تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش، زيرا كه قرآن دل را زنده مى كند و از فحشاء و زشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803724525




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت‌ها به دنبال شیوه مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
دولت‌ها به دنبال شیوه مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی
برای اولين بار پس از انقلاب در سال 1366 لايحه ماليات بر ارزش افزوده که به همت کارشناسان خبره اقتصادی دولت وقت و با در نظر گرفتن تجربيات ساير کشورهای پيشرفته در امر ماليات ستانی تهيه شده بود توسط هيأت دولت تقديم مجلس شورای اسلامی گرديد.

دولت ها به دنبال شیوه ی مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، ساختار مالياتي در هر کشوري با توجه به واقعيت هاي روز جامعه ي آن کشور و با در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادي و اجتماعي و حتي سياسي روز توسط سياستگذاران و دولتمردان آن کشور تعيين مي شود. دولت ها همواره به دنبال شيوه اي از ماليات ستاني بوده اند که ضمن سد نمودن راههاي فرارمالياتي،عمليات اخذ ماليات از موديان در آن شفاف و آسان بوده و درآمد حاصل از اين نوع ماليات براي برنامه ريزي هاي ميان مدت و دراز مدت قابل پيش بيني و اتکاء باشد.

در اين راستا براي اولين بار پس از انقلاب در سال1366 لايحه ي ماليات بر ارزش افزوده که به همت کارشناسان خبره اقتصادي دولت وقت و با در نظر گرفتن تجربيات ساير کشورهاي پيشرفته در امر ماليات ستاني تهيه شده بود توسط هيأت دولت تقديم مجلس شوراي اسلامي گرديد.

اين لايحه پس از فراز و فرودهاي فراوان که معلول شرايط خاص اقتصادي،اجتماعي و سياسي دهه هاي شصت و هفتادبود سرانجام پس از طي مراحل تصويب در مهرماه1387 جهت اجرا به دولت ابلاغ گرديد.

سازمان امورمالياتي کشور با توجه به اختيارات حاصل از قانون و ضمن مد نظر قراردادن زيرساخت هاي فني موجود و با لحاظ نمودن شرايط اقتصادي، اجتماعي و سياسي روز درمراحل مختلف، گروه هايي از موديان را مشمول ثبت نام و پرداخت ماليات بر ارزش افزوده با نرخ تعيين شده از طرف مجلس شوراي اسلامي نمود. بطور کلي مشمولين نظام ماليات بر ارزش افزوده مکلفند اقدامات ذيل را به ترتيب انجام دهند: 1- ثبت نام 2- صدور صورتحساب 3- وصول ماليات 4- ثبت و نگهداري اسناد و مدارک 5- تسليم اظهارنامه در ادامه براي روشن شدن بيشتر موضوع به شرح هريک از مراحل فوق الاشاره مي پردازيم.

1- ثبت نام: ثبت نام اشخاص حقيقي و يا حقوقي که به عرضه کالا و يا ارائه خدمات و همچنين واردات يا صادرات کالا و يا خدمات اشتغال دارند طبق ضوابط مندرج در فراخوان هاي ثبت نام سازمان امور مالياتي مکلف به ثبت نام مي باشند.

2- صدور صورتحساب: کليه مشمولين نظام ارزش افزوده مکلفند که در قبال عرضه کالا و خدمات مشمول اين قانون، صورتحسابي با رعايت قانون نظام صنفي و حاوي مشخصات متعاملين و مورد معامله با رعايت قانون نظام صنفي و حاوي مشخصات متعاملين و مورد معامله به ترتيبي که از طرف سازمان امور مالياتي اعلام مي گردد، صادر و ماليات متعلق را در ستون مخصوص درج نمايند و در رعايت قانون نظام صنفي و حاوي مشخصات م مي گردد، صادر و ماليات متعلق را در ستون مخصوص درج نمايند و در مواردي که از ماشينهاي فروش استفاده مي شود، نوار ماشين جايگزين صورتحساب مي گردد.

شايان ذکر است در صورتي که کالاها و خدمات بدون صدور صورتحساب و رعايت دستورالعملها و مقررات قانون ماليات بر ارزش افزوده عرضه گردند قاچاق محسوب مي شوند.

3-وصول ماليات: کليه موديان اين نظام که اقدام به ثبت نام نموده اند، موظفند در زمان خريد يا واردات کالا و خدمات، علاوه بر بهاي کالا و خدمات خريداري شده، ماليات بر ارزش افزوده متعلق را نيز پرداخت نمايند.

 لازم به ذکر است از آنجائيکه اين نظام مالياتي در نظر ندارد که از فعالان اقتصادي ماليات اخذ نمايد، لذا ماليات پرداختي مذکور، طلب آنان از سازمان امور مالياتي محسوب مي شود. از طرف ديگر فعالان اقتصادي ثبت نام شده بايد در زمان عرضه کالا و خدمات علاوه بر بهاي کالاها و خدمات، ماليات بر ارزش افزوده متعلق را نيز از خريداران محصولات خود اخذ و آنرا بعنوان طلب دولت نزد خود نگهداري نمايند.

 4-ثبت و نگهداري اسناد و مدارک يکي ديگر از تکاليف مشمولين نظام ارزش افزوده اين است که بايد براي ثبت و نگهداري اسناد و مدارک ماليات و عوارض موضوع اين قانون، از دفاتر، صورتحسابها و ساير فرمهاي مربوط، ماشين هاي فروش و يا صندوق فروش و يا ساير وسايل و روشهاي نگهداري حساب که از طرف سازمان امور مالياتي تعيين مي گردد، استفاده و مدارک مورد نظر را بمدت ده سال بعد از سال مالي مربوطه نگهداري نمايند.

5- تسليم اظهارنامه از ديگر تکاليف و وظايف موديان مشمول و ثبت نام شده قانون ماليات بر ارزش افزوده، انجام تسويه حساب مالياتي از طريق ارائه اظهارنامه فصلي مي باشد.

 لذا در پايان دوره هاي مالياتي سه ماهه، هريک از موديان اين نظام مالياتي با تسليم اظهارنامه، حداکثر ظرف مدت پانزده روز از تاريخ انقضاء هر دوره مالياتي سه ماهه، پس از کسر طلب خود بابت ماليات ارزش افزوده هاي پرداختي از مالياتهاي وصولي به نيابت از دولت که نزد ايشان مي باشد، مانده را با سازمان امور مالياتي تسويه مي نمايد.

 چنانچه ميزان ماليات وصول شده توسط مودي بيشتر از ميزان ماليات پرداخت شده باشد، اظهارنامه اين مودي بيانگر مانده مثبت و بدهي وي به دولت بوده، از اينرو مابه التفاوت بايد بعنوان ماليات به حساب سازمان امور مالياتي واريز گردد. اما اگر طلب مودي از دولت بيش از طلب دولت از ايشان باشدقانونگذار اين حق را براي او قائل است که مانده طلب خود را با ارائه درخواست از سازمان امور مالياتي، مسترد نمايد.

 درضمن لازم به ذکر است در نظام ماليات بر ارزش افزوده روش ارائه اظهارنامه ي مالياتي صرفاً به صورت الکترونيکي و از طريق سايت معرفي شده توسط سازمان امورمالياتي کشور مي باشد.

انتهای پیام/




اخبار مرتبط

"مالیات بر درآمد شخصی" عامل مهم ثبات اقتصادی




کد خبر: ۵۱۰۷۱۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن