تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اجابت دعایت را دیر مپندار، در حالی که خودت با گناه راه اجابت آن را بسته ای.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819910955




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دفن غیربهداشتی زباله در بوشهر مشکل آفرین شده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دفن غیربهداشتی زباله در بوشهر مشکل آفرین شده است بوشهر - ایرنا - سایت محل دفن زباله در بندر بوشهر که در جاده منتهی به نیروگاه اتمی واقع است، ضمن ایجاد مشکلات بهداشتی چهره این شهر را زشت کرده است.


شماری از ساکنان کمپ های مسکونی نیروگاه اتمی بوشهر ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت محل دفن زباله شهری بوشهر گفتند: با توجه به دیدارهای مکرر مسوولان و شخصیت های داخلی و خارجی از نیروگاه رسیدگی به این وضعیت که وجهه ای نامناسب دارد ضروری است.
آنان به خبرنگار ایرنا افزودند: تخلیه زباله های شهر بوشهر در حریم جاده منتهی به این نیروگاه، سلامت ساکنان کمپ های این منطقه را تهدید می کند.
یک دانش آموز مدرسه نور کمپ مروارید نیروگاه اتمی بوشهر گفت: بوی بد زباله ها و دود ناشی از سوزاندن آنها به دلیل فاصله کم محل تخلیه باکمپ مسکونی و مدارس این منطقه، باعث شده نتوانیم براحتی تنفس به کشیم.
یکی از ساکنان کمپ های مسکونی نیروگاه اتمی بوشهر نیز گفت: چند سال است که درکمپ مسکونی نیروگاه اتمی ساکن هستم و دراین مدت بوی آزار دهنده زباله همواره آرامش زندگی خانوادهای منطقه را سلب کرده و سلامتی ساکنان را به مخاطره انداخته است.
وی افزود: اینک روزانه ده ها خودرو زباله های شهر بوشهر را در محدوده وسیعی نزدیک محل مسکونی این منطقه به صورت غیر اصولی تخلیه می کنند.
این شهروند بوشهری گفت: محل تخلیه زباله باعث تجمع سگ های ولگرد، تکثیر حشرات و شیوع برخی بیماری ها در این منطقه می شود.
یکی دیگر از ساکنان کمپ های مسکونی نیروگاه با انتقاد از وضعیت موجود گفت: با وجود وعده های مکرر مسوولان استان بوشهر در سال های اخیر برای حل این مشکل عمومی، تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.
وی افزود: علاوه بر حضور کارشناسان روسی در نیروگاه اتمی سالانه گروه های مختلف از جمله خبرنگاران رسانه های خارجی از نیروگاه اتمی بوشهر دیدن می کنند که این وضعیت زیبنده نیست.
مدیرکل محیط زیست استان بوشهر گفت: چهار درصد زباله های تولیدی در استان بوشهر بازیافت، دو درصد کمپوست، 24 درصد زباله ها دپو موقت، 32 درصد سوازنده و 36 درصد نیز دفن می شوند.
"حسین دلشب "افزود: در برخی شهرستان ها زباله ها به صورت سنتی و غیربهداشتی دفن و بازیافت می شوند و حتی در برخی مناطق شاهد تفکیک غیربهداشتی و چرای دام در محل دفن زباله هستیم.
وی گفت: محل کنونی دفع زباله شهر بوشهر در حومه جنوب شرقی این شهر و بسیار نامناسب و غیربهداشتی است به گونه ای که شیرابه های زباله ها به طور گسترده ای درمحیط پخش می شود و این امر علاوه بر مسائل بهداشتی و زیست محیطی چهره منطقه را زشت کرده است.
مدیرکل محیط زیست استان بوشهر افزود: در مناطقی از این استان هنوز زباله ها سوزانده می شود و دی اکسید کربن ناشی از سوختن زباله ها که در نزدیکی برخی از مناطق مسکونی انجام می شود، بسیار خطرناک است.
دلشب افزود: جمع آوری پسماندهای پزشکی همراه با سایر پسماندها و تخلیه و پخش این پسماندها در محیط بسیار مشکل ساز شده و هیچ دستگاه و نهادی متولی جداسازی آنها از پسماندهای خانگی و شهری نیست.
وی گفت: با توجه به نبود نظارت بر جمع آوری و دفع پسماندهای پزشکی و بیمارستانی، مسوولان باید ساماندهی و مدیریت این پسماندها را به جد پیگیری کنند.
دلشب افزود: طبق قانون برنامه پنجم توسعه، شهرهای ساحلی و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت برای مدیریت پسماند شهری موظف هستند تا پایان برنامه پسماندهای خود را با روش های نوین و فناوری های جدید انجام دهند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم در زمینه تفکیک زباله در مبدا و نحوه دفع پسماندها بسیار مهم است و صدا و سیما نقشی بسیار مهم در این زمینه دارد ضن اینکه دستگاه های اجرایی نیز برای اطلاع رسانی و آموزش مردم باید برنامه های مناسبی طراحی و اجرا کنند.
معاون عمرانی استانداری بوشهر نیز گفت: وضعیت دفن زباله در استان بوشهر نامناسب است و برای دفن زباله به صورت بهداشتی مطالعه دقیق و کارشناسی شده ای لازم است.
"شاپور رستمی" افزود: با توجه به این که روزانه بیش از یکهزار و 100 تن زباله در استان بوشهر تولید می شود، تعیین محلی برای دفن زباله دراین استان ضروری است.
وی گفت: ساماندهی وضعیت پسماند در حفظ سلامت جامعه نقشی بسیار اساسی دارد و باید مورد توجه و نظارت بیشتر مدیران ذی ربط قرار گیرد.
رستمی افزود: ردیابی مستمر وضعیت پسماندها از مرحله تولید تا مرحله دفع می تواند در کاهش آلودگی محیط زیست تاثیربسیار چشمگیری داشته باشد.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر گفت: با توجه به میزان و حجم زباله تولیدی در استان بوشهر مهم ترین برنامه های مدیریت پسماند در این استان اجرای عملیات دفن بهداشتی زباله و نخاله های ساختمانی است.
وی افزود: با توجه به این که دفن زباله به صورت دقیق و اصولی یکی از مهم ترین عوامل در حفظ پاکیزگی محیط زیست است، تعیین مکانی برای این مهم یک ضرورت است.
رستمی گفت: با توجه به تولید انرژی برق، تولید مصالح ساختمانی سبک، تولید کود کشاورزی و دیگر محصولات از بازیافت، زباله را به عنوان طلای کثیف نام گذاری کرده اند.
معاون امور عمرانی استانداری بوشهر افزود: ایجاد کارخانه و محل دفن زباله به صورت بهداشتی در هر نقطه ای نه تنها مشکلات زیست محیطی ندارد بلکه زمینه ایجاد اشتغال، تولید انواع محصولات و رونق اقتصادی را در منطقه در پی دارد.
معاون عمرانی استاندار بوشهر گفت: عملیات احداث سایت بازیافت زباله شهرستان بوشهر و تنگستان تا پایان امسال اغاز می شود.
رستمی افزود: براساس مطالعات و برنامه ریزی های صورت گرفته برای احداث جایگاه دفن زباله و پسماند شهرستان های بوشهر و تنگستان اقدامات لازم صورت گرفته و با احداث این سایت، مشکل پسماند شهرهای بوشهر، چغادک، عالیشهر، اهرم، دلوار و روستاهای هر دو شهرستان رفع خواهد شد.
معاون عمرانی استانداری بوشهر گفت: براساس برنامه ریزی و مطالعات صورت گرفته آغاز عملیات اجرایی احداث سایت بازیافت این دو شهرستان تا پایان امسال شروع خواهد شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندر بوشهر نیز گفت: روزانه در سه شیفت کاری توسط 320 نیروی سازمان پسماند بوشهر 180 تن زباله از سطح شهر بوشهر جمع آوری می شود.
"مسعود غلام زاده فرد " افزود: میزان تولید زباله در شهر بوشهر بالاست و برخی شهروندان خارج از ساعت جمع آوری، زباله های خود را بیرون درب منزل می گذارند که باعث مشکلاتی برای شهرداری است و با توجه به پاره کردن کیسه زباله ها از سوی حیوانات باعث کثیفی محل می شود.
وی افزود: شهروندان باید ساعت 21 زباله های خود را درب منازل و یا در مکانهای مشخص شده قرار دهند زیرا از این ساعت تا شش صبح روز بعد در سه شیفت توسط نیروهای سازمان پسماند جمع آوری می شود.
غلام زاده فرد افزود: میزان تولید زباله هر شهروند بوشهری 900 گرم است و سالانه پنج هزار و 400 تن زباله تولید می شود که هزینه جمع آوری آنها در سطح شهربوشهر سالانه 120 میلیارد ریال است.
مدیرعامل سازمان پسماند شهر بوشهر تاکید کرد: اگر شهروندان در کاهش تولید زباله های خانگی خود اقدام کنند این هزینه را می توان با کاهش دادن در بخش های دیگر شهری استفاده کرد.
غلام زاده فرد افزود :در سالهای گذشته طرح جامع پسماند در منطقه جائینک برای پنج شهر بوشهر، عالی شهر، دلوار، اهرم، چغادک جانمایی و از نظر شرایط محیط زیستی نیز تملک صورت گرفت ولی به دلیل مسایل و مشکلاتی اجرایی نشد.
وی گفت: اواخر سال گذشته منطقه ای خارج و بالاتر ازسایت جائینک برای راه اندازی سایت دفن زباله پنج شهریاد شده در نظر گرفته شد که اقدامات مطالعاتی و زیست محیطی آن در دستور کار قرار گرفته است.
غلام زاده فرد با اعلام اینکه معاون عمرانی استاندار شتاب در اجرای این پروژه را ضروری دانسته است گفت: در سال 88 که منطقه جائینک برای به اجرا در آورن طرح سایت و ایستگاه انتقال جانمایی شده بود با پنج میلیارد ریال اعتبار راه اندازی می شد ولی اکنون 40 میلیارد ریال برای راه اندازی این سایت نیاز است.
وی افزود: اکنون زباله های شهر بوشهربه سایت دفن که درکنار جاده نیروگاه اتمی قرار گرفته که باید منتقل شود که در این مکان روش دفن سراشیبی زباله اجرا می شود که روش مرسوم دفن در سایر نقاط کشور است.
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بندر بوشهر گفت: اینک قرارداد طرح بازیافت شهر بوشهر با یک گروه از دانشجویان بومی استان که در مقطع دکترا در حال تحصیل هستند بسته شده و قرار است به مدت شش ماه دستگاه ها و ماشین آلاتی را که دفن زباله را به حداقل برسانند وارد کرده و بخش عمده ای از زباله به بازیافت و کود تبدیل شود.
غلام زاده فرد گفت: کارخانه کنونی کمپوست شهرداری بوشهر دارای ظرفیت بسیار پایینی است و پاسخگوی زباله های جمع آوری سطح شهر برای تولید کمپوست نیست.
وی افزود: در سال 88 طرح تفکیک زباله از مبدا با انتخاب یک پیمانکار در شهر بوشهر آغاز و غرفه هایی نیز در سطح این شهر به منظور جمع آوری زباله های خشک در نظر گرفته شد ولی پیمانکار در ابتدای کار انصراف داد و این طرح را شهرداری اجرا کرد.
غلام زاده فرد گفت: اینک چهار غرفه بازیافت در سطح شهر بوشهر مشغول ارائه خدمات به شهروندان بوده و یکهزار و 700 مشترک تلفنی تفکیک از مبدا زیر مجموعه این سازمان هستند.
وی با اعلام اینکه از اول آذر امسال این طرح به پیمانکار جدید واگذار می شود گفت: شهروندان بوشهری برای تحویل زباله های تفکیک شده خود با شماره تلفن 3335890 تماس گرفته و ماموران با مراجعه به درب منازل آنها نسبت به دریافت زباله در قبال هدایایی از طرف شهرداری به آنان اقدام می کنند.
غلام زاده فرد در باره جمع آوری زباله های بیمارستانی و عفونی گفت: در زمینه جمع آوری این نوع زباله ها افراد فعال در این بخش آموزشهای لازم را دیده اند و این زباله ها در سایت دیگری در کنار سایت دفن زباله شهری به وسیله آهک دفن می شوند.
وی افزود: زباله به خودی خود گازمتان تولید می کند که خطرناک و آتش زا بوده و گاهی باعث آتش سوزی می شود که در برخی از شهرهای کشور از این شرایط استفاده کرده و آن را به برق تولید می کنند.
غلام زاده فرد گفت: مشکل شیرابه های ناشی از زباله های جمع آوری شده نیز در طرح جدید بازیافت و با راه اندازی دستگاه های جدید برطرف خواهد شد.
وی افزود: بر اساس قانون پسماند، جمع آوری و تفکیک زباله ها توسط افراد خلاف بوده و با دیدن افراد دوره گرد که در این زمینه اقدام می کنند برخورد قانونی خواهد شد.
7210 /538/539


01/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن