تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803009012




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تامين حق آبه تالاب هورالعظيم از نان شب هم واجب تر است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ آذر ۱۳۹۳ (۱۶:۱۵ب.ظ)
تامين حق آبه تالاب هورالعظيم از نان شب هم واجب تر است در جلسه شوراي اداري شهرستان هويزه مدير کل حفاظت محيط زيست همه براي حفظ تالاب هورالعظيم تلاش کنيم.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از روابط عمومي اداره کل حفاظت محيط زيست خوزستان، احمد رضا لاهيجان زاده مدير کل حفاظت محيط زيست خوزستان در جلسه شوراي اداري شهرستان هويزه به برخي از تاکيدات مقام معظم رهبري در خصوص اهميت حفاظت از محيط زيست اشاره نمود وگفت: بيانات رهبر انقلاب حجت را برهمه ما تمام مي کند که در انجام هر پروژه اقتصادي اولويت در اهميت مسائل زيست محيطي است .
وي خطاب به مديران شهرستان هويزه گفت: تالاب هورالعظيم يک منبع اقتصادي عظيم در يک زيستگاه غني براي کشور و استان و سپر طبيعي در مقابله با ريزگردها است وحفظ حق آبه آن را از نان شب براي مسئولين واجب تر دانست که همه براي حفاظت از آن تلاش نمايند.
وي ادامه داد:در برخي مراجع ارزش هر هکتار تالاب را 14 هزار دلار عنوان نموده اند و اگر ما بتوانيم60 هزار هکتار از 130 هزار هکتار در بخش ايراني تالاب را با تامين آب احياء کنيم صدها ميليون دلار براي منطقه ارزش اقتصادي از جنبه هاي صيد ماهي، دام پروري ،کنترل سيلاب ،گردشگري طبيعي، مهار ريزگردها و اشتغال زايي در منطقه فراهم ساخته ايم ولي چون اين توانمندي ها را ناديده گرفته ايم باعث شده تا اين منطقه توان پاسخ به نيازهاي مردم بومي منطقه نداشته نباشد و شاهد مهاجرت مردم از اين منطقه باشيم .
مدير کل حفاظت محيط زيست استان با اشاره به تاريخچه از وسعت تالاب گفت: در دهه 50 تالابهاي بين النهرين شامل هورالهويزه و تالابهاي شمال بصره وسعتي بيش از يک ميليون هکتار به صورت خالص داشت که امروزه تنها 400 هزار هکتار از آن در ايران و عراق باقيمانده است و از سال 2000 ميلادي با خشک شدن اين تالابها در عراق ما شاهد آغاز پديده ريزگرد ها در استان ومنطقه بوده ايم.
لاهيجان زاده حق آبه 5 متر مکعب بر ثانيه را حداقل نياز آبي تالاب در شرايط خشک سالي و نياز آبي اين تالاب در خاک ايران 6/1 ميليارد مترمکعب دانست.وي با اشاره به نقش تالاب در مهار ريزگرد ها به عنوان يک سپر طبيعي وجلوگيري از افزايش دما در منطقه که با روش هاي علمي به اثبات رسيده گفت: براي ما ثابت شده است که با خشک شدن بخش هايي از اين تالاب شاهد افزايش دما در اين منطقه هستيم .
وي در بخش ديگري از سخنان خود به فعاليت هاي نفتي در تالاب اشاره کرد وگفت: جاده هايي که در تالاب توسط شرکت نفت احداث شده تبادلات آبي تالاب را قطع کرده که با پيگيري اداره کل حفاظت محيط زيست و همکاري دادگستري شهرستان در اين جاده ها 44 دهنه پل براي تبادلات آبي بين بخش هاي مختلف تالاب احداث و يا در حال احداث مي باشد.وي همچنين از مسئولين شهرستان خواست تا پيگير تخصيص بخشي از در آمد هاي نفتي براي جبران خسارتهاي زيست محيط در منطقه باشند.
مدير کل حفاظت محيط زيست استان خواستار فعال شدن سازمانهاي مردم نهاد جهت مشارکت درحفظ تالاب در منطقه شد و بر حفظ تنوع زيستي تالاب تاکيد وخواستار برخورد با صياداني شد که از روشهاي غيرمجاز ، غير اخلاقي و ممنوع صيد بااستفاده از شوک الکتريکي وسم در صيد ماهي استفاده مي کنند.
مرمضي مشاور استاندار در امور محيط زيست نيز در اين نشست خشکسالي در کاهش منابع آبي را بعنوان يکي از پديده هاي بر هم زننده تعادل محيط زيست دانست که حاصل عملکرد نا صحيح انسانها بوده وگفت: ايجاد صنايع بدون در نظر گرفتن مسائل زيست محيطي باعث مشکلاتي در منطقه اي شده که تالابي هزاران ساله در آن قرار دارد که بيش از 25هزار صياد در آن فعاليت مي کردند ودر حالي که امروزه براي تاسيس يک پروش ماهي که در هر هکتار 3 تن توليد نمايد هزينه هاي زيادي مي خواهد، اين تالاب بدون سرمايه گذاري و فقط با حفظ آن از آلودگي وخشک شدن توان توليد 30 هزار تن وايجاد اشتغال مولد در کنار دامداري ،صيادي وگردشگري را دارد. وي در بخش ديگري از سخنان خود با تاکيد در ايجاد فرهنگ سازي در بين جوامع محلي گفت: درياچه اروميه فقط با داشتن يک گونه ميکروسکوپي به عنوان اولويت در دستور کار دولت قرار مي گيرد واين نشان از فرهنگ سازي مردم منطقه براي حفاظت از اين درياچه مي باشد ولي تالابهاي استان با اين همه تنوع زيستي وارزش اقتصادي با لا نمي تواند چنين جايگاهي داشته باشد .
در اين جلسه سعيدي نيا فرماندار شهرستان هورالعظيم هدف از تشکيل اين جلسه را بررسي مشکلات حوزه آب کشاورزي و چالشهاي زيست محيطي تالاب هور العظيم ، فعاليتهاي نفتي در منطقه عنوان نمود وگفت: کم آبي باعث به وجود آمدن مشکلاتي در حوزه کشاورزي منطقه شده است وخواستار جداشدن حق آبه تالاب از سهم آب کشاورزي شد.
ايشان به حمايت همه جانبه از مسائل زيست محيطي شهرستان ، تامين آب پايدار کشاورزي، لايروبي زهکشها و انهار منتهي به تالاب و مديريت مسائل زيست محيطي فعاليتهاي نفتي در منطقه تاکيد کرد.
مدير کل شيلات استان مغينمي نيز در اين جلسه بر اهميت تالاب در حفظ ذخاير آبزي پروري استان با اهميت دانست وگفت: اين تالاب توان توليد 15 هزار تن ماهي را بدون صرف هزينه دارد .وي خواستار ايجاد يک سيستم مديريتي واحد از سوي بهره مندان تالاب با توجه وضعيت سنتي واجتماعي منطقه شد و افزود: براي دستيابي به اين مديريت مي توانيم از تجارب ساير کشور ها نيز استفاده نماييم.
معاون بهره برداري آب سازمان آب وبرق خوزستان نيز با با تاکيد بر رعايت تخصيص حق آبه تالاب گفت اين حق آبه 5 متر مکعب براي سالهاي خشکسالي بوده اين حق آبه در ساهاي نرمال بيشتر اختصاص مي يابد.وي بررعايت سطح زير کشت در سالهاي خشکساي تاکيد کرد وگفت بايد از منابع آب بدرستي بهربردارشود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن