تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كارى او را اندوهگين و به خود مشغول كند و او با اخلاص براى خدا بسم اللّه‏ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805610863




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دو وظيفه حساس امام عسكري(ع)


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دو وظيفه حساس امام عسكري(ع)
در عصر حكومت و خلافت متوكل عباسي، ابومحمد حسن‌بن‌علي(ع) در شهر تاريخي و پايگاه نشر اسلام، مدينه، در خانه امام هادي دهمين پيشواي جهان اسلام و از يك مادر دانشمند و پرفضيلت ديده به جهان گشوده مادرش بانويي صالحه و عارفه به نام سوسن يا حديثه يا سليل بود كه بانوان مدينه از محضر پر فيض او بهره‌هاي علمي مي‌بردند.  نامي كه براي اين مولود انتخاب گرديد همتاي نام جد بزرگوارش امام حسن مجتبي(ع) بود كه تجديد كننده خاطرات نخستين ثمره باغ پر بار رسالت است.
روز ميلاد مبارك او به اتفاق اغلب سيره‌نويسان اسلامي در روز هشتم ربيع‌الثاني به سال 232 هجري بود. مدت كوتاه حيات امام به سه دوره تقسيم مي‌گردد:
تا چهار سال و چند ماهگي امام (و به قولي تا 13‌سالگي) از عمر شريفش در مدينه سر برده، تا 23‌سالگي به اتفاق پدر بزرگوارش در سامرا مي‌زيسته (او و پدر بزرگوارش امام هادي (ع) در محله عسگر قرارگاه سپاه در شهر سامرا زندگي مي‌كردند و به عسكري لقب يافتند) و تا 29 سالگي يعني شش سال و اندي پس از شهادت امام دهم (ع) در سامرا ولايت بر امور و پيشوايي بر ستون را بر عهده داشته است.  امام يازدهم شيعيان با سه خليفه عباسي هم عصر بود:معتز عباسي (۲۵۲ ـ ۲۵۵)، مهتدي (۲۵۵-۲۵۶)  و معتمد ( ۲۵۶- ۲۷۹). امامت حضرت نيز از سال ۲۵۴ آغاز شد و تا سال ۲۶۰ ادامه يافت.  امام حسن عسكري (ع ) بياني شيرين و جذاب و شخصيتي الهي، باشكوه و وقار و مفسري بي‌نظير براي قرآن مجيد بود. راه مستقيم عترت و شيوه صحيح تفسير قرآن را به مردم و به ويژه براي اصحاب بزرگوارش در ايام عمر كوتاه خود روشن كرد.
امام هادي (ع) پسر ديگري به نام ابو جعفر محمد داشت كه بنا به برخي از روايات از جمله روايتي كه شيخ طوسي در كتاب الغيبت آورده مردم مي‌پنداشتند امامت شيعه پس از امام دهم به او مي‌رسد. محمدبن‌علي مردي پارسا و مورد احترام اصحاب پدر خويش بود اما اين پسر در زمان حيات امام از دنيا رفت و بعضي از شيعيان دين از اين بابت به انديشه فرو رفتند، از جمله ابوهاشم داود بني قاسم جعفري گويد من در اين انديشه بودم كه امام هادي(ع) فرمود: بلي خداوند به‌جاي ابوجعفر، ابو محمد (امام حسن عسكري (ع)) را امام قرار داد. همچنانكه درباره اسمعيل (فرزند امام صادق (ع) ) و امام كاظم (ع) چنين شد. اين روايت يكي از روايات مهم دال بر نص امامت امام حسن عسكري (ع) است.
امام دهم را برادر ديگري بود به نام جعفر كه نزد شيعيان به لقب كذاب معروف شد. بعد از آنكه امام‌عسكري (ع) از سوي پدر به امامت منصوب گرديد. جعفر مدعي وي گرديد و شروع به كار‌شكني و توطئه‌گري و فتنه‌انگيزي بسيار نمود و بعد از رحلت حضرت امام حسن عسكري (ع) دعوي امامت كرد و منكر وجود امام غايب (عج) شد.  امام حسن عسكري (عليه‏السلام) افزون بر مسئوليت هدايت و ارشاد مردمان و بيان احكام راستين اسلام، دو وظيفه حساس ديگر نيز بر عهده داشت: يكي، آماده ساختن شيعيان براي زمان غيبت و ديگري، معرفي فرزند خويش به عنوان آخرين امام و مهدي موعود. با وجود خفقان شديد در سامرا و تلاش‏هاي جاسوسان خليفه، امام حسن عسكري عليه‏السلام به بهترين صورت ممكن اين دو كار را انجام داد. ارتباط با شيعيان جهان اسلام از سوي دستگاه پنهاني وكيلان صورت مي‏گرفت و ايشان از هر فرصتي براي خبر دادن درباره جانشين خويش به شيعيان استفاده مي‏كرد.
 فعاليت امام حسن عسكري (ع) و برنامه‌ريزي او در تحقق بخشيدن هدف مزبور به دو كار مقدماتي نيازداشت:
1 ـ مخفي كردن مهدي (عج) از چشم مردم و نشان دادن وي فقط به بعضي از خواص
2 ـ آنكه به هر ترتيب، فكر غيبت را در اذهان و افكار رسوخ دهد و به مردم بفهماند كه اين مسئوليت اسلامي را بايد تحمل كنند و مردم را به اين انديشه و متفرعات آن عادت دهند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن