تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805718106




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«پگیدا» چاقویی که دسته خودش را می‌برد


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: «پگیدا» چاقویی که دسته خودش را می‌برد


جنبش نوظهور، افراطی و ضداسلامی پگیدا که فعالیت‌ها و تجمعات طرفداران آن در آلمان، این روزها خبر بسیاری از رسانه‌های غربی شده است، در اصل، زائیده پروژه اسلام‌ هراسی غرب است که دولت‌مردان آلمانی را با چالش رو به رو کرده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر از تسنیم، این روزها مقامات و سیاستمداران بلندپایه آلمانی با نگرانی و درماندگی، به ظهور جنبش‌های افراط‌ گرا و ضد اسلامی در اروپا، از جمله گروه افراط‌ گرا و ضد اسلامی میهن‌پرستان اروپایی علیه اسلامی شدن غرب موسوم به پگیدا می‌ نگرند و فعالیت‌های این گروه به چالشی برای دولتمردان آلمانی تبدیل شده است.   اسلام‌هراسی سیطره وسیعی بر جامعه غرب از آن خود کرده است که طی آن، مسلمانان قربانی باورهای غلطی چون تبعیض نژادی، خشونت‌های برخاسته از تعصبات دینی و صدور حکم‌هایی چون مهجور کردن مهاجران مسلمان هستند.   «اسلام‌هراسی» در اصل طرحی برای تسهیل ادامه دخالت های سلطه‌ گرایانه قدرت‌های غربی، به‌ ویژه در سال‌های پس از حادثه 11 سپتامبر سال 2001 بود.  

شهر «درسدن» مرکز ایالت زاکسن از جمله شهرهای شرقی آلمان است که این روزها زادگاه جنبش تازه‌ای موسوم به پگیدا شده است. نام پگیدا مخفف عبارت بلند آلمانی  Patriotische Europäer gegen die Islamisierung des Abendlandes به‌معنای اروپایی‌های وطن‌پرست علیه اسلامی کردن غرب است که این عنوان به‌روشنی گویای هویت پگیدا که بر دو محور اصلی ملی‌گرایی و ضدیت با اسلام تکیه دارد، است. جنبش پگیدا هم در اصل مانند حزب راست افراطی جایگزینی برای آلمان با رویکردهای ملی‌گرایانه و مهاجر‌ستیزانه قد علم کرده و در برابر احزاب سنتی قرار گرفته‌اند که البته بیشتر بر محور اسلام‌ستیزی تأکید دارند. اولین تجمع این گروه افراطی در حد 500 نفر بود که در پاسخ به فراخوان فیس‌بوکی مؤسس این جنبش "لوتس باخمن" شکل گرفت و باخمن در آن فراخوان خواسته بود تجمع در اعتراض به سیاست‌ مهاجرت در آلمان باشد و در مطالبات خود مواردی مثل کنترل بیشتر پلیس، عدم مدارا در برابر گروه‌های رادیکال مذهبی و برخورد با مهاجران متخلف را بیان کرده بود.
پگیدا
پگیدا برنامه‌های هفتگی و تجمعات گسترده‌ای را در شهر درسدن آلمان برگزار کرده و هر هفته هم بر تعداد هواداران آن افزوده می‌شود و هرچه جلوتر می‌رود، این جنبش، محور مهاجرستیزی خود را به اسلام‌هراسی پیوند می‌زند تا با ترکیب این دو وجه شاخصی میان جریان‌های سیاسی آلمانی پیدا کند. سابقه باخمن مؤسس این جنبش نشان می‌دهد که او بیشتر فردی قانون‌گریز است چرا‌که محکومیت سه سال و نیم زندان به‌دلایل مختلف، فرار از کشور و اخراج از سوی کشور آفریقای جنوبی و محکومیت به حبس تعلیقی تا پایان 2015 به‌دلیل کشف کوکائین در گذشته وی وجود دارد. علاوه بر این، سابقه کاری او کوچک‌ترین ربطی به فعالیت سیاسی و حزبی ندارد بلکه او در زمینه‌های تبلیغاتی برای نان بربری ترکی، کباب ترکی و دیسکو فعالیت داشته است، بنابراین باخمن فردی به‌معنای کلمه قانون‌گریز و غیرسیاسی است که در کشور احزاب سیاسی جنبش پگیدا را به راه انداخته است. گذشته از این موارد، شهر درسدن و ایالت زاکسن به‌عنوان زادگاه پگیدا قابل توجه است. قبل از هر چیز، این شهر یادآور واقعه‌ای تلخ در سال 2009 است. مروه الشربینی در این سال به دادگاه رفته بود تا نسبت به شکایتش در مورد رفتار اهانت‌آمیز آلکس دبلیو رسیدگی شود. دبلیو هنگام برگزاری دادگاه تجدیدنظر با چاقو به الشربینی حمله کرد و با 18 ضربه او را که سه‌ماهه باردار بود، به قتل رساند. شوهر الشربینی برای نجات همسرش تلاش کرد اما نکته جالب اینجا است که پلیس به‌جای دفاع از الشربینی به‌سوی شوهر او تیراندازی کرد. قتل الشربینی، واکنش پلیس و یک سلسله اتفاقات بعد مثل تخریب یادبود الشربینی نشان می‌دهد که این شهر از قبل آبستن حوادث افراط‌گرایانه‌ای است که اکنون در قالب پگیدا وجهه خیابانی پیدا کرده است.
پگیدا
اشپیگل نیز قتل این مسلمان را در صحن علنی دادگاه درسدن نمونه‌ای از انفعال قضایی و دولتی غرب در قبال حقوق مسلمانان دانست. دولت‌های آلمان و سوئد اگرچه تلاش می‌کنند مخالفت شدید خود را علیه اقدامات این گروه‌های تندرو و نژادپرست نشان دهند اما عملاً سیاست‌های کلی و قوانین حمایت‌گرایانه وضع‌شده از سوی آنان زمینه اصلی بروز چنین اقدامات خشونت‌آمیز و غیرانسانی را در قلب اروپا ــ که ادعای آزادی عقیده، بیان و مذهب در آن وجود دارد ــ فراهم کرده است. به نظر می‌رسد پگیدا که این روزها دغدغه و نگرانی بسیاری از دولتمردان آلمانی است، در اصل زاییده سیاست‌های خود آنها بوده و به چاقویی تبدیل شده که دسته خودش را می‌برد. حالا بسیاری از سیاستمداران آلمانی ناچار شده‌اند به‌خلاف سیاست‌ها و رویکردهای اسلام‌هراسانه سابق خود برای جلوگیری از گسترش این جنبش و مقابله با تبدیل شدن آن به رقیبی برای احزاب سنتی در مخالفت با اسلام‌هراسی زبان بگشایند و از بیداری و هوشیاری شهروندان اروپایی که در اصل مخالف چنین سیاست‌هایی بوده و هستند، مدد جویند. بسیاری از سیاستمداران بلند‌پایه آلمانی از جمله معاون صدراعظم آلمان در همین راستا خواستار برگزاری اعتراضات ضد‌جنبش افراطی پگیدای شهروندان آلمانی شده‌اند. "ورنر شیف آور" رئیس شورای مهاجران آلمان طی سخنانی با اشاره به پیدایش پدیده نوظهور و افراطی پگیدا، این گروه خارجی‌ستیز و خشونت‌طلب را خطری جدی برای جامعه توصیف و بر لزوم جلوگیری از ادامه فعالیت و گسترش آن تأکید کرد. این جامعه‌شناس آلمانی گفت: گروه‌های افراطی از این دست، به‌طور معمول مواضع خصمانه‌ای نسبت به همگرایی و همزیستی مسالمت‌آمیز در کشورها دارند و "پگیدا" نیز با رفتارهای خشونت‌آمیز و تندروی‌هایش موجب ایجاد شکاف در جامعه آلمان شده است که هرچه سریعتر باید برای آن فکری کرد. به‌گفته این جامعه‌شناس، اقدامات خارجی‌ستیز در حالی با فعالیت این گروه افراطی در آلمان افزایش یافته است که نظرسنجی‌های معتبر حکایت از آن دارد که شهروندان آلمانی از تکثرگرایی و حضور خارجی‌ها و پیروان ادیان مختلف از جمله مسلمانان در کشور خود حمایت می‌کنند و با آن مخالف نیستند. وی در همین رابطه به نظرسنجی انجام شده از سوی دانشگاه بیلِفلد اشاره کرد و گفت: بر اساس یافته‌های این نظرسنجی 61 درصد از آلمانی‌ها خواستار به رسمیت شناخته شدن و محترم شمرده شدن دین اسلام در این کشور هستند و تنها 15 درصد از پاسخ‌دهندگان بر محدودیت مهاجرت مسلمانان به آلمان رأی داده‌اند، 14 درصد نیز فرهنگ اسلامی را یک تهدید تلقی کرده‌اند.
پگیدا
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز درباره پیامدهای منفی تظاهرات‌های گسترده جنبش موسوم به پگیدا که تقریباً از ماه اکتبر هر دوشنبه در درسدن آلمان برگزار می‌شود، ابراز نگرانی کرده و رهبران این جنبش ضداسلامی را افرادی متعصب که نفرت در قلب آنها نفوذ کرده است، نامید. این در حالی است که چندی پیش "هانس پیتر فریدریش" معاون رئیس فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی آلمان و وزیر کشاورزی سابق و وزیر کشور پیشین آلمان، آنگلا مرکل صدراعظم کشورش را مسئول قدرت گرفتن جنبش افراطی میهن‌پرستان اروپایی ضداسلامی شدن غرب موسوم به "پگیدا" و حزب راست افراطی جایگزینی برای آلمان (AfD) دانست. البته جنبش افراط‌گرای پگیدا از آنجایی که بیشتر بر محور ضداسلامی تأکید دارد، با مخالفت‌های مردمی بالایی در سراسر آلمان و اروپا مواجه شده است. تظاهرات مردم کشورهای اروپایی علیه اسلام‌هراسی و رویکرد آنان در این موضوع نشانگر جایگاه اسلام میان مردم اروپا است که واهی بودن اسلام‌هراسی سران غرب را نشان می‌دهد. حدود 35هزار نفر روز گذشته در شهر درسدن در شرق آلمان علیه جنبش افراطی میهن‌پرستان اروپایی ضد‌اسلامی شدن غرب موسوم به "پگیدا" اعتراض کردند. پگیدا پدیده‌ای دست‌پرورده سیاست‌های اسلام‌هراسانه غرب است که حالا سران این کشور را گرفتار چالش کرده و البته موج خشم و نفرت مردمی از این‌گونه مواضع اسلام‌ستیزانه این بار در مبارزه با این جنبش افراطی به‌کمک سیاستمداران غربی آمده است.


دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن