تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803822477




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیر صعودی اقتصاد ایران به دور از توافق هسته ای


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سیر صعودی اقتصاد ایران به دور از توافق هسته ای تهران - ایرنا - منتقدان دولت یازدهم با تکرار این ترجیع بند که تمرکز برنامه های اقتصادی دولت بر حل مساله هسته ای است، اصرار دارند که بگویند در یکسال گذشته اتفاق قابل توجهی در اقتصاد کشور رخ نداده است.


بیش از یکسال از آغاز به کار دولت یازدهم گذشته است و منتقدان حوزه اقتصاد اما در همه ماه های گذشته هر وقت که خواسته اند دولت یازدهم را نقد کنند، گفته اند که رئیس جمهور و مردان اقتصادی و سیاست خارجی دولت همه برنامه های اقتصادی خود را بر حل موضوع هسته ای و امیدواری برای رفع تحریم ها متمرکز کرده اند.
اما هم بیشتر کارشناسان اقتصادی داخل و خارج کشور، هم دولتمردان و هم شاخص های اقتصادی و شواهد عینی و حتی گفتار مردم کوچه و بازار چیز دیگری می گوید.
سیر صعودی رشد اقتصادی، آمارهای واردات و صادرات، وضعیت فروش نفت، تحرک بخش صنعت، خروج بسیاری از بازارهای داخلی از رکود تورمی، تثبیت بازار ارز، رونق محسوس همه بازارها و ترافیک رفت و آمد تجار و سرمایه گذاران خارجی در مسیر تهران و غرب همگی از رونق اقتصاد ایران در یکسال گذشته حکایت دارد.
این همه در حالی است که هنوز گشایش قابل توجهی در پرونده هسته ای هم به وجود نیامده و هنوز اکثر قریب به اتفاق تحریم ها نیز برقرار است.
یک کارشناس اقتصادی درباره اینکه دستاوردهای اقتصادی دولت در یکسال گذشته تا چه حد به مذاکرات هسته ای وابسته بوده است، می گوید: شکی نیست که یکی از ریشه های مشکلات و بحران های کشور ناشی از تحریم ها و مساله هسته ای است چرا که اگر تحریم ها نبود فضای اشتغال و امور اجتماعی کشور پر رونق تر هم می شد.
عباسعلی نورا در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: با این حال نمی توان همه مسائل و مشکلات را به تحریم ها ربط داد بلکه بسیاری از مشکلات کشور حاصل نبود مدیریت درست بوده است.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال عدم نظارت بر بازارهای مرزی و واردات و صادرات کالاهای غیر ضروری و همچنین ساماندهی مناطق آزاد و نظام بانکی و پولی کشور ربطی به موضوع تحریم ها ندارد بلکه داخلی و مدیریتی است.
وی گفت: با وجود پابرجا بودن موضوع تحریم ها اما دولت یازدهم در یکسال گذشته دستاوردهای بسیار مناسبی در حوزه های مختلف اقتصاد از جمله کنترل شاخص تورم و میزان نقدینگی داشته است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: با وجود تحریم ها اما روند پیشبرد مذاکرات هسته ای از سوی دولت یک آرامشی را به نظام و مردم هدیه کرد به طوری که در یکسال گذشته بسیاری از شاخص های اقتصادی باثبات و یا حتی کنترل شده است.
نورا اضافه کرد: در یک سال گذشته شاخص ارزش پول ملی ثابت شده، نرخ تورم کاهش یافته و صادرات بخصوص در حوزه نفتی افزایش و اشتغال هم روند بهتری را طی می کند ضمن اینکه فرهنگ گفتمان هم در کشور بهتر شده همه اینها در صورتی است که هنوز تحریم ها هم به طور کامل رفع نشده است.
وی گفت: با این حال نباید توجه به گفتمان هسته ای بیشتر از مسایل داخلی باشد و این تصور در دولت ایجاد شود که اگر مشکل هسته ای را برطرف کند به راحتی از عهده بقیه مشکلات هم برمی آید.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مدیریت و ساماندهی در دولت یازدهم باید فعال شود، تصریح کرد: قدم های بزرگی در دولت یازدهم در زمینه اقتصاد برداشته شده است به طوری که اگر این دولت با شکست مواجه شود اقتصاد ما هم دچار چالش بسیار بزرگی خواهد شد و این همه نشان از اهمیت دولت روحانی در حوزه اقتصاد دارد.
وی با بیان آنکه انتقاد باید در جهت برنامه ریزی باشد، اظهار داشت: کسانی که مخالف دولت و سیاست های آن هستند نباید از انتقاد برای کوبیدن دولت استفاده کنند بلکه باید با انتقاد به دولت هشدار دهند تا نظارت ها افزایش یافته و مدیریت ها نیز اصلاح شود.
عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: با همه این مسائل اما با گذشت بیش از یکسال از دولت یازدهم هنوز هم در برخی حوزه ها مدیریت و ساماندهی مناسبی وجود ندارد.
نورا اضافه کرد: درست است که بانک مرکزی ما تحریم است و اگر تحریم ها نبود این بانک می توانست عملکردهای بهتری داشته باشد اما نظام نظارتی بانک مرکزی بر بانک های خصوصی ربطی به تحریم ها نداشته و بسیار ضعیف است به طوری که بانک های خصوصی عملا توجهی به بخشنامه های بانک مرکزی ندارند.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در صورتی که بخواهیم ار رکود خارج شویم مهم ترین کار اصلاح ساختار بانکی و مدیریت درست سرمایه هاست. اگر مدیریت در سرمایه ها نداشته باشیم دولت هم با چالش مواجه خواهد شد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: درست است که مسائل هسته ای برای اقتصاد ما بسیار حائز اهمیت است اما توجه به مسائل داخلی مانند همین مدیریت صحیح در اقتصاد هم بسیار لازم است، ضمن آنکه توجه به وعده هایی که نمی توانند جنبه اجرایی داشته باشند و باعث ایجاد تناقض در گفتمان ها هم می شود مانند موضوع یارانه ها و وعده شناسایی و حذف برخی از یارانه بگیران هم باید مورد توجه قرار گیرد.
نورا گفت: معتقدم که تحریم ها مشکلات بسیاری را برای اقتصاد ما ایجاد کرده اما همه مسائل کشور به تحریم ها وابسته نیست.
از: سکینه محقق
اقتصام(5)1558


09/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن