر، جهاني سزاوار بشريتي است که سابقه قرن‌ها تلاش در راه ارزش‌هاي انساني را در کارنامه خود به همراه دارد؟ آيا استانداردهاي دوگانه برخي دولت‌هاي غرب در مواجهه با مسئله آزادي بيان، مواجهه دوگانه با کشتار انسان‌ها توسط خشونت طلبان در کشورهاي اسلامي در مقايسه با اروپا و بي توجهي به حمايت گسترده و سابقه دار برخي دول غربي از ديکتاتورهاي منطقه اي و گروه‌هاي خشونت طلب مي‌تواند راهگشاي جهاني عاري از خشونت و افراطي گري باشد؟ آيا بدون در نظر گرفتن نقش تاريخي دولت غاصب و جعلي اسرائيل در نفرت پراکني در خاورميانه و نقض حقوق اساسي انسان‌ها در فلسطين اشغالي مي‌توان جلوي تداوم خشونت در خاورميانه را گرفت؟
از سوي ديگر آيا جهان و به خصوص مسلمانان نبايد به اين پرسش بينديشند که چه اتفاقي رخ داده که ديني که پيامبرش «رحمه للعالمين» است، پيامبر رحمت، مودت و مدارايي که هدف از بعثت خويش را «به کمال رساندن مکارم اخلاق» مي‌دانست، اينچنين مورد ظلم و اتهام قرار گرفته است؟ چگونه ممکن است اين همه خشونت به نام آييني صورت گيرد که همه سوره‌هاي کتاب آسماني آن با نام خداوند «بخشنده» و «مهربان»، آغاز مي‌شود؟ چگونه آن همه سابقه مدارا و همزيستي مسالمت آميز تفکرات و اديان مختلف در قرون درخشان تمدن اسلامي جاي خود را به نفرت پراکني و تکفير و خشونت توسط برخي مدعيان اسلام خواهي داده است؟ به راستي بر جوامع اسلامي چه گذشته که گروه‌هايي جعلي و نوظهور و منحط از آن‌ها «رحمت اسلامي» را کنار گذاشته و خشونت را به نام اسلام تجويز مي‌کنند؟ مع الاسف شرايط امروز به گونه اي شده است که جهان اسلام که در طول تاريخ درخشان خود همواره شاهد حضور و گفت و گوي مصلحان ديني بود، امروز در معرض تهديد شکل گيري فضايي عاري از گفت و گو و سرشار از خشونت در دنياي معاصر قرار گرفته و امنيت و آرامش لازم براي پيشبرد اهداف متعالي مکتب مترقي اسلام ناب به چالش کشيده شده است.
پاسخ به چنين پرسش‌هايي نيازمند اتکا به تحليل و ارائه پاسخ‌هاي علمي معرفت شناسانه و جامعه شناسانه است. بدون ترديد مطالعه نقش عقب ماندگي اقتصادي و اجتماعي کشورهاي مسلمان در سده‌هاي اخير در کنار توجه به نقش استعمارگران در شکل گيري و تداوم حيات خشونت گرايي در کشورهاي اسلامي، به مسلمانان کمک خواهد کرد تا بتوانند به راهکارهايي جهت منزوي کردن هر چه بيشتر تفکرات خشن و تکفيري دست پيدا کنند. از سوي ديگر بر علما و دانشمندان کشورهاي مسلمان است که با ورود به يک گفت و گوي جدي و پيگير با علما، دانشمندان و روشنفکران ديگر کشورها از جمله در جوامع غربي تصويري واقعي از اسلام و پيامبر رحمت و مدارا را به جهانيان عرضه کنند تا به اين وسيله با دعوت همگان به اين شريفه قرآني که «فبشر عباد الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه» راه را براي جهاني عاري از اسلام هراسي، افراط گرايي و خشونت بگشايند. اين اقدام بايد بهانه را از دست دشمنان اسلام و مسلمين بگيرد و با ارائه تصوير و تفسير دقيق و جامع از پيامبر اسلام، مانع توفيق علم‌داران اسلام هراسي در دنياي معاصر شود و از فرصت منحصر به فرد تاريخي کنوني براي ابلاغ پيام دين مبين و ترويج آموزه‌هاي آيين معنوي پيامبر رحمت بهره برداري کنند. بدون شک چنين حرکتي با استقبال شايان اهل علم و خرد در سراسر جهان مواجه شده و راه را بر فرصت طلبان سودجو، که منافع خود را در تشديد شکاف‌هاي اجتماعي و فکري و ديني مي‌جويند، سد خواهد کرد.
وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري با دعوت همگاني از علما، روشنفکران و دانشمندان کشورها، اديان و مکاتب براي زمينه سازي گفت و گويي جدي و صريح در بستري آرام و مداراگر، تلاش و توان خود را براي تشکيل ائتلاف براي صلح به جاي ائتلاف براي جنگ صرف نموده و به ويژه از اساتيد بزرگوار و بالاخص دانشمندان متخصص در حوزه‌هاي فرهنگي و اجتماعي تقاضا مي‌کند نقشي جدي در راستاي منزوي نمودن خشونت گرايي در همه اشکال آن در هر کجاي جهان ايفا کنند و خود نيز در اين راه از هيچ کوششي فروگذار نخواهد کرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن