تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 20 دی 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):وقتى كه برادر دينى‏ات از تو جدا شد، سخنى پشت سر او نگو، مگر اين كه دوست دارى او د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851855167




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفتمان فرهنگی نیازمند سعه صدر است/ جریان روشنفکری دیگر جوششی ندارد -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گفتگوی مهر با وحید یامین‌پور-۲
گفتمان فرهنگی نیازمند سعه صدر است/ جریان روشنفکری دیگر جوششی ندارد

وحید یامین پور


شناسهٔ خبر: 2467684 سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۰
هنر > سینمای ایران

وحید یامین پور از اینکه جریان روشنفکری و غرب زده دیگر جوششی ندارد و همچنین تفاوت گفتمان سیاسی و فرهنگی سخن گفت. خبرگزاری مهر- گروه هنر: پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری از ابتدای انقلاب با حلقه‌های بحث و بررسی و نقد و تحلیل آثار در سال ۱۳۷۲ و با موافقت اصولی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس شد و به تدریج این حلقه‌ها و گفتگو‌ها به صورت منسجم‌تر ادامه یافتند. این پژوهشكده به عنوان یكی از معتبر‌ترین مراكز علمی و پژوهشی شناخته می‌شود كه تا به امروز بیش از ۲۵۰ جلد كتاب به انتشار و عرضه رسانده است. مقوله‏ هايى همچون هنر دينى، هنر اسلامى، هنر متعهد، زيبايى‏ شناسى و فلسفه هنر از دغدغه هاى مهمی بوده که در این پژوهشکده دنبال می شده همچنين ضرورت تبيين، تفسير و بررسی هنر انقلاب اسلامی از مباحث محوری این پژوهش ها بوده است، اما این پژوهشکده در زمان‌هایی دچار وقفه شد ولی از مدتی پیش با انتصاب مدیر جدید این مرکز به نظر می رسد فعالیت های جدیدی در شرف انجام است.خبرگزاری مهر بعد از انتصاب وحید یامین‌پور از طرف محسن مومنی مدیر حوزه هنری به سمت مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و فعالیت‌ مجدد پژوهشکده گفتگویی با وی داشت تا درباره رویکردها و خط و مشی این مرکز و چگونگی ادامه این فعالیت‌ها پرس و جو کند.وحید یامین‌پور در بخش اول این گفتگو از سلوک شهید آوینی و دانش او نسبت به هنر انقلاب اسلامی و همچنین موضع‌گیری و واکنش وی نسبت به سینمای دوره خود سخن گفت و اینکه امروزه هم نباید در برابر وقایع روز ساکت نشست بلکه باید نسبت به آنها موضع گرفت.وی همچنین در این گفتگو از فعالیت جریان‌هایی سخن گفت که با انقلاب نسبتی ندارند و بیان کرد که متاسفانه باید اقرار و اعتراف کنیم که هر از گاهی ما مغلوب گفتمان سازی‌های جعلی جریان روشنفکری می‌شویم.بخش دوم و پایانی این گفتگو را از نظر می گذارنید:*یکی از مسایلی که این مرکز پژوهشی به آن توجه دارد گفتمان انقلاب اسلامی با رویکردی فرهنگی و هنری است. شاید از این حیث در مقوله گفتمان انقلابی ما کمتر ایده پردازی کرده باشیم و اتفاقا جریان های روشنفکری ایده پردازی و تئوری پردازی های بیشتری دارند. به طور مثال ما می دانیم که نگاه انقلاب اسلامی باید پررنگ تر باشد و نباید موزه ای، کلیشه ای و شعاری باشد اما بعضی از جریان ها هنوز نگاه شعاری دارند و از تفکرات کسانی همچون شهید آوینی که پژوهش های زیادی در این حوزه داشته است استفاده نمی شود و یا آثارش چندان مورد کند و کاو قرار نمی گیرد.- لحن من به اندازه شما تلخ و بدبینانه نیست. تئوری باید در قیاس با یک مقطع تاریخی پرداخته و تحلیل شود. شما باید به دوره خود شهید آوینی نگاه کرده و این مقطع را با همان زمان مقایسه کنید. در دوره ای که مقالات شهید آوینی منتشر می شد به نظر شما صدای او شنیده می شد یا برعکس او منزوی و مهجور بود؟ بگذارید با یک مثال بیان کنم؛ اواخر دهه ۷۰ ما یک گروه مطالعاتی تشکیل دادیم و آثار شهید آوینی را در دانشگاه مطالعه کردیم. آثار وی در آن دوره به شدت مهجور و تحت شماتت بود و بسیار غریب به نظر می رسید، سخنانش انکار می شد و گویی ما که این آثار را بررسی می کردیم آدم هایی بودیم که از زمان دیگری آمده ایم و حالا شهروندان ما زبان ما را نمی فهمند. این سخن برای ۱۵ سال پیش است.
وحید یامین پور
هم اکنون گروه های متعددی در کشور هستند که مشغول مطالعه و مباحثه آثار شهید آوینی هستند و حتی مشغول تولید آثار دغدغه مندی مبتنی بر نظریه ها و استانداردهای شهید آوینی در تهران و خارج از تهران هستند. اگر این دو مقطع را با یکدیگر مقایسه کنیم آوینی دیگر در میان جریان انقلاب و گفتمان انقلاب اسلامی غریب نیست. ما واقعا رشد کرده ایم، ادبیات انتقادی ما رشد کرده و انگیزه های مبتنی بر تولید اثر هنری در قلمرو انقلاب اسلامی گسترش یافته است و حتی هژمونی غرب زدگی و غرب زدگان که سال ها سایه اش بر سر ما بود و تنفس را برای گفتمان انقلاب اسلامی تا همین چند سال پیش سخت کرده بود، کم رنگ شده است. ابر تیره شبه روشنفکران دیگر بالای سر ما نیست و شبه روشنفکران در حوزه انفعال قرار دارند.طبیعتا ما با وضعیت مطلوب و آرمانی فاصله داریم و این اتفاقی نیست که بتوان در ۱۰ یا ۱۵ سال دیگر به آن رسید اما در تحلیل باید مقاطع تاریخی را با یکدیگر مقایسه کرد. یکی از اشتغالات من مراجعه مکرر به نشریات، مطبوعات و آثار هنری است که گفتمان روشنفکری و غرب زده تولید می کند و باید بگویم طی سال های اخیر ضعف، رکود و تکرار در این آثار مشهود است. اصلا اینها قابل مقایسه با سال های پیش از خود نیستند و به نظر می رسد جوششی دیگر وجود ندارد و این یعنی افول، چون این جریان وجود دارد اما دیگر جوششی ندارد.*در سایر عرصه های هنری چطور؟ به طور مثال در حوزه تئاتر ما جشنواره هایی داریم که مطابق با فرهنگ انقلابی طراحی می‌شوند اما اینها از طرف یک سازمان و نهاد هستند. فکر می کنید چگونه باید عمل کرد که به صورت یک جریان باشند و نه هنری سفارشی؟- در بعضی از عرصه ها ما بسیار دیر ورود کرده ایم و توجه جریان انقلابی به بعضی از حوزه های هنر کمتر بوده است. یکی از این حوزه ها تئاتر بوده است و تئاتر سال های سال تحت سیطره یک جریان خاصی است که این تنها ملاک ارزیابی وضعیت ما نیست. همه حوزه ها را با هم باید در نظر گرفت. من نمی گویم که وضعیت مطلوب یا آرامبخش است و یا حتی نزدیک به وضعیت آرمانی هستیم. من هرگز چنین سخنی نمی گویم چون رسیدن به این وضعیت مجاهدت فرهنگی و هنری فوق العاده ای می خواهد که هنوز با آن فاصله داریم.*شاید بخشی به حوزه فرهنگ و هنر برمی گردد که به راحتی نمی توان آمار کمی ارائه داد و خروجی گرفت.- مساله دیگری هم وجود دارد و آن اینکه مضمون دینی و محتوایی که مورد تایید انقلاب باشد یک محتوای متعالی است و خیلی دیر به چنگ هنر می آید و هنری کردن این عرصه دشواری های جدی دارد اما هنر خیلی راحت تحت سیطره ابتذال درمی آید و اگر کسی بخواهد در هنر مبتذل باشد نیازی به تلاش و عبور از موانع دشوار ندارد و به راحتی می تواند در این زمینه قرار بگیرد.
وحید یامین پور
بنابراین در اختیار پاکیزگی، طهارت و تزکیه در آوردن هنر نیروهای انسانی ویژه خود و تربیت ویژه خود را می طلبد. اینکه رهبر انقلاب آنقدر حساسیت دارند که این عرصه را مراقبت و تطهیر کنند به این دلیل است که اگر این باغ رها شود علف هرز زیادی در آن می‌روید و این خصلت حوزه هنر است که مراجعه دغدغه مندانه ای را می طلبد. البته گاهی این دغدغه ها بیشتر می شود و گاهی کمتر. الان از آن دوره هایی است که این دغدغه ها بیشتر است چون شما احساس می کنید مسئولان فرهنگی ارشد دولتی چنین دقتی را ندارند، متوجه ظرافت و اهمیت عرصه هنر نیستند که ممکن است چقدر زود پر از علف هرز شود و این نیاز به تذکر مدام دارد که به آنها بگویید مراقب سینما، تئاتر، موسیقی و... باشند.*چقدر از این اهداف از طریق این پژوهشکده تامین می شود؟- این پژوهشکده پیش از این تمرکز فوق العاده ای روی نگاه تمدنی و تاریخ مند به عرصه هنر بخصوص هنرهای سنتی داشته است. هنرهای سنتی هم محصول ارزشمند و قابل اعتنایی است با این حال نیاز امروز ما نگاه فرهنگی به هنر است. ما باید هنر را به عرصه نیازهای انقلاب اسلامی نزدیک کنیم و به آن توجه بدهیم که اگر قرار است چیزی تولید کنیم نیازهای امروز ما این است. مخصوصا وجه رسانه ای هنر، خصومت ها و منازعه های امروز دنیا از طریق رسانه هاست. شما می بینید سینما، تئاتر و تلویزیون از طریق هنر و رسانه چگونه پیشروی می کنند. من تلاش های پژوهشی خود را معطوف این عرصه می کنم. یکی از ماموریت های اصلی بنده توجه به عرصه ارتباطات و وجه رسانه ای و فرهنگی هنر است و این کار آغاز شده است.در این حوزه چند گروه پژوهشی تاسیس خواهد شد، پژوهشگران این عرصه به پژوهشکده معرفی خواهند شد و فعالیت های ترویجی زیرمجموعه پژوهشکده برای برای هنرجویانی که بخصوص در حوزه هنری آموزش می بینند طراحی خواهد شد. صدها هنرجو در حوزه هنری در حال تحصیل هستند و پژوهشکده باید بتواند به این افراد سرویس پژوهشی ارایه کند. بنابراین ما کارگاه های پژوهشی، محافل مطالعاتی و هم اندیشی هایی را برگزار خواهیم کرد که به تدریج توجهات را به این سمت سوق دهد.کار پژوهشی خروجی های مشخصی دارد که یا در قالب کتاب است و یا در قالب پژوهش های راهبردی و یا از طریق هم اندیشی ها و نشست ها و یا از طریق نشریات این اتفاق رخ خواهد داد.*فکر می کنم بهترین نوع کار پژوهشی برگزاری نشست ها باشد چون برد رسانه ای بیشتری دارد. چقدر از این حیث قرار است ورود پیدا کنید؟- از آنجایی که هدف ما از یک سو سرویس پژوهشی دادن به هنرجویان است و هدف دیگرمان هم پررنگ کردن حضور رسانه ای و جریان ساز خودمان در فضای فرهنگی و هنری، طبیعتا به برگزاری نشست ها، محافل و هم انددیشی ها توجه ویژه ای خواهیم داشت.ما باشگاه هنرمندان را تاسیس کرده ایم که محل تجمع نخبگان عرصه هنر و هنرمندان و هنرجویان برای برقراری ارتباطات عمیق معنوی، غیر رسمی و صمیمی خواهد بود که تجربیات هنری انتقال پیدا کند و به نوعی یک حوزه عمومی برای ثبت تجارب هنری شکل بگیرد تا نظریه ای که در عرصه فرهنگ و هنر اسلامی و رسانه های انقلاب اسلامی داریم سریان و جریان پیدا کند و بتواند خود را به عنوان یک جریان مستقل معرفی کرده و نشان دهد.
وحید یامین پور
*خود شما هم شخصیت رسانه ای دارید و در سخنانتان نوعی جهت گیری سیاسی هم دیده شده است. چقدر فکر می کنید نیاز است که این جهت گیری سیاسی در تعاملات وجود داشته باشد؟- ما یک جهت کلی داریم که صیانت از انقلاب است وقتی کسی کنش سیاسی از خود نشان می دهد جهت گیری ها خیلی پررنگ به نظر می رسد اما بسیاری که ممکن است در عرصه سیاست رقیب یکدیگر باشند یا اختلاف نظری با هم داشته باشند وقتی به عرصه فرهنگ و هنر می رسند اتفاق نظر و اجماع زیادی با هم پیدا می کنند. چه بسا من با کارگردان خاصی در عرصه سیاسی اتفاق نظر نداشته باشم و در یک انتخابات دو رفتار سیاسی از خود نشان دهیم ولی هر دو معتقد هستیم که انقلاب و ولایت فقیه باید حفظ شود و هر دو به سبک زندگی اسلامی اعتقاد داریم. بنابراین ما در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه اختلافی نداریم و حساسیت ها و ریزبینی هایی که در عرصه سیاست وجود دارد در فضای عمومی فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی نیست و همه باید از نوعی سعه صدر برخوردار باشند.این نگرش ها در اینجا ورودی ندارد چون ما قرار نیست با یکدیگر بحث سیاسی داشته باشیم بلکه قرار است یک اثر هنری در حوزه انقلاب اسلامی به ظهور برسانیم. خیلی از اوقات با بعضی از هنرمندان که ممکن است به لحاظ سیاسی اختلاف داشته باشم درباره یک اثر هنری اتفاق نظر تام داریم و خود من شاید در حمایت از آن اثر هنری مقاله و یا یادداشت نوشته باشم. بنابراین جهت گیری ها چندان خود را در اینجا نشان نمی دهد چون قرار نیست ما اینجا تشکیلات حزبی یا سیاسی راه بیندازیم.همچنین رسانه به دلیل پیوندی که با سیاست و قدرت دارد، بخصوص تلویزیون که در میان رسانه ها بسیار فراگیر است باعث می شود وقتی شما حضور رسانه ای پیدا می کنید به خاطر ارتباطی که این رسانه با قدرت و جریان های سیاسی پیدا می کند از شما تعریفی سیاسی ارایه شود. این بازی رسانه است و جز این نیست. رسانه بی طرف در علم ارتباطات مفهومی ندارد و حرف بی ربطی است و حالا اینکه رسانه ای ظرافت های باورپذیر بودن و یا عدالت را چگونه رعایت می کند این بحث دیگری است ولی هیچ رسانه صادقی نمی تواند اعلام کند که من بی طرف هستم.*توضیحی از فعالیت های خود در شبکه افق هم می دهید؟- من با مجموعه عوامل این شبکه ارتباط غیر رسمی دارم که ماهی یک بار جلساتی با هم داریم. آنها از مشاوران مختلفی هم استفاده می کنند که یکی از آنها هم من هستم.*چندی پیش هم مستند «شاهد عینی» شما از این شبکه به پخش رسید.- بله موضوع اصلی این مجموعه تاریخ سیاسی بود که به نوعی سند محسوب می شود و تاریخ مصرف ندارد. نیت اصلی من تولید یک مجموعه مستند گفتگومحور بود که به یک سند تاریخی تبدیل شود. بسیاری از این شخصیت ها ممکن بود از دست بروند و یا ممکن بود خاطرات خود را  فراموش کنند و نیت ما این بود که کسانی که به عنوان شاهد عینی در واقعه ای حضور داشته اند آن واقعه را برای ما روایت کنند بنابراین رویکرد تحلیل نداشت و بیشتر بیان واقعه از سوی یک شاهد عینی بود.گفتگو از عطیه موذن









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن