تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بنده «خدا» مى‏دانست كه در ماه رمضان چيست [چه بركتى وجود دارد] دوست مى‏داشت كه تم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1832336686




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک روایت از زندگی و زمانه انوشیروان ارجمند / هنرمندی که مرشد بود


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: یک روایت از زندگی و زمانه انوشیروان ارجمند / هنرمندی که مرشد بود فرهنگ > تئاتر - حسین قره

دوره نوجوانی من از استخوان خورد کرده‌های تئاتر مشهد، چندنفری بیشتر باقی نمانده بودند. آن‌هایی که تئاتر خراسان را به مهد تئاتر ایران تبدیل کرده بودند و هنوز فانوس دستشان بود و راه را نشان می‌دادند. دکتر لطفی پشت‌وپناه جوان‌ترها بود، رضا صابری با آن قلم توانایش سرمشق جوان‌ترها بود، استاد همایونی با دانش و دیدگاهش در کتابخانه اداره تئاتر می‌نشست، داوود کیانیان با تأکید بر تئاتر کودک هدایت بخش دیگری را به دوش گرفته بود، داریوش ارجمند که از دانشگاه فردوسی تا سوربن فرانسه را گشته بود در آموزش ترجیحش شناخت جهان امروز بود و انوشیروان ارجمند که هم همه این‌ها بود و هم یک‌چیز دیگر؛ او مرشد بود، هم روی صحنه تئاتر، و هم درصحنه زندگی. نخستین باری که با برزو ارجمند (که همکلاس بودیم) از هنرستان هنر سینا از کلاس و درس بیرون زدیم (آن روزها به این کار می‌گفتند فرار کردن از مدرسه نمی‌دانم الآن چه می‌گویند) رفتم اجرای بازبینی نمایشی را ببینیم که برای آن روزهای من تکان‌دهنده بود، «مد ماه» او مرشد بود، (نمایشنامه‌اش را با رضا صابری نوشته بود و انوشیروان خودش کارگردانی کرده بود) آنجا، آن روز، آن مرشد را پیدا کردم، مرشدی که نگران «پت‌پت فانوسی» بود، به استعاره از خاموشی هنری که آن نسل نگران فراموشی‌اش بودند؛ اما او می‌درخشید، وقتی چوب‌دست نقالی‌اش را بالا می‌برد، وقتی سهراب می‌شد و به دل لشگری می‌تاخت، باآنکه او همیشه تنش لاغر بود، اما وقتی دست‌به‌هم می‌کوبید تا به رخش بنشیند همه رستم را می‌دیدند، رستمی که صدای «گوگوروب گوگوروب» تاختن رخشش در میدانی به کوچکی صحنه می‌آمد و نبردی را گره می‌زد در خیال آدم‌ها، به بزرگی نبرد رستم و اسفندیار. او همیشه مرشد بود و گم‌کرده‌ای داشت، در همان سال‌ها که او تلاش می‌کرد در اداره قدیمی تئاتر مشهد (که بین فلکه تقی‌آباد و چهارراه لشکر بود) سالن کوچکش را احیا کند و برای جوان‌ترها فیلم تئاترهای کارگردان‌های پرآوازه جهان را بگذارد از پیتر بروک گرفته تا یرژی گروتفسکی.  او و دیگران هم‌نسلانش تلاش می‌کردند در همان سالن کوچک به بحث و گفت‌وگو بنشینند تا ما جوان‌ترها چیزی یاد بگیریم، او گم‌کرده‌ای داشت، همان گم‌کرده‌ای که در فیلم «دل نمک» امیر قویدل باز در نقش پیر و درویشی خط و خطوط از آن را سراغ می‌داد تا راهنمایی کند. گم‌کرده‌ای که در او یک‌شور معنوی خاص ایجاد می‌کرد و در تاریکی‌های روزگار می‌خواست فانوس کش حقیقت باشد. برای انوشیروان ارجمند اگرچه در سینما و تلویزیون این شور و شعور معنوی راهنمایش بود تا در انتخاب نقش‌ها حساس باشد؛ اما در تئاتر به شکل دیگری این شور و شعور متجلی می‌شد، آنجا او مالک مطلق صحنه بود، ابعاد وجودی‌اش بیرون می‌ریخت، او برای هر کاری در تئاتر زحمت می‌کشید سخت‌کوش و خستگی‌ناپذیر بود و شاهد مثالم نمایش «پیراهن ماه» است که در سال 72 به صحنه برد. کاری که بر اساس یک قصه آذری (اگر اشتباه نکنم) نمایشنامه‌اش را نوشته و کارگردانی می‌کرد. در آن نمایش برزو پسرش و بهار دخترش بازیگران اصلی بودند و به غیر این دو و من که نوجوان بودیم بقیه بزرگ‌سال بودند. من چند نقش کوچک را بازی می‌کردم و به اقتضا باید نور ماه را که بدر و محاق می‌شد، روی صحنه می‌تاباندم، اما غرض اینکه او وقتی به صحنه می‌آمدیم بین هیچ‌کس فرقی نمی‌گذاشت همه باید در خدمت کار می‌بودیم و اینکه این بازیگر پسر یا دخترش هستند و آن دیگران نیستند و... هیچ فرقی نبود. سخت می‌گرفت به همه سخت می‌گرفت. برایش مهم تئاتر بود، می‌خواست مخاطبش کودک باشد یا بزرگ‌سال، تأکید داشت همه اخلاق حرفه‌ای را رعایت کنند. این‌ها آموزش‌های کمی نبود. این‌ها سرمشق‌های کمی نیست. اینکه تأکید داشت که باید به خاک صحنه احترام گذاشت برای انوشیروان ارجمند یک شعار نبود، خودش خاک صحنه خورده بود. خودش روی صحنه بزرگ‌شده بود خود را شناخته بود و کشف کرده بود. او را می‌شود در «گلدونه خانم» اسماعیل خلج دید که چطور زندگی می‌کند، در «رستم و سهراب» پری صابری یا در «چند حکایت از چندین حکایت رحمان» (تله‌تئاتر) علیرضا نادری می‌بینیم که او بازهم مرشد است اگر نقش مرشد را بازی نمی‌کند، او همیشه در تئاتر نقش یک بزرگ را بازی کرد و می‌دانید در تئاتر ما نقش کم‌وزیاد نداریم، نقش را بازیگران جان می‌دهند و او هر نقشی را که می‌گرفت مرشدش می‌کرد چراکه خودش مرشد بود. انوشیروان ارجمند مرشد بود، مردانه زیست، مرشد از دنیا رفت. 5757

کلید واژه ها: بازیگران سینمای ایران - تئاتر -




یکشنبه 23 آذر 1393 - 19:48:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن