تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1819365929
-نبش قبر سینما
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
آرامستان جان نبش قبر سینما ممکن است واقعیت خوشایندی نباشد، اما سینما همیشه به قبرستانها علاقه و گرایش بیشتری داشته تا زایشگاهها.
اساسا مرگ و نیستی دست کم در دنیای هنر هفتم بار دراماتیک و داستان پردازی بیشتری از تولد دارد و هرچقدر که در دنیای واقعی دوست داریم شنونده خبرهای خوب باشیم و از تولد و هستی بشنویم، اما در سینما با نیتی شبه رذیلانه در بیشتر مواقع با مرگ شخصیت هاست که جذب و محو اثر می شویم. قبرستان به عنوان مکان آرامش ابدی مردگان هم همواره در آثاری که با مرگ عجین می شوند و در قصه پردازی از آن بهره می برند، حضور برجسته ای دارد. خاکسپاری شخصیت های درگذشته جزو سکانس های آشنای سینماست و گاهی بیشتر نقش های اصلی و مهم یک فیلم بالای سر مرحوم یا مرحومه دور هم جمع می شوند و پس از تسلای خاطر بازماندگان دیالوگ مهمی را با هم رد و بدل می کنند یا حرکت و رفتاری انجام می دهند که نقش تعیین کننده ای در ادامه قصه دارد. آرامگاه ها بجز این ممکن است در فیلمی کارکردهای دیگری مثل جایی برای دیدارهای مرموز و حتی عاشقانه کاراکترها هم داشته باشند. همچنین گورستان ها می توانند در قاب تصویر و در طرفه العینی از محلی آرام و بی سروصدا ـ اگر البته خاکسپاری در کار نباشد ـ که مردگان بی سروصدا در آن خفته اند، به مکانی مخوف و ترسناک تبدیل شوند و کارگردان ها بخصوص در ژانر وحشت از آن سودهای بسیاری ببرند. با این حال این استنباط مقداری ریشه در واقعیت هم دارد و حقیقتا رفتن به قبرستان ها در تاریکی شب جرات و دل شیر می خواهد، در حالی که در یک روز گرم و دلپذیر و آرام اتفاقا آرامگاه ها بهترین محل برای نثار فاتحه برای درگذشتگان و تعمق درباره مرگ و آخرت و مهم تر از همه اینها رسیدن به آرامشی وصف نشدنی است. بجز اینها قبرستان ها به دلیل چینش و قرار گرفتن قبرها و عمدتا محصور شدن در میان عناصر طبیعی همچون درخت و گل و گیاه و در موارد خوش اقبال تر در کنار چشمه و رودخانه، از جذابیت های بصری خاصی هم برخوردار است که عجیب به قاب بندی های زیبا و چشم نواز راه می دهد. گرچه این جلوه زیبایی شناسانه به خودی خود هم می تواند به لحاظ تصویری گوشه ای از کار هر فیلمی را راه بیندازد، اما اگر این بهره گیری در قالب یک مضمون و قصه جذاب و پرقوامی هم قرار بگیرد، نتیجه و حاصل کار بسیار دیدنی خواهد بود. مثل استفاده بی نظیری که سرجیو لئونه، فیلمساز فقید ایتالیا در «خوب، بد، زشت» از قبرستان می کند و این مکان نقش بسیار تعیین کننده و غیرقابل حذفی در قصه دارد. گنجی در یک قبرستان مدفون است، اما هر کدام از سه شخصیت اصلی فیلم به طور کامل نمی دانند باید سراغ کدام قبر بروند و هرکدام فقط یک بخش از واقعیت را می دانند. وقتی پای توکو (زشت) در آن سکانس پایانی مسحورکننده به قبرستان موردنظر می رسد و با انبوه صلیب های چوبی که هر کدام نشانه ای از وجود یک قبر است، روبه رو می شود، تعلیق پیدا کردن گنج هم افزایش می یابد و همزمان با شخصیت های اصلی، ذهن ما هم برای پیدا کردن دفینه گرانبها کنجکاوتر و بی قرارتر می شود. آن تریئل (نبرد سه نفره) در میدان بزرگ و سنگفرش شده قبرستان با موسیقی جاودانه انیو موریکونه محال است که از حافظه عشاق سینما پاک شود. پایان دهنده این جدال نفسگیر هم شخصیت «خوب» است که با سیگار برگی در دهان تصمیم می گیرد به زندگی آنجل آیز(بد) خاتمه دهد و او را با شلیک گلوله ای به درون قبری حاضر و آماده بفرستد. بی توجهی او به زشت هم از راحتی خیالش ناشی می شد، چون شب قبلش فشنگ های تپانچه اش را خالی کرده بود! سام پکین پا که از او به عنوان شاعر خشونت در سینما نام می برند، فیلم چرک و کثیفی به نام «سر آلفردو گارسیا را برایم بیاور» در کارنامه دارد که نامش دقیقا به صورت موجز و مختصر خلاصه داستان و حرف اصلی فیلم را بیان می کند. یک مرد بانفوذ و متمول مکزیکی وقتی متوجه بارداری دخترش از فردی به نام آلفردو گارسیا می شود، یک میلیون دلار جایزه برای کسی تعیین می کند که سر گارسیا را برایش بیاورد. بنی، نوازنده خانه به دوش و آسمان جل هم برای سامان دادن به زندگی اش تصمیم به این کار می گیرد، اما یک مشکل کوچک وجود دارد؛ گارسیا مرده و بنی باید با نبش قبر سر مرحوم را از تنش جدا کند. سکانس قبرستان این فیلم یکی از تکان دهنده ترین صحنه های تاریخ سینماست. سکانس های آغازین و پایانی «نجات سرباز رایان» ساخته استیون اسپیلبرگ در قبرستان می گذرد. در شروع فیلم پیرمردی در آرامگاه کشته شده های جنگ پس از جستجوی فراوان به قبری می رسد که با نگاه کردن به آن چهره اش رنجور می شود و به گذشته می رود؛ به روز نبرد نرماندی و جدال نیروهای آمریکا و آلمان در جنگ جهانی دوم. جایی که کاپیتان میلر همراه نیروهایش مامور زنده برگرداندن تنها سرباز خانواده رایان است؛ چون خبر مرگ سه برادر دیگر او را در یک روز به مادرش داده اند. چهره جیمز رایانِ جوان که با فداکاری میلر و دیگر سربازان به سلامت به خانه بازمی گردد ماقبل سکانس پایانی آرام به چهره همان پیرمرد شروع فیلم پیوند می خورد و جیمز رایان همراه خانواده اش به میلر ـ همان ساکن ابدی قبر ابتدای فیلم ـ ادای احترام می کند. سینما و تلویزیون ایران هم در طول حیات خود عنایت ویژه ای به قبرستان داشته و به فراخور قصه و فضای فیلم استفاده های دراماتیک و گاه بانمکی از آن کرده است. کار الان به جایی رسیده که برخی از کارگردانان ما بخصوص در نمایش و واقعی درآوردن صحنه های تشییع جنازه و سوگواری و قبرستان به مهارت غبطه برانگیزی رسیده اند! «چند می گیری گریه کنی؟» ساخته شاهد احمدلو سکانس های بانمک و در عین حال تاثیرگذاری در قبرستان دارد. فیلم قصه پیرمردی ایرانی مقیم آمریکاست که وقتی می فهمد در آستانه مرگ قرار دارد، تصمیم می گیرد به ایران برگردد، اما چون خانواده و آشنایی در وطن ندارد، چند گریه کن استخدام می کند تا مراسم تشییع جنازه و سوگواری اش را به بهترین شکل برگزار کنند. دیدن این مراسم شاید در آن زمان خنده دار و بامزه جلوه می کرد، اما حالا به دلیل کوچ ابدی منوچهر نوذری غمگنانه و سخت است. «خواب تلخ» ساخته محسن امیریوسفی کلا در فضای یک قبرستان می گذرد و قصه مرده شور پیشکسوتی به نام اسفندیار را روایت می کند که زمان مرگش فرا رسیده، بنابراین ضمن آماده شدن برای مواجهه با عزرائیل سعی می کند تجربیاتش را به پسر جوان سربه هوایی منتقل کند و از او یک مرده شور زبده بسازد. در «یک بوس کوچولو» ساخته بهمن فرمان آرا هم در یکی از داستان ها فردی به نام کمال با بازی جمشید هاشم پور را می بینیم که شبانه برای نبش قبر پدرزن تازه درگذشته اش به قبرستان می رود تا اثر انگشتش را پای سندی بزند و حق خودش را از او بگیرد. داستان «آرامش در میان مردگان» ساخته مهرداد فرید هم همان طور که از نامش برمی آید در یک قبرستان می گذرد. طیبه با بازی گلاب آدینه پیرزنی است که ساکن یکی از قبرستان های تهران است. او که شوهرش مرده و فرزندی هم ندارد، در ازای کار در قبرستان دستمزد مختصری برای گذران زندگی دریافت می کند. تیتراژ اولیه فیلم سه بعدی «آقای الف» ساخته علی عطشانی هم ایده جالبی دارد و به خاطر موضوع فیلم که مرگ است، بازیگران و دیگر عوامل آن بالای سنگ قبرهایی دیده می شوند که نام خودشان روی آنها به چشم می خورد. فیلم از این منظر موضوع بامسمایی دارد و در پایان اثر می شود واقعا فاتحه ای نثار فیلم و عوامل آن کرد! اما یکی از آخرین بهره برداری های سینمای ایران از قبرستان و موضوع مرگ و میت به فیلم «طبقه حساس» ساخته کمال تبریزی مربوط می شود. دعواهای لفظی و فیزیکی دو خانواده در قبرستان به خاطر تدفین اشتباهی امواتشان و مراجعه مکرر حاج آقا کمالی (رضا عطاران) و دامادش به مردی که قرار است سنگ قبر همسر متوفایش را طراحی و اجرا کند، از بامزه ترین لحظات فیلم است. همچنین روی سنگ قبرها اشعاری دیده می شود که هم باعث خنده تماشاگر می شود و هم تفکر او را در پی دارد. سکانس پایانی فیلم هم جایی است که مرد ماجراجو و متعصب قصه بالای سنگ قبر همسرش آرام می گیرد و برایش دلتنگی می کند. جایی که دوربین از بالا عطاران را درون قبر نشان می دهد و دانه های ریز برف آرام آرام پوششی بر پیکره های زنده و مرده مرد و زنی عاشق می نشاند؛ زوجی که در آن قاب فاصله دنیایشان فقط به اندازه یک سنگ قبر است و بس. علی رستگار / گروه فرهنگ و هنر
 
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]
صفحات پیشنهادی
آنچه امروز صبح در سینما دیدم فیلم من نبود... نامه سرگشاده یک مستندساز به دبیر جشنواره سینما حقیقت
آنچه امروز صبح در سینما دیدم فیلم من نبود نامه سرگشاده یک مستندساز به دبیر جشنواره سینما حقیقتکارگردان مستند زار خاک با گلایه از شرایط نمایش فیلمش در هشتمین جشنواره سینما حقیقت نوشت آنچه امروز صبح در سینما دیدم فیلم من نبود حتی معتقدم کارگردان این فیلم را باید توبیخ کرد تاکران فیلمهای خارجی در سینما تک
اکران فیلمهای خارجی در سینما تک علاقمندان به شرکت در برنامههای سینما تک سینما کوروش میتوانند پرکردن فرم عضویت و پرداخت عضویت 200 000 ریالی به همراه 2 نوبت بلیت رایگان سینماتک و 5 بلیت نیم بها برای فیلمهای در حال اکران از برنامههای سینما تک استفاده کنند آفتاب- سرویس فرهنگیبرترینهای سال سینمای جهان از نگاه منتقدین بوستون
یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۵ انجمن فیلم بوستون در انتخابی غیرمنتظره فیلم برف شکن را به عنوان برترین فیلم سینمای جهان در سال 2014 معرفی کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در فاصله کمتر از یک ماه به پایان سال 2014 میلادی تشکلهای مختلف سینمایی اقدام به معرفی برترینهآیا فیلمی در تقدیس پهلوی برنده میشود لانهگزینی جناح روشنفکری در مرکز گسترش سینمای مستند
آیا فیلمی در تقدیس پهلوی برنده میشودلانهگزینی جناح روشنفکری در مرکز گسترش سینمای مستندآفریده در ابتدای فیلم به گونهای از دوران پهلوی سخن می گوید که گویی تماشاگر در خارج از مرزهای ایران به تماشای مستند پرتره از تقدیس رضا شاه نشسته است به گزارش خبرنگار سینمایی فارس جشنواره هشتمجمشید مشایخی خطاب به پسرش: یا موسیقی یا سینما!!
جمشید مشایخی خطاب به پسرش یا موسیقی یا سینما نادر مشایخی دربارهی نحوهی ورودش به دنیای موسیقی گفت من به موسیقی و سینما علاقهمند بودم اما یک روز پدرم - جمشید مشایخی - من را کنار کشید و گفت باید بین موسیقی و سینما یکی را انتخاب کنی این رهبر گروه ارکستر اظهار کرد 16 ساله بهنرجویان انجمن سینمای جوانان کشور ۳۰۰ فیلم ساختند -
در شش ماهه نخست امسال هنرجویان انجمن سینمای جوانان کشور ۳۰۰ فیلم ساختند شناسهٔ خبر 2437889 یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۲۰ استانها > سمنان سمنان – مدیر عامل سینمای جوانان ایران گفت طی شش ماهه نخست امسال بیش از ۳۰۰ فیلم توسط هنرجویان انجمن سینمای جوانان در سراسر کشور ساخته و ۵۲ گدر سینمای ایران دستمزد بالا تعیین کننده است یا نقش خوب؟
در گفتگو با هنرمندان در سینمای ایران دستمزد بالا تعیین کننده است یا نقش خوب تهران - ایرنا - به گزارش سایت خبری پارسینه بنا به گفته این تهیه-کننده یکی از اتفاقات جدید این روزها این است که برخی از بازیگران صاحب نام سینما بدون آنکه نقش پیشنهادی برایشان حائز اهمیت باشد صرفا به دنسه فیلمنامه سینمایی مجوز ساخت گرفتند -
سه فیلمنامه سینمایی مجوز ساخت گرفتند شناسهٔ خبر 2437950 یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۶ هنر > سینمای ایران شورای پروانه ساخت فیلم های سینمایی با ساخت 3 فیلمنامه موافقت کرد به گزارش خبرگزاری مهر شورای پروانه ساخت فیلم های سینمایی که در تاریخ 12 آذرماه برگزار شد با ساخت 3 فیلمنامهمکاری انجمن سینمای جوانان ایران و رایتل/ فیلمها را در سینماکام آنلاین ببینید
همکاری انجمن سینمای جوانان ایران و رایتل فیلمها را در سینماکام آنلاین ببینیددارندگان سیمکارتهای رایتل میتوانند با نرمافزار اندرویدی سینه کام فیلمهای کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران را آنلاین تماشا کنند به گزارش خبرگزاری فارس در جریان برگزاری بیستمین نمایشگاه الکامپ از تابازیگر سینما تحت عمل جراحی قرار گرفت
بازیگر سینما تحت عمل جراحی قرار گرفت رضا داوود نژاد بازیگر سینما در شیراز تحت عمل جراحی قرار گرفت مهر رضا داود نژاد از رفتار حرفه ای و انساندوستانه تیم پزشکان پیوند فارس قدردانی کرد و گفت من باید برای عمل تکمیلی پیوند کبد زودتر از این زمان به شیراز می آمدم پس از درگذشت خواهر هرئیس سازمان سینمایی با اعضای هیات انتخاب سینمای ایران دیدار کرد
با حضور در دبیرخانه سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر رئیس سازمان سینمایی با اعضای هیات انتخاب سینمای ایران دیدار کرد خبرگزاری پانا رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعداز ظهر دیروز ۱۵ آذرماه در دیداری با اعضاء هیات انتخاب جشنواره بین المللی فیلم فجر از تلاآخرین وضعیت کانون پخشکنندگان سینما
یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۱ عضو هیأت موسس کانون پخشکنندگان فیلم سینمای ایران از ثبت رسمی این کانون تصویب اساسنامه آن در وزارت ارشاد و همچنین آغاز به کار رسمیاش خبر داد سیروس تسلیمی در گفتوگو با خبرنگار سینمایی ایسنا درباره ثبت کانون پخشکنندگان فیلم سینمای ایران بیان کرد چنسینماها به جمع حامیان مسابقه «کتاب و زندگی» پیوستند «من زندهام» روی پرده سینما + آنونس
سینماها به جمع حامیان مسابقه کتاب و زندگی پیوستندمن زندهام روی پرده سینما آنونسدر ادامه روند تبلیغات رسانهایِ اولین دوره مسابقات کتاب و زندگی تیزر معرفی کتاب من زندهام از نیمه آذرماه 93 در سینماهای سراسر کشور پخش خواهد شد به گزارش خبرگزاری فارس دبیرخانه ستاد برگزاری مسابقرئيس سازمان سينمايي با اعضاي هيأت انتخاب سينماي ايران ديدار کرد
۱۶ آذر ۱۳۹۳ ۱۱ ۳۴ق ظ با حضور در دبيرخانه سي و سومين جشنواره بين المللي فيلم فجر رئيس سازمان سينمايي با اعضاي هيأت انتخاب سينماي ايران ديدار کرد رئيس سازمان سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ديداري با اعضاء هيأت انتخاب جشنواره بين المللي فيلم فجر از تلاش ها و زحمات آنها قدسینمای گرگان میزبان مادران شهیدان جاویدالاثر
سینمای گرگان میزبان مادران شهیدان جاویدالاثر گرگان - ایرنا - مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان گفت سینما عصر جدید گرگان با اکران فیلم شیار 143 میزبان مادران شهدای جاوید الاثر شد محمد جهانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود برای تماشای این فیلم از مانمایش فیلم سینمایی گلچهره در انجمن سینمای جوانان ایران
نمایش فیلم سینمایی گلچهره در انجمن سینمای جوانان ایران فیلم سینمایی گلچهره روز سه شنبه 18 آذرماه با حضور کارگردان فیلم در دفتر تهران به نمایش درمی آید به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران روز سه شنبه 18 آذرماه فیلم«شیار ۱۴۳» در صدر فروش سینما
بر اساس آمار فروش یک هفته اخیر شیار ۱۴۳ در صدر فروش سینما طی اعلام فروش هفتگی فیلمهای سینمایی روی پرده فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ ساخته نرگس آبیار تا پایان روز پنجشنبه به فروش ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی دست یافت به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز بر اساس اعلام فروش هفتگی-
گوناگون
پربازدیدترینها