نقدی به فیلم قول از آثار جشنواره فیلم فجر فیلمی کپی برداری شده از داستان های خارجی/ قولی شکل نیافته در بستر روایت این فیلم با توجه به اقتباس داستانی از ماریون دین بائر شکل یافته است که فیلمساز سعی کرده در مقام طراح صحنه و لباس به سمت فضایی بومی گرایانه رود که استفاده مناسب از فضای بکر شمال و قاب هایی چشم نواز به اجرای مناسبی ختم شده است.
گروه سینما و هنر فرهنگ نیوز: فیلم قول، تازه ترین محصول ساخته شده توسط فیلمسازی کهنه کار با نام محمدعلی طالبی است که سال ها در شمایل فضایی از سینمای کودک و نوجوان به ساخت آثاری چون کیسه برنج، چکمه، بید و باد و تو آزادی دست زده است. آثاری که با بداقبالی مخاطب ایرانی مواجه شده و به سمت فضایی جشنواره پسند بدل شده است.
در این میان فیلمساز در فیلم قول به سمت جهانی می رود که کاملا متکی به روایتی اخلاق گرایانه بوده و مبتنی بر پایبندی به عهد و پیمان است. قولی که پسر به پدر خود مبنی بر عدم حضور در رودخانه ای ملتهب می دهد و توسط پسر نادیده گرفته شده و منجر به حادثه ای تلخ برای دوستش می گردد. داستانی از پوریا، پسری نوجوان که با توجه به پیشنهاد دوست خود، دانیال، به سمت قلعه ای رویایی در آن سوی روستایی شمالی می رود و در مسیر راه در پیش رو، وسوسه شنا کردن در رودخانه ای خطرناک، موجب غرق شدن دانیال شده و پوریا در بازگشت به سمت پنهان نمایی و دروغ گویی از اصل حادثه نزد خانواده هایی چشم انتظار می رود. فیلم قول برخلاف هدف در نظر داشته در القای نگاهی اخلاقی، نمی تواند به موفقیت دست یافته و در همان ایده یک خطی ابتدایی درجا می زند و بازی هایی ضعیف و دیالوگ هایی تصنعی، علیرغم وجود قاب های تصویری مناسب، به سرانجام مطلوبی در محصول نهایی نمی رسد.
کپی برداری از داستان های خارجی این فیلم با توجه به اقتباس داستانی از ماریون دین بائر شکل یافته است که البته فیلمساز سعی کرده در مقام طراح صحنه و لباس به سمت فضایی بومی گرایانه در منطقه شمال کشور رود که استفاده مناسب از فضای بکر شمال و قاب هایی چشم نواز به اجرای مناسبی ختم شده است. همچنین نماهایی نیز همذات با هویتی شاعرانه از مکان شکل یافته است که می تواند به عنوان زایشی خلاقانه مطرح شود، اما عدم استفاده مطلوب از این نماهای خوش ساخت نتوانسته است در جهت درام مورد نظر حرکت کند و در ادامه موجب دوری مخاطب از همراهی با اصل رخداد می شود، به نحوی که ادای دیالوگ هایی بی پایه از سوی پوریا نه تنها فضایی غریب می سازد، بلکه معرکه ای بی هویت را به لحاظ غنای ادبی شکل می دهد تا با ردیف نمودن شاخه هایی بی برگ و باد، به سمت درختی خشکیده رویم و تنها امید به آن داشته باشیم که فیلمنامه نویس همچون شطرنج بازی ماهر، مُهره جدیدی را در ادامه این آشفته بازار به حرکت درآورد. هر چند که این آرزو به سرعت و با عیان سازی رازی بی چفت و بست به حسرت بدل می شود.
ایده ای یک خطی و کلیشه ای در فیلم قول، یکی از نقصان هایی که موجب بی رنگی روایت شده است، نحیف بودن پیرنگ داستانی است که از ایده ای یک خطی و کلیشه ای زاییده شده و بدون وجود خرده روایت هایی موثر، با همان پریشان احوالی ساختاری به حیات خود ادامه می دهد. همچنین وجود نشانه هایی که بی اساس از کاشت و بی بهره از برداشت به جا مانده است، نتیجه ای سخره گرایانه در فیلم یافته تا سنجاقک و زنبور و کلید به عنوان یک شوخی بی مزه در فیلم تعبیر شوند، عناصری دیداری که نه حکم پیش برنده دارند و نه سخن از زایش رخدادی تازه می دهند. محمد علی طالبی، علیرغم تلاش هایی که در اجرای اثر با نحوه میزانسن و جهت دهی فضایی حزن آلود از حادثه با دستکاری در فیلتر رنگ فیلم به سمت تیرگی داشته است، نمی تواند به پازل ریخته شده ی ابتدایی سرو سامان دهد، چرا که با گذشت فیلم نه تنها از ملودرام مورد انتظار دور می شویم، بلکه به دام اغراق گرایی از برخورد با حادثه نیز می افتیم.
فیلم قول به دلیل عدم وجود خرده روایت هایی موازی، دچار آفت کسل کنندگی می شود و دوربینی بی منطق را در نماهایی بی وصله از روایت شکل می دهد تا به جای تثبیت نگاهی انسانی و عاطفی و یا نقد ناهنجاری های اجتماعی در این زمینه، به پوسته هایی خنثی در روایت برسیم که هیچ لطافتی در ثبت عاطفی اثری ادبی در اقتباس سینمایی نشان نمی دهد.
این فیلم نمی تواند به جهان ملتهب پسر مبنی بر پنهان کاری و انجام دروغ نفوذ کند و این راز شکل یافته در وجود پوریا به راحتی در طی روندی بدون خلاقیت بازگو می شود. همچنین تاثیر گناه رخ داده توسط این کاراکتر، نمایشی مناسب در بیرون نگاه بیننده نمی یابد و فیلمساز تنها با راحت ترین شکل مواجهه با پدیده عذاب، هر لحظه کاراکتر پریشان احوال خود را راهی حمام می کند تا بدین نحو ناپاکی گناه رخ داده با آب از بین برود و این مساله به نتیجه ای شعارگونه و محصولی بی هویت ختم می شود.
طالبی در این فیلم نمی تواند نه جهانی معناگرایانه از عقوبت کردار نامناسب فرد بیافریند و نه فیلمی جذاب را برای قشر کودک و نوجوان طراحی کند و به نظر می رسد وجود تبصره ای در قوانین این دوره از جشنواره مبنی بر وجود 2 فیلم برتر کودک و نوجوان، کمکی به پویایی این گونه از فیلم ها نخواهد کرد.
بزرگ علوی از زبان محمدعلی سپانلو علوی روایتگر داستانهای زندان 1393-11-13 08 10 یکی از بزرگترین کارهایی که علوی در زمینهی ادبیات ایرانی انجام داده است شاید فتح باب نوعی از ادبیات است که به ادبیات پایداری و زندان مشهور شد سیزدهم بهمن سالروز تولد بزرگ علوی خالق داستان&zwnj
از داستان کودکی که داعش او را کشت تا روایت شهلا جاهد در جشنواره در هشتمین روز چه نمایشهایی میبینید فرهنگ > تئاتر - در هشتمین روز جشنواره تئاتر فجر ۹ نمایش صحنهای هفت اثر خیابانی و یک نمایش رادیویی اجرا میشوند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در این روز قطب
مرا به خوابهایت ببر ماریه داستان خوابی که در بیداری روایت شد فرهنگ > کتاب - قادری معتقد است که داستان های شجاعی را باید با این نگاه دید که نگاه نویسنده خوابگذارانه است و خود نویسنده در بیداری خوابی را دیده است که دارد برای ما روایت می کند به گزارش خبرآنلاین نش
میرکریمی پس از نمایش فیلم امروز در جشنواره فیلم روتردامهنوز در حال کار بر روی داستانهایی در بطن جامعهام هستم به این زودیهای خیال ساخت فیلمی خارج از ایران را ندارمفیلم سینمایی امروز به کارگردانی رضا میرکریمی طی چهار روز در جشنواره بینالمللی فیلم روتردام به نمایش گذاشته شده است
ایرانی به روایت خارجی یادش به خیر در دهه 60 و 70 تنها سرگرمی ما را تلویزیون تشکیل میداد از آن زمان تصویر مبهمی از دو سه فیلم روسی در ذهن دارم که یکی زندگی ابنسینا را به تصویر میکشید و دیگری به زندگی نظامی گنجوی میپرداخت کسانی که نامشان را در کتابهای درسی خوانده بودم و همی
اردشیرصالحپور در گفت و گو با خبرگزاری فارس عنوان کردکاهش بودجه در کیفیت تئاترهای خارجی تاثیرگذار بود درحوزه متن مشکل داریماردشیر صالحپور با اشاره به حضور خوب جوانان و بانوان در جشنواره این دوره گفت ر شب یازدهم جمع بندیها را انجام میدهیم و آراء هیات داوران را در اختیامیه قرائ
خارجیها هم به روی صحنه رفتند دومین روز جشنواره تئاتر فجر به روایت تصویر فرهنگ > تئاتر - دومین روز از سی و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر ۲بهمن در حالی گذشت که بخش بینالملل این جشنواره با اجرای دو نمایش از فرانسه و آلمان آغاز به کار کرد سی و سومین جشنواره بین
مشفق کاشانی به روایت عباس خوشعملداستانِ دوستانِ رفتهام جان را گداخت با لهجه کاشانی پرسید عباس چِدِه کِشتیاد غرق شُدن با اصرار ناراحتیام را جویا شد و من هم گفتم گفت مطمئن باش اگر به صلاحت باشد خدا خودش کار را درست میکند شعرش را داد و رفت فردایش تلفنِ روی میزم زنگ خورد
۱ بهمن ۱۳۹۳ ۹ ۸ق ظ ماهي سياه کوچولو رونمايي شد ماهي سياه کوچولو فيلمي در بستر تاريخي حمله تودهايها به شهر مراسم رونمايي فيلم سينمايي ماهي سياه كوچولو ساخته مجيد اسماعيلي با حضور او و محمدرضا شفيعي تهيهكننده علي طالبآبادي نويسنده و مريلا زارعي مصطفي زماني و همايون ا
کاظم راستگفتار به مهر گفت آشوب داستان یک خواننده دهه 20 است فیلمی در فضای طنز شناسهٔ خبر 2470211 جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۸ هنر > سینمای ایران کاظم راست گفتار کارگردان سینما در تازه ترین فعالیت خود فیلمنامه آشوب را که داستان یک خواننده دهه 20 است روایت می کند کاظم راست
زارعی ورود نیروهای تازه نفس به سینما باعث ایجاد پویایی میشودماهی سیاه کوچولو فیلمی در بستر تاریخی حمله تودهایها به شهرمریلا زارعی بازیگر فیلم سینمایی ماهی سیاه کوچولو گفت نیروهای تازه نفس وقتی وارد عرصه شوند میتوانند منجر به یک پویایی و نفس تازه به فضای موجود شوند این برا
پپروني داستاني در بستر رئاليسم اجتماعي است مسعود طيبي كه تجربه كارگرداني آثار متعددي مانند آهنگهاي شكلاتي خداحافظي نكن ازدواج بر برج ايفل و آواز در مه را دارد در بخش مسابقه تازههاي تئاتر ايران سي و سومين دوره از جشنواره تئاتر فجر با پپروني حضور پيدا كرده است نویسند
نگاهی بر عشق تعطیل نیست قبح شکنی تمام عیار کپی برداری آشکار بیژن بیرنگ سعی کرده با کپی برداری نعل به نعل از سریال آمریکایی فرندز دوستان محصول شبکه ان بی سی مخاطبان را به خود جلب کند به گزارش گروه فرهنگ و هنر فرهنگ نیوز همین طوری پیش برود دیگر باید ایمان بیاوریم به اینکه
شماره ۵۲ منتشر شد روایت عکاس آمریکایی از دیماه ۵۷ ایران در داستان همشهری شناسهٔ خبر 2470649 چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۱ فرهنگ > رسانه شماره تازه ماهنامه داستان همشهری با روایت دیوید برنت عکاس مشهور آمریکایی از حضورش در دی ماه ۵۷ در ایران منتشر شد به گزارش خبرنگار مهر پ
کورانی فر مطرح کرد تعادل در بهره برداری از محیط زیست بسترساز توسعه پایدار لرستان است شناسهٔ خبر 2469442 دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۱ استانها > لرستان خرم آباد - معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار لرستان گفت تعادل در بهره برداری از محیط زیست بسترساز توسعه پایدار لرستان
مسئول فرهنگی سپاه ناحیه همدان فضای مجازی را بستر ترویج فرهنگ شهدا قرار دهیم شهدا شاهکلید برونرفت از مشکلاتمسئول فرهنگی سپاه ناحیه همدان گفت فضاهای مجازی امروزی را باید در اختیار خود قرار داده و از هر فرصتی برای معرفی شهدا استفاده کنیم صادق نظری امروز در گفتوگو با خبرن
فدراسیون برای حل مشکل کیروش و مربیان فعالتر عمل کندافشارزاده با آمدن من به فوتبال وضع سازمان لیگ خراب شده است تاج قولی برای حل مشکلات ما ندادمدیرعامل باشگاه استقلال گفت با آمدن من به فوتبال وضع سازمان لیگ هم خراب شده است البته تاج زحمتش را می کشد و تلاشش را دارد اما کانون ایر