تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834212593
اکبر عالمی در نقد فیلم «لوتر»: فیلم لوتر روایت ناقصی از زندگی این کشیش است/ ناخرسندی پاپ از ترجمه انجیل توسط مارتین لوتر
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اکبر عالمی در نقد فیلم «لوتر»:
فیلم لوتر روایت ناقصی از زندگی این کشیش است/ ناخرسندی پاپ از ترجمه انجیل توسط مارتین لوتر
اکبر عالمی از منتقدان سینما گفت: پاپ لئون دهم از ترجمه انجیل توسط «مارتین لوتر» به زبان آلمانی خرسند نبود، چون تا قبل از آن به خاطر پیچیدگیهای زبان لاتین تنها بزرگان کلیسای کاتولیک از حق ترجمه یا بهتر بگوییم «تأویل» انجیل برخوردار بودند.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، نشست نمایش و نقد و بررسی فیلم «لوتر» عصر دیروز (سهشنبه ۳۰ دی) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
این فیلم محصول سال 2003، به کارگردانی اریک تیل و با بازی جوزف فینس (در نقش مارتین لوتر) درباره شخصیت کشیش متجدِد آلمانی و مترجم انجیل به زبان آلمانی و یک تجدیدنظرطلب مذهبی است. او یکی از تاثیرگذارترین شخصیتها در تاریخ مسیحیت و به نحوی از بنیانگذاران مذهب پروتستانتیسم به شمار میرود. پروتستانها برخلاف کاتولیکها، قائل به بخشودگی مؤمنان به پشتوانه اجرای اوامر سنتی کلیسا نبوده بلکه معتقدند هر انسانی که در بارگاه احدیت با اعتقاد و ایمان راستین به گناهان خود اعتراف و طلب آمرزش نماید، حقانیت و عدالت خداوند شامل حال او خواهد شد. واسطه بین خدا و انسان تنها عیسی مسیح است که در آنِ واحد هم بشر بوده و هم خدا و که خاطر گناه انسانها مصلوب شد.
* فیلم لوتر روایت ناقصی از زندگی این کشیش است
در ابتدای این نشست و قبل از نمایش فیلم، اکبر عالمی استاد دانشگاه تربیت مدرس، منتقد سینما و تلویزیون با تاکید بر این نکته که فیلم پیش رو سومین فیلم در تاریخ سینماست که به طور خاص به شخصیت مارتین لوتر می پردازد، توضیح داد: ما هرگز نباید خودمان را در یک فیلم یا یک کتاب آن هم با ایدهها و اندیشههای مشخص محصور کنیم و بر ما لازم است تا جدای از نظریات گوناگون به طور مستقل درباره پدیدههای تاریخی اندیشه کنیم.
عالمی با اشاره به جذابیت های داستانی، معماری قابل قبول و دیالوگهای حسابشده فیلم تاکید کرد: این فیلم با همه جذابیت های داستانی نباید ما را مسحور خود کند، زیرا ما فقط با یک برداشت آن هم از اندیشه های تنها یک کارگردان موجه هستیم ، در حالیکه مارتین لوتر در این فیلم همراه با مخلوطی از ارزش ها و اصول سینمایی نشان داده میشود و این هرگز شخصیت اصلی مارتین لوتر نیست، به گونهای که گویی کارگردان به اصل «هر راست نشاید گفت» قائل است.
استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به هزینه 30 میلیون دلاری فیلم گفت: بیشتر هزینه فیلم توسط لوترینها پرداخت شده، بنابراین فیلم از لحاظ محتوایی بسیاری از مسائل مهم تاریخی را پوشش نداده است که البته این به معنای دروغگویی سازنده فیلم نیست، چرا که او به سؤالاتی که پرسیده نشده پاسخی نداده و یا شاید قصد درگیر کردن 450 میلیون نفر انسان پروتستان را با طرفدارن سایر مذاهب نداشته است.
عالمی با اشاره به اقدامات مهم زندگی مارتین لوتر که در این فیلم نمایش داده نمیشود، تصریح کرد: مارتین لوتر در این فیلم کشیش والامقامی است که کتابهای زیادی در دفاع از اندیشه خود نوشته، اما کارگردان هرگز به این نکته که لوتر در اواخر عمر با تضادهای گوناگونی در حرف های خود مواجه شد اشارهای نمیکند.
وی با اشاره به کتاب مهم و تاثیر گزار لوتر به نام «درباره یهودیان و اندیشههای آنان»، خاطرنشان کرد: در فیلم اصلا به مساله یهودستیزی لوتر اشارهای نشده است، در حالیکه این یهودستیزی افراطی ارتباطی تنگاتنگ به شخصیت دگم او در مسائل اعتقادی دارد. این دگماتیسم تا حدی است که وی در اواخر عمر خود مساله مذهب را در برابر عقلانیت قرار میدهد و تا جایی پیش میرود که به ارسطو ناسزا میگوید.
وی همچنین با برشمردن مهمترین حرکتهای سنتشکنانه لوتر در مورد تفاوت او با سایر متفکران دگراندیش مسیحیت آن دوره، تاکید کرد: نوع ایستادگی و سیاستورزی لوتر در برابر امپراتوری پاپ لئون دهم کاری بس مشکل بود (کاری که بدون کمک شاهزاده کهنسال آلمان امکان نداشت صورت پذیرد) و این امر در حالی اتفاق افتاد که دگراندیشی مثل جوردانو برونو (1548 - 1600) پنجاه سال بعد از لوتر به همراه 40 هزار نفر دیگر تنها به جرم اعلام اینکه کائنات مرکز هستی است، به حکم دادگاه تفتیش عقاید مسیحیت زندهزنده در میدان شهر رم سوزانده شد.
عالمی ادامه داد: تابوشکنی بزرگ دیگر او ازدواج با راهبهای فراری بود، در حالیکه تا قبل از این اتفاق کشیشان اجازه ازدواج نداشتند. همچنین او یک مترجم زبردست بود و ترجمه انجیل توسط از زبان لاتین به به زبان آلمانی به مذاق پاپ لئون دهم خوش نیامد، زیرا تا قبل از اقدام لوتر به خاطر پیچیدگیهای زبان لاتین تنها بزرگان کلیسای کاتولیک از حق ترجمه، یا بهتر بگوییم «تأویل» انجیل برخوردار بودند.
عالمی در بخش پایانی سخنان خود قبل از نمایش فیلم بار دیگر بر مفهوم تلاقی اطلاعات (cross information) تاکید کرد و افزود: نه تنها درباره این فیلم بلکه درمورد همه مطالبی که از فیلمها، کتابها و ایدههای مختلف فرا میگیریم، باید تحلیل و اندیشه کنیم و بدون مسحور شدن و با منطق در مورد رویداد ها اظهار نظر کنیم. * «لوتر» یک فیلم سفارشی است
پس از نمایش فیلم نوبت به علیرضا منجمی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی رسید که وی در ابتدا با اشاره به تهیهکنندگی و حمایت مالی فیلم توسط یک گروه غیردولتی و پروتستان، خاطر نشان کرد: این گروه غیردولتی پروتستان در حالی بیش از نیمی از بودجه فیلم را تهیه کردند که درآمد حاصل از فروش فیلم به اندازه هزینه تولید نیست و این خود حکایت از سفارشیبودن ساخت فیلم دارد.
منجمی با اشاره به تبلیغی بودن فیلم برای باورمندان به مذهب پروتستان، تاکید کرد: مارتین لوتر در نقاط دیگری از دنیا هم بسیار تاثیرگذار بود ولی فیلمساز بدون توجه به این نکتهها تنها به روایت بیوگرافیک و سرراست شخصیت لوتر پرداخته است. اما نقش لوتر در شکلگیری علم جدید، در سیر تکوین علم هرمنوتیک ، حتی در تحلیل های متفکر بزرگی چون ماکس وبر در مورد سرمایهداری و روح پروتستانتیسم، تشخص دادن به زبان آلمانی و نیز تغییر در نحوه تفکر فلسفی بعد از ترجمه انجیل به زبان آلمانی و انگلیسی غیرقابل انکار است.
وی ادامه داد: اساسا فیلمهای بیوگرافیک این اشکال را همواره به همراه خود دارند که مخاطب را به سمت مقایسه تاریخی شخصیت با آن چیزی که در فیلم میبینیم سوق میدهد که این نکته ما را از نقد زمینه اصلی فیلم دور میکند. این فیلم در حالی برای لوترباوران ساخته شده است که خود مارتین لوتر از به دست گرفتن جنبش جدیدی که نیاز به ساختارهای جدیدی نیز دارد ، ابراز ناراحتی میکند و اعتقاد به اصلاح کلیسا در عین حفظ ساختار آن دارد. * برای 7 دقیقه صحبتکردن 17 کتاب خواندم
در ادامه این نشست عالمی در بخش دوم سخنان خود با اشاره به داشتن ترس مقدس برای نقد فیلمها، گفت: این ترس مقدس برای نقد فیلمهای سینمایی بسیار خوب و سازنده است و گاهی برای من پیش میآمد که برای هفت دقیقه صحبت کردن بر روی آنتن صدا و سیما 17 کتاب میخواندم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نهضت مارتین لوتر را قبول دارد یا نه، تصریح کرد: لوتر انسانی تکساحتی نبود و یک تفسیر جدید از خدا و مقوله دین ارائه داد بطوری که معتقد است خداوند به طور مطلق مظهر اسم رحمان و رحیم است که این مطلب به ذائقه بسیاری از ارباب کلیسا خوش نیامد. اقدام او در رابطه با ترجمه انجیل به زبان آلمانی بسیار قابل تامل و بحث برانگیز است، درحالیکه در زبان ایتالیایی به ظرافت و تیزهوشی دو عبارت «ترجمه» و «خیانت» از نظر ریشهای هم خانواده یکدیگر هستند و این جناس هوشمندانه برای ما در تحلیل مساله ترجمه انجیل از زبان یونانی به زبان آلمانی بسیار تاثیر گزار است. همچنین لوتر در زمانه ای یهودی ستیزی را پایهگذاری کرد که به تازگی خاطرات جنگهای صلیبی در حال فراموشی بود.
عالمی در بخش پایانی سخنان خود با تمجید از تاریخ تفکر شیعی، تصریح کرد: با اینکه مطلقگرایی به جز در مورد 14 معصوم علیهم السلام در مورد هیچ متفکر و هیچ اندیشمندی جایز نیست، اما در طول تاریخ مسیحیت ما پس از 16 قرن تصلب در اندیشه و گرفتاری در بدعتها و خرافهپرستیهای فراوان، شاهد جنبشی هستیم که خواهان تغییرات معمولی و پیش پا افتادهای است و شخصی مثل ماتین لوتر پس از 16 قرن به خود اجازه میدهد بگوید زمانه تغییر کرده... در حالیکه ما شیعیان قائل به تغییرات و تاثیرات زمانه هستیم و در عین محکم نگاه داشتن اصول خود در احکام دین به دلیل توجه به نیازهای زمان دچار تغییر در فتوا میشویم و همراه با زمان جلو میآییم. انتهای پیام/ک
93/11/01 - 11:58
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]
صفحات پیشنهادی
سیدمهدی کرباسی در گفتوگو با فارس: «ضلع شرقی وال استریت» روایتی از نظام اقتصادی غرب/ فیلمهای «
سیدمهدی کرباسی در گفتوگو با فارس ضلع شرقی وال استریت روایتی از نظام اقتصادی غرب فیلمهای عمار ملموس استکارگردان مستند ضلع شرقی وال استریت تاکید کرد من احساس میکنم که فیلمسازانی که برای عمار فیلم ارسال میکنند موضوعات فیلمهایشان برای مردم ملموستر است سیدمهدی کرباسی کارگردانشب گذشته در سینما آزادی صورت گرفت اکبر عبدی با مردم به تماشای جدیدترین فیلمش نشست/استقبال از «مذاکرات مست
شب گذشته در سینما آزادی صورت گرفتاکبر عبدی با مردم به تماشای جدیدترین فیلمش نشست استقبال از مذاکرات مستقیم آقای عبدیشب گذشته فیلم سینمایی مذاکرات مستقیم آقای عبدی ساخته علی شاه حاتمی با حضور تنها بازیگر این فیلم اکبر عبدی وعوامل فیلم به نمایش درآمد به گزارش خبرگزاری فارس مراسمروایت استاد خطاطی از نگارش خطنوشت فیلم «محمد(ص)» / نوشتن نام پیامبر خدا لرزه به دستانم انداخت
روایت استاد خطاطی از نگارش خطنوشت فیلم محمد ص نوشتن نام پیامبر خدا لرزه به دستانم انداخت فرهنگ > سینما - جلیل رسولی از اساتید خوشنویسی در نشست خبری فیلم محمد ص در مورد جریان نگارش خط نوشت نام این فیلم توضیحاتی ارائه کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین نخستین ننهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش «30 سال زندگی با 100 بند» زمانپور کیاسری در جشنواره رویش/ پیرمردی
نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش30 سال زندگی با 100 بند زمانپور کیاسری در جشنواره رویش پیرمردی که جوشن کبیر را بر سقف خانهاش حک کردمهدی زمانپور کیاسری با مستند 30 سال زندگی با 100 بند به روایت زندگی پیرمردی کیاسری که دعای 100 بند یا همان جوشن کبیر را در طول مدت 30 سالدر ویژه برنامه «یک فیلم، یک سلام» ریاضی با شعار «من هم حق زندگی دارم» از شرفناز رونمایی کر
در ویژه برنامه یک فیلم یک سلامریاضی با شعار من هم حق زندگی دارم از شرفناز رونمایی کرد نجفی سینمای ملی باید از تهران هجرت کندحسن نجفی کارگردان فیلم سینمایی شرفناز گفت این چهارمین فیلم من است که در شهری غیر از تهران ساخته شده است و معتقدم سینمای ملی باید از تهران هجرت کند و امکاآخرین آمار گیشه فیلمهای روی پرده به روایت دفاتر پخش پیشتازی «شیار 143» در گیشه/ «چند متر مکعب
آخرین آمار گیشه فیلمهای روی پرده به روایت دفاتر پخشپیشتازی شیار 143 در گیشه چند متر مکعب عشق 140 میلیونی شدفیلم سینمایی شیار 143 ساخته نرگس آبیار با فروشی بالغ بر 3 میلیارد تومان در صدر گیشه سینماهای کشور قرار دارد و همچنین فیلم سینمایی چند متر مکعب عشق نیز طی 20 روز نمایش بهبه همت انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا نقد و بررسی فیلم سینمایی «چ» در فلوریدای آمریکا
به همت انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادانقد و بررسی فیلم سینمایی چ در فلوریدای آمریکادر راستای اشاعه فرهنگ اسلامی در میان مسلمانان مقیم آمریکای شمالی انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا سالانه سمیناری به مدت سه روز در انتهای هرسال میلادی برگزار میکند و فیلم سینمایی چ ددر نشست نقد و بررسی «آنسوی آتش» عنوان شد عیاری: هیچکاک فیلمساز مورد علاقه من است/صدرعاملی:عیاری هیچ
در نشست نقد و بررسی آنسوی آتش عنوان شدعیاری هیچکاک فیلمساز مورد علاقه من است صدرعاملی عیاری هیچگاه خودخواهانه فیلم نساخته استکیانوش عیاری در خصوص فیلمساز مورد علاقهاش و عادت فیلم دیدن گفت متاسفانه به اندازه نیاز حرفهام فیلم نمیبینم و این را اشکال میدانم اگرچه ظاهر فیلمهادر پنجاه و یکمین نشست باشگاه فیلم فرهنگسرای انقلاب اسلامی طالبزاده و قطبیزاده «چندمتر مکعب عشق» را
در پنجاه و یکمین نشست باشگاه فیلم فرهنگسرای انقلاب اسلامیطالبزاده و قطبیزاده چندمتر مکعب عشق را نقد میکنندباشگاه فیلم فرهنگسرای انقلاب اسلامی در پنجاهمین و یکمین نشست خود فیلم سینمایی چندمتر مکعب عشق ساخته جمشید محمودی را نمایش داده و با حضور عوامل و منتقدان به بررسی آن می پرد«نظریه یادگیری اجتماعی» به بخش مسابقه جشنواره فیلم کوتاه اسپانیا راه یافت
نظریه یادگیری اجتماعی به بخش مسابقه جشنواره فیلم کوتاه اسپانیا راه یافتفیلم کوتاه نظریه یادگیری اجتماعی به کارگردانی پوریا حیدری اوره به بخش مسابقه پانزدهمین جشنواره فیلم کوتاه لانزاروته اسپانیا راه یافت به گزارش خبرگزاری فارس این فیلم کوتاه با بازی شقایق دهقان نگاهی به تاثیرات«چهارشنبه ١٩ اردیبهشت» نام جدید فیلم وحید جلیلوند/پایان موسیقی فیلم
چهارشنبه ١٩ اردیبهشت نام جدید فیلم وحید جلیلوند پایان موسیقی فیلماولین فیلم سینمایى وحید جلیلوند با نام جدیددر جشنواره فیلم فجر رونمایى مىشود به گزارش خبرگزاری فارس علی جلیلوند در این باره گفت تغییر نام فیلم سینمایی «چهارشنبه 19آبان» در آخرین جلسه شورای پروانه ساختدر ویژه برنامه «یک فیلم، یک سلام» ثقفی با شعار «مردی که اسب شد» از فیلم جدید خود رونمایی ک
در ویژه برنامه یک فیلم یک سلامثقفی با شعار مردی که اسب شد از فیلم جدید خود رونمایی کردویژه برنامه یک فیلم یک سلام ظهر روز شنبه میزبان علی اکبر ثقفی ملیسا ذاکر لئون هفتوان و امیرجعفری شد به گزارش خبرگزاری فارس ویژه برنامه «یک فیلم یک سلام» ظهر روز شنبه میزبان علآخرین ساخته «ایزابل کواکست» افتتاحکننده جشنواره فیلم برلین
آخرین ساخته ایزابل کواکست افتتاحکننده جشنواره فیلم برلینشصت و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم برلین امسال با نمایش فیلم هیچکس شب را نمیخواهد ساخته ایزابل کواکست افتتاح میشود به گزارش خبرنگار سینمایی فارس برگزارکنندگان شصت و پنجمین جشنواره فیلم برلین اعلام کردند که این دوره اجوزانی:ناظری در ژرفای قلب من جای دارد شهرام ناظری تیتراژ پایانی فیلم سینمایی «ایران برگر» را خواند
جوزانی ناظری در ژرفای قلب من جای داردشهرام ناظری تیتراژ پایانی فیلم سینمایی ایران برگر را خواندشهرام ناظری تیتراژ پایانی فیلم سینمایی ایران برگر به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی و آهنگسازی ارشک رفیعی را خواند به گزارش خبرگزاری فارس «شهرام ناظری» در مورد خواندن تیتراژبه بهانه بزرگداشت کشاروز در جشنواره فیلم فجر نظر آقای بازیگر درباره «پدرسالار»
به بهانه بزرگداشت کشاروز در جشنواره فیلم فجرنظر آقای بازیگر درباره پدرسالاربازیگر فیلم سینمایی گاو با اشاره به شخصیت تکرار ناپذیر استاد محمدعلی کشاورز در عرصه بازیگری گفت کشاورز به اندازه ای با نقش خود ارتباط برقرار می کند که مخاطب سالها با آن شخصیت زندگی می کند به گزارش خبرگزارونمایی از فیلم «دریا و ماهی و پرنده» / جلیلی: نمیدانم چرا فیلمهایم دچار ممیزی میشوند
رونمایی از فیلم دریا و ماهی و پرنده جلیلی نمیدانم چرا فیلمهایم دچار ممیزی میشوند فرهنگ > سینما - مراسم فرش فیروزهای فیلم دریا و ماهی پرنده به کارگردانی مهرداد غفارزاده برگزار شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این مراسم با حضور احمد مسجدجامعی بازیگران و عوابازدید وزیر ارشاد از پشت صحنه فیلم مقدم حاشیه خبری نداشت / گروه فیلم سینمایی «نهنگ عنبر» اعلام کرد
بازدید وزیر ارشاد از پشت صحنه فیلم مقدم حاشیه خبری نداشت گروه فیلم سینمایی نهنگ عنبر اعلام کرد فرهنگ > سینما - سازندگان فیلم سینمایی نهنگ عنبر تاکید کردند بازدید وزیر ارشاد از پشت صحنه این فیلم بدون حاشیههای خبری بوده است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در روزها-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها