تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834004630
تصویر زن در قاب تلویزیون
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نمایش چهره عفیف زن ایرانی و تحکیم بنیان خانواده یکی از اولویتهای رسانه تلویزیون است
تصویر زن در قاب تلویزیون
تاریخ انتشار : جمعه 14 آذر 1393 ساعت 13:14 | شماره خبر : 1738342951971578666 تعداد بازدید: 7
پ پ
«جایگاه زنان در سینما و تلویزیون» موضوع چالشبرانگیزی است که سالهای سال فیلمسازان و منتقدان و فیلمنامهنویسان درباره آن بحث کردهاند.
شخصیتهای زن قبل از انقلاب در فیلمها و سریالها، یا حضوری منفعل و سایهوار داشتند یا صرفا برای جذابیتهای ظاهریشان وارد قصه میشدند. پس از انقلاب دستاندرکاران سینما و تلویزیون تلاش کردند تا چهرهای واقعیتر از زنان ایرانی در قاب تصویر ارائه دهند. در این مسیر پرفراز و نشیب گاه شاهد به ثمر رسیدن تلاشها و خلق شخصیتهای زن جذاب و تاثیر گذار بودهایم.
پیچیدگی و ظرافت روحیات زنانه فیلمنامهنویسان را در مسیر طراحی اصولی شخصیتهای زن دچار مشکل میکند. فیلمنامهنویسان مرد هر چقدر هم که دقیق و هنرمند باشند باز هم نمیتوانند ادعا کنند که شناخت کاملی از دنیای زنان دارند. به همین دلیل در فیلمنامههای تاریخی و اجتماعی و کمدی و ملودرام تعداد زنان کنشمند و مقتدر در حدی که انتظار میرود، نیست. زنان و تنوع نقش تلویزیون بیش از سینما به تحکیم بنیان خانواده فکر میکند و به همین دلیل تصویر مادران دلسوز و همسران فداکار را در سریال (به نسبت فیلمهای سینمایی) بیشتر میبینیم. برای برخی فیلمسازان جذب نظر مثبت منتقدان، موفقیت در جشنوارههای معتبر و رونق دادن به گیشه در اولویت قرار دارد و به همین دلیل ممکن است دغدغههای اخلاقی و اجتماعی در اولویتهای بعدیشان قرار بگیرد، اما در تلویزیون کارگردان باید در راستای اهداف سازمانی حرکت کند که ترویج زندگی سالم و نمایش روابط صمیمانه خانوادگی یکی از آن اهداف است. در سریالهای تلویزیونی مادران فداکاری را دیدهایم که همچون نخ تسبیح اعضای خانواده را دور خودشان جمع کردهاند. حمیده خیرآبادی در سریال «پدرسالار» با بازی ماندگارش یکی از مهربانترین مادران آثار نمایشی را باورپذیر کرد. اولین تصویری که از این سریال در ذهنمان نقش میبندد سفره بزرگی است که همه اعضای خانواده دور آن حلقه زدهاند. محمدعلی کشاورز و حمیده خیرآبادی بزرگان سنی و معنوی این سفره بودند. اصلیترین دغدغه خیرآبادی در مقام مادر این بود که این جمع صمیمانه از هم نپاشد. زمانی که کدورت و سوءتفاهم بین اعضای خانواده فاصله انداخت، او خودش را سپر بلا کرد تا آرامش از دست رفته دوباره به خانه اسدالله بازگردد. مادر این خانه با اسدالله صحبت میکرد تا آتش غرورش را کمی سرد کند. این مادر به اختلافات درونی کاری نداشت و همیشه تکیهگاه همه اعضای خانواده بود. جمیله شیخی روی دیگر سکه را نشان میداد. او در نقش «مولود» شکل و شمایل زنی را ارائه داد که از اسدالله کینهای در دل دارد و میخواهد از آب گلآلود اختلافات خانوادگی برای خودش ماهی بگیرد. در سالهایی که ارائه تصویر منفی از زنان چندان مرسوم نبود جمیله شیخی توانست از عهده ایفای نقش یک زن مکار و حیلهگر بخوبی برآید. زن آرمانی در «مدینه» در کنار نقش «مولود» میتوانیم به شخصیت مادر شوهر سریال «آرایشگاه زیبا» (پری امیرحمزه) اشاره کنیم که او رگههایی از حسادت و خودخواهی را در وجودش داشت. مادر اسد (با بازی رضا بابک) به خواستههای پسرش احترام نگذاشت و بر حرفش پافشاری کرد، اما در نهایت تسلیم سلیقه اسد شد و به خواستگاری زنی رفت که او دوستش داشت. در سریالهای ایرانی طیف متنوعی از مادران را دیدهایم و همین رنگارنگی جذابیت این شخصیتها را بیشتر کرده است. مریم امیرجلالی با حضورش در نقش مادران عصبی و نگران و غرغرو این فهرست را کامل میکند! او در سریالهای «خانه به دوش»، «ترش و شیرین»، «متهم گریخت» و «چاردیواری» مدام از دست فرزندانش حرص میخورد و جوش میزد. این مادران متنوع گاه در کنار هم قرار گرفته و گاه روبهروی هم ایستاده و با درگیریشان قصه را پیش بردهاند. اوج این تقابل را در سریال «مدینه» شاهد هستیم. روحی بهعنوان یک مادر عصبی و پرهیاهو در برابر شخصیتی به نام مدینه قرار میگیرد که مظهر سکون و آرامش است. مدیران تلویزیون در صحبتهایشان بارها به این نکته اشاره کردند که مدینه یک شخصیت آرمانی از زن ایرانی و اسلامی است که تمام زنان سرزمینمان میتوانند آن را الگوی خودشان قرار دهند. البته در شخصیتپردازی مدینه شاهد نقاط ضعف اخلاقی هم بودیم که فیلمنامهنویس تعمدا این ویژگیهای کمرنگ را طراحی کرده بود، اما در مجموع مهربانی و درایت مدینه بر همه ویژگیهایش غلبه داشت و او بهعنوان زنی کاردان و دوراندیش و فداکار در محیط خانواده و اجتماع به بیننده معرفی شد. در فهرست مادران مهربان سریالها حتما باید به شخصیت هما در مجموعه سریالهای پایتخت هم اشاره کنیم که در همه سختیها تکیهگاه همسرش نقی بود. زنان ایرانی و عرب زیر ذرهبین تاریخ داوود میرباقری شخصیتهای زن را از دل تاریخ بیرون میکشد و در جایگاهی مناسب از آنها استفاده میکند. او در هر سریالش چند برگ برنده جدید رو کرده و زنان جدیدی را در معرض دید مخاطبان قرار داده است. دومین سریال داوود میرباقری در تلویزیون اسمی زنانه دارد. در سال 1367 این سریال هشت قسمتی را روانه آنتن کرد و حوادث انقلاب اسلامی ایران را از زاویه دید یک زن به نمایش گذاشت. «رعنا» خودش یک مبارز انقلابی نبود؛ اما رژیم پهلوی فرزند همسرش را قربانی اهداف سیاسی خود کرده و رعنا در معرض ترکشهای این مبارزه قرار گرفته بود.
رعنا را میتوان در کنار دیگر زنهای مرموز این کارگردان همچون «ناریه»، «جاریه»، «قطام» و «عمره» قرار داد که بعضا با تصمیمگیریهایشان پایانبندی قصههای تاریخی میرباقری را تغییر دادند. در سریال رعنا شخصیتمحوری اثر هم مدیریت خانواده را به عهده دارد و هم با جستجوهایش قصه را به پیش میبرد. او برای آزادی همسرش تلاش میکند و دنبال رد پایی از پسر مجروح شدهاش میگردد. برای میرباقری فرقی ندارد که قصه تاریخیاش در کدام نقطه از دنیا اتفاق میافتد. او چه زمانی که به تاریخ ایران میپردازد و چه زمانی که تاریخ اسلام را ورق میزند ذرهبین به دست میگیرد و دنبال زنان سرنوشتساز میگردد؛ زنانی که معلوم نیست در واقعیت وجود داشتهاند یا نه؛ اما حضورشان در دل قصه آنقدر منطقی است که مخاطب باورشان میکند. در سریال امام علی(ع) مردم با شخصیتی منفی و منفور به نام «قطام» آشنا شدند که با فتنهگریاش ابنملجم را به دام انداخت. درباره اینکه شخصیتی تاریخی به نام «قطام» داشتهایم یا نه حرف و حدیث بسیار است. جعفر شهیدی، مورخ مشهور معتقد است داستان عاشقانهای که درباره قطام روایت شده حقیقت ندارد و در خیلی از منابع نامی از او برده نشده است. قطام در سریال «امام علی» دل ابنملجم را ربود و او را برده خود ساخت تا نیت پلیدش را عملی کند. روح شیطانی ابنملجم در نتیجه نشست و برخاست با «قطام» بیدار شد و او را به مسیر گمراهی کشاند. کارگردان، قطام را زنی فتنهگر و مکار تصویر کرده بود تا سقوط اخلاقی ابنملجم بهتر به باور مخاطب بنشیند. در سریال «مختارنامه» با چند زن عرب مقتدر همچون جاریه، ناریه و عمره طرف بودیم. زنانی که کلیشههای ذهنی مخاطب درباره مظلومیت زنان عرب را میشکستند و نشان میدادند که اتفاقا آنها انسانهایی فعال و حقطلب بودهاند. همزیستی مسالمتآمیز ناریه (زن اول مختار) و عمره (زن دوم مختار) در کنار هم نشان میداد که چند همسری در آن زمان چقدر رایج بوده است. جاریه (با بازی ماهچهره خلیلی) که در نقش خواهر مختار جلوی دوربین ظاهر شد یکی از شخصیتهای پیچیده این سریال بود. او حس انتقام و خشونتطلبی مختار را در قالبی زنانه ارائه میکرد. در این سریال جاریه زنی جاهطلب معرفی میشود که دوست دارد همچون برادرش مختار از پلههای قدرت بالا برود. ماهچهره خلیلی در بیان خاطراتش از ویژگیهای این نقش میگوید: «جاریه آدمی نیست که با متانت و آرامش راه برود. جاریه در شهر برقعاش را با خشونت بالا میزند و اینور و آنور را نگاه میکند. در صحنه معرفی جاریه میبینیم که یک مردی دنبال جاریه راه میافتد و او، آن مرد را از بالای پله به پایین پرتاب میکند.» محدودیتهای زنان طنز پرداز بازیگران زن همیشه از اینکه نمیتوانند در سریالهای کمدی به اندازه مردان بدرخشند گلایه دارند. نقشهایی که برای زنان نوشته میشوند بامزه و جذاب نیست و تازه زنان در ایفای همان نقشهای نصفه و نیمه هم با محدودیتهای زیادی مواجه هستند. آنها نمیتوانند به اندازه مردان کنش و واکنش داشته باشند و در رفتار و گفتارشان باید سطحی از متانت را رعایت کنند. بهاره رهنما، شقایق دهقان، مرجانه گلچین، لاله صبوری و گوهر خیراندیش ازجمله بازیگران زنی هستند که در نقشهای طنز خوش درخشیدهاند. مرجانه گلچین در سریال «بزنگاه» ایفاگر نقش بهجت، زن برادر نادر بود و به نوعی بعد از مرگ پدر خانواده، بزرگتر و تکیهگاه آنها محسوب میشد. بهجت در مقایسه با دیگر شخصیتها رفتارهای سنجیدهتری داشت و حضورش در بین آن همه آدم بیمنطق، بامزه جلوه میکرد. پس از بزنگاه این بازیگر حضور پررنگی در سریالهای کمدی داشت؛ ولی هیچگاه نتوانست موفقیت این سریال را تکرار کند. خوشنشینها، راه در رو، نقطه سر خط و مجموعه دزد و پلیس سریالهایی هستند که این بازیگر در آنها بهعنوان یک کمدین زن جلوی دوربین رفت. شقایق دهقان هم با ایفای نقش خانم شیرزاد (ساختمان پزشکان) یکی از جذابترین شخصیتهای زن بعد از انقلاب را خلق کرد. او فردی کند ذهن بود که در عین حال اعتماد به نفس بالایی داشت و نمیخواست اشتباهاتش را قبول کند. تکیهکلام «واقعا» که بعد از چندین سال هنوز مردم از آن استفاده میکنند یادگار این شخصیت است. خانم شیرزاد را معمولا پشت میز کارش و در حال انجام امور منشیگری میدیدیم. او حرکت زیادی نداشت و صرفا با دیالوگها و تعجبهایش مخاطب را به خنده میانداخت. احسان رحیمزاده / قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)
تاریخ انتشار : جمعه 14 آذر 1393 ساعت 13:14 | شماره خبر : 1738342951971578666 تعداد بازدید: 7
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]
صفحات پیشنهادی
گزارش تصویری شکست استقلال مقابل پرسپولیس
دربی 79 گزارش تصویری شکست استقلال مقابل پرسپولیس ۰۲ ۰۹ ۱۳۹۳ - ۲۱ ۴۳دیدار پرسپولیس و گل گهر در قاب تصویر+عکس
دیدار پرسپولیس و گل گهر در قاب تصویر عکس تاریخ انتشار ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۴۰گزارش تصویری - برگزاری رزمایش مقابله با زلزله توسط نیروی زمینی ارتش
برگزاری رزمایش مقابله با زلزله توسط نیروی زمینی ارتش عکس آرش خاموشی - ایسنا چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۵گزارش تصویری - مسابقات دور پنجم مرحله مقدماتی رقابت های لیگ جهانی کشتی آزاد در جویبار
مسابقات دور پنجم مرحله مقدماتی رقابت های لیگ جهانی کشتی آزاد در جویبار عکس رضا رقیمی - ایسنا پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱ ۰۲آگهی بازرگانی قدیمی در تلویزیون/ تصویر
آگهی بازرگانی قدیمی در تلویزیون تصویر عکس از صفحه یکی از کاربران عربی شبکه اجتماعی اینستاگرام منبع آنا تاریخ انتشار ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹ ۲۶گزارش تصویری - رقابت های لیگ جهانی کشتی آزاد در جویبار
رقابت های لیگ جهانی کشتی آزاد در جویبار عکس رضا رقیمی - ایسنا جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۳ستاره تلویزیون آمریکا از توضیح درباره رابطه نامشروع بازماند +فیلم و تصویر
وقتی یک ستاره از خجالت آب می شود ستاره تلویزیون آمریکا از توضیح درباره رابطه نامشروع بازماند فیلم و تصویر بیل کازبی اخیرا از پاسخ به سوال خبرگزاری آسوشیتدپرس در مورد اتهامات سوء استفاده جنسی به او طفره رفت به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز کمدین مشهوردر گفتوگو با فارس مدیران تلویزیون مشاوران نوجوان داشته باشند/«دیدهشو» و تصویر واقعی جامعه
در گفتوگو با فارسمدیران تلویزیون مشاوران نوجوان داشته باشند دیدهشو و تصویر واقعی جامعهمجری جدید برنامه تلویزیونی دیدهشو گفت من اگر جای مدیران تلویزیون بودم گروه مشاوران نوجوان را تشکیل میدادم و از آنها در تهیه و تولید برنامهها کمک و ایده میگرفتم نازنین پیرکاری مجری جدیجانبازان شیمیایی ایران در قاب تصویر در لاهه
جانبازان شیمیایی ایران در قاب تصویر در لاهه برلین - ایرنا - نمایشگاه جانبازان شیمیایی ایران در حاشیه نوزدهمین کنفرانس سالانه سازمان منع سلاح های شیمیایی در مقر این سازمان در لاهه هلند برگزار شد به گزارش ایرنا هدف از برگزاری این نمایشگاه که با عنوان آثار کاربرد سلاح های شیمیاییرونمایی از نانوسکوپی با قابلیت تصویربرداری سه بعدی
چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۵ یکی از شرکتهای فعال در حوزه تصویربرداری نانومقیاس میکروسکوپ جدیدی را رونمایی کرده که قادر است با سرعت بالا و هزینه کم از نمونهها در مقیاس نانومتری تصویر تهیه کند این دستگاه برای کارخانههای تولیدی که نیاز به کنترل محصولات خود در حجم بالا دارند بسیارچرا تصویر فرزاد حسنی از تیزرهای تبلیغاتی تلویزیون حذف شد؟
چرا تصویر فرزاد حسنی از تیزرهای تبلیغاتی تلویزیون حذف شد به نظر مي رسيد در دوره مديريت جديد صداوسيما برخي اعمال نظر ها و حذف سليقه اي افراد به دست فراموشي سپرده شود اما گويا همچنان در برخي موارد شاهد چنين رويکرد هايي هستيم حذف تصوير چهره فرزاد حسني از تيزرهاي فيلم آنچه مرداانتقاد از یک سریال تلویزیون: از آزادگان تصویر مخدوشی ارائه شده
انتقاد از یک سریال تلویزیون از آزادگان تصویر مخدوشی ارائه شده فرهنگ > تلویزیون - روزنامه کیهان نوشت سریال «دولت مخفی» که با مضمونی دفاع مقدسی و با محوریت رنجهای اسرای دوران جنگ تحمیلی و خانوادههای آنها از شبکه دو سیما در حال پخش است تصویریمرد عنکبوتی در مقابل بازیکنان من سیتی ظاهر شد + تصویر
مرد عنکبوتی در مقابل بازیکنان من سیتی ظاهر شد تصویردر جریان دیدار من سیتی و ساندرلند مردی با لباس مرد عنکبوتی وارد زمین شد و بازی را برای دقایقی متوقف کرد به گزارش خبرگزاری فارس در جریان دیدار ساندرلند و من سیتی هواداری که لباس مرد عنکبوتی به تن داشت و ارد زمین شد و در مقابلگزارش تصویری - تجمع گروهی از دانشجویان مقابل سازمان انرژی اتمی
تجمع گروهی از دانشجویان مقابل سازمان انرژی اتمی عکس حمیدرضا دستجردی - ایسنا یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۱زیباترین تصویر از شب برد پرسپولیس مقابل استقلال
دربی 79 زیباترین تصویر از شب برد پرسپولیس مقابل استقلال هفتاد و نهمین شهرآورد تهران با برتری 2 بر یک پرسپولیس مقابل استقلال به پایان رسید - اندازه متن به این مطلب امتیاز دهید 0 نظر ۰۲ ۰۹ ۱۳۹۳ - ۲۱ ۵۷بازیگر سینما و تلویزیون: «شیار۱۴۳» تنها تصویرگر زندگی خواهران شهداست
بازیگر سینما و تلویزیون شیار۱۴۳ تنها تصویرگر زندگی خواهران شهداستبازیگر سینما و فیلم شیار ۱۴۳ گفت بسیاری از خواهران شهدا این را به ما گفتند که در هیچ فیلمی جز این فیلم به خواهران شهدا پرداخته نشده بود گلاره عباسی در حاشیه اکران فیلم شیار 143 در خرمشهر ظهر امروز در گفتوگو بامیلاد کی مرام در تلویزیون ممنوع التصویر است !؟
میلاد کی مرام در تلویزیون ممنوع التصویر است خودم برای اینکه شک و شبهه ها را برطرف کنم نسخه ای دوم از تیزر با حذف نماهای کیمرام تهیه کردم و به اداره بازرگانی دادم اما باز هم تیزر روی آنتن نرفت در حالی که حدودا دو هفته ای از اکران فیلم سینمایی مستانه در سینماها میگذرد اما هنو-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها