محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827335813
در درس تفسیر آیتالله ریشهری مطرح شد نعمتهایی که برای نداشتن آن باید خدا را شکر کرد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در درس تفسیر آیتالله ریشهری مطرح شد
نعمتهایی که برای نداشتن آن باید خدا را شکر کرد
آیتالله ریشهری در درس تفسیر خود با اشاره به انواع نعمتهای الهی، درباره شکرگزاری برای نعمتهایی که خداوند به انسان عطا نکرده است مطالبی را بیان کرد.
خبرگزاری فارس- گروه فعالیتهای قرآنی: جلسه درس تفسیر قرآن آیتالله «محمدی ریشهری» پنجشنبه هر هفته پس از فریضه نماز مغرب و عشا در مصلای بزرگ ری برگزار میشود که در جلسه هفته گذشته، این مفسر قرآن کریم به تفسیر آخرین آیه سوره مبارکه «حمد» و انواع نعمتهای الهی پرداخت که بخشی از آن در ادامه میآید: در جلسات گذشته بحث در تبیین و تفسیر نخستین فراز از فرازهای آیه نورانی «صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ» بود. بر اساس این آیه ما در نماز از خداوند میخواهیم که ما را در زندگی به راه کسانی هدایت کند که نعمتیافتگان هستند. حال باید دید نعمتیافتگان چه کسانی هستند که ما از خدا میخواهیم در راه آنها حرکت کنیم که به سعادت دنیا و آخرت برسیم. نعمت در قرآن کاربردهای مختلفی دارد؛ چهار مدل نعمت در قرآن وجود دارد. نعمت ظاهری و باطنی که هر یک گاهی همگانی و گاه ویژه است. نعمتهای ظاهری و باطنی خداوند «أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُم مَّا فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَ بَاطِنَةً؛ آیا ندانستهاید که خدا آنچه را که در آسمانها و آنچه را که در زمین است مسخر شما ساخته و نعمتهاى ظاهر و باطن خود را بر شما تمام کرده است». (لقمان/ 20) در روایات چند جور درباره نعمتهای ظاهری و باطنی خداوند سبحان تفسیر شده است. روایت اول از پیامبر(ص) است. حضرت محمد(ص) در تفسیر این آیه میفرمایند که خدا چه نعمتهای آشکاری به انسان داده است؟ آفرینش هماهنگی که به انسان داده و اینکه هر عضوی از اعضای بدن انسان در جای خود قرار گرفته است که این یکی از نعمتهای ظاهری است. عیبهای انسان مخفی هستند و آنچه در باطن انسان میگذرد هیچکس غیر از خدا نمیداند، مستور بودن عیبهای انسان از نعمتهای باطنی خداوند است. (تفسیر دُرّ المنثور، جلد 6، صفحه 525) در تفسیر دوم داریم: «نعمت ظاهری خداوند این است که مسلمان هستیم که این یکی از بزرگترین نعمتهای ظاهری خداوند است. اخلاق خوب و روزیهای الهی نیز یکی دیگر از بزرگترین نعمتهای ظاهری است». (تفسیر دُرّ المنثور، جلد 6، صفحه 525) روایت سوم از امیرالمؤمنین(ع) که میفرمایند: «مسلمان بودن و روزیهای انسان نعمتهای ظاهری است و کارهای ناشایستی که دیگران نمیبینند از نعمتهای باطنی است». (امالی، صفحه 502) تفسیر چهارم در روایت دیگری از امام باقر(ع) است که داریم: «نعمت ظاهری این است که در امت اسلام هستید و علاقه به اهلبیت(ع) نیز نعمت باطنی است که خداوند با دوستداران خاندان پیامبر(ص عطا میکند». (مجمعالبیان، جلد 8، صفحه 501) تفسیر پنجم از امام کاظم(ع) که میفرمایند: «نعمت ظاهری امام ظاهر و نعمت باطنی امام زمان(عج) است که از دیدهها غایب است». (کمالالدین، صفحه 368) حال سؤال این است که آیا این تفاسیر با هم متفاوت است؟ پاسخ این است که تمامی این تفاسیر درست است چرا که هر کدام یکی از نعمتهای ظاهری و باطنی را بیان کرده است. هر چیزی که ظاهر باشد نعمت ظاهری و آنچه که مخفی باشد نعمت باطنی هستند. شیخ طوسی از فقها و محققان بزرگ شیعه، گفته است: «شناخت نعمتهای ظاهری بدیهی و شناخت نعمتهای باطنی نظری است». (تفسیر تبیان، جلد 8، صفحه 281) بنابراین هر چیزی که نیاز به فکر نداشته باشد نعمت ظاهری است. امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه فرمودند: «خدایا کاری کن نسبت به چیزهایی که به من ندادی تو را بیشتر شکر کنم تا آنچه به من عطا کردهای». در زندگی ما خیلی چیزها هست که خدا به ما نداده اما به نفع ما است و اگر عطا میکرد باعث مشکل میشد. «وَ عَسَى أَن تُحِبُّواْ شَیْئًا وَ هُوَ شَرٌّ لَّکُمْ؛ شاید چیزی را دوست داشته باشید اما برایتان شر باشد» (بقره/ 216) در قرآن داریم وقتی مردم ظاهربین چشمشان به مال و شوکت قارون افتاد، گفتند: «یَا لَیْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِیَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِیمٍ؛ ای کاش همانند آنچه به قارون داده شده است ما نیز داشتیم! به راستی که او بهره عظیمی دارد» (قصص/79) اما وقتی قارون با همه دارایی در زمین فرو رفت؛ «وَ أَصْبَحَ الَّذِینَ تَمَنَّوْا مَکَانَهُ بِالْأَمْسِ یَقُولُونَ وَیْکَأَنَّ اللَّهَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَیَقْدِرُ لَوْلَا أَن مَّنَّ اللَّهُ عَلَیْنَا لَخَسَفَ بِنَا وَیْکَأَنَّهُ لَا یُفْلِحُ الْکَافِرُونَ؛ همان کسانى که دیروز آرزو داشتند به جاى او باشند صبح مىگفتند واى مثل اینکه خدا روزى را براى هر کس از بندگانش که بخواهد گشاده یا تنگ مىگرداند و اگر خدا بر ما منت ننهاده بود ما را [هم] به زمین فرو برده بود واى گویى که کافران رستگار نمىگردند». (قصص/82) در زندگی همه ما خیلی چیزها هست که خدا به ما نداده اما به نفع ما است بنابراین باید از فرمایش امام سجاد(ع) درس بگیریم و بدانیم آنچه خدا به ما نداده به سود ما بوده است. خیلی هستند که دنیایی خوب دارند اما در آخرت وضع خوبی ندارند بنابراین نعمتهای ظاهری را میبینیم اما برخی را باید دقت کنیم که نعمت باطنی است. انسان سلسه نیروهایی دارد؛ نیروهای ظاهری مثل چشم و گوش و نعمت باطنی که از نیروهای باطنی نشأت میگیرد مثل فطرت توحیدی یا علاقه نسبت به نیکی و تنفر از بدیها. نعمتهای محسوس و نامحسوس هم داریم. علامه طباطبایی درباره نعمتهای ظاهری و باطنی فرموده است: «معیار تشخیص نعمتهای ظاهری و باطنی به تناسب مخاطبان بستگی دارد». نکته اینجاست که تمامی نکات و روایت مصداق و تعبیرهایی متفاوت از یک واقعیت است و با هم منافاتی ندارند. نعمتهای خیالی بنابراین ما چهار جور نعمت داریم که هر کدام یا ظاهری و باطنی و یا آشکار و باطن هستند اما یک جور نعمت دیگر داریم به نام نعمتهای خیالی یا پنداری. «وَ إِنَّ مِنکُمْ لَمَن لَّیُبَطِّئَنَّ فَإِنْ أَصَابَتْکُم مُّصِیبَةٌ قَالَ قَدْ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیَّ إِذْ لَمْ أَکُن مَّعَهُمْ شَهِیدًا* وَلَئِنْ أَصَابَکُمْ فَضْلٌ مِّنَ الله لَیَقُولَنَّ کَأَن لَّمْ تَکُن بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَهُ مَوَدَّةٌ یَا لَیتَنِی کُنتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِیمًا؛ و قطعا از میان شما کسى است که کندى به خرج دهد پس اگر آسیبى به شما رسد گوید راستى خدا بر من نعمت بخشید که با آنان حاضر نبودم، و اگر غنیمتى از خدا به شما برسد چنانکه گویى میان شما و میان او [رابطه] دوستى نبوده خواهد گفت کاش من با آنان بودم و به نواى بزرگى مىرسیدم ». (نساء/ 72 و 73) این افراد کسانی هستند که خیال میکنند که اگر شهید نشدند خدا به آنها نعمت داده و نمیدانند که این نقمت است. کسانی که شهید یا در جبهه زخمی شدند پیروز میدان هستند اما تا وقتی این پرده جلوی چشم ما باشد معلوم نمیشود. در جلسه آینده نمونه محسوس را میگویم که کسانی که جبهه نرفتند، باختند و کسانی که رفتند و شهید یا جانباز شدند، پیروز شدهاند.
درس تفسیر قرآن آیتالله ریشهری (29/8/93) دانلود انتهای پیام/م.خ
لینک را کپی کنید
لینک را کپی کنید
93/09/01 - 16:33
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
در درس تفسیر آیتالله ریشهری مطرح شد نعمتهای ویژهای که انسان را به بهشت هدایت میکنند
در درس تفسیر آیتالله ریشهری مطرح شدنعمتهای ویژهای که انسان را به بهشت هدایت میکنندصِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ راه راست در زندگی راه کسانی است که خدا به آنها نعمت داده است اما این نعمت که انسان را به بهشت هدایت میکند و خداوند بیدلیل به کسی نمیدهد چه نعمتی است خبآیتالله ریشهری تشریح کرد نعمتهای ظاهری باطنی خداوند به انسان/ در تفسیر «دُرّ المنثور» چه آمده است
آیتالله ریشهری تشریح کردنعمتهای ظاهری باطنی خداوند به انسان در تفسیر دُرّ المنثور چه آمده استتولیت آستان مقدس حضرت عبدالعیظیم الحسنی ع نعمتهای ظاهری باطنی خداوند به انسان را تشریح کرد به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران آیتالله محمد محمدی ریشهری صبح امروز در جلسآیتالله قرهی مطرح کرد ۳ عامل نجات برای مؤمن/ ماجرای غلام مستجابالدعوه امام سجاد(ع)
آیتالله قرهی مطرح کرد۳ عامل نجات برای مؤمن ماجرای غلام مستجابالدعوه امام سجاد ع امام سجاد ع میفرمایند سه چیز موجب نجات مؤمنین است اول نگهداری زبانش است دوم نجات مؤمن به این است که به چیزی مشغول شود که نفع دنیا و آخرت اوست سوم زیاد گریه کردن بر اشتباهات است به گزارش خبرگپای درس اخلاق آیتالله قرهی آیتالله سیبویه میگفت امام زمان(عج) خون گریه میکنند
پای درس اخلاق آیتالله قرهیآیتالله سیبویه میگفت امام زمان عج خون گریه میکنندآیتالله سیبویه میگفت من قائل به این هستم که امام زمان عج از اوّل خون گریه میکنند نه این که وقتی اشکشان تمام شود خون گریه کنند به گزارش خبرگزاری فارس دویست و نود و چهارمین جلسه درس اخلاق آیتاآیتالله ریشهری پاسخ میدهد مقصود از «أَنعَمتَ عَلَیهِمْ» در آخرین آیه سوره مبارکه «حمد» چیست؟
آیتالله ریشهری پاسخ میدهدمقصود از أَنعَمتَ عَلَیهِمْ در آخرین آیه سوره مبارکه حمد چیست در قرآن نعمت مانند رحمت الهی چهار معنا دارد عام ظاهری عام باطنی خاص ظاهری خاص باطنی رحمت خاص مظاهر رحمت رحیمیه و رحمت عام مظاهر رحمت رحمانیه الهی است که در آخرین آیه سوره مبارکه حمروایت عضو جامعه مدرسین از جانشینهای احتمالی آیتالله کنی در جامعه روحانیت /مصباحی مقدم رقیب آیتالله موحدی کر
روایت عضو جامعه مدرسین از جانشینهای احتمالی آیتالله کنی در جامعه روحانیت مصباحی مقدم رقیب آیتالله موحدی کرمانی شد عضو جامعه مدرسین اعلام کرد که احتمالا آیتالله موحدی رهبری جامعه روحانیت را به عهده بگیرند حجت الاسلام رضا آشتیانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفتودرس گفتار «از خدای جهان تا خواجه جهان» در شهر کتاب
درس گفتار از خدای جهان تا خواجه جهان در شهر کتاب فرهنگ > دین و اندیشه - درس گفتار از خدای جهان تا خواجه جهان درباره حافظ 21 آبان برگزار میشود به گزارش خبرآنلاین سیوسومین مجموعه درسگفتارهایی درباره حافظ با عنوان «از خدای جهان تا خواجهشفیعی در گفتوگو با فارس مطرح کرد عدم توقف فعالیتهای شورای برنامهریزی درسی و شورای گسترش دانشگاه جامع
شفیعی در گفتوگو با فارس مطرح کردعدم توقف فعالیتهای شورای برنامهریزی درسی و شورای گسترش دانشگاه جامعسرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت فعالیتهای شورای برنامهریزی درسی و شورای گسترش دانشگاه جامع متوقف نشده است و همچنان به کار خود ادامه میدهند مسعود شفیعی سرپرست دانشگاهآیتالله مکارمشیرازی مطرح کرد استفاده قدرتهای زورگو از تکفیریها برای ترویج اسلامستیزی
آیتالله مکارمشیرازی مطرح کرداستفاده قدرتهای زورگو از تکفیریها برای ترویج اسلامستیزییکی از مراجع تقلید گفت امروزه قدرتهای زورگو جهان از جهل تکفیریها و افراطیها برای ترویج اسلامستیزی استفاده میکنند به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از ستاد خبری کنگره جهانی جریانهایآیتالله علمالهدی مطرح کرد نقش اساسی بسیج در شکلگیری و تداوم انقلاب اسلامی
آیتالله علمالهدی مطرح کردنقش اساسی بسیج در شکلگیری و تداوم انقلاب اسلامیعضو مجلس خبرگان رهبری گفت بسیج در شکلگیری و تداوم انقلاب اسلامی نقشی اساسی داشته است به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد آیتالله سید احمد علمالهدی دقایقی پیش در دیدار با بسیجیان و فرماندهان سپاه امام رضاآیتالله جوادی آملی: عاشورا درس ایثار است/ اهل بیت مصداق آیه «هل اتی» هستند
آیتالله جوادی آملی عاشورا درس ایثار است اهل بیت مصداق آیه هل اتی هستندیکی از مراجع شیعیان گفت عاشورا تنها درس شهادت نیست و درس ایثار است به گزارش خبرگزاری فارس از آمل سومین همایش جرعهای از ایثار که در جهت نکوداشت مقام جوان فداکار آملی مرحوم سیدحسین ابراهیمیان شامگاه یکشنبهآیتالله علمالهدی مطرح کرد نقش بیبدیل حضرت زینب (س) در انتقال پیام عاشورا
آیتالله علمالهدی مطرح کردنقش بیبدیل حضرت زینب س در انتقال پیام عاشورانماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری گفت حضرت زینب س در انتقال پیام عاشورا و پشتیبانی از مسئله امامت نقش بیبدیلی داشتند به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد آیتالله سیداحمد علمالهدی ظهر امروز درهفت نظریه مطرح درباره هدف قیام امام حسین(ع) چیست؟/ چرا کوفه انتخاب درستی برای رفتن بود؟
هفت نظریه مطرح درباره هدف قیام امام حسین ع چیست چرا کوفه انتخاب درستی برای رفتن بود فرهنگ > دین و اندیشه - محمد اسفندیاری در نشست عاشوراشناسی درباره وضعیت کتاب های نوشته شده درباره امام حسین ع و هفت نظریه مطرح شده برای هدف امام سخن گفت به گزارش خبرآنلاین به ندر دیدار خداحافظی سفیر کره شمالی مطرح شد تأکید سرمدی بر گسترش مناسبات اقتصادی تهران و پیونگ یانگ
در دیدار خداحافظی سفیر کره شمالی مطرح شدتأکید سرمدی بر گسترش مناسبات اقتصادی تهران و پیونگ یانگقائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار خداحافظی سفیر کره شمالی بر گسترش مناسبات اقتصادی تهران و پیونگ یانگ تأکید کرد به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس جا این چول سفیر جمهوآیتالله مصباح یزدی: نگارش المیزان به خاطر احساس خطر انحراف در تفسیر بود
آیتالله مصباح یزدی نگارش المیزان به خاطر احساس خطر انحراف در تفسیر بودعضو مجلس خبرگان رهبری گفت علامه طباطبایی از اینکه تفسیر به رأی از قرآن و همچنین انحراف در نگارش تفسیر رواج یافته بود احساس خطر کرده و المیزان را بر اساس تفسیر قرآن به قرآن نوشت به گزارش خبرگزاری فارس ازرئیس مجمع خیرین مدرسهساز استان اصفهان مطرح کرد تکمیل پروژههای احداث مدرسه در اصفهان منوط به اعتبار 35 میلیار
رئیس مجمع خیرین مدرسهساز استان اصفهان مطرح کردتکمیل پروژههای احداث مدرسه در اصفهان منوط به اعتبار 35 میلیارد تومانی مشارکت مردمی در احداث 59 5 درصد مدارسرئیس مجمع خیرین مدرسهساز استان اصفهان تکمیل پروژههای احداث مدرسه در اصفهان منوط به اعتبار 35 میلیارد تومانی است به گزارشآیتالله استادی: المیزان تفسیر اجتهادی به معنای واقعی کلمه است
آیتالله استادی المیزان تفسیر اجتهادی به معنای واقعی کلمه استعضو شورای عالی حوزههای علمیه گفت المیزان تفسیر اجتهادی به معنای واقعی کلمه است به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله رضا استادی در همایش بینالمللی اندیشههای علامه طباطبایی در المیزان که امشب در دارالقرآن علامه طبا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها