واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
قائم مقام دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز معاونت علمی گفت: علاوه بر مساعدت در زمینه صادرات بازیها که محصولات دانش بنیانی محسوب میشوند، یکی از راهکارهای اساسی تقویت و ایجاد تحول در این عرصه، مساعدت در ایجاد برندهای معتبر و بزرگ است. به گزارش سرویس علمی ایسنا، دومین جلسه گروههای متمرکز بازیهای رایانهای به منظور تدوین سند سیاستهای کلان بازیهای رایانهای با رویکرد نظام ملی نوآوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد. در این جلسه که با حضور نمایندگان نهادهای فعال در این بخش و از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کارگروه نظام ملی نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و فعالان بخش خصوصی برگزار شد، مسائل موجود در مسیر تدوین و تصویب سند صنعت بازیهای رایانهای مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. سیادتی قائم مقام دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن تاکید بر سیاست این معاونت مبنی برحمایت از شرکتهای دانش بنیان در حوزه صنایع فرهنگی، گفت: حوزه بازیهای رایانهای یکی از بخشهای دانش بنیان در حوزه ستاد است که مورد حمایت قرار خواهند گرفت. به منظور تشخیص و ارزشیابی دانش بنیان بودن شرکتها، ستاد از کارگزاران تخصصی استفاده خواهد کرد. از این رو، باید با تطبیق شرایط کارگزاران اقدام به انتخاب کارگزار تخصصی مناسب کرد که در این میان بنیاد ملی بازیهای رایانهای به دلایل مختلف از جمله تخصص و داشتن نیروی متخصص و باصلاحیت و همچنین ذینفع نبودن در فرآیند تشخیص دانش بنیان شرکتها، گزینه بسیار مناسبی به نظر می رسد. وی در تشریح راهکارها و راهبردهای برون رفت از چالشهای پیشروی این صنعت که بر اساس جلسات هم اندیشی گذشته تدوین شده است، گفت: لزوم تاسیس یک ناشر بزرگ برای بازیهای ایرانی، حمایت سازمانها و نهادها در تبلیغ بازیهای ایرانی، تسهیل در فرایند دانش بنیان شدن شرکتها، نظارت بیشتر بر بازار بازیهای خارجی، ایجاد مراکز رشد، تقویت ارتباط موثر و مناسب با شرکت های خارجی، ایجاد بانک اطلاعاتی از وضعیت بازی های رایانه ای داخلی، تنظیم مقررات برای تسهیل دستیابی فعالان به آمار و اطلاعات مرتبط از اهم راهکارهای تدوین شده در این زمینه است. سیادتی همچنین گفت: با توجه به تحلیل اطلاعات اولیه، به نظر می رسد یکی از مهم ترین مشکلات این صنعت در ایران، بازار است که با توجه به مشخصههای ذکر شده از بازار که به دلایل مختلف در اختیار بازیهای خارجی است، عملا توجه اصلی باید به سمت صادرات باشد. این موضوع وقتی اهمیت بیشتری پیدا میکند که بدانیم اقتصاد این حوزه در دنیا بسیار سودآور و آینده دار است. قائم مقام ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی ادامه داد: به نظر می رسد علاوه بر مساعدت در زمینه صادرات بازیها که محصولات نوعا دانش بنیانی محسوب می شوند، یکی از راهکارهای اساسی تقویت و ایجاد تحول در این عرصه، مساعدت در ایجاد برندهای معتبر و بزرگ است که بتوانند همزمان چندین پروژه را مدیریت کنند و با استفاده از ابزارهای مهندسی و مدیریتی به روز، مدیریت مناسبی بر فرآیند ساخت و عرضه بازی ها انجام دهند. براساس این گزارش، در این نشست، نماینده فعالان بخش خصوصی ضمن تاکید بر لزوم ایجاد یک شرکت نشر خصوصی داخلی بازی های ایرانی به عنوان یکی از راهکارهای کمک به این صنعت، گفت: بنیاد ملی بازیهای رایانه ای به واسطه ساختار نیمه دولتی نمی تواند این وظیفه را به عهده بگیرد و نیاز به موسسه ای چون رسانه های تصویری در این عرصه وجود دارد. فعالان این عرصه به کمک دولت در تسهیل برقراری ارتباط این شرکت ها با شرکت های مشابه خارجی برای گسترش فعالیت های خود نیاز دارند. مشکل دیگر عدم ثبات قیمت های بازی های خارجی است که امکان رقابت بازیهای داخلی را سلب میکند. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]