محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803724928
چه کسی تعیین میکند مردم شلوار لی پاره بپوشند؟ +تصاویر
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
بررسی مفهوم امروزی بودن؛
چه کسی تعیین میکند مردم شلوار لی پاره بپوشند؟ +تصاویر
«امروزی بودن» که به نوعی به عنوان فرهنگ والا و برتر به جامعه معرفی می شود زندگی فرهنگی مردم را تحت تأثیر قرار می دهد بدون اینکه سوال شود آیا این فرهنگ، واقعا امر فرهنگی است؟
به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، «امروزی بودن» یکی از مهمترین شاخص های زندگی مردم در فرهنگ معاصر است که این مفهوم در نوع مصرف و چگونگی زیست شهروندی بازتولید معنایی می شود. به همین جهت «امروزی زیستن» نیز یکی از مهمترین دغدغه های مردم برای نوع رفتار و عادات خود و حتی تربیت فرزندان شان می شود. فارغ از اینکه «امروزی بودن» نتیجه انتخاب چه کسی یا گروهی برای مردم است، فرهنگ جمعی سعی بر تنظیم عادت واره هایش با آن دارد. [1] حال سوالی که پیش می آید اینست که «امروزی بودن» در جامعه ایران چگونه بازتولید شده، توسط چه گروهی تعیین می شود و توسط چه کسانی دنبال می شود؟
«امروزی بودن» که به نوعی به عنوان فرهنگ والا و برتر به جامعه معرفی می شود زندگی فرهنگی مردم را تحت تأثیر قرار می دهد بدون اینکه سوال شود آیا این فرهنگ، واقعا امر فرهنگی است؟ البته به نظر می رسد یکی از مهمترین خصوصیات جامعه توده[2]، عدم فکر یا سوال در مورد مصرفی است که فکر می کند به انتخاب خود در آن قرار دارد. فرهنگ عامه پسند[3] که تولید جامعه توده است همان فرهنگ روزمره مردم در مصرف گرایی و خوش گذرانی است. این فرهنگ، توزیع شده بوسیله رسانه های توده[4] است که از آن بعنوان صنعت فرهنگ نام می برند. (هورکهایمر/ آدورنو،6:1380-65) اساسا این نوع فرهنگ به سمت پر کردن اوقات فراغت و سود بازار تمایل دارد. مردم برای آن چیزی پول می دهند که از آن لذت می برند و به آن نیاز دارند. البته این لذت و نیاز به خودی خود وجود ندارد بلکه همین نیاز هم تعریف می شود.
بازار تعیین می کند که نیاز مردم به چه کالای فرهنگی است و برخلاف آنچه که گفته می شود بازار فاعلی ندارد، اتفاقا سرمایه داران بزرگ همان کسانی اند که تعیین می کنند «امروزی بودن» یعنی شلوار لی پاره پاره پوشیدن. این در حالی است که جامعه توده تا قبل از این نسبت به این پوشش، نظری کاملا متضاد داشت ولی وقتی سوداگران ثروت با ابزار رسانه و تبلیغات، کالایی را برای مردم «امروزی» جلوه می دهند پس این مردم نیستند که انتخاب می کنند بلکه مردم در یک قفس آهنین انتخاب می شوند که فقط مدل خاص سرمایه داران را انتخاب کنند حتی اگر این مدل، هزار شکل متفاوت داشته باشد باز هم همه اسیر انتخاب سرمایه دارانند[5].
برای «امروزی بودن» عادت واره هایی در سبک زندگی مردم معمول می شود که به عنوان ارزش برتر هیچ وقت مورد سؤال قرار نمی گیرد. موهای سیخ، شلوار لی پاره، گوشی آیفون، تیشرت های با مارک خاص، ساعت مارک دار، ساپورت پوشی، رفت و آمد در پاساژها، صحبت کردن با واژه های لاتین و بسیاری از رفتارهای دیگر که همه را می توان در بالاشهر نشین ها دید. در حال حاضر، بالاشهر نشینی به یک فرهنگ خاص تبدیل شده که مورد الگوبرداری خام از سوی دیگر خرده فرهنگ های جامعه ایران و خصوصا جوانان قرار می گیرد. هر وقت سخن از خواست مردم، تمایلات مردم، سلیقه مردم و انتخاب مردم می شود، به طور ناخودآگاه در پس ذهن مردم همان فرهنگ بالاشهرنشینی مد نظر قرار می گیرد به صورتی که شاهد سلطه گفتمانی پرقدرتی از سوی این فرهنگ بر دیگر فرهنگ های جامعه ایران هستیم.
این سلطه گفتمانی که متضاد با اهداف انقلاب اسلامی ایران و جریان فرهنگ متدینین است یک شبه ایجاد نشده. شاید تبار آن به عهد قاجار و پهلوی برگردد اما قطعا با وقوع انقلاب اسلامی در آن تردیدهایی ایجاد شد که متأسفانه با گذر از گفتمان های دهه 70 و 80 شمسی شاهد تحمیل خواسته های این گفتمان حتی بر دولت ها نیز بودیم. پدیده های اجتماعی همچون مدل های پوششی نامتعارف زنان و مردان جوان، توجه بیش از اندازه به خواننده رپ در مجلس ترحیم او، نامگذاری ازدواج سفید بر هم خانگی های بدون ازدواج، دامن زدن به اعتراض هایی در خصوص قوانین قضای اسلامی و مخالفت با آموزه هایی همچون امربه معروف و نهی از منکر از جمله خواسته های فرهنگ بالاشهرنشین است که به عنوان خواسته مردم به مردم و حکومت تحمیل می شود و البته از سوی گروه هایی در خارج از کشور نیز دنبال می شود.
دیگر فرهنگ ها و جوانان جامعه نیز سعی بر مطابقت با این گفتمان را دارند تا در دسته «امروزی بودن» ها قرار گیرند. امروزه شاهد تضادهای بسیاری در رفتارهای برخی جوانان جامعه ایران هستیم، رفتارهایی که تعلق خاطر ایشان را به دو گفتمان متضاد نشان می دهد و در عین حال تضادی از سوی خود جوان درک نمی شود. مثلا انتخاب مدل موی گروه های رپ و شیطان پرست از سوی جوان مسلمانی که با زبان روزه در راهپیمایی روز قدس شرکت می کند!!
این تضاد گفتمانی در سبک زندگی و پوشش نیز تسری می یابد و مسئله بدحجابی و بدپوششی را در کشور رقم زده است. در حالی که جوان مسلمان ایرانی به هیچ وجه قصد سوئی در انتخاب نوع پوشش خود ندارد اما در سیطره گفتمانی بالاشهرنشین ها که آنها نیز در سیطره گفتمانی تمدن غرب قرار دارند، رفتار می کند. بالاشهر نشین ها به مثابه رهبران افکار عمومی در حال ترجمه چگونه زیست «امروزی بودن» با تمایلات تمدن غربی بوده و به دنبال آن جریان ساز فرهنگی در جامعه خود هستند. این جایگاه به خاطر توانایی ایشان در بهره برداری از رسانه ها و «قدرت گفتن[6]» رقم خورده است.
به نظر می رسد هر خرده فرهنگی که دسترسی اش به رسانه یا جرأت اش در مطالبه گری خواسته هایش بیشتر باشد، فارغ از کمیت اندک آن بیشتر دیده می شود و به طور خودکار بقیه مردم به مصرف پیام های آن بخش خاص می پردازند، خصوصا اگر ایشان از طبقه اقتصادی بالاتر باشد که به طور نسبی طبقه تحصیلاتی و اجتماعی بالاتری هم خواهد داشت. بالاشهر نشین ها را شاید بتوان متناظر با مترفین[7] در ادبیات قرآنی دانست که سرگرمى به نعمت آن چنان ایشان را مشغول كرده كه از ماوراى نعمت غافل گشته است. (علامه طباطبایی، ج19، ص214)
برای جلوگیری از گسترش این برهم خوردگی فرهنگی و تضادهای رفتاری در جامعه ایران، دو راهکار مهم در کنار فرآیند تربیت و تبلیغ دینی قابل پیگیری است. اول، آموزش و تربیت آگاهی ناشی از تفکر و تعقل از دوران کودکی و نوجوانی؛ مقام معظم رهبری چنین ضرورتی را برای معلمان و فرهنگیان تبیین کرده اند: « کار دوّم که از این مهمتر است، یاد دادن تفکّر است. کودک ما فرا بگیرد که فکر کند - فکر صحیح، فکر منطقى - و براى فکر کردن درست راهنمایى بشود؛ سطحىنگرى، سطحىآموزى در مسائل زندگى یک جامعه را زمینگیر میکند، در بلندمدّت بدبخت میکند؛ باید فکر کردن را در جامعه نهادینه کرد. لذا شما ببینید که ما مثلاً از شهید مطهّرى که نام مىآوریم، فقط به علم شهید مطهّرى اهمّیّت نمیدهیم، به تفکّر شهید مطهّرى اهمّیّت میدهیم. اگر کسى داراى تفکّر بود، این روحیّه موجب میشود که او بتواند مسائل مهمّ علم را هم کشف کند. اگر جوان ما، عالم ما، دانشمند ما متفکّر بار آمده باشد، از آن ذخیرة دانشى که در اختیار او است، دهها و صدها مسئلة جدید مطرح میکند و پاسخ میگیرد. پس استفادة از علم با تفکّر ممکن است.» (بیانات در دیدار معلمان و فرهنگیان، 17اردیبهشت1393)
دوم، آموزش فراگیر سواد رسانه ای[8] برای بهره برداری بهینه از رسانه و ایفای نقش در دنیای ارتباطات. سواد رسانه ای سبب می شود مخاطبان رسانه ها توانایی فهم پیام و مقصود فرستنده را درک کرده و براحتی تحت سیطره قدرت پیام رسانه ای قرار نگیرند. همچنین ایفای نقش در رسانه های اجتماعی جدید سبب برهم خوردن جریان یکطرفه مصرف تفکرات «بالاشهرنشین ها» شده و امکان ظهور تفکر نقاد در برابر عادت واره های «امروزی بودن» را بوجود می آورد. در نتیجه اساسا معنای «امروزی بودن» در تفکر و تمایل جامعه مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.
منابع:
1. آدورنو، تئودور ـ هوركهايمر، ماكس «صنعت فرهنگ سازى، روشنگرى به مثابه فريب توده اى» مراد فرهادپور، ارغنون، شماره ۱۸ (پائيز ۱۳۸۰)
2. بوردیو، پیر(1384)، طرحی از یک نظریه کنش، مرتضی مردیها، نشر نقش و نگار
3. سایت آیت الله العظمی خامنه ای، http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=26342
4. موسوى همدانى سيد محمد باقر، ترجمه تفسير الميزان، دفتر انتشارات اسلامى جامعهى مدرسين حوزه علميه قم - قم، چاپ پنجم، 1374 ش.
پانوشت:
[1] عادت واره، مجموعه ای از خلق و خوهای فراهم آمده در شخصیت کنشگر است که نحوه مواجهه او با موقعیت های مختلف را جهت می بخشد، به گونه ای که می توان آن را ناخودآگاه فرهنگی، قاعده الزامی هر انتخاب، اصل هماهنگ کننده اعمال و الگوی ذهنی و جسمی ادراک و ارزیابی و کنش نامگذاری نمود. عادتواره، نظامی از طبایع گذرا و در عین ماندگاری است که اساس تولیدکننده اعمال ساخت مند به حساب می آید(بوردیو، 1384: 18).
[2] Mass society
[3] mass culture
[4] Mass media
[5] «... تفکیک ها و تمایزات نظیر فیلم ها به دو گروه الف و ب، یا تفکیک داستان های منتشر شده در مجلاتی با نرخ های متفاوت، بیش از آنکه بر موضوع و محتوای اثر باشد، از طبقه بندی، سازماندهی و نام گذاری به مصرف کنندگان ناشی می شود. محصولات نهایی برای همگان تولید می شود تا هیچ کس قادر به گریز از آن نباشد. هر کس باید به نحوی ظاهرا خود انگیخته بر طبق همان سطحی از {ذوق و سلیقه} رفتار کند که از قبل برای وی تعیین و دسته بندی شده است و همان مقوله یا دسته ای از محصولات تولید انبوه را بر گزیند که برای افرادی از نوع او عرضه شده است (هورکهایمر/ آدورنو 1380: 38)
[6] Power of saying
[7] إِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُتْرَفينَ (الواقعه/45)
[8] Media litracy
فرهنگ نیوز 115
۰۲/۱۰/۱۳۹۳ - ۱۸:۱۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]
صفحات پیشنهادی
چه کسی دبیر اکرانهای مردمی جشنواره عمار شد؟
جشنواره عمار چه کسی دبیر اکرانهای مردمی جشنواره عمار شد همزمان با آغاز ثبت نام اکران های مردمی جشنواره عمار صادق آهنگران دبیر اکران های مردمی پنجمین دوره جشنواره شد به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز همزمان با آغاز ثبت نام اکران های مردمی جشنواره عمار دبیر اکران های مرددر قالب مستند «شما چه کسی هستید» پخش میشود پیادهروی مردم عراق در اربعین روی آنتن شبکه افق
در قالب مستند شما چه کسی هستید پخش میشودپیادهروی مردم عراق در اربعین روی آنتن شبکه افقمستند شما چه کسی هستید با موضوع پیاده روی مردم عراق از بصره تا کربلا به مناسبت اربعین از شبکه افق سیما پخش میشود به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس هر ساله و با نزدیک شدن به ار«ستاره احمد» را سوره منتشر میکند شاعری که کومله برای سرش یک میلیون تومان جایزه تعیین کرده بود
ستاره احمد را سوره منتشر میکندشاعری که کومله برای سرش یک میلیون تومان جایزه تعیین کرده بودمصطفی محدثی خراسانی از انتشار کتاب ستاره احمد خبر داد و گفت امیدواریم تا زمان برگزاری بزرگداشت شهید احمد زارعی در اواسط دی ماه سال جاری این یادنامه منتشر شود به گزارش خبرنگار کتاب و ادبهمزمان با روز دانشجو، بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند نخستین همایش دانشجویی «مردمنگاری آیینهای عاشورایی»
همزمان با روز دانشجو بنیاد ایرانشناسی برگزار میکندنخستین همایش دانشجویی مردمنگاری آیینهای عاشورایی نخستین همایش دانشجویی مردمنگاری آیینهای عاشورایی به همت بنیاد ایرانشناسی همزمان با روز دانشجو امروز شانزدهم آذرماه برگزار خواهد شد به گزارش خبرگزاری فارس نخستین هماهدیه کودکان غزه به مردم ایران +تصاویر
یک روز بدون غم هدیه کودکان غزه به مردم ایران تصاویر دومین مرحله از کمک های مردم غیور ایران به ایتام شهدای غزه که در طول جنگ 51 روزه جمع آوری شده بود میان خانواده شهدای غزه توزیع شد به گزارش سرویس مقاومت جام نیوز این کمک ها در طول جنگ 51 روزه از طریق درگاه اینترنتی اتحکارگر مردمم و برای کار کردن منت هیچ کسی را نمیکشم نظمی: اگر میماندم حیثیت کاریام زیر سوال میرفت/ هیأت مدیر
کارگر مردمم و برای کار کردن منت هیچ کسی را نمیکشمنظمی اگر میماندم حیثیت کاریام زیر سوال میرفت هیأت مدیره بیدلیل مرا مقصر جلوه ندهدمدیرعامل مستعفی باشگاه تراکتورسازی گفت همه مسائل تیم از چشم مدیرعامل دیده میشود اما نقش من آنقدر کمرنگ بود که احساس میکردم هیچ کاره هستم و اتکرار/سفر دولت یازدهم به خراسان جنوبی عبادی: تعیین تکلیف انتقال آب مهمترین مطالبه مردم خراسانجنوبی است
تکرار سفر دولت یازدهم به خراسان جنوبیعبادی تعیین تکلیف انتقال آب مهمترین مطالبه مردم خراسانجنوبی استنماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت در خراسان جنوبی در حال حاضر مشکلی بالاتر از مشکل آب وجود ندارد که باید پروژه انتقال آب توسط وزارت نیرو تعیین تکلیف شعاجزترین مردم چه کسی است؟
روایت عاجزترین مردم چه کسی است شايسته است كه انسان دوستان خود را از دست ندهد خصوص دوستان قديمى و احباء پدر خود را سرویس دینی جام نیوز اعجز الناس من عجز عن اكتساب الاخوان و اعجز منه من ضيع من ظفربه منهم 1 ترجمه عاجزترين مردم كسى است كه عاجز باشد از به دست آوردن بمطهری: این فضایی که اگر کسی یک انتقادی میکند و آن را ضدنظام و منافق و برانداز میخوانند باید برچیده شود
مطهری این فضایی که اگر کسی یک انتقادی میکند و آن را ضدنظام و منافق و برانداز میخوانند باید برچیده شود نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دانشجو و دانشگاه دیدهبان جامعه است که آژیر خطر را میکشد تاکید کرد نقد قدرت لازم است و حکومتها نیاز به نقد دارند وگرنمردم انقلاب کردند تا کشور از فساد پاک سازی شود/ فساد، موریانهای است که پایههای حکومت را سست میکند
رئیس جمهور در همایش ملی ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد مردم انقلاب کردند تا کشور از فساد پاک سازی شود فساد موریانهای است که پایههای حکومت را سست میکند حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی گفت مردم انقلاب کردند برای این که کشور از فساد پاک سازی شود مردم انقلاب کردندوحشت مردم چين از سه خورشيد در آسمان! +تصاویر
چین سه خورشیده وحشت مردم چين از سه خورشيد در آسمان تصاویر به گزارش سرویس کشکول جام نیوز مردم بسياري از نقاط چين هنگام غروب وقتي سه خورشيد را در آسمان ديدند وحشت كرده و تصور كردند كه پايان جهان است مردم مناطقي از چين ديروز سه خورشيد را هنگام غروب مشاهده كرده و گمان بردپوشاندن چمن استادیوم با 18 هزار و 850 شلوار جین+تصاویر
پوشاندن چمن استادیوم با 18 هزار و 850 شلوار جین تصاویریک تولید کننده شلوار جین با 18 هزار و 850 شلوار جین استفاده شده که طی دو هفته جمعآوری کرده بود به منظور استفاده مجدد در یک استادیوم به نمایش گذاشت به گزارش گروه دانستنیهای خبرگزاری فارس یک تولید کننده شلوار جین شلوارهایگزارشی از عکسی که فضای مجازی را پر کرده است! +تصاویر
خبرسازترین نانوایی این روزها گزارشی از عکسی که فضای مجازی را پر کرده است تصاویر پس از اعلام نرخ جدید نان و گرانی آن تصویری از یک نانوایی در فضای مجازی منتشر شد تصویری که به سرعت در سایتها و وبلاگها و شبکه های اجتماعی مختلف بازنشر شد و همه را به تحسین واداشت به گزارش سرویس کمنامه، زنان بحرینی را به دلیل شرکت در «همهپرسی مردمی» محاکمه میکند
منامه زنان بحرینی را به دلیل شرکت در همهپرسی مردمی محاکمه میکنددادگاه سوم کیفری جنایی بحرین جلسات خود را برای رسیدگی به پرونده موسوم به کمیته همهپرسی مردمی در این کشور آغاز کرد به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس درحالی که همه پرسی بحرین به دعوت گروههای مخاسردار سلامی در کنگره شهدای دانشجو: تحولات میدانی و سیاسی عراق را ایران تعیین میکند/ موشکهایی داریم که رعشه ب
سردار سلامی در کنگره شهدای دانشجو تحولات میدانی و سیاسی عراق را ایران تعیین میکند موشکهایی داریم که رعشه بر تن صهیونیستها میاندازدجانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت امروز فتح المبین های ما در عراق و سوریه و فلسطین است و تحولات میدانی و سیاسی عراق را جمهوری اسلامی ایران تعیینایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: وزارت نیرو درباره تعیین تکلیف چاههای غیرمجاز تعلل میکند
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس وزارت نیرو درباره تعیین تکلیف چاههای غیرمجاز تعلل میکندنایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد تعیین تکلیف چاههای غیرمجاز گفت وزارت نیرو درباره تعیین تکلیف چاههای غیرمجاز تعلل میکند به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز غلامرضا نوری عصر امروز در جلساوباما: رژیم کوبا همچنان مردم خود را سرکوب میکند / تحریمها اهداف ما را محقق نساخت
اوباما رژیم کوبا همچنان مردم خود را سرکوب میکند تحریمها اهداف ما را محقق نساخت ما باید تحریم ها را برداریم زیرا به نظر ما در اهدافی که بدنبال آن بودیم شکست خوردیم اما نمی توانم پیش بینی کنم این کار هم اکنون انجام می شود آفتاب رئیس جمهور آمریکا در آخرین کنفرانس خبری سال ۲۰۱-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها