محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843345911
در درس تفسیر آیتالله ریشهری مطرح شد نعمتهای ویژهای که انسان را به بهشت هدایت میکنند
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در درس تفسیر آیتالله ریشهری مطرح شد
نعمتهای ویژهای که انسان را به بهشت هدایت میکنند
«صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ» راه راست در زندگی راه کسانی است که خدا به آنها نعمت داده است اما این نعمت که انسان را به بهشت هدایت میکند و خداوند بیدلیل به کسی نمیدهد، چه نعمتی است؟
خبرگزاری فارس- گروه فعالیتهای قرآنی: جلسه درس تفسیر قرآن آیتالله «محمدی ریشهری» پنجشنبه هر هفته پس از فریضه نماز مغرب و عشا در مصلای بزرگ ری برگزار میشود که در جلسه هفته گذشته، این مفسر قرآن کریم به تفسیر بخشی از آخرین آیه سوره مبارکه «حمد» پرداخت که شرح آن در ادامه میآید: بحث جلسات قبل در تبیین و تفسیر اولین قسمت هفتمین آیه سوره مبارکه «حمد» بود. «صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ»(حمد/7) از خداوند سبحان درخواست میکنیم و درخواست خود را در قالب این آیه نورانی بیان میکنیم. «اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ؛ خدایا ما را به راه راست هدایت کن»، اما راه راست کدام راه است؟ «صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ» راه راست در زندگی که انسان را به مقصد میرساند یعنی به سعادت دنیا و آخرت میرساند، راه کسانی است که خدا به آنها نعمت داده است. حال این سؤال پیش میآید که خدا به چه کسانی نعمت داده است که ما هم از خدا میخواهیم ما را از همان راه به مقصد برساند که آن راه، راه کامیابی و سعادت دنیا و آخرت است. صاحبان نعمتهای الهی کسانی که خدا به آنها نعمت داده است چند دسته هستند. باید دید ما میخواهیم کدام یک از این صاحب نعمتها باشیم. دسته اول کسانی هستند که از نعمت ظاهری و همگانی خدا هستند؛ نعمت حیات، وجود، روزی و سایر نعمتها. خدا نعمتهای ظاهری را به خوب و بد، مؤمن و کافر داده و حتی ممکن است به کافران بیشتر هم داده باشد پس ما در نماز از خدا نمیخواهیم که ما را به راه این دسته اول هدایت کند. این راه، راه سعادت دنیا و آخرت نیست. دسته دوم کسانی هستند که خدا به آنها نعمت باطنی و همگانی داده است. همه مردم از این نعمت باطنی برخوردارند؛ فطرت خداشناسی و توحید، استعداد رسیدن به بالاترین مقاصد انسانیت که اینها هم خدا به انسانها داده است پس این دو دسته نعمت را از خدا در نماز نمیخواهیم. دسته سوم از نعمتهای الهی نعمتهای ویژه خدا است که به عدهای خاص داده است. نعمت ظاهری ویژه در واقع مظاهر رحمت رحیمیه الهی هستند. انوع رحمت/ رحمتی که ویژه مؤمنان است خداوند سبحان دو گونه رحمت دارد؛ رحمت رحماینه که به همه عطا کرده و رحمت رحیمیه که ویژه مؤمنان است و پاداشی است که به آن رحمت پاداشی هم میگوید که خداوند به عنوان پاداش به شماری افراد میدهد. «وَ إِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اذْکُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ أَنجَاکُم مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَسُومُونَکُمْ سُوءَ الْعَذَابِ وَیُذَبِّحُونَ أَبْنَاءکُمْ وَیَسْتَحْیُونَ نِسَاءکُمْ وَفِی ذَلِکُم بَلاء مِّن رَّبِّکُمْ عَظِیمٌ؛ و [به خاطر بیاور] هنگامى را که موسى به قوم خود گفت نعمت خدا را بر خود به یاد آورید آنگاه که شما را از فرعونیان رهانید [همانان] که بر شما عذاب سخت روا مىداشتند و پسرانتان را سر مىبریدند و زنانتان را زنده مىگذاشتند و در این [امر] براى شما از جانب پروردگارتان آزمایشى بزرگ بود»(ابراهیم/ 6) همین افرادی که زیر شکنجه فرعون بودند «وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ کَانُواْ یُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِی بَارَکْنَا فِیهَا وَتَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْنَى عَلَى بَنِی إِسْرَائِیلَ بِمَا صَبَرُواْ وَدَمَّرْنَا مَا کَانَ یَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَقَوْمُهُ وَمَا کَانُواْ یَعْرِشُونَ؛ و آن قوم را که مستضعف بودند، وارث مشرقها و مغربهاى سرزمینى ساختیم که به آن برکت بخشیده بودیم، و [بدین گونه] به خاطر صبرى که کرده بودند وعده نیکوى پروردگارت در حق بنىاسرائیل تحقق یافت و آنچه فرعون و قومش ساخته و برآورده بودند، نابود کردیم» (اعراف/ 137) خدا به آنها پاداش و نعمت ویژه داد چرا که آنها صبر کردند. نعمت ویژه را خدا بیدلیل به کسی نمیدهد آنها مقاومت و صبر کردند و این نعمت را خدا به آنها عطا کرد. در طول تاریخ هر امت و جمعیتی در برابر ظلم مقاومت کرد خداوند آنها را مسلط بر سرنوشتشان میکند که این امر در داستان بنیاسرائیل نشانداده شده است. در دوران حکومت پیامبر(ص) نعمت نصرت الهی و امداد الهی را مسلمانان بارها تجربه کردهاند. در سال پنجم هجرت در جنگ احزاب قبایل عرب بر ضد مسلمانان متحد شدند مثل جنگ عراق که همه مستکبران دست به دست هم داده بودند علیه ایران. قران میفرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جَاءتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحًا وَجُنُودًا لَّمْ تَرَوْهَا وَکَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرًا؛ اى کسانى که ایمان آوردهاید نعمت خدا را بر خود به یاد آرید آنگاه که لشکرهایى به سوى شما [در]آمدند پس بر سر آنان تندبادى و لشکرهایى که آنها را نمىدیدید فرستادیم و خدا به آنچه مىکنید همواره بیناست» (احزاب/9) تندباد و فرستادن فرشتگان نعمت ویژه خداوند برای مسلمانان در جنگ احزاب بود. نعمت پیروزی مسلمانان در جنگ احزاب نقطه عطفی در تاریخ اسلام بود که دشمنان اسلام را به زانو در آورد و بعد از این موفقیت دیگر دشمنان اسلام نتوانستند کاری انجام دهند بلکه مسلمانان با تکیه بر این پیروزی زمینه پیروزی نهایی را فراهم ساختند. در همین رابطه امیرالمؤمنین(ع) در جنگ صفین به سپاه خود فرمودند: «وقتی خدا دید ما صادق و صابر هستیم دشمن را منسوخ کرد و اسلام پیروز شد». آیا این نعمت نعمتی است که انسان را به مقصد میرساند؟ دسته اول و دوم نعمتها، دسته سوم که نعمت ظاهری همگانی باطنی عمومی، ظاهری ویژه است به معنای راه سعادت که همان «أَنعَمتَ عَلَیهِمْ» نیست. بنیاسرائیل از این نعمتها برخوردار شدند اما عاقبت بخیر هم نشدند. کسی که مقاومت کند پیروز میشود اما ممکن است در هر لحظه آن نعمت از انسان گرفته شود. نعمتی که انسان را به بهشت میرساند نعمت چهارم، نعمت باطنی ویژه است که میتواند «صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ» باشد. نعمت باطنی ویژه هدایت ایثاری است که انسان را به مقصد میرساند. خدا دست عدهای را میگیرد و به سعادت دنیا و آخرت میرساند و تا این نعمت باطنی ویژه نباشد انسان به مقصد بهشت نمیرسد. امام علی(ع) فرمودند که دو نعمتی که انسان تا وقتی از دست ندهد قدرش را نمیداند؛ این دو نعمت امنیت و سلامتی است. نعمت بر کسی تمام نمیشود تا زمانیکه وارد بهشت شود که ما از خداوند در نماز چنین نعمتی را میخواهیم. آن سه نعمت قبلی مقدمهای است که انسان به نعمت چهارم که همان باطنی ویژه است، برسد. امام علی(ع) فرمودند: «ما خَیْرٌ بِخَیْرٍ بَعْدَهُ النّارُ و ما شَرٌّ بِشَرٍّ بَعْدَهُ الجَنَّةُ وَ کُلُّ نَعیمٍ دونَ الْجَنَّةِ فَهُوَ مَحْقورٌ وَ کُلُّ بَلا ءٍ دونَ النّارِ عافیَةٌ؛ خیرى که به دنبال آن آتش باشد، خیر نیست و شرى که به دنبال آن بهشت باشد، شر نیست. هر نعمتى جز بهشت ناچیز است و هر بلایى جز آتش، سلامتى». (نهج البلاغه، حکمت 387) در روز قیامت پولدارترین و قدرتمندترین انسانها را وارد جهنم میکنند و بیرون میآروند و میفرمایند: «آیا نعمتی خدا به تو داده است؟» میگوید: «من هیچ نعمتی نداشتم»؛ وقتی آنجا را میبیند همه چیز را فراموش میکند. در مقابل مصیبتدیدهترین انسانها در دنیا را وارد بهشت میکنند وقتی بیرون میآورند، میفرمایند: «آیا هیچ ناراحتی و غصهای در دنیا داشتهای؟» آنها میگویند: «نه هیچ مشکلی نداشتیم». معنای این احادیث این است؛ هر نعمتی جز بهشت چیزی نیست و هر بلایی جز آتش جهنم عافیت است. خداوند در آیات 50 تا 57 سوره مبارکه «صافات» فرمودند: «فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ یَتَسَاءلُونَ * قَالَ قَائِلٌ مِّنْهُمْ إِنِّی کَانَ لِی قَرِینٌ* یَقُولُ أَئِنَّکَ لَمِنْ الْمُصَدِّقِینَ* أَئِذَا مِتْنَا وَ کُنَّا تُرَابًا وَعِظَامًا أَئِنَّا لَمَدِینُونَ* قَالَ هَلْ أَنتُم مُّطَّلِعُونَ * فَاطَّلَعَ فَرَآهُ فِی سَوَاء الْجَحِیمِ* قَالَ تَاللَّهِ إِنْ کِدتَّ لَتُرْدِینِ* وَلَوْلَا نِعْمَةُ رَبِّی لَکُنتُ مِنَ الْمُحْضَرِینَ؛ گویندهاى از آنان میگوید راستى من [در دنیا] همنشینى داشتم، [که به من] میگفت آیا واقعا تو از باوردارندگانى، آیا وقتى مردیم و خاک و [مشتى] استخوان شدیم آیا واقعا جزا مییابیم، [مؤمن] میپرسد آیا شما اطلاع دارید [کجاست]، پس اطلاع حاصل میکند و او را در میان آتش میبیند، [و] میگوید به خدا سوگند چیزى نمانده بود که تو مرا به هلاکت اندازى، و اگر رحمت پروردگارم نبود هرآینه من [نیز] از احضارشدگان بودم». منظور از نعمت در آیه «صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ» همین نعمت است. آن نعمتهای قبلی خوب است اما آن نعمتی که کارساز است نعمتی که اگر نداشته باشیم در آتش دوزخ میسوزیم. انشالله خدا ما را از آتش دورخ در امان بدارد و نعمت خود را با توفیق و هدایت ویژه بر ما تمام کند.
درس تفسیر قرآن(آخرین سوره سوره مبارکه «حمد») آیتالله ریشهری دانلود انتهای پیام/م.خ
لینک را کپی کنید
لینک را کپی کنید
93/08/25 - 11:27
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]
صفحات پیشنهادی
آیتالله ریشهری پاسخ میدهد مقصود از «أَنعَمتَ عَلَیهِمْ» در آخرین آیه سوره مبارکه «حمد» چیست؟
آیتالله ریشهری پاسخ میدهدمقصود از أَنعَمتَ عَلَیهِمْ در آخرین آیه سوره مبارکه حمد چیست در قرآن نعمت مانند رحمت الهی چهار معنا دارد عام ظاهری عام باطنی خاص ظاهری خاص باطنی رحمت خاص مظاهر رحمت رحیمیه و رحمت عام مظاهر رحمت رحمانیه الهی است که در آخرین آیه سوره مبارکه حمدر آیین افتتاحیه کنگره ملی بیبیحکیمه(س) مطرح شد تجلیل آیتالله علوی گرگانی از کرامات خواهر امام رضا(ع)
در آیین افتتاحیه کنگره ملی بیبیحکیمه س مطرح شدتجلیل آیتالله علوی گرگانی از کرامات خواهر امام رضا ع آیتالله علوی گرگانی در پیامش به کنگره ملی بیبیحکیمه س گفت حضرت بیبیحکیمه س هم از زنان با کمال و فهمیدهای بودند و کرامات آنان متعدد بوده است این امامزادگان جزء شجره طیبپای درس اخلاق آیتالله قرهی آیتالله سیبویه میگفت امام زمان(عج) خون گریه میکنند
پای درس اخلاق آیتالله قرهیآیتالله سیبویه میگفت امام زمان عج خون گریه میکنندآیتالله سیبویه میگفت من قائل به این هستم که امام زمان عج از اوّل خون گریه میکنند نه این که وقتی اشکشان تمام شود خون گریه کنند به گزارش خبرگزاری فارس دویست و نود و چهارمین جلسه درس اخلاق آیتاارجنامه آیتالله تسخیری رونمایی شد وزیر ارشاد: مشی آیتالله تسخیری در جذب افراد مشابه شهید بهشتی است
ارجنامه آیتالله تسخیری رونمایی شدوزیر ارشاد مشی آیتالله تسخیری در جذب افراد مشابه شهید بهشتی استوزیر ارشاد روش جذب مخاطب آیتالله تسخیری را همچون شهید بهشتی دانست و گفت ایشان همواره توصیه میکنند که حداکثر با افراد با جاذبه و حداقل با دافعه رفتار کنید و این همان مشی شهید بهپور حسن: فلسفههای مضاف غربی به درد ما نمیخورد / دریافت درستی از فلسفه علوم انسانی نداریم -
گزارش از نشریات پور حسن فلسفههای مضاف غربی به درد ما نمیخورد دریافت درستی از فلسفه علوم انسانی نداریم قاسم پورحسن عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در مصاحبهای با نشریه سوره اندیشه مسئله زنده و کاربردی بودن فلسفه اسلامی را بررسی کرده است پورحسن فلسفه اسلاآیتالله حائری شیرازی در همایش منطق عاشورایی: مستکبران از راه علوم انسانی به دنبال براندازی اسلاماند/ اگر اسل
آیتالله حائری شیرازی در همایش منطق عاشورایی مستکبران از راه علوم انسانی به دنبال براندازی اسلاماند اگر اسلام از در دانشگاه وارد زندگی مردم نشود از هیچ راه دیگری وارد نخواهد شدنماینده مردم شیراز در مجلس خبرگان رهبری گفت دشمنان و مستکبران امروز از راه علوم انسانی به دنبال براندحتالاسلام خسروشاهی در گفتوگو با فارس مطرح کرد: ماجرای ملاقات آیتالله پسندیده از امام در زندان شاه
حتالاسلام خسروشاهی در گفتوگو با فارس مطرح کرد ماجرای ملاقات آیتالله پسندیده از امام در زندان شاهیک مبارز علیه رژیم شاهنشاهی و محقق گفت آیتالله پسندیده روایت کرد من همان وقتها به تهران آمده بودم و از سرلشگر نصیری رئیس شهربانی خواستم که به دیدار امام بروم موافقت کرد و من برجلسه جامعه مدرسین به ریاست آیتالله یزدی تشکیل شد
جلسه جامعه مدرسین به ریاست آیتالله یزدی تشکیل شدتاریخ انتشار شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲ ۰۳ حجتالاسلام سید محمد غروی عضو جامعه مدرسین در گفتوگو با فارس اظهار داشت جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شب گذشته با حضور برخی اعضای شورای مرکزی و رئیس جامعه آیت&مشاور روحانی: به نظر مجلس درباره نیلی احترام میگذاریم/ تفسیرهای نادرستی از دیدگاههای مثبتم شد
مشاور روحانی به نظر مجلس درباره نیلی احترام میگذاریم تفسیرهای نادرستی از دیدگاههای مثبتم شد مشاور فرهنگی رئیسجمهور گفت متاسفانه تفسیرهای ناروایی از دیدگاههای مثبت اینجانب صورت گرفت و احترام به مجلس وظیفه همگان است و دفاع از اقتدار مجلس و استقلال آن از باجخواهان فتنهجوآیتالله استادی: المیزان تفسیر اجتهادی به معنای واقعی کلمه است
آیتالله استادی المیزان تفسیر اجتهادی به معنای واقعی کلمه استعضو شورای عالی حوزههای علمیه گفت المیزان تفسیر اجتهادی به معنای واقعی کلمه است به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله رضا استادی در همایش بینالمللی اندیشههای علامه طباطبایی در المیزان که امشب در دارالقرآن علامه طباغروی در گفتوگو با فارس: جلسه جامعه مدرسین به ریاست آیتالله یزدی تشکیل شد
غروی در گفتوگو با فارس جلسه جامعه مدرسین به ریاست آیتالله یزدی تشکیل شدعضو جامعه مدرسین گفت جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شب گذشته با حضور برخی اعضای شورای مرکزی و رئیس جامعه آیتالله یزدی تشکیل شد حجتالاسلام سید محمد غروی عضو جامعه مدرسین در گفتوگو با خبرنگار حوزه احنظر مجلس را درباره نیلی محترم میشماریم/ تفسیرهای نادرستی از دیدگاههای مثبتم شد
نظر مجلس را درباره نیلی محترم میشماریم تفسیرهای نادرستی از دیدگاههای مثبتم شد سیاست > دولت - تسنیم نوشت مشاور فرهنگی رئیسجمهور گفت متأسفانه تفسیرهای ناروایی از دیدگاههای مثبت اینجانب صورت گرفت و احترام به مجلس وظیفه همگان است و دفاع از «تکرار/آیتالله استادی: المیزان تفسیر اجتهادی به معنای واقعی کلمه است
تکرار آیتالله استادی المیزان تفسیر اجتهادی به معنای واقعی کلمه استعضو شورای عالی حوزههای علمیه گفت المیزان تفسیر اجتهادی به معنای واقعی کلمه است به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله رضا استادی در همایش بینالمللی اندیشههای علامه طباطبایی در المیزان که جمعهشب در دارالقرآنانسان باید حق را به درستی از باطل تشخیص دهد -
حجت الاسلام ماندگاری انسان باید حق را به درستی از باطل تشخیص دهد قم - خبرگزاری مهر استاد حوزه و دانشگاه گفت در مسیر حق گام برداشتن الزاماتی دارد که یکی از آنها این است که انسان باید بتواند حق را از باطل به درستی تشخیص دهد چرا که نمیشود با ظاهر و چهره باطل از حق دفاع کرد بهمدیرکل دفتر پژوهشهای کاربردی مرکز آموزشهای مدیریت دولتی مطرح کرد : مستندسازی «تجربیات مدیران»، هدف
مدیرکل دفتر پژوهشهای کاربردی مرکز آموزشهای مدیریت دولتی مطرح کرد مستندسازی تجربیات مدیران هدف اصلی توجه به سرمایههای انسانیمدیرکل دفتر پژوهشهای کاربردی مرکز آموزشهای مدیریت دولتی کشور هدف اصلی برگزاری دوره مستندسازی تجربیات مدیران کردستان را توجه به سرمایههای انسانی ذکررئیس مجمع خیرین مدرسهساز استان اصفهان مطرح کرد تکمیل پروژههای احداث مدرسه در اصفهان منوط به اعتبار 35 میلیار
رئیس مجمع خیرین مدرسهساز استان اصفهان مطرح کردتکمیل پروژههای احداث مدرسه در اصفهان منوط به اعتبار 35 میلیارد تومانی مشارکت مردمی در احداث 59 5 درصد مدارسرئیس مجمع خیرین مدرسهساز استان اصفهان تکمیل پروژههای احداث مدرسه در اصفهان منوط به اعتبار 35 میلیارد تومانی است به گزارشآیتالله سبحانی مطرح کرد بسیج هویت داعش را برای مردم تشریح کند/داعش راهکاری برای توقف اسلامطلبی در غرب
آیتالله سبحانی مطرح کردبسیج هویت داعش را برای مردم تشریح کند داعش راهکاری برای توقف اسلامطلبی در غربیکی از مراجع تقلید گفت فرهنگ آدمکشی توسط داعش ترویج داده شده است و هویت این افراد باید برای مردم به واسطه بسیج تشریح شود تا بدانند این جریان هیچ ربطی به اسلام ندارد به گزارش خ-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها