تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834708126
سینمای تجربی جای کسانی مانند حاتمیکیا و راعی است
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در سینماروایت: سینمای تجربی جای کسانی مانند حاتمیکیا و راعی است خبرگزاری پانا: مدیرعامل انجمن سینامی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی با انتقاد از بودجههایی که برای تجربه در اختیار چهرههای تازهکار قرار میگیرد بیان داشت: سینمای تجربی برای حاتمی کیاست، برای راعی است، برای مجیدی است نه برای کسانی که تازه از راه رسیدهاند.
۱۳۹۳ دوشنبه ۱۰ آذر ساعت 12:05
به گزارش سرویس فرهنگی پانا، بیست و ششمین جلسه از سلسله نشستهای نمایش فیلم سینماروایت با نمایش مستند بالاتر از ابرها ساخته الیاس بابایوف برگزار شد. این فیلم زندگی شهید مریم فرهانیان را از زبان زنی اوکراینی که جان خود و مادرش را مدیون این بانوی شهید است روایت می کند. فرهانیان بانویی است اهل خطه جنوب که به هنگام حمله عراق به ایران به عنوان نیروی داوطلب در دفاع مردم آبادان حاضر بود و در نهایت نیز در جریان این دفاع به شهادت رسید.
* تمامی کارهای تحقیقی انجمن ضبط میشود
در نشست نقد و بررسی علاوه بر محمدرضا شرف الدین تهیه کننده مستند، محمدتقی فهیم نیز به عنوان منتقد مهمان حضور داشت ضمن اینکه اجرای نشست نیز برعهده رسول شادمانی بود. شرف الدین در ابتدای نشست با بیان اینکه روال کاری در انجمن تحت مدیریتش یعنی انجمن دفاع مقدس بر این مبناست که کوچکترین تحقیقات درباره سوژه ها نیز به صورت تصویری انجام شود گفت: در انجمن طرحی داشتیم برای تحقیق درباره تعدادی از شهدای زن دفاع مقدس و در طی این تحقیق بود که که با شهید مریم فرهانیان آشنا شدیم؛ حین تحقیقات درباره این بانوی شهید هم به اتفاقی برخوردیم که به هنگام حضور وی به عنوان پرستار در بیمارستان شرکت نفت آبادان روی داده بود؛ اتفاقی که باعث نجات یک زن اوکراینی و همسرش شده بود.
وی ادامه داد: این سوژه آن قدر جذابیت داشت که زمینه ای شود برای یک فیلم مستند و این شد که ساخت مستند "بالاتر از ابرها" در دستور کار قرار گرفت.
* چرا بزرگانی چون مریم فرهانیان را حتی همشهریانشان نمیشناسند؟
محمدتقی فهیم با اشاره به تلاشهای خودش برای ساخت مستند با محوریت 13 پرستار شهید و از جمله مریم فرهانیان گفت: درباره مستند "بالاتر از ابرها" ذکر این نکته حائز اهمیت است که سوژه جذاب است اما داشته ها درباره این شخصیت اندک است. فرم مستند فعلی هم خوب است اما مشکل فیلم کمبود جزییات داستانی است که باعث شده مریم فرهانیان در حاشیه قرار گیرد و زنی اوکراینی که خود را مدیون وی میداند به متن اثر بدل شود.
فهیم ادامه داد: ساخت این مستند در دو کشور ایران و اوکراین به این دلیل بوده که کاری بین المللی انجام شود اما آنچه از حاصل کار برمی آید نمایانگر یک نگاه توریستی است نه برآورده شده هدفی بین المللی.
وی افزود: فیلم در چارچوب مستندهای توریستی از موضع ایرانیان روایت میشود اما این قدرت را پیدا نمیکند که چه در تصویرسازی و چه در سیر جستجوگر کاراکتر اصلی، زندگی حقیقی بانوی شهید را روایت کند.
این منتقد با اشاره به یکی از مشکلات اساسی فیلم بیان کرد: فیلم پر شده از اینسرتهایی که بخش عمده آنها زائد هستند و میتوان با بیرون کشیدن آنها نسخه بهتری بیرون کشید.
فهیم خاطرنشان ساخت: البته فیلم نقطه قوتی هم دارد در این جهت که به شناسایی یکی از نمادهای دفاع مقدس می پردازد بخصوص که از این مساله میگوید که بزرگانی چون مریم فرهانیان را حتی همشهریانش هم نمی شناسند! چرا؟
* چرا تا می گوییم مستند همه به یاد سیاه نمایی اجتماعی می افتند؟
محمدرضا شرف الدین درباره دلیل روسی بودن تیتراژ فیلم گفت: تقریبا تمامی کارهای فیلم در آذربایجان صورت گرفت و از آنجا که محصول مشترک تلقی میشد دو نسخه فارسی و روسی برای آن تدارک دیده شد.
وی ادامه داد: مفهوم فیلم فقط متعلق به مرزهای ما نبود و برای همین سعی کردیم در تولید هم نگاه حرفه ای داشته باشیم؛ از انتخاب کارگردان گرفته تا انتخاب عوامل کار.
این تهیه کننده باسابقه با اشاره به جدی نگرفتن مستند در ایران گفت: فرهنگهای پویا صنعت مستندسازی را فراگیر میکنند. کشوری که مستندسازی ندارد یا درگیر گذشته است و یا در تخیل آینده است. حالا باید پرسید چرا با این فرهنگ و تمدن چرا مستندهای ما این قدر ضعیفند؟ چرا تا میگوییم مستند همه به یاد سیاه نمایی اجتماعی می افتند؟ این اتفاق در شرایطی می افتد که حتی اگر تندترین نقدهایمان نیز مبتنی بر اصول باشند چیزی جز زییایی پروردگار نمی بینیم.
* برای ساخت یک فیلم آپارتمانی تا 3 میلیارد هم هزینه میشود و کسی نمی گوید چرا!
در ادامه نشست یکی از مخاطبان از پایین بودن بار تصویری فیلم پرسید و آن را مستندی پردیالوگ خواند و شرف الدین در پاسخ به این ایراد گفت: ساختارهای فراوانی برای ساخت این مستند وجود داشت و در بین همه ما این ساختار متکی بر دیالوگ و نریشن را برگزیدیم. این را هم یادتان نرود که وقتی طرحی برای ساخت مستند ارائه میشود ابتدا باید به این فکر کنید که با بودجه محدودی که در اختیارتان است امکان تصویرسازی چند درصد از فیلم وجود دارد.
وی ادامه داد: برای ساختن یک فیلم آپارتمانی از 300 میلیون تا 3 میلیارد هزینه میشود و کسی نمی گوید چرا اما درباره فیلم مستند برای یک بودجه 3 میلیونی باید 10 تا گزارش بودجه ارائه شود.
* تلویزیون ما مصرف کننده ضعیف ترین مستندهای بیرونی است
محمدتقی فهیم در ادامه بحث با تشریح برخی ویژگیهای ژانر مستند بیان داشت: در مستند شاکله را خلاقیت تشکیل میدهد. بزرگان مستند بارها گفته اند سینمای تجربی بعد از حرفه ای گری است که شکل میگیرد و این نمیشود که آدم آماتور بخواهد با تجربه گری کار را فراگیرد.
وی ادامه داد: برای ایجاد جذابیت در مستند هم لزوما نباید به دنبال بازسازی تصاویر بود. مهمتر از هر چیز ریتم است که باعث میشود مخاطب از تماشای مستند لذت ببرد. فیلمی مانند "سخنرانی پادشاه" که اسکار هم گرفته است پر شده از دیالوگ اما آیا این یک ایراد برای این فیلم است؟ مطمئنا نه. مهم، ریتم است که درست حفظ شده و از ابتدا تا انتهای اثر وجود دارد. متاسفانه ریتم "بالاتر از ابرها" از جایی به بعد کند میشود و مخاطب نمیتواند با اثر همراه شود.
فهیم افزود مدیریت ما چه در فاز نظری یا در فاز عملی، مستند را نمی شناسد و هنوز که هنوز است درگیر کهن الگوهای مستندسازی است. آمدن شبکه هایی مانند بی.بی.سی. فارغ از اهداف سیاسی پشت پرده آنها این مزیت را داشت که شکل درست مستندسازی را به مخاطبان بیاموزد و همین است که بهترین مستندهای آنها همانهایی هستند که فیلمساز خودش به عنوان راوی حرف زده و ماجراها را روایت میکند. با این همه اوضاع تلویزیون ما در زمینه مستندسازی خوب نیست و رسانه ملی مصرف کننده ضعیف ترین مستندهای بیرونی است.
* امثال مرتضی شعبانی لایق نشان و مدال هستند اما ما به آنها بی توجهیم
محمدتقی فهیم با اشاره به عمر سی و پنج ساله انقلاب اسلامی گفت: بیشتر از سه دهه از عمر انقلاب گذشته اما حتی سی مستند تاریخی درست و حسابی درباره انقلاب اسلامی هم نداریم. چرا؟ چون از مستندسازان علاقمند حمایت نمیشود.
فهیم با اشاره به تاریخچه کوتاهی از ایجاد سینما حقیقت در شوروی سابق و اینکه تازه اروپا به دنبال ایجاد چنین سینمایی شده است. از اهمیت مستند سازی گفت و از بی اعتنایی به مستند سازان ایرانی مانند مرتضی شعبانی گلایه کرد.
فهمیم گفت: مرتضی شعبانی بیش از سی سال است که در حال مستند سازی است و سابقه همکاری با مرتضی آوینی را دارد،اکنون نیز با گروهی که تشکیل داده بدون حاشیه در حال تولید مستند است که اثار ارزشمندی نیز هستند. ما باید به این هنرمندان نشان و مدال بدهیم در حالی که متاسفانه نسبت به آنها بی توجهیم.
این منتقد افزود: چندی پیش مراسم تجلیلی از چند نفر از جمله بنده و آقای شعبانی انجام شد ولی رسانه ها تنها به انتشار خبر آن بسنده کردند در صورتی که حداقل باید چندین یادداشت و گزارش درباره مرتضی شعبانی،کار هایش و اینکه چرا باید از وی تجلیل به عمل آید منتشر می شد.
* حتی 400 صفحه مطلب تئوری درباره سینمای دینی نداریم!
محمدرضا شرف الدین در ادامه بحث خاطرنشان ساخت: در فرهنگ ما خیلی حرف می زنند اما حرف خوب نمی زنند. بحث نظری همچنان خلأ اصلی سینمای ماست که باید بیشتر از اینها بدان پرداخته شود. همین آیت ا.. جوادی آملی را درنظر بگیرید؛ بیانات ایشان پر است از نکته های مفید به حال سینما. چرا مباحث امثال ایشان به سینما راه نمی یابد. مگر نه اینکه به دنبال سینمای مذهبی هستیم پس چرا حتی 400 صفحه مطلب تئوری درباره سینمای دینی نداریم؟
* نشان هایی مانند شوالیه ریشه در لژهای فراماسونری دارد
شرف الدین ادامه داد: جالب است که سینمای دینی از مباحث تئوری گرفته تا مباحث عملیاتی با کلی محدودیت روبروست اما از آن طرف آنها که در برابر دین قرار دارند آزادند هر کاری که میخواهند انجام دهند. کار به جایی رسیده است که کشوری اروپایی به هنرمندان ایرانی نشان می دهد!
این سینماگر باتجربه افزود: به صراحت به شما می گویم که نشانهایی مانند شوالیه ریشه دارد در لژهای فراماسونری درست همان طور که جشنواره کن را فراماسونرها اداره میکنند. به زودی خواهید فهمید که حتی ابوبکر البغدادی و سران داعش هم از فراماسونرهای فرانسوی هستند.
* سینمای تجربی جای کسانی مانند حاتمی کیا و راعی است نه تازه کارها
محمدرضا شرف الدین در ادامه با انتقاد از نپرداختن به مسائل اجتماعی سینما و تاثیرات آن از انجام تحقیقی پیرامون سینمای اجتماعی دهه 80 خبر داد و افزود: فیلمسازی مثل تهمینه میلانی از سینما کلی شهرت کسب کرد اما این فیلمساز چقدر به رونق سینما کمک کرد؟ چه کسانی مخاطب وی هستند و چه تاثیراتی را داشته است؟ سینما و فیلمساز یک ارتباط متقابل دارند و اگر این ارتباط دوسویه نباشد هیچ کدام رشد نمی کنند.
شرف الدین با اشاره به بودجه هایی که برای تجربه در اختیار چهره های تازه کار قرار می گیرد بیان داشت: سینمای تجربی برای حاتمی کیاست، برای راعی است، برای مجیدی است نه برای کسانی که تازه از راه رسیده اند. این حرفه ای های هر صنفی هستند که باید به سراغ تجربیات تازه بروند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]
صفحات پیشنهادی
مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در سینماروایت: سینمای تجربی جای کسانی مانند حاتمیکیا و راعی است نه ت
مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در سینماروایت سینمای تجربی جای کسانی مانند حاتمیکیا و راعی است نه تازه کارها نشانهایی مانند شوالیه ریشه درلژهای فراماسونری داردمدیرعامل انجمن سینامی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی با انتقاد از بودجههایی که برای تجربه در اختیار چهرههای تازهچه کسانی جایزه جلال را به خانه بردند
چه کسانی جایزه جلال را به خانه بردند تهران- ایرنا- در مراسم پایانی هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد برترین های این دوره در بخش های رمان مستندنگاری و تاریخ نگاری داستان کوتاه و نقد ادبی بررسی شدند به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا در بخش مستندنگاری و تاریخ نگاری پنجدر بیست و سومین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب مطرح شد فهیم: سیاه نماها در تاریخ نمیمانند/تلویزیون مخاطبان
در بیست و سومین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب مطرح شدفهیم سیاه نماها در تاریخ نمیمانند تلویزیون مخاطبان را دست کم میگیردمحمد تقی فهیم با اشتباه دانستن رویکرد رایج تلویزیون در تولید فیلم گفت مدیران تلویزیون مخاطب را دست کم میگیرند و فکر میکنند باید همه چیز را باید مثل یک۱۱۰ سکه «جایزه جلال» به چه کسانی می رسد؟
نگاهی به هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمد ۱۱۰ سکه جایزه جلال به چه کسانی می رسد جایزه جلال آلاحمد عصر امروز در تالار وحدت برگزیدگان نهایی خود را در حالی معرفی خواهد کرد که تعداد سکههای آن تا مرز کاهش ۸۰ سکهای پیش رفت و انتقاداتی نیز نسبت به شیوه اجرا و حضور برخی آثارگزارش فارس از اکران ویژه «شیار ۱۴۳» برای دانشجویان تبریز آبیار: سینمای من سینمای جزئیات است /حاتمیک
گزارش فارس از اکران ویژه شیار ۱۴۳ برای دانشجویان تبریزآبیار سینمای من سینمای جزئیات است حاتمیکیا به خاطر دغدغهاش چ را به شیار ۱۴۳ تقدیم کردکارگردان فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ گفت سینمای من توجه به جزئیات است و هیچگاه کلیاتی را که در فیلمهای دیگر دیده میشود در فیلمهای من نمیبهمانند رئال مادرید تیمی بزرگ هستیم پوگبا: میخواهم به جایگاه زیدان برسم/ به جز گرفتن ۳ امتیاز از مالمو، چاره د
همانند رئال مادرید تیمی بزرگ هستیمپوگبا میخواهم به جایگاه زیدان برسم به جز گرفتن ۳ امتیاز از مالمو چاره دیگری نداریمستاره فرانسوی بانوی پیر آرزو دارد در یووه به جایگاه زیدان برسد و با تورینیها ۳ امتیاز بازی با مالمو را بگیرد به گزارش خبرگزاری فارس در رقابتهای جام جهانی 2چه کسانی از صافی قلعهنویی رد میشوند و در استقلال میمانند؟
چه کسانی از صافی قلعهنویی رد میشوند و در استقلال میمانند نیم فصل دوم زمان مناسبی برای ایجاد تغییر در ترکیب آبیپوشان خواهد بود و باید دید سرمربی این تیم چه ترکیب جدیدی را برای آنها در نظر گرفته است به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران همانطور که نظارهگر هستیم مدتی میشقاسمی: وزارت به جای ورود به مسائل جزئی جایگاه بالای خودش را حفظ کند هاشمی طبا: قانون یکسانی در انتخابات فدراسی
قاسمی وزارت به جای ورود به مسائل جزئی جایگاه بالای خودش را حفظ کندهاشمی طبا قانون یکسانی در انتخابات فدراسیون ها اعمال نمی شودهاشمی طبا و قاسمی دو میهمان برنامه زاویه بودند که عملکرد یک ساله وزارت ورزش را به صورت کوتاه مورد بررسی قرار دادند به گزارش خبرگزاری فارس برنامه این هاعمال نظر در انتخاب برگزیدگان جایزه جلال آل احمد را تکذیب میکنم
جنتی در جمع خبرنگاران اعمال نظر در انتخاب برگزیدگان جایزه جلال آل احمد را تکذیب میکنم وزیر ارشاد گفت اعمال نظر در انتخاب برگزیدگان جایزه جلال آل احمد از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تکذیب شد به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دراختتامیه هفتمین جایزه جلال آلاحمد مهدویراد: جلال به درستی چشمهایش را شست
اختتامیه هفتمین جایزه جلال آلاحمدمهدویراد جلال به درستی چشمهایش را شستدبیر علمی هفتمین جایزه ادبی جلال آلاحمد گفت به داوران گفتهام که نتیجه داوری شما را میستایم و حرفی بالای آن نخواهم زد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس آیین پایانی هفتمین دوره جایزه ادبی جلالوزیر ارشاد: جایزه جلال آل احمد بین المللی می شود
وزیر ارشاد جایزه جلال آل احمد بین المللی می شود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جایزه جلال آل احمد را مهمترین جایزه ادبیات داستانی در کشور توصیف کرد و برگزاری بین المللی این جایزه را دستکم در میان کشورهای فارسی زبان خواستار شد آفتاب به گزارش ایرنا علی جنتی که بعداز ظهر امروز دوشنبهعجایب گردشگری/ مکانهای جذاب دنیا + تصاویر
عجایب گردشگری مکانهای جذاب دنیا تصاویر مقاصد ویژهای در سرتاسر جهان وجود دارند که سالیانه افراد متعددی از آنها بازدید میکنند و جزو قطبهای گردشگری جهان به حساب میآیند به گزارش آخرین نیوز به نقل از برترین ها مقاصد ویژه ای در سر تا سر جهان وجود دارند که سالیانه افراد متعدهای در سینما به یکباره پولدار شدند/ پسر «عباسقلیخانها» در سینمای ایران -
نشست فیلم میهمان داریم -2 عدهای در سینما به یکباره پولدار شدند پسر عباسقلیخانها در سینمای ایران شناسهی خبر 2423331 تاریخ مخابره جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۶ هنر > سینمای ایران کارگردان و همچنین تهیه کننده فیلم میهمان داریم در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری مهر از«توماس کینگ» جایزه ادبی فرماندار کانادا را از آن خود کرد
توماس کینگ جایزه ادبی فرماندار کانادا را از آن خود کردنویسنده و محقق کانادایی جایزه ادبی داستان انگلیسی پشت لاک پشت را کسب کرد به گزارش خبرگزاری فارس توماس کینگ برنده جایزه ادبی فرماندار کانادا در کتاب پشت لاک پشت شد جوایز بهترین آثار ادبی در دو بخش انگلیسی و فرانسه در هعلی جنتی همراه مهناز افشار و سامان مقدم / بازدید وزیرارشاد از پشت صحنه فیلم سینمایی «نهنگ عنبر»
علی جنتی همراه مهناز افشار و سامان مقدم بازدید وزیرارشاد از پشت صحنه فیلم سینمایی نهنگ عنبر فرهنگ > سینما - علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پشت صحنه فیلم سینمایی نهنگ عنبر دیدن کرد نهنگ عنبر علی جنتی وزیر ارشاد سامان مقدم و مهناز افشار نهنگ عنبر علی جنتبلقیس سلیمانی در گفتوگو با فارس نگاه سیاسی در داوری جایزه ادبی جلال مطرح نبود/ همه نگر بودیم
بلقیس سلیمانی در گفتوگو با فارسنگاه سیاسی در داوری جایزه ادبی جلال مطرح نبود همه نگر بودیمداور بخش رمان جایزه ادبی جلال آل احمد گفت در داوریها یک نگاه همه نگری داشتیم و نگاههای سیاسی را مدنظر قرار ندادیم بلقیس سلیمانی از اعضای هیئت علمی و داوران جایزه ادبی جلال آل احمد درجای رستم و سهراب در اتوبان نیست!
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰ ۱۲ یک هنرمند نقاشی دیواری معتقد است که در سالهای اخیر به تطابق محیط جغرافیایی و اجتماعی و مکان نصب آثار هنری در شهرها بسیار کم توجه شده است محمدمهدی صنعتی در گفتوگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا دربارهی ویژگیهای مهم هنرهای شهری اظهار کرد یکی-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها