واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام الویری در شماره جدید «خیمه»:
فاصله گرفتن وضعیت موجود عزاداریها از وضعیت مطلوب «آفت» است
استاد تاریح اسلام میگوید: فاصله گرفتن وضعیت موجود عزاداریها از وضعیت مطلوب از جمله آسیبها و آفتهاست. سیره معصومان و کارکردهایی که ائمه(ع) بیان کردهاند، وضعیت مطلوب است که هر قدر از این وضعیت فاصله باشد، به همان اندازه آسیب عزاداریها بیشتر میشود.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، ماهنامه «خیمه» نشریهای ویژه هیئتها و مجالس مذهبی است که به مدیرمسئولی حجتالاسلام محمدرضا زائری و سردبیری میثم غضنفری است. رسالت اصلی ماهنامه «خیمه»، کار در زمینههای شعر آیینی و مذهبی است و بیشتر با جامعه مداحان، شاعران آیینی، وعاظ و منبریها و اساتید علوم دینی و اجتماعی سروکار دارد. حجتالاسلام محسن الویری عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم در شماره یکصد و هشتم ماهنامه خیمه به بیان عوامل تحریف پذیری عاشورا با عنوان «نگهداری واقعه عاشورا از آفات و آسیبها» پرداخته است که در ادامه میخوانید:
از جمله ابهامات حادثه عاشورا دو وجه تاریخی و اجتماعی آن است. با توجه به اینکه در مورد حادثه عاشورا مطالب فراوان و آثار بسیاری وجود دارد و زمان بسیاری از این حادثه میگذرد؛ اما همچنان این واقعه عظیم با ابهامات و پرسشهایی روبهروست. در چند دهه قبل، روشنگریهای حضرت امام خمینی (ره) باعث بازخوانی واقعه عاشورا و کنار رفتن بسیاری از زنگارها و لایههای پوشاننده قیام عاشورا شد؛ اما در دهههای اخیر مجدداً شاهد بازگشت برخی از خرافات هستیم که قرنها بر سیمای عاشورا نشسته بود؛ بنابراین بنا بر فرموده مقام معظم رهبری، باید نگهداری واقعه عاشورا از آفات و آسیبها را مورد توجه قرار داد. به عنوان پاسداشت قیام عظیم سیدالشهداء (ع) شناخت و فهم آفتها و تلاش برای زدودن آن، وظیفه کسانی است که دغدغه کار فرهنگی دارند. حفظ و پاسداری قیام عاشورا مورد تأکید بسیاری از عالمان دین در طول تاریخ است. در ایران پس از سالها مجاهدت در مقابله با آفتها و آسیبهای قیام عاشورا، زنگارها کنار رفت و سیمای حقیقی آن نمایان شد و حرکت بزرگ و تاریخی ایران را رقم زد. مراسم عزاداری امام حسین (ع) حرکت اجتماعی و ریشهدار، نزد گروهی از مسلمانان پیرو مکتب اهل بیت (ع) است که این حرکت اجتماعی در طول ایام، تحت تأثیر عواملی دستخوش آسیب شده است. محیط فیزیکی، سازمان اجتماعی، عوامل فرهنگی تضاد اجتماعی، نخبگان و جمعیت از جمله عوامل مؤثر دگرگونیهای اجتماعی هستند. عزاداری برای امام حسین (ع) نیز به عنوان یک حرکت اجتماعی، همواره دستخوش تغییراتی بوده که برخی از این تغییرات با آفت و آسیب همراه بوده است. فاصله گرفتن وضعیت موجود عزاداریها از وضعیت مطلوب از جمله آسیبها و آفتهاست. آموزههای صحیح ائمه (ع)، روایات، سیره معصومان (ع) و اهداف و کارکردهایی که ائمه (ع) بیان کردهاند، وضعیت مطلوب است که هر قدر از این وضعیت فاصله باشد، به همان اندازه آسیب عزاداریها بیشتر میشود. ذکر اخبار جعلی، درک اقلی، برداشت فرقهای، شکلگرایی و نمادگرایی، ظهور پدیده غلو و پناه بردن به فضای مجازی مانند سیدیهای مداحی از جمله مصادیق تحریفات است. تحریفات عاشورا قطعاً فقط تحریفات فنی و مربوط به گزارش عاشورا نیست؛ بلکه این تحریفات در جنبه متن و مناسک مربوط به عاشورا نیز قابل توجه بررسی است. گرچه امام حسین (ع) و یارانش در مقیاس کوچکی از وضعیت اقلیمی و جغرافیایی قرار داشتند؛ اما همه شاخصههای یک امت و جامعه کمال یافته را در خود داشتند که جنبه شهادتطلبی آن بیشتر از جنبههای دیگر بروز و ظهور پیدا کرد. درسهای عاشورا فقط به وجه ظلمستیزی آن محدود نمیشود. روابط اجتماعی، نظام خانواده، آزادی رفتار و عقیده، تعامل سیاست، فرهنگ و اقتصاد در یک جامعه دینی و رقم زدن سرنوشت، از درسهای واقعه عاشورا نه فقط برای شیعیان و مسلمانان بلکه برای همه بشریت است. جاذبههای تراژیک، احساسی و عاطفی عاشورا، مبدل گشتن قیام امام حسین (ع) به وجهی از زندگی اجتماعی، برداشت نادرست از توصیههای ائمه (ع) در مورد قیام امام حسین (ع)، تبدیل شدن بزرگداشت امام حسین (ع) به منبع ارتزاق، مدیریت نشدن فناوری اطلاعات، تسامح در عدله سنن، دستهای خارجی، ضعفهای موجود در نظام تبلیغ دینی و نظام رسانهای کشور و ... از زمینههای ایجاد تحریفات عاشورا هستند. این شماره ماهنامه خیمه با آثار و گفتاری از: آیتالله مکارم شیرازی، جابر عناصری، مجمد اسفندیاری، محمدرضا سنگری با سرفصلهایی مانند: - اسلامِ رسانههای غربی - زیباییشناسی شعر هیأت - چرا تحریفات، دست از سر عاشورا بر نمیدارد - نقش سینمای غربی در شکل گیری اسلام هراسی - نمیتوان مداحی را به شور حسینی محدود کرد - تحلیل محتوایی برنامههای صدا و سیما - از عاشورا سرایی تا عاشورا شناسی - قالبهای مؤثر و جذاب در ویژه برنامههای مذهبی - لزوم صیانت از ثروتهای معنوی - نوآوری و خلاقیت در مرثیه در 128 صفحه به چاپ رسیده است. انتهای پیام/ک
93/08/09 - 12:02
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]