تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837791137
نگاه تحقیرآمیز تلویزیون به کار عروسکی
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
نگاه تحقیرآمیز تلویزیون به کار عروسکی
امیرحسین صدیق که در کارنامه اش بازی در مجموعه عروسکی محبوبی چون «قصه های تا به تا» و کارگردانی فیلم «در به درها» دیده می شود، بی توجهی مدیران سیما و نبود بودجه را اصلی ترین مشکلات آثار عروسکی تلویزیون می داند.
روزنامه هفت صبح - مرجان فاطمی: امیرحسین صدیق که اولین بار با حضور در نقش آقای پدر «زی زی گولو» برای مخاطبان شناخته شد، چندس ال بعد فیل عروسکی «در به درها» را کارگردانی کرد و این اواخر هم در «شهر موش ها 2» صداپیشه عروسک کورالموش بود.
بعد از «در به درها» و فروش قابل توجهی که داشت به نظر می رسید صدیق با همراهی مرضیه برومند و هنگامه مفید، همچنان فعالیتش را در این عرصه، یعنی کارگردانی کار عروسکی ادامه دهد اما این اتفاق نیفتاد.
در گفتگویی با او وضعیت کنونی کارهای عروسکی، مشکلات آثار و دلایل برند نشدن شان را بررسی می کنیم.
در دهه هفتاد و اواسط هشتاد، با آثار فراوانی در حوزه کار کودک روبرو بودیم و بخش عمده ای از این آثار، همچنان ماندگاری شان را حفظ کرده اند. این مسئله اما درباره آثار عروسکی جدید به چشم نمی خورد. در واقع این اواخر بار اصلی کار عروسکی به گردن تیم «کلاه قرمزی» افتاده و اگر «شهر موش ها» ساخته نمی شد عملا رقابتی در این عرصه وجود نداشت.
- بله، کاملا همینطور است. دلیلش هم واضح است. در تلویزیون اصولا نزدیک به یک دهه است که به کار کودک و برنامه ریزی و بودجه گذاری برای آن یک مقدار خرد نگاه می شود. از آنجایی که تلویزیون ما دولتی است، طبیعتا مدیران هم دولتی هستند و دلیل این معایب را باید در جایی خیلی دورتر جستجو کرد. در واقع نگاه به کار کودک از طرف مسئولان، مدیران و بعضا برخی از همکاران ما نگاه کوچک اندیشی است. مخاطبان آنقدر باهوش هستند که متوجه شوند مدیران به چه کارهایی حقیر نگاه می کنند. قطعا اگر از بالا نگاهی مثبت و بزرگ به این مقوله وجود داشت، وضعیت به اینجا نمی رسید.
مسئولان دارند حقیر نگاه می کنند یا تولیدکنندگان؟ یعنی شما معتقدید به دلیل بی اهمیتی مسئولان به کار عروسکی، تولیدکنندگان هم دیگر تمایلی به انجام آن ندارند؟
- مسئله در تلویزیون بحرانی تر است و اینجاست که نگاه مسئولان مشکل ساز شده؛ از بی اهمیتی مقوله کار عروسکی در میان آنها گرفته تا عدم حمایت و ندادن بودجه و ...
یعنی معتقدید در دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد، چنین نگاه تحقیرآمیزی به کار عروسکی وجود نداشت؟ به همین دلیل هم کارهای جذابی تولید می شد و ماحصل آن برند موفقی بود که تا سالیان سال در ذهن ها باقی می ماند؟
- اصولا نگاه به کار کودک، وضعیت نامناسبی دارد. الان اگر در سینمای کودک هم جستجو کنید به اتفاق خاصی نمی رسید. کاری نداریم که هم در جشنواره و هم در اکران موفق باشد. من خودم سال 83 «در به درها» را کارگردانی کردم که در جشنواره دیده شد و فروش خوبی هم داشت. در شبکه نمایش خانگی هم با استقبال روبرو بود.
مسئله اینجاست که با وجود همین نگاه ها، اتفاقا کارهای عروسکی مختلفی هم تولید می شود اما کاراکترهای عروسکی به عنوان شخصیت های دارای هویت، در ذهن بچه ها ثبت نمی شوند. یک کار عروسکی ساخته می شود و بلافاصله بعد از پایان دوره پخش، از ذهن ها می رود.
- خیلی ها معتقدندصرف اینکه عروسکی در یک کار حضور داشته باشد می شودآن را کار عروسکی نامید اما اینطور نیست. اگر ایرج طهماسب یا مرضیه برومند کار عروسکی می کنند به خاطر این است که پیشینه کار عروسکی دارند. به تماشاچی احترام می گذارند. بعضی از دوستان که حالا اسم نمی برم، فکر می کنند همین که یک عروسک را بیاورند برایش اسم بگذارند و کنار کار قرار دهند تمام است و می توانند مخاطب جذب کنند ولی نمی دانند که اگر چهارچوب کلی، کارگردانی و سایر عوامل درست نباشد، مطمئنا کلیت کار زیر سوال میرود.
اینجا دیگر نمی شود همه چیز را گردن عروسک انداخت و گفت چون کار عروسکی بود، ناموفق بود. اینجا تمام مشکلات به نبودن اصول خاص برمی گردد. عروسک فقط یک ابزار است. اگر به دست کاردانش بیفتد و استفاده درستی از آن بشود، آثاری مثل کلاه قرمزی و شهر موش ها به بار می آورد اما اگر به دست کسی بیفتد که فقط می خواهد از آن سوءاستفاده کند می شود قضیه سوراستاری که زیر دست کارگردان یا فیلمنامه بسیار بد قرار می گیرد و مطمئنا نتیجه کار بد می شود. دیگر نمی توانیم بگوییم سوپراستار بد بازی کرد چون او هر چقدر هم تلاش کند باز هم کاری گروهی است.
شاید یکی از دلایل نادیده گرفته شدن آثار عروسکی، بی توجهی به شکل ظاهر و شخصیت پردازی آنهاست. عروسک ها جذابیتی به لحاظ ظاهری ندارند و موقع صحبت هم مخاطبان کودک را جذب نمی کنند.
- عروسک هم مثل یک هنرپیشه است، ضمن اینکه سه برابر یک هنرپیشه معمولی انرژی می برد. طراحی و ساخت عروسک، عروسک گردان و صداپیشه و همه تلاش می کنند تا یک عروسک جان بگیرد. منظورم این است که تک تک این عوامل در نتیجه اثر مهم هستند. عروسک گردانی آدم های مختلف، شخصیت های مختلفی به عروسک ها می دهد. صدای عروسک و اینکه صداپیشه چه خلق و خویی برای آن در نظر بگیرد همگی اهمیت دارند.
مثلا در همین کلاه قرمزی، صداپیشگی، عروسک گردانی و خلق عروسک ها توسط سه قطب برجسته مثل حمید جبلی، دنیا فنی زاده و مرضیه محبوب انجام شده و معلوم است در این صورت کار نتیجه موفقی داشته باشد. متاسفانه با تمام پیشرفت هایی که در زمینه های مختلف داشته ایم در زمینه متریال ساخت عروسک، پیشرفتی نداریم.
به لحاظ مواد اولیه ساخت عروسک یا ایده پردازی عوامل؟
- در جهان متریال دیگری در ساخت عروسک استفاده می شود اما در ایران به چنین موادی دسترسی نداریم. بحث تحریم ها باعث شده نتوانیم مواد اولیه آنها را با قیمت پایین وارد کنیم و اصلا به صرفه نیست. برای همین هم دست بچه ها در کارهای عروسکی خیلی بسته است. هنوز دارند سعی می کنند با همان اسفنج و روکش های مختلف کارهای جدید تولید کنند.
علاوه بر این طراحی عروسک هم خیلی مهم است. متاسفانه خیلی وقت ها به دلیل برآوردهای مالی، شرایط تولیدی ایجاب می کند که خود عروسک گردان بدون حضور طراح، طرح بزند و عروسکی ساخته شود در صورتی که در کارهای عروسکی کل دنیا، کار طراح با سازنده کاملا فرق دارد. طراحی عروسک کاری کاملا تخصصی است.
این دو تخصص جداگانه، به دلیل کمبود بودجه، در هم ادغام می شوند و خب نتیجه خوبی هم نمی دهند. مطمئنا زیبایی یک عروسک در جذب مخاطب تاثیر زیادی دارد. نمی توانیم بگوییم قیافه اهمیت ندارد و بیاییم صرفا تمام تمرکزمان را بگذاریم روی اخلاق و خصوصیاتش. تا بچه ها از قیافه عروسک خوششان نیاید اصلا سراغش نمی روند.
شما چند سال پیش فیلم عروسکی «در به درها» را ساختید و معتقدید آن زمان توانست فروش خوبی داشته باشد. با اینحال فکر می کنید عروسک های در به درها توانستند به برند تبدیل شوند؟ یعنی بچه ها الان بعد از گذشت یک دهه این عروسک ها را به خاطر می آورند؟
- بله خیلی زیاد. ما نمی توانیم یک فیلم سینمایی را با مجموعه ای مثل «کلاه قرمزی» مقایسه کنیم چون سریال اصولا به نسبت کارهای سینمایی بیشتر در ذهن ها می ماند. البته باید بگویم «در به درها» مجموعه ای چند قسمتی بود که در رسانه های تصویری توزیع شد و بازخورد خوبی داشت. آنهایی که کار را دیدند خوش شان آمده بود. خیلی ها آن را خریده بودند تا بچه هایشان در هر زمانی که می توانند بنشینند و ببینند. وقتی پدر و مادری کاری را انتخاب می کنند نشان دهنده این است که کار برای بچه ها خوب است.
پس چرا سعی نکردید ادامه آن را بسازید؟
- طبق تمام برنامه ریزی هایی که در جامعه ما اصولا به جایی نمی رسد این برنامه هم به سرانجام نرسید. خب سفارش دهنده نداشتیم. آن زمان موسسه رسانه های تصویری سفارش داده بود. الان هم اگر بخواهیم ادامه اش را بسازیم باید بودجه ای تعریف شود.
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]
صفحات پیشنهادی
معاون کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح کرد لزوم ایجاد بنگاههای گردشگری در خراسان جنوبی
معاون کارآفرینی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی مطرح کردلزوم ایجاد بنگاههای گردشگری در خراسان جنوبیمعاون کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت وجود مرز در خراسان جنوبی یکی از ظرفیتهای این استان است که با توجه به آن بنگاههای گردشگری میتوانند شکل بگیرند و بخشی اروایتی از انسان فراموشکار معاصر / مرور دو اثر جشنواره تئاتر از نگاه رضا گشتاسب، نمایشنامهنویس
روایتی از انسان فراموشکار معاصر مرور دو اثر جشنواره تئاتر از نگاه رضا گشتاسب نمایشنامهنویس فرهنگ > تئاتر - یکی از نامیشنامهنویسان حاضر در سی و سومین جشنواره تئاتر فجر معتقد است این جشنواره در سالهای اخیر به لحاظ توجه به آثار شهرستانی کمتوجهیهایی داشته استبهترین گوشیهای اندرویدی سال 2014 از نگاه کاربران
بهترین گوشیهای اندرویدی سال 2014 از نگاه کاربران فناوری اطلاعات > ارتباطات - ایسنا نوشت بنچمارک انتوتو AnTuTu فهرست بهترین گوشیهای اندرویدی سال 2014 از نگاه کاربران خود را معرفی کرد به گزارش ایسنا در این فهرست گوشی میزو ام ایکس 4 که در سپتامبر 2014وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتوگو با فارس خبر داد واگذاری بنگاههای کوچک به کارگران برای افزایش بهره
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در گفتوگو با فارس خبر دادواگذاری بنگاههای کوچک به کارگران برای افزایش بهرهوری تمام کارگران ساختمانی سهام عدالت میگیرندوزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه خصوصیسازی و واگذاری بنگاههای کوچک به کارگران برای افزایش بهرهوری دنبال میشودبه میزبانی رفسنجان نخستین همایش نگاهی نو به ادبیات عامه آغاز به کار کرد
به میزبانی رفسنجاننخستین همایش نگاهی نو به ادبیات عامه آغاز به کار کردنخستین همایش نگاهی نو به ادبیات عامه در دانشگاه ولیعصر عج رفسنجان آغاز شد به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان نخستین همایش ملی نگاهی نو به ادبیات عامه از صبح امروز در دانشگاه ولیعصر عج رفسنجان آغاز شده استبنگاههای کوچک به کارگران واگذار میشوند
بنگاههای کوچک به کارگران واگذار میشوندتاریخ انتشار جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵ ۴۵ وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه خصوصیسازی و واگذاری بنگاههای کوچک به کارگران برای افزایش بهرهوری دنبال میشود و علاوه بر آن فروش سهام بنگاههای بزرگ به ایننگاهی به انگشتر چندکاره «Man Ring» + تصویر
باکس تصاویر نگاهی به انگشتر چندکاره Man Ring تصویر ۲۳ ۱۰ ۱۳۹۳ - ۰۷ ۲۰آشپزی یک ربات با نگاه کردن به تلویزیون+تصاویر
آشپزی یک ربات با نگاه کردن به تلویزیون تصاویررباتی که از آشپزی هیچ نمیداند قادر است با نگاه کردن به برنامههای آموزشی آشپزی کند به گزارش گروه دانستنیهای خبرگزاری فارس محققان دانشگاه مریلند و NICTA مرکز تحقیقات استرالیا شرح دستاوردی باور نکردنی از فعالیت یک ربات را کهواقعيت اجتماعي زنان در نگاه وزیر کار |اخبار ایران و جهان
واقعيت اجتماعي زنان در نگاه وزیر کار هر قدر شرايط اقتصادي سختتر ميشود وابستگي کارفرما به نيروي کار بيشتر شده و فشار اجتماعي بر کار زنان و بالاخص عدم استقبال از کار زنان متأهل بيشتر ميشود به اين ترتيب فشار اقتصادي و رکود از مسير استقبال کارفرمايان از استخدام مجردها به بنينگاهی به راهکارهای دولت برای جلوگیری از کسری بودجه/ چرا دولت نگران کاهش قیمت نفت نیست
نگاهی به راهکارهای دولت برای جلوگیری از کسری بودجه چرا دولت نگران کاهش قیمت نفت نیست با توجه به اظهارات نوبخت مبنی بر کاهش یک هزار میلیارد تومانی درآمدهای نفتی در راستای کاهش یک دلار قیمت نفت در بودجه در صورتی که قیمت نفت در بودجه کاهش یابد درآمدهای دولت نیز به میزان قابل توجهیوزیر تعاون: بنگاههای کوچک به کارگران واگذار میشوند/ پیگیری اختصاص سهام عدالت به تمام کارگران ساختمانی
وزیر تعاون بنگاههای کوچک به کارگران واگذار میشوند پیگیری اختصاص سهام عدالت به تمام کارگران ساختمانی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه خصوصیسازی و واگذاری بنگاههای کوچک به کارگران برای افزایش بهرهوری دنبال میشود و علاوه بر آن فروش سهام بنگاههای بزرگ به این قشرتئاتر تهران و شهرستان ندارد/جشنواره تئاترفجر از نگاه دو کارگردان
تئاتر تهران و شهرستان ندارد جشنواره تئاترفجر از نگاه دو کارگردان فرهنگ > تئاتر - یعقوب صدیق جمالی میگوید نباید تئاتر را به دو دسته تهران و شهرستان تقسیم کرد و حمیدرضا حاجیملاحسینی هم معتقد است که تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره مهجور میمانند به گزارش خبرگزاری خبرآورزشکاران برتر سال ۲۰۱۴ از نگاه سازمان قهرمانان ملی ورزش
ورزشکاران برتر سال ۲۰۱۴ از نگاه سازمان قهرمانان ملی ورزش شورای مرکزی این سازمان قهرمانان برتر سال ۲۰۱۴ میلادی ایران را با احترام به فدراسیون های مربوطه معرفی کرد حمیده عباسعلی در بخش زنان و فرزان عاشورزاده در بخش مردان به عنوان قهرمان برتر سال ۲۰۱۴ ورزش ایران انتخاب شدند بهمعاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد ساماندهی و حمایت بنگاههای پشتیبان کسب و کا
معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تاکید کردساماندهی و حمایت بنگاههای پشتیبان کسب و کارهای خانگی٬ خرد و کوچکمعاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر ساماندهی و حمایت از بنگاههای پشتیبان کسب و کارهای خانگی٬ خرد و کوچک گفت توسعه- ابتکار در یک نگاه
ابتکار در یک نگاه تهران - ایرنا - روزنامه ابتکار در شماره پنجشنبه به نشر عنوان های پیگیری می نمی کنیم آتش به جان صهیونیست ها و آغاز نهضت حفاظت از تالاب های ایران پرداخت این روزنامه با انتشار موضوع پیگیری می نمی کنیم برای تیتر یک نوشت رضا دهکی – محمدرضا رحیمی در نامه ای دردمنگاه کاریکاتوری به امام (ره) تا به کی؟!
نگاه کاریکاتوری به امام ره تا به کی به گزارش آخرین نیوز جماران نوشت پس از آنکه در چند ماهه اخیر عده ای از نخبگان و نمایندگان ملت خواستار رسیدگی قضایی و تعیین تکلیف محصورین و محبوسین وقایع پس از انتخابات سال 88 شدند به ناگاه شاهد بازنشر بخش هایی از سخنان امامِ مظلوم و سفر کواقعيت اجتماعی زنان در نگاه وزیر کار
تراز هر قدر شرايط اقتصادي سختتر ميشود وابستگي کارفرما به نيروي کار بيشتر شده و فشار اجتماعي بر کار زنان و بالاخص عدم استقبال از کار زنان متأهل بيشتر ميشود به اين ترتيب فشار اقتصادي و رکود از مسير استقبال کارفرمايان از استخدام مجردها به بنيان خانواده ضربه ميزند به گزار-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها