واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
روایت تهیهکننده «به رنگ ارغوان» از ماجرای توقیف این فیلم / سینما باید به موضوعات اجتماعی بپردازد فرهنگ > سینما - سال 1383 زمانی که قرار بود «به رنگ ارغوان» ساخته ابراهیم حاتمیکیا در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید، اتفاقاتی رخ داد که مانع از اکران فیلم در جشنواره شد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ساداتیان در گفتوگو با خبرآنلاین، درباره اینکه وقتی برای اکران فیلم مشکل به وجود آمده بود، کدام مسئولان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی او را همراهی میکردند، گفت: «آن روز فضای ارشاد با امروز متفاوت بود، هم فضای ارشاد هم فضای کشور. در آن مقطع حمایتی از طرف وزارت ارشاد ندیدم، خودمان تنها بودیم و وزارت اطلاعات هم مطرح میکرد برای اینکه ذهنیت مرتفع شود، بهتر است سکوت کنیم. دولت عوض شد و فضای عمومی تغییر پیدا کرد. در جریان این تغییر، فضا تندتر شد تا اینکه بعد از پنج سال اجازه اکران دادند.» او در پاسخ به این پرسش که اگر مسئولان وزارت ارشاد وارد گفتو گو میشدند،مشکلات سادهتر برطرف نمیشد، گفت: «چرا قطعا همین طور بود. در آن شرایط گفتوگو بین دو بخش از دولت انجام میشد. وزارت ارشاد و اطلاعات هم سطح هستند و صحبت آنان بهتر پیش میرفت. البته من براساس آنچه که خودم مشاهده کردم میگویم، ممکن است، در پس پرده صحبتهایی بین این دو وزارتخانه صورت گرفته باشد که من از آن بیاطلاع هستم، اما حتی در این صورت هم نتیجهای از آن گفتوگوها حاصل نشد.» ساداتیان با اشاره به اینکه وضعیت در مورد فیلمی مانند «به رنگ ارغوان» که به موضوعی مانند وزارت اطلاعات میپردازد با فیلمهایی که این روزها دچار مشکل شدهاند، کاملا متفاوت است، گفت: «در مورد «به رنگ ارغوان» موضوع فیلم درباره وزارت اطلاعات بود که شاید بنا به خواست این وزارتخانه چندان نباید سراغ آن رفت، اما در حال حاضر میبینیم فیلمهایی در اکران دچار مشکل شدهاند که موضوعات آنها کاملا برآمده از مسائل موجود در جامعه است. چندی پیش معاون کمیسیون فرهنگی مجلس آمار ناگواری منتشر کرد که سالی 200 میلیون لیتر مشروب در ایران مصرف میشود، یعنی سه لیتر برای هر شهروند. این آمار برای کشوری مانند سرزمین ما، بسیار دور از انتظار است.» او ادامه داد: «ما به میزان کشور هند مراجعه به مراجع قضایی داریم، همه ميدانیم که اختلاف جمعیت ما و آنان چقدر است. از آمار طلاق اطلاع داریم. قطعا ما آدمهای متدین بسیاری در کشور داریم، افرادی که برای خود قید و بند مذهبی و اخلاقی قائل هستند، اما در این میان هم، افرادی وجود دارند که به لحاظ رفتاری دچار مشکل هستند. ناامنیهایی که اخیرا به واسطه اسیدپاشیها به وجود آمد، دیدیم. ما در جامعه معضل داریم و باید این معضلات مطرح شود. بخشی از رسالت سینما پرداخت به علوم انسانی است و باید کالبدشکافی جامعه از این طریق به وجود آید. به محض اینکه هرکدام از سینماگران دست روی این معضلات میگذارند و به آن میپردازند، با مشکلات بسیاری روبرو می شوند، صفت سیاهنمایی به کار آنان نسبت داده میشود و مشکلات دیگری بروز میکند.» ساداتیات تاکید کرد: «بخشی از این مشکلات به همصنفیهای خودمان برمیگردد، آنان در این چند سال فضایی به وجود آوردند که زمینه را برای مشکلسازی برای فیلمها باز کردند. سر شش فیلمی که اکران آن از سوی حوزه هنری تحریم شد، برخی از داخل صنف خودمان به موضوع دامن زدند و بعد زمینهای به وجود آوردند که این فضای ملتهب برای سینما به وجود آید.» ساداتیان در مورد اظهارنظر نهادهایی خارج از مدیریت سینما در مورد تولیدات سینما گفت: «اظهارنظر افرادی غیر از مسئولان ارشاد در مورد سینما مثل این میماند که وزارت بازرگانی اجازه میدهد جنسی وارد کشور شود، آنگاه عدهای تظاهرات کنند چرا گندم وارد میشود. تفکیک قوا در کشور ما وجود دارد و مسئولیت هر بخش مشخص است. در وزارت ارشاد وزیری فعالیت میکند که همین مجلس به او رای اعتماد داده است. در مورد اغلب این جوسازیهایی که اتفاق میافتد بیش از آنکه دلسوزی و نگرانی احساس شود، رگههای سیاسی دیده ميشود.» تهیهکننده «برف روی کاجها» گفت: «باید به گونهای عمل کنیم که شبهه سیاسی وجود نداشته باشد. دلسوزانی هستند که در مورد سینما صحبت میکنند، در اینجا صداوسیما میتواند وارد میدان شود و مناظرهای بگذارد تا دو گروه حرف خود را بزنند. مهم این است که صحبتها و عملکرد به گونهای نباشد که به جای دلسوزی حس برخورد سیاسی دریافت شود.» 5758
کلید واژه ها: ابراهیم حاتمی کیا - سینمای ایران -
چهارشنبه 14 آبان 1393 - 14:03:40
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]