تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844777850




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علوی، روایت‌‌گر داستان‌های زندان


واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا:

علوی، روایت‌‌گر داستان‌های زندان

بزرگ علوی از زبان محمدعلی سپانلو: علوی، روایت‌‌گر داستان‌های زندان

1393-11-13, 08:10
یکی از بزرگترین کارهایی که علوی در زمینه‌ی ادبیات ایرانی انجام داده است، شاید فتح باب نوعی از ادبیات است که به ادبیات پایداری و زندان مشهور شد.
سیزدهم بهمن سالروز تولد بزرگ علوی، خالق داستان‌های «گیله مرد»، «چشمهایش» و... است. علوی ‌به‌همراه با محمدعلی جمالزاده و صادق هدایت، پیشگامانی از ادبیات داستانی معاصر ما هستند که در غرب تحصیل کرده‌اند. محمدعلی سپانلو (نویسنده و شاعر) هم در این‌رابطه به خبرنگار ایلنا گفت: بزرگ علوی بعداز محمدعلی جمال‌زاده که لولای داستان‌نویسی سنتی و نوین ایران است و درکنار صادق هدایت و صادق چوبک پدر داستان‌نویسی کشور به حساب می‌آید و جالب اینجاست که از همان سال 1312 که کتاب اولش را منتشر کرد، چشم‌انداز یک نویسنده‌ی خلاق و آشنا به کلمات را نوید داد. این روند و رعایت استانداردهای داستانی در کارهای بعدی او حفظ و حتی بهتر شد. یکی از بزرگترین کارهایی که علوی در زمینه‌ی ادبیات ایرانی انجام داده است، شاید فتح باب نوعی از ادبیات است که به ادبیات پایداری و زندان مشهور شد، علوی که به دلیل نوع فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی‌اش خودش زندان را تجربه کرده بود بیشتر داستان‌هایش یا در پشت میله‌ها اتفاق می‌افتد و یا به نوعی قهرمان داستان اسیر بند و زندان است. سپانلو هم با تاکید بر سبک روایی پلیسی داستان‌های بزرگ علوی بیان کرد: در اغلب داستان‌های علوی طرح یک رمان پلیسی ـ معمایی به چشم‌ می‌خورد که ماجراهایی در گذشته اتفاق افتاده و پیرنگ داستان حول محور حل این گره شکل می‌گیرد. به عنوان مثال در اثر داستانی «چشمهایش» ماجرا از گم شدن یک تابلو‌ی نقاشی شروع می‌شود و بعد پیگیری می‌شود که اساسا این چشم‌هایی که بر تابلو نقش بسته‌اند چه راز و رمزی داشته‌اند یا دارند. در دیگر داستان‌های علوی همچون «گیله‌مرد» یا «53نفر» زندان و اسارات نمود روشن و پررنگی دارند. وی افزود: از دیگر نکات زندگی بزرگ علوی آشنایی و دوستی او با صادق هدایت است. علوی از دوستان نزدیک هدایت و یکی از اعضای گروه معروف به «ربعه» بود، به همین دلیل عده‌ای در داستان‌های او یک لحن هدایتی را حاکم می‌بینند. داستان‌های مجموعه «چمدان» ازجمله‌ آثار اوست که در شخصیت‌پردازی و کشمکش اتفاقات تقلیدی از داستان‌های هدایت دانسته می‌شود. سپانلو اما نظر دیگری دارد و درباره‌ی تاثیرپذیری علوی از هدایت گفت: اساسا ارزش داستان‌های علوی در این است که هیچکدام تحث تاثیر نویسنده‌ی دیگری نبوده است. درست است که هدایت، علوی و چوبک به نوعی از پایه‌گذاران ادبیات داستانی نوین ایران هستند و حتی به نوعی رفیق و همراه هم بوده‌اند اما آثارشان سه سبک کاملا جداگانه را طرح‌ریزی می‌کند. تقلیدهایی از کارهای هرکدام این سه‌نفر صورت گرفته اما به دلیل فقدان خلاقیتی که خاص آن‌ها بوده ارزش جندانی پیدا نکرده است. خود بزرگ علوی هم تاثیر‌پذیری صرف از هدایت را تکذیب کرده و گفته که تنها از نوع نگارش هدایت خوشم می‌آمده، ولی هیچگاه از آن تقلید نکرده است. به گفته‌ی علوی او به هدایت احترام می‌گذاشته، ولی کاملاً دنباله‌رویش نبوده است. در کنار این ویژگی‌ها آشنایی وسیع علوی با ادبیات دیگر ملل و اگاهی و تسلط او بر چند زبان اروپایی و به خصوص آلمانی، به وی امکان داد که ترجمه‌های خوبی از ادبیات ملل به زبان فارسی منتشر کند. «باغ آلبالو» از چخوف، «دوازده ماه» از پریستلی از زبان انگلیسی و «دوشیزه اورلئان» اثر شیللر و «حماسه ملی ایران» اثر تئودور نولدکه به زبان آلمانی از آن جمله اند.


1393-11-13, 08:10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن