تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833690505
در نشست نقد و بررسی «آنسوی آتش» عنوان شد عیاری: هیچکاک فیلمساز مورد علاقه من است/صدرعاملی:عیاری هیچگاه خودخواهانه فیلم نساخته است
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در نشست نقد و بررسی «آنسوی آتش» عنوان شد
عیاری: هیچکاک فیلمساز مورد علاقه من است/صدرعاملی:عیاری هیچگاه خودخواهانه فیلم نساخته است
کیانوش عیاری در خصوص فیلمساز مورد علاقهاش و عادت فیلم دیدن گفت: متاسفانه به اندازه نیاز حرفهام فیلم نمیبینم و این را اشکال میدانم. اگرچه ظاهر فیلمهایم هیچ ربطی به سینمای آلفرد هیچکاک ندارد، اما او فیلمساز محبوب من است و نیروی گرانشی قوی برای من بهوجود میآورد.
به گزارش خبرگزاری فارس، در هشتادویکمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران که پنجشنبه 18 دی در تالار استاد شهناز برگزار شد، فیلم «آنسوی آتش» به کارگردانی کیانوش عیاری به نمایش گذاشته شد و پس از آن نشست نقد و بررسی فیلم با حضور کارگردان فیلم، شاهین امین منتقد سینمایی و کیوان کثیریان مدیر سینماتک خانه هنرمندان برگزار شد. در ابتدای نشست شاهین امین از هیجان دیدن فیلم پس از حدود 25 سال گفت: در آن زمان با دیدن «آنسوی آتش» احساس میکردم فیلمساز بزرگی را کشف کردهام. اگرچه دیدن دوباره بسیاری از فیلمها پس از مدتی طولانی مخاطب را ناامید میکند، اما دیدن مجدد این فیلم باعث ایجاد چنین حسی در من نشد. عیاری را با توجه به استعداد و تواناییهای ویژهاش، قدرندیدهترین فیلمساز ایران میدانم که هیچگاه موجسواری نکرده و موجهای ایجاد شده در جامعه نه به سود او که به ضررش تمام شده است. به نظرم اگر او را حمایت میکردند، میتوانست نخستین فیلمساز ایرانی باشد که موفق به کسب جایزه اسکار شده است. «آنسوی آتش» را فیلم شستهرفتهای میدانم که در آن فضا و مکان جزو کاراکترهای اصلی به شمار میروند. ماجرای فیلم تنها در همین فضا و مکان است که معنا مییابد. فضای خوزستان همه عناصر فیلم را تحتتاثیر خود قرار داده، اگرچه آنچه در اینجا برای ما خشن به نظر میرسد، در خوزستان جزئی عادی از زندگی بوده و هنوز هم هست. این منتقد سینمایی با بیان اینکه فیلم تقریبا هیچ زمان مرده و از دست رفتهای ندارد، ادامه داد: همه چیز فیلم موجز و تاثیرگذار است و شخصیتپردازی و معرفی شخصیتها خیلی خوب انجام گرفته است. به واقع عیاری را باید استاد فضاسازی دانست، ضمن اینکه تمام جزئیات فنی، فیلمبرداری، موسیقی و.. را به دقت مورد توجه قرار میدهد. یکی دیگر از ویژگیهای مهم عیاری این است که هیچگاه از اصولش عدول نکرده و خارج از اصول خودش فیلم نساخته است و دنبال حسابگری کاسبکارانه نبوده است. حتی چند فیلمی را هم که به اجبار ساخته، از جنس خودش است و برخلاف اصولش عمل نکرده است. «آنسوی آتش» از آنجایی که در دهه 60 ساخته شده و ماجرایی را تعریف میکند که به دهه 50 مربوط میشود، بهراحتی میتوانست تبدیل به فیلمی سیاسی شود، اما میبینیم که عیاری تلاش بسیاری به خرج داده تا در این ورطه نیفتد و این امر بسیار ارزشمندی است. لایههای مختلف فیلم سرشار از تمثیل و استعاره است و میتوان بحثهای اسطورهای بسیاری را در ارتباط با آن مطرح کرد، اما فارغ از این مسائل در فیلم شاهد ماجرایی هستیم که بسیار دقیق چیده شده و روایت میشود. در واقع اگرچه مسائل بسیاری را میتوان از فیلم استخراج کرد، اما باز هم کوشش عیاری بر آن بوده که فیلم نمادگرا نشود. این در حالی است که بازی با نمادها برای فضاهای روشنفکری سینمای ایران جذابیت زیادی دارد و ماجرای فیلم هم امکان چنین کاری را به فیلمساز میداد، اما عیاری در اینجا هم مقاومت به خرج داده است. در ادامه نشست رسول صدرعاملی که در میان تماشاگران حضور داشت، برای لحظاتی به روی صحنه آمد و ضمن تشکر برای فراهم آوردن چنین فضایی گفت: به رغم آنکه میپذیرم قدر عیاری دانسته نشده است، اما هنرمند همواره در طول زمان است که قضاوت میشود. چه قدرشناسی بالاتر از اینکه عیاری در میان مردم از اینهمه محبوبیت برخوردار است؟ آیا مخاطبی در سینما داریم که به عیاری بیتوجه باشد؟ دلیل این امر هم آن است که عیاری هیچگاه خودخواهانه و مبتنی بر حسابکتابهای مرسوم فیلم نساخته است، و عوض آنکه سوار موجهای روشنفکری یا نواندیشی شود، با دلش فیلمسازی کرده است. عیاری ترسی از فعالیت در تلویزیون نداشت و در آنجا هم آثار درخشانی خلق کرد، در حالیکه بسیاری از ما فیلمسازان از اینکار اجتناب می کنیم که مبادا به کارنامه هنریمان خدشهای وارد شود. ما در دنیای اندیشه و تجربه همواره در حال آزمون و خطا هستیم و امیدوارم در آینده باز هم شاهد آثار خوب عیاری باشیم. کیانوش عیاری برکت سینمای ایران بوده و هست. کیانوش عیاری ضمن تشکر از صدرعاملی در بیان مشکلات سینمای ایران، به دورانی اشاره کرد که ناچار به ساخت فیلمهای «روز باشکوه» و «دو نیمه سیب» شده بود: در آن زمان در عرض سه تا چهار سال حدود نوزده فیلمنامه به بنیاد فارابی و وزارت ارشاد ارائه دادم که همگی رد شدند. آن نوزده فیلمنامه در واقع نوزده دغدغه یک فیلمساز به شمار میرود؛ دغدغههایی که نه در زمانی کوتاه، بلکه در طول زندگی انسان شکل میگیرد و حداکثر سه یا چهار مورد از آنها به فیلمهای اصلی یک فیلمساز منجر میگردد. از آنجایی که تنها راه معیشت و همینطور بزرگترین تفریح من در زندگی سینما است، چارهای جز ساخت دو فیلم «روز باشکوه» و «دو نیمه سیب» نداشتم تا از دایره سینما به بیرون پرت نشوم. با این وجود از ساخت آنها پشیمان نیستم چرا که تمام دانش و تجربهام را در ساخت آنها بکار بستم. اما اگر در مسیر درستی قرار میگرفتم و چنین اجباراتی وجود نداشت، سوژههای بسیار مهمتری برای ساخت فیلم در ذهن داشتم. سپس کیوان کثیریان، مدیر سینماتک خانه هنرمندان ایران با اشاره به فضای غریب فیلم و جنس تازه و غافلگیرکننده داستان، از عیاری خواست که از فضا و زمان ساخت فیلم بگوید. عیاری با اشاره به اینکه خوزستان در آن زمان در آتش جنگ میسوخت و عدهای نیز از همین منظر موضوع فیلم را زیر سوال میبردند گفت: برخی میگفتند یک فیلمساز اهوازی به جای پرداختن به موضوع جنگ، سراغ موضوعی بیربط در دهه پنجاه رفته است. باید بگویم من به موضوعی پرداختم که از جنگ کم اهمیتتر نبود و شاید خود یکی از زیربناهای جنگ به شمار میرفت. من در شهری متولد شدم که بوی شیرین نفت در آن احساس میشد و هسته آن ثروت و پوسته آن فقر بود. مگر میشد چنین مسائلی را ندید و صرفا به جنگ پرداخت؟ ضمن اینکه خود جنگ با این تضاد عمیق در ایران بیارتباط نبود. من در دهه پنجاه شاهد بودم که چگونه اطراف این شعلههای آتش به محلی برای خوشگذرانی مردم تبدیل شده بود، و به این میاندیشیدم که تنها سهم مردم خوزستان از ثروتی که زیر پایشان بود همین نور شعلههای آتش است. در سال 1350 نیز فیلمی هشت میلیمتری و کوتاه به همین اسم یعنی «آنسوی آتش» ساختم و در سال 65 که مجددا چنین فیلمی ساختم عدهای گمان بردند که قصد تکرار همان فیلم را دارم. عیاری در پاسخ به این سوال که چگونه مدیران تلویزیون متقاعد به ساخت این فیلم شدند گفت: در آن زمان بین مسئولان تلویزیون و وزارت ارشاد درگیری وجود داشت. بنیاد فارابی با قاطعیت با ساخت این فیلم مخالفت کرده بود و هنگامی که مدیر تولید شبکه یک سیما از این موضوع باخبر شد، بلافاصله و در روز اول سال 1365 ساخت «آنسوی آتش» را تصویب کرد. پس از آن در آبان 1365 به اهواز رفتیم و این مقارن با زمانی بود که اهواز زیر بمباران دهشتناکی قرار داشت که به «بمباران پنجاه و دو نقطه» معروف شد و زمانی که کار فیلمبرداری تمام شد، بمبارانها هم به پایان رسیده بود. فیلم و خاطرات زمان ساخت آن برای من استثنائی و بسیار عجیب بود. در این فیلم قصد نداشتهام جنگ را پیشبینی کنم اما ممکن است برخی چنین استنباطی از فیلم داشته باشند. همانگونه که در مورد «خانه پدری» مباحثی مطرح میشود که خودم اینگونه به آنها فکر نمیکنم. در ادامه سیامک اطلسی، بازیگر سینمای ایران و از شخصیتهای اصلی فیلم «آنسوی آتش» به روی صحنه آمد و با بیان خاطرات ساخت فیلم و همکاری با عیاری سخن گفت: زمانی که عیاری ما را به اهواز برد، سیزده هواپیمای عراقی در یک روز از صبح تا شب اهواز را بمباران کردند. لحظاتی وجود داشت که عدهای میگفتند اهواز را ترک کنیم اما عیاری پابرجا ماند و اینکه در آن شرایط در حال ساخت فیلمی در مورد استعمار پیر بود نشانه تفکر این فیلمساز است. اکثر پلانهای این فیلم ماندگار تنها یکبار ضبط شدهاند. وی ضمن تشکر از کثیریان برای فراهم آوردن این فضا، از فیلمسازان جوان خواست به دنبال ساخت چنین فیلمهایی باشند که ماندگار شوند و سالها بعد هم اینگونه مورد استقبال قرار بگیرند. شاهین امین در بخش بعدی صحبتهایش در مورد فیلم آن را همچون خوابی هذیانآلود دانست و چنین حالتی را در تمام لحظات فیلم ساری و جاری دانست. وی ادامه داد: نکته قابل تامل دیگر در این فیلم، استفاده از عنصر طنز است که میتوان دو دلیل برای آن ارائه کرد. نخست آنکه این فیلم به دلیل فضا و مکانش سرشار از خشونت است و طنز بهعنوان سوپاپ اطمینان میتواند از میزان آزارندگی فیلم بکاهد. دوم آنکه فیلمساز تلاش میکند حتی اگر خشونتی وجود دارد، بزرگنمایی نشود و این مساله را در دیگر فیلمهای عیاری هم شاهد هستیم. در ادامه عیاری در پاسخ به سوالی در خصوص فیلمساز مورد علاقهاش و عادت فیلم دیدن گفت: متاسفانه به اندازه نیاز حرفهام فیلم نمیبینم و این را اشکال میدانم. اگرچه ظاهر فیلمهایم هیچ ربطی به سینمای آلفرد هیچکاک ندارد، اما او فیلمساز محبوب من است و نیروی گرانشی قوی برای من بهوجود میآورد. آنچه در هیچکاک بینظیر است و موجب محبوبیت او برای من میشود این است که هیچکاک قادر است اتفاقات پیشپا افتادهای را که گویی زبان سینما از بیان آن ناتوان است، به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشد. ضمن اینکه تعلیقهای موجود در فیلمهای او برای هر مخاطب سینما جذاب است. کارگردان فیلم «خانه پدری» در جواب پرسشی که در مورد این فیلم مطرح شده بود، به اظهار امیدواری برای اکران این فیلم اکتفا کرد. انتهای پیام/
93/10/20 - 17:07
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]
صفحات پیشنهادی
در نشست نقد و بررسی فیلم «لکه» مطرح شد شفاه: به دنبال بیانیه سیاسی نبودیم/ سلیمانی: جسارت نویسنده و
در نشست نقد و بررسی فیلم لکه مطرح شدشفاه به دنبال بیانیه سیاسی نبودیم سلیمانی جسارت نویسنده و کارگردان لکه را تحسین کردمتهیه کننده فیلم سینمایی لکه گفت برای ما و تیم سازنده فیلم لکه مهم این بود که یک فیلم خوب بسازیم ما به دنبال ارائه بیانیه سیاسی نبودیم به گزارش خبرگزاری فادر پنجمین نشست «نسبت سینمای ایران و منافع ملی» صورت میگیرد بررسی «سینمای اجتماعی و نقد مصلحانه
در پنجمین نشست نسبت سینمای ایران و منافع ملی صورت میگیردبررسی سینمای اجتماعی و نقد مصلحانه جامعه با حضور قادری اقباشاوی و دریالعلدر پنجمین نشست نسبت سینمای ایران و منافع ملی سینمای اجتماعی و نقد مصلحانه جامعه با حضور امیر قادری دانش اقباشاوی و محسن دریالعل بررسی میشود به گنشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «کالسکه» معیریان: فیلم تجاری میسازم/ «کالسکه» به همه قشری ت
نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی کالسکهمعیریان فیلم تجاری میسازم کالسکه به همه قشری تعلق داردآرش معریان گفت من فیلمسازی هستم که فیلم تجاری می سازم و برای مخاطب عام فیلم می سازم ابایی از این عنوان ندارم و از آن دفاع میکنم به گزارش خبرگزاری فارس عصر دوشنبه هشت دیماه پننشست نقد و بررسی «چند متر مکعب عشق» برگزار شد عشق جغرافیا نمیشناسد/ «چند متر مکعب عشق» ر
نشست نقد و بررسی چند متر مکعب عشق برگزار شدعشق جغرافیا نمیشناسد چند متر مکعب عشق را به دیگران معرفی کنیدجمشید محمودی گفت اگر فیلم را دوست دارید به دیگران هم بگویید به دیدین آن بروند این فیلم را معرفی کنید تا مسیر رو به رشد فروش چند متر مکعب عشق ادامه پیدا کند به گزارش خبرگزنشست نقد و بررسی کتابهای «تفکر و پژوهش» برگزار میشود -
نشست نقد و بررسی کتابهای تفکر و پژوهش برگزار میشود شناسهٔ خبر 2456118 دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها نقد و بررسی کتابهای تفکر و پژوهش با سخنرانی دکتر نرگس سجادیه ۱۷ دیماه برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر به همت اندیشکده تعلیم و تربیت دال و- نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی پرویز
نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی پرویز نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی پرویز با حضور عوامل این فیلم در خبرگزاری مهر برگزار شد حسین اسماعیلی ۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۱ ۰۰از سوی حوزه هنری قم نشست «بررسی ظرفیتها و آسیبهای شعر آیینی در زبان ترکی» برگزار شد
از سوی حوزه هنری قمنشست بررسی ظرفیتها و آسیبهای شعر آیینی در زبان ترکی برگزار شدنشست بررسی ظرفیتها و آسیبهای شعر آیینی در زبان ترکی با همکاری واحد آفرینشهای ادبی حوزه هنری قم و جامعه ادبی نیر برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از قم نشست «بررسی ظرفیتها و آسیب&zwn«آن سوی آتش» با حضور عیاری نقد می شود -
آن سوی آتش با حضور عیاری نقد می شود شناسهٔ خبر 2460227 چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۴ ۴۶ هنر > سینمای ایران هشتاد و یکمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش و نقد و بررسی فیلم آن سوی آتش ساخته کیانوش عیاری اختصاص دارد به گزارش خبرگزاری مهر این فیلم پنجشنبه 18 دیگزارش نشست نقد و بررسی کتاب «معرفتشناسی» تألیف عبدالله نصری -
گزارش نشست نقد و بررسی کتاب معرفتشناسی تألیف عبدالله نصری شناسهٔ خبر 2459654 چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۷ دین و اندیشه > اندیشمندان مجموعه مباحث علامه جعفری در حوزه معرفتشناسی به کوشش عبدالله نصری که در کتابی با عنوان معرفتشناسی جمعآوری شده است در مرکز فرهنگی شهرکتاب بانشست نقد و بررسی «اسب مرده» با گلایه از تماشاخانه «آو» آغاز شد -
نشست نقد و بررسی اسب مرده با گلایه از تماشاخانه آو آغاز شد شناسهٔ خبر 2449491 جمعه ۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۶ ۰۸ هنر > تئاتر نشست نقد و بررسی نمایش اسب مرده در تماشاخانه آو با حضور تعدادی از اعضای کانون ملی منتقدان تئاتر و عوامل نمایش برگزار و در آن از برخورد مدیران تماشاخانه و ادر پنجمین نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد از قهرمان در سینمای آمریکا تا سینمای اجتماعی پویا، واق
در پنجمین نشست بررسی سینمای اجتماعی مطرح شداز قهرمان در سینمای آمریکا تا سینمای اجتماعی پویا واقعگرا آرمانگرا و متعهدپنجمین جلسه از سلسله نشستهای نسبت سینمای ایران و منافع ملی با موضوع سینمای اجتماعی و نقد مصلحانه جامعه با حضور امیرقادری و محسن دریالعل از منتقدان سینما و دانش14 دیماه «چند متر مکعب عشق» در فرهنگسرای اندیشه نقد و بررسی میشود
14 دیماهچند متر مکعب عشق در فرهنگسرای اندیشه نقد و بررسی میشودفیلم سینمایی چند متر مکعب عشق به کارگردانی جمشید محمودی فردا 14 دی ماه در فرهنگسرای اندیشه با حضور عوامل و سحر عصر آزاد منتقد سینما نقد و بررسی میشود به گزارش خبرگزاری فارس اولین ساخته بلند سینمایی جمشید محمودی بهنشست یادمان حادثه «معراجیها» برگزار شد رضوی:هیچکدام از درگذشتگان «معراجیها» تحت پوشش بیم
نشست یادمان حادثه معراجیها برگزار شدرضوی هیچکدام از درگذشتگان معراجیها تحت پوشش بیمه اجتماعی نبودند دهنمکی درباره ادامه فیلمسازی دفاع مقدسی به تردید رسیدهامتهیه کننده فیلم سینمایی معراجیها گفت هیچکدام از درگذشتگان معراجیها تحت پوشش بیمه اجتماعی نبودند و در طی این یک سالیدر قالب کارگاه هنری نشست عکاسان با عنوان «ادیت عکس» برگزار میشود
در قالب کارگاه هنرینشست عکاسان با عنوان ادیت عکس برگزار میشوددر قالب کارگاههای هنری این بار کارگاه عکس با عنوان ادیت عکس در اردبیل برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل مسئول آموزش و پژوهش حوزه هنری استان اردبیل عصر امروز در نشست با جمعی از هنرمندان رشته عکاسی در اردبه همت انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا نقد و بررسی فیلم سینمایی «چ» در فلوریدای آمریکا
به همت انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادانقد و بررسی فیلم سینمایی چ در فلوریدای آمریکادر راستای اشاعه فرهنگ اسلامی در میان مسلمانان مقیم آمریکای شمالی انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا سالانه سمیناری به مدت سه روز در انتهای هرسال میلادی برگزار میکند و فیلم سینمایی چ دکتاب گویای «غلاغه به خونهش نرسید» نقد و بررسی میشود
کتاب گویای غلاغه به خونهش نرسید نقد و بررسی میشودنشست نقد و بررسی کتاب گویای غلاغه به خونه ش نرسید در سالن اندیشگاه کتابخانه ملی برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس دوشنبه 22 دی ماه نشستی برای نقد و بررسی کتاب گویای «غلاغه به خونه ش نرسید» در سالن اندیشگاهدر گفتوگو با فارس عنوان شد اعضای دائمی شورای ۱۵ نفره «ندای ایرانیان» فردا انتخاب میشوند/نشست مشترک
در گفتوگو با فارس عنوان شداعضای دائمی شورای ۱۵ نفره ندای ایرانیان فردا انتخاب میشوند نشست مشترک با شورای هماهنگی اصلاحاتسخنگوی حزب ندای ایرانیان از انتخاب اعضای دائمی شورای مرکزی و دبیرکل حزب متبوعش که بیش از ۱۵ نفر است خبر داد حسن یونسی سخنگوی حزب ندای ایرانیان در گفتوگو با-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها