تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834457131
حجتالاسلام پناهیان در دانشگاه هنر: اگر فرهنگساز نیستید، نگذارید «فرهنگ غلط» شما را بسوزاند
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام پناهیان در دانشگاه هنر:
اگر فرهنگساز نیستید، نگذارید «فرهنگ غلط» شما را بسوزاند
حجتالاسلام پناهیان میگوید: همه شما باید اطلاعات کافی در مورد فرهنگ داشته باشید و اگر هم فرهنگساز نبودید نگذارید فرهنگ شما را بسوزاند. باید مقاومت فرهنگی درمقابل فرهنگ غلط داشته باشید.
به گزارش خبرگزاری فارس، حجتالاسلام علیرضا پناهیان در جمع دانشآموختگان هنر و رسانه دانشگاه هنر درباره جایگاه فرهنگ و نسبت آن با دینداری به سخنرانی پرداخت که مشروح آن را در ادامه میخوانید: میشود درباره فرهنگ با ادبیات غیر دینی سخن گفت. قرآن کریم و روایات ما از چنین ادبیاتی بسیار استفاده کردهاند. اینطور نیست که تمام آیات قرآن و روایات ما گذارههای دینی و ایدئولوژیک باشد. بعضی اوقات این آیات و روایات کلماتی هستند که هر یک از ما میتوانیم بدون مقدمات دینی آن را بفهمیم و آن را بپذیریم. بدون مقدمات اعتقادات دینی، بدون اینکه پیغمبر یا امام باشیم، میتوانیم یک همچنین جملهای را با اتکا به عقل و فطرت، ما هم به زبان بیاوریم. فقط دین هست که به عقل و فطرت انسان خیلی بها میدهد. ما اگر از فرهنگ صحبت میکنیم و میگوییم فرهنگ را به مثابه زیرساخت پذیرش دین میدانیم، پس باید فرهنگ را بدون دین اصلاًح و بازسازی کنیم و بدون دین تقویتش کنیم. برای ساختن فرهنگ بسیاری از اوقات به دین اصلاًً نیازی نداریم. دین فقط راهنمایی میکند. باید از قرآن کریم کمک بگیریم که یک فرهنگ خوب بسازیم که اصلاً نتوانند بگویند این فرهنگ دینی است که در هر مکتب و مرامی، حتی در چین هم بشود از آن استفاده کرد. ما فرهنگ سالم می خواهیم، ما فرهنگی میخواهیم که برآمده از مختصات قومی یک قوم باشد. حتی نباید همه فرهنگها با هم یکی باشند. مثلاً خلقیات که نباید همه با هم یکی باشند. در روایات هست که خیلی از خلقیات وابسته به خاک است. میفرماید خلقیات مردم خاکی که شورهزار است با خلقیات مردم خاک سنگلاخ کوهستانی فرق میکند. خدا آنها را اینطوری ساخته است. اینها نباید یکی باشند. در دین، در اعتقادات، در دستورات دینی باید یکی بشوند؛ ولی در فرهنگ که لزوماً نباید یکی بشوند. دستور دین است که بهترین لباس، لباس مردم زمانه خودت است. قرمز باشد یا آبی، بلند یا کوتاه. ببین مردم خودت چطوری لباس میپوشند. البته نه اینکه ظالمان و به بردگیکشاننده مردم چه لباسی به تنت کردهاند. اتفاقاً آنجا میفرماید هر لباسی هست باید دربیاوری. «إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا» اگر یک کار خوبی بکنید برای خودتان یک کار خوب کردید و اگر یک کار بد کردید به ضرر خودتان تمام میشود. فرهنگ باید یک جوری باشد که به نفع مردم باشد و به ضرر مردم نباید باشد. این حرفها اصلاً دینی نیست. عقلانی است، انسانی است. میفرماید: «خٌذِ الحِکمَه وَ لَو مِن اهلِ النِفاق»، سخن حکمتآمیزی که عقلت میگوید که این سخنِ صحیح و درستی است، اگر منافق هم این را زد، مطلب را از او بگیر. «الحکمه ظاله المؤمن»، حکمت گمشده مؤمن است. اگر از دهن کافر هم دربیاد، نباید دور بریزی. حرفهای حکیمان عالم را جمع بکنیم با همانها فرهنگمان را بسازیم، نیازی نیست برای ساختن فرهنگ سراغ دین برویم. این فرهنگ درست شود، دین خود به خود درست می شود. اگر دین در میان یک قومی پذیرشش سخت بود، مطمئن باشید فرهنگ آن جامعه خراب است. آقای بهجت دین را آنقدر عقلانی میداند که میفرماید دستورات خدا اصلاًً مولوی نیست بلکه ارشادی است. ارشادی یعنی اگر خودت هم بودید میفهمیدید... فرهنگ سالمی را دنبالش میگردیم بدون عبا و ردا و عمامه و خدا و پیغمبر و امام حسین(ع). فرهنگ عاداتی است که ما در آن هستیم. مثلاً دین نباشد ما نمی فهمیم کار کردن خوب است؟ این چیزها که دیگر ربطی به خدا و پیغمبر و وحی ندارد. ما میتوانیم حتی بدون ادبیات دینی، فرهنگ جامعه را اول اصلاًح کنیم و بعد ارتقا بدهیم؛ منتهی آدمهای عاقل میگویند ما از اساتید و حکما و افراد و باتجربه و دانشمندان استفاده میکنیم ببینیم چطوری میتوانیم فرهنگ را درست کنیم. خب آدم های دیندار می گویند از حکما چه کسی بالاتر از امیرالمؤمنین(ع) است؛ پس ببینیم حضرت چه فرموده است و الا اینها ذاتاً گذارههای دینی نیستند. وجدان سالم و فطرت انسان میگوید دزدی بد است، اینکه دینی نیست، البته دین هم حکم میگذارد. بروی جلوتر میبینی دین همهاش همین است. «فطرت الله التی فطر الناس علیها». ولی ما کار فرهنگی ضعیف انجام دادیم. مثلاً آیا ما درباره حیا که میخواهیم صحبت کنیم میگوییم چون دین گفته است پس باید حیا را رعایت کنیم؟ بابا الان بیحیا فحشه! یعنی کسی بیحیا باشد، ربطی به دین و ایمانش ندارد، بی حیایی بد است. یعنی در فرهنگ جا افتاده که حیا ارزش دارد. ما همه هزینههایمان را گذاشتیم روی مفهومی به نام نهی از منکر، بعد چیزی که مقدم بر نهی از منکر است، دعوت به خیر است، «یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر». کار خوب چیست؟ قرآن ما، روایات ما، خیلی ما را سوق میدهند به سمت فرهنگسازی و خوبی فرهنگسازی این است که نیازی به این ندارد که با ادبیات دینی شما بحث کنید. فیلم در خدمت ارتقا فرهنگ و اصلاًح فرهنگ بسازید. اصلاً قال صادق (ع) داخلش نیاورید. فرهنگ خوب فرهنگی است که به نفع مردم باشد. چهکسی در جهان با این حرف مخالفت میکند؟ به چه اعتقادات دینی این حرف نیاز دارد؟ فرهنگ بد چیست؟ فرهنگی است که متناسب با روحیات این مردم، متناسب با نیاز این مردم نباشد. حتی یک فرهنگی ممکن است برای یک جامعهای خوب باشد و برای جامعه دیگری بد. همه شما باید اطلاعات کافی در مورد فرهنگ داشته باشید و اگر هم فرهنگ ساز نبودید نگذارید فرهنگ شما را بسوزاند. باید مقاومت فرهنگی داشته باشید. مقاومت درمقابل فرهنگ غلط داشته باشید. شما باید در مقابل فرهنگ شل و ول نباشید. اگر فرهنگ جامعه غلط است یا غلط هایی دارد، خودتان را جمع کنید؛ لااقل دلیل ندارد که شکل همه بشویم. شما میدانید در قرآن کریم یکی از دلایل کفر و مقاومت در برابر انبیا، اسیر فرهنگ بودن است؟ آباء ما این جوری بودند! خوب آباء شما یک رفتار غلطی داشتند، شما هم باید ادامه بدید؟ ما در جامعهای زندگی میکنیم که بعضی از عناصرش غلط است. رسماً غلط است. می شود اعلام کرد. بعضی از آنها را آمار دارد میگوید. مصرف قرص، مصرف آب، مصرف چی؛ اصلاً در اسراف ما یکی از اولین کشورهای جهان هستیم. در هیچ کشوری این طور اسراف نمیکنند. بعضی از موارد هست نقص فرهنگی است، نقص آداب و رسوم است. نمونهاش این است که وقتی کسی از دنیا میرود، باید سه روز کل محل و فامیل را ناهار بدهند. خوب این زور است. این داخل ما فرهنگ شده است و غلط است. اسلام راهنمایی میکند، میفرماید: وقتی کسی عزادار شد، تا یک هفته غذا برایش ببرند. یک رفتار ریشهای بد هزارتا بدی دیگر رویش سوار میشود. ما از فرهنگ حماسه میخواهیم صحبت کنیم برسیم به حماسه فرهنگی. چه کسانی میتوانند حماسه فرهنگی ایجاد کنند؟ کسانی که اولاً مقابل عناصر غلط فرهنگی خودی میایستند. ثانیاً همت میکنند فرهنگ را اصلاًح بکنند. من نمیگویم که امر به معروف و نهی از منکر بکنید. امر به معروف و نهی از منکر یک مختصات خاصی دارد. قبل از امر به معروف و نهی از منکر کارهای دیگری باید کرد. در سوره آل عمران دعوت را مقدم بر امر به معروف و نهی از منکر میکند. مهم این است که دل بسوزانید. خصوصاً بر و بچههای هنر و رسانهای و عناصر فرهنگی. همه شما عضو این حرکت با عظمت بشوید. امام صادق (ع) میفرماید: «علیکم بالنصح لله فی خلقه»، بر شما باد دلسوزی به خاطر خدا در میات مردم. نصیحت و دلسوزی یعنی به کار مردم برسید و از کنار مردم بی تفاوت رد نشوید. «فلن تلقاه بعمل افضل منه» برای اینکه خدا را ملاقات بکنی عملی با فضیلتتر از دلسوزی برای مردم نیست. فرهنگ، عادت زمانه است و عادت خیلی اهمیت دارد. امیرالمؤمنین در غرر الحکم میفرمایند: «العاده تبع الثان». عادت، طبیعت ثانوی انسان است. عادت میآید جای طبیعت آدم را میگیرد. انسان چون به آن کار عادت کرده است، احساس میکند این فطرتش است. این فرهنگ است که طبیعت تو را تغییر داده است. حالا فکر میکنی که این دین با طبیعت تو فرق دارد. خیلی از چیزها هست که مردم الآن میگویند این مطابق طبیعت انسان نیست؛ خدا چرا این را حکم کرده است. نه عزیزم! مطابق طبیعت تو هست، فرهنگ، طبیعت تو را تغییر داده است. وقتی طبیعت ما تغییر پیدا کرد دینی که فطری است، دینی را که باید به دلمان بنشیند، یک دفعه میگوییم من نمی توانم بپذیرم، من نمیتوانم تحمل کنم. اگر شما این فرهنگ خودت را فرهنگ سالمی قرار دهی اصلاً بیدینی را نمی توانی بپذیری. دوستان من آخرین جمله بنده دریابید: اگر در فرهنگ غلط غوطه بخوریم و فرهنگ غلط را تحمل کنیم، با فجایع عظیم اجتماعی سرمان به سنگ خواهد خورد و باز خواهیم گشت. انتهای پیام/و
93/08/15 - 15:57
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]
صفحات پیشنهادی
حجتالاسلام پناهیان در دانشگاه تهران: قدرت «دین دروغین» بود که توانست امام حسین(ع) را به شهادت برسان
حجتالاسلام پناهیان در دانشگاه تهران قدرت دین دروغین بود که توانست امام حسین ع را به شهادت برساندحجتالاسلام پناهیان گفت امام حسین ع را ظلم به شهادت نرساند بلکه دین دروغین بود که ایشان را به شهادت رساند البته این دینی بود که سالها معاویه روی آن کار کرده بود نه اینکه یکشبه دحجتالاسلام الویری در شماره جدید «خیمه»: فاصله گرفتن وضعیت موجود عزاداریها از وضعیت مطلوب «آفت
حجتالاسلام الویری در شماره جدید خیمه فاصله گرفتن وضعیت موجود عزاداریها از وضعیت مطلوب آفت استاستاد تاریح اسلام میگوید فاصله گرفتن وضعیت موجود عزاداریها از وضعیت مطلوب از جمله آسیبها و آفتهاست سیره معصومان و کارکردهایی که ائمه ع بیان کردهاند وضعیت مطلوب است که هر قدر ازحجتالاسلام پناهیان در دانشگاه تهران: توسعه «معنویت» بدون تنش و درگیری نخواهد بود
حجتالاسلام پناهیان در دانشگاه تهران توسعه معنویت بدون تنش و درگیری نخواهد بودحجتالاسلام پناهیان میگوید توسعه معنویت و حرکت جهان به سوی معنویت قطعاً آسیبهایی خواهد داشت و بدون تنش و درگیری نخواهد بود وقتی معنویت رشد پیدا کرد شیطان که بیکار نمیماند و درگیریهایی از نوع مبرنامههای سوگواری خانه هنرمندان ایران تشریح شد مشارکت هنرمندان سراسر کشور در برنامههای هنری «فرهنگ عاش
برنامههای سوگواری خانه هنرمندان ایران تشریح شدمشارکت هنرمندان سراسر کشور در برنامههای هنری فرهنگ عاشورامدیرعامل خانه هنرمندان ایران جزییات برنامههای فرهنگی هنری عاشورایی این مجموعه فرهنگی هنری را ایران تشریح کرد به گزارش خبرگزاری فارس مجید سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان ایحجتالاسلام پناهیان در دانشگاه تهران: کربلا محل درگیری معنویت ناب و معنویت غیر ناب بود
حجتالاسلام پناهیان در دانشگاه تهران کربلا محل درگیری معنویت ناب و معنویت غیر ناب بودحجتالاسلام پناهیان گفت کربلا محل درگیری ایمان و کفر نبود بلکه محل درگیری معنویت ناب و معنویت غیر ناب بود مسأله این بود که حسین ع را دینداران به قتل رساندند کسانی که خدا و پیغمبر و قیامت راشماره دوم مجله تخصصی نگارینه هنر دانشگاه بیرجند منتشر شد
شماره دوم مجله تخصصی نگارینه هنر دانشگاه بیرجند منتشر شد بیرجند - ایرنا - رییس دانشکده هنر دانشگاه بیرجند از انتشار دومین شماره مجله نگارینه هنر از سوی این دانشکده خبر داد دکتر محمد حسین قریشی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود موضوع مجله مطالعات هنرگفتگو با «محمدعلی نجفی» کارگردان و اولین مدیر سینمای ایران سینمای ایران دهه 70 از مسیر خارج شد/پرویز
گفتگو با محمدعلی نجفی کارگردان و اولین مدیر سینمای ایرانسینمای ایران دهه 70 از مسیر خارج شد پرویز صیاد اگر در ایران میماند حرف انقلاب را میزد محمدعلی نجفی معتقد است به نظر من اگر پرویز صیاد در ایران میماند میتوانست حرف انقلاب را بزند بسیار هم خوب میتوانست اصلاً به دلیل اینکنگاه اینستاگرامی هنرمندان به "مذاکرات هستهای" |عکس|
نگاه اینستاگرامی هنرمندان به "مذاکرات هستهای" |عکس| امیر نوری بازیگر سینما در صفحه اینستاگرام خود تصویری در کنار گروهی از هنرمندان منتشر کرده و در توضیح آن نوشته است نگاه ویژه به مذاکرات هسته ای از راه دور جمعه 09 آبان 1393 ساعت 12 50پناهیان در دانشگاه تهران: انسانهای خوب را میشود با انگیزههای خوب منحرف کرد/ قابیل هم مذهبی بود
پناهیان در دانشگاه تهران انسانهای خوب را میشود با انگیزههای خوب منحرف کرد قابیل هم مذهبی بودحجتالاسلام پناهیان گفت وقتی ممکن است حضرت آدم ع در بهشت رضوان الهی و در اوج تقرب فریب بخورد و معصیت کند و گرفتار عقاب پروردگار شود چرا ممکن نباشد آدمهای متدین و مؤمن دچار چنین خطنمایش فیلم مستند «بختک» در خانه هنرمندان ایران
نمایش فیلم مستند بختک در خانه هنرمندان ایرانفیلم مستند بختک به کارگردانی محمد کارت در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در میآید به گزارش خبرگزاری فارس شصت و نهمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبه 5 آبان به نمایش فیلم مستند بختک اختصاص دارد این مستند اجتماعی کهاستقبال مردم کره جنوبی از اثر هنرمند ایرانی با عنوان «شهید»
استقبال مردم کره جنوبی از اثر هنرمند ایرانی با عنوان شهیدمجسمهای با نماد شهید اثر برگزیده شده علیرضا قدمیاری در جشنواره شهر موسان کره جنوبی مورد استقبال مردم این کشور قرار گرفت به گزارش خبرگزاری فارس در جشنواره مجسمه شهر موسان کره جنوبی که مجسمهسازانی از کشورهای دنیا حضور دااجمالی/ کتاب جدید میرشکاک رونمایی شد داوری اردکانی: «فروغ» شاعر است، حتی اگر اخلاقش را نپسندیم
اجمالی کتاب جدید میرشکاک رونمایی شدداوری اردکانی فروغ شاعر است حتی اگر اخلاقش را نپسندیمرئیس فرهنگستان علوم با انتقاد از کسانی که بدون توجه به شعر از شخصیت شاعران و زندگی آنها انتقاد میکنند گفت شاعر حتی اگر اخلاق هم نداشته باشد باز هم شعرش را نمیتوان منکر شد شاید فهم ایافتتاح نمایشگاه آثار برتر در موزه هنرهای دینی معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره عکس «عید نیایش»
افتتاح نمایشگاه آثار برتر در موزه هنرهای دینیمعرفی برگزیدگان نخستین جشنواره عکس عید نیایشمراسم اختتامیه و افتتاح نمایشگاه آثار برگزیده نخستین جشنواره عکس عید نیایش عصر امروز پنجشنبه اول آبان با معرفی سه عکاس برتر و هفت عکاس شایسته تقدیر در موزه هنرهای دینی امام علی ع برگزار شددومین «عصر هنر انقلاب»؛ پاسداشت محمدحسین قدمی/6 از دل «شبهای خاطره» فیلم و کتاب و سوژهها
دومین عصر هنر انقلاب پاسداشت محمدحسین قدمی 6از دل شبهای خاطره فیلم و کتاب و سوژههای زیادی استخراج شدرحیم مخدومی با اشاره به نتایج شب خاطره گفت از دل این مراسم فیلم و کتاب و سوژه برای کار فرهنگی استخراج میشد قدمی بدون اینکه خودش بداند مشغول کد دادن به نویسندهها بود خبرگزا«این جاذبه زمین اگر بگذارد» در ویترین کتابفروشیها
این جاذبه زمین اگر بگذارد در ویترین کتابفروشیهااین کتاب مجموعهای از غزلها مثنویها رباعیها و دوبیتیهای جواد شریفی است که اکثر آنها آیینی بوده و رثای معصومین ع و در رابطه با مناسبتهای مختلف مذهبی سروده شدهاند خبرگزاری فارس - گروه ادبیات انقلاب اسلامی مجموعه سرودههایحجتالاسلام پناهیان در دانشگاه امام صادق(ع): فریب مردم با وعدۀ راحتی نابهجا برای رأی بیشتر، از آفات زشت دموکر
حجتالاسلام پناهیان در دانشگاه امام صادق ع فریب مردم با وعدۀ راحتی نابهجا برای رأی بیشتر از آفات زشت دموکراسی استاستاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پرورش و شکوفا کردن استعدادهای جامعه در بستر امتحانات ممکن است گفت اگر مسئولان برای جلب آراء مردم تابع هوای نفس و راحتطلبی آدماهدای پرندههای «ژرژ براک» به موزه هنرهای معاصر تهران
اهدای پرندههای ژرژ براک به موزه هنرهای معاصر تهرانیک اثر چاپ دستی از آثار ژرژ براک هنرمند شهیر فرانسوی توسط سعید کنعانی به موزه هنرهای معاصر تهران اهدا شد به گزارش خبرگزاری فارس این اثر با نام دو پرنده در سال 1959 با تکنیک لیتوگرافی رنگی و در ابعاد 33 در 48 خلق شده که توسط-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها