تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834259030
یادداشت شفاهی/حجتالاسلام ملکپور: چرا حضرت عباس(ع) ملقب به «ساقی» شد/نحوه مواسات ابالفضل(ع) با سیدالشهدا(ع)
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت شفاهی/حجتالاسلام ملکپور:
چرا حضرت عباس(ع) ملقب به «ساقی» شد/نحوه مواسات ابالفضل(ع) با سیدالشهدا(ع)
سرپرست تیم تحقیقات دانشنامه اهلبیت(ع) گفت: چون قمر بنیهاشم(ع) بارها در آبرسانی به اهل حرم در کربلا اقدام کرد و موفق هم شد، او را سقا نامیدند و با اینکه خودش تشنه بود اما برای آقا اباعبدالله آب میآورد.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، حجتالاسلام امیرحسین ملکپور سرپرست تیم تحقیقات دانشنامه اهلبیت (ع) همزمان با تاسوعای حسینی، درباره نحوه شهادت حضرت عباس(ع) از منظر مقاتل مختلف این چنین میگوید: «السلام على ابىالفضل العباس بن امیرالمؤمنین، المواسى اخاه بنفسه، الآخذ لغده من امسه، الفادى له، الواقى الساعى الیه بمائه، المقطوعة یداه» این سلامی است که آقا امام زمان(عج) به قمر بنیهاشم در زیارت ناحیه مقدسه بیان میکند که نکات جالبی دارد. یکی از این نکات، مواسات با برادر است. مواسات به دو گونه است: یکی مواسات مالی و دیگری مواسات جانی، در مواسات مالی فرد مال خویش را با برادر مسلمانش مساوی میداند و دارایی خود را با او تقسیم میکند که امام حسن(ع) چندین مرتبه این کار را انجام داد، در مواسات جانی شخص جان خود را مانند جان برادر دینی خود میداند و آن را حفظ میکند و امیرالمؤمنین(ع) در جنگ اُحد وقتی جلو پیغمبر(ص) ایستاد و دفاع کرد، همان جنگی که شمشیر علی(ع) شکست و حضرت رسول(ص) ذوالفقار را به او بخشید، در این هنگام، منادی نداد داد: «لاسیف الا ذوالفقار و لافتی الا علی»، البته منادی یک ندای دیگری خطاب به رسولالله(ص) سر داد و گفت: «ان هذه لهی المواسات»، مواسات این است که جانش را کف دست گرفت و زمانی که همه فرار کرده بودند، حضرت امیر(ع) از پیامبر (ص) دفاع کرد، قمر بنیهاشم نیز در کربلا چنین کاری انجام داد. «اخبار الطوال دینوری» وقتی در مقتلش صفحه 257 درباره قمر بنیهاشم سخن میگوید: «وَ بَقِیَ الْعَبّاسُ بْنُ عَلیٍّ قائِما لإِِمامِ الحُسَینِ علیهالسلام یُقاتِلُ دُونَهُ وَ یَمیلُ مَعَهُ حَیْثُ مالَ حَتّی قُتِلَ رَحْمَةُ اللّه ِ عَلَیْهِ» همه به شهادت رسیدند، تنها عباس بن علی باقی ماند، در حالی که جلوی امام حسین(ع) ایستاده بود. شاید بگویید ما شنیدهایم قمر بنیهاشم با ادب است، چگونه جلوی امام ایستاده بود؟! درست شنیدهاید عباس(ع) با ادب است و این هم از ادبش است میخواهد جان امامش را حفظ کند «یقاتل دونه» جلوی حضرت میجنگد، هر طرف حضرت میرود، ایشان هم میرود یا نه بهتر است بگوییم هر طرف، حضرت خم میشود قمر بنیهاشم هم خم میشود تا مبادا تیری به بدن مولایش اصابت کند. اصحاب دیگری هم این کار را انجام میدادند مانند «عمرو بن جناده انصاری» که آمده است: تیرها را با دست میگرفت شمشیرها را سینه سپر میکرد و جلوی امام حسین(ع) یا حنظله، نوشته تیرها و شمشیرها و نیزهها را با صورت و گلو در محضر امام از ایشان دفاع میکرد، قمر بنیهاشم نیز جانش را کف دست گرفته آمده جلوی آقا اباعبدالله ایستاده، میجنگد تا حضرت حفظ شود، این مواساتی که در زیارت ناحیه مقدسه بیان شده و به این مطلب اشاره دارد، در ادامه زیارت ناحیه مقدسه، جملات دیگری هم دارد که بیان میکند ابالفضل العباس(ع) برای حضرت آب آورد و سقایی سیدالشهدا(ع) را میکرد. قمر بنیهاشم چندین مرتبه سقایی کرده است، بنابراین اینکه ایشان به سقا معروف شده است، به دلیل این نبود که یک بار برود و موفق نشود، بلکه حضرت ابوالفضل(ع) روز عاشورا بارها آب آورد، از نقل شرحالاخبار بر میآید بارها آب آورده است، کتاب «الامام و السیاسه» جلد دوم صفحه 11 نقل میکند: شمر وقتی آب را گرفت، بین لشکر آقا اباعبدالله و آب فرات، یک تپهای وجود داشت، این منبع نقل نمیکند این حادثه برای چه زمانی است روز عاشورا، قبل عاشورا و ... مشخص نیست. بلکه میگوید قمر بنیهاشم به آقا اباعبدالله فرمود: «نحن علیالحق مقاتل»، آیا ما بر حق میجنگیم؟ حضرت فرمودند: بله. قمر بنیهاشم سوار بر مرکب شده، عدهای هم به دنبال او رفتند، آب را فتح کردند، هم آب خوردند و هم آب آوردند، احتمال میرود این ماجرا برای قبل از عاشورا باشد. * حضرت عباس(ع) چندین مرتبه در روز عاشورا برای اهل حرم، آبرسانی کرد نقلها آمده که در شب عاشورا قمر بنیهاشم همراه با عدهای سواره، تعداد بیست مشک بردند و جنگیدند و حتی یک نفر هم از دشمن زخمی شد و بعدها به درک واصل شد و حضرت ابوالفضلالعباس(ع) در شب عاشورا آب آورد، شیخ صدوق در «امالی» میگوید: علیاکبر(ع) بود که آب آورد، اما باقی منابع ما میگویند قمر بنیهاشم(ع) روز عاشورا در آبرسانی غوغا کرد و چندین بار آب آورد. در نقل «شرح الاخبار» جلد سوم صفحه 182 آمده است- این نقل، نقل عجیبی است- میگوید: قمر بنیهاشم با برادرانش برای آبرسانی رفتند، برادرها به شهادت رسیدند، اما خود قمر بنیهاشم(ع) یک مَشک آبی برداشت به سپاه دشمن حمله کرد، آب را فتح کرد، تعدادی را به درک واصل کرد، مشک خود را پر کرد و آب را آورد. توجه داشته باشید آب آوردن و موفق شدن قمر بنیهاشم(ع) بارها در کربلا اتفاق افتاده بود،. ابوالفضلالعباس(ع) آب را آورد و به آقا اباعبداللهآورد، شرحالاخبار جلد سوم صفحه 191 میگوید: «فیسقیهم» آب رساند، مرتب آب رساند، کار قمر بنیهاشم(ع) در روز عاشورا آبرسانی بوده است، «حتی تکاثروا علیه» تا اینکه دشمن بر او غلبه کرد از بس که تیر خورده بود جراحت برداشته بود، این نشان میدهد دشمن در راهی که قمر بنیهاشم میرفت آب بیاورد، کمین کرده بود و مرتب تیراندازی کرد چون جرأت جلو آمدن نداشت. حضرت عباس (ع) با شجاعت تمام در روز عاشورا در باران تیر آبرسانی میکرد و بدنش از بس که تیر خورده بود، ناتوان شد و به همین دلیل دشمن توانست بر او غلبه کند. «فقتلوه کذلک بین فرات و سرادق» همین طور که میرفت آب بیاورد، بین فرات و خیمهگاه به شهادت رسید. «و هو یحملالماء» در حالتی که آب میآورد «قم قبره رحمة الله علیه» همان جا دفن شد «و قطعوا یدیه و رجلیه حنقا علیه» دست و پایش را قطع کردند به خاطر کینهای که از قمر بنیهاشم در دل داشتند و به دلیل بلاهایی که از قمر بنیهاشم دیده بودند و چون حضرت عباس(ع) از بس از آنها کشته بود وقتی دشمن به ایشان دسترسی پیدا کرد، شروع کردند شمشیر زدن، لذا نه تنها دستها بلکه پاها را هم قطع کردند. «فلذلک سُمّی سقّا» به همین دلیل او را سقا نامیدند و شهادتش هم در راه آبرسانی بود. قمر بنیهاشم با اینکه خودش تشنه بود، اما برای آقا اباعبدالله آب میآورد، وقتی میرفت آب بیاورد، خودش آب نمیخورد، این یکی از نقلهایی است که معمولا در مقتل قمر بنیهاشم (ع) از آن غافل شدهاند و به عنوان روضه جدیداً نمیخوانند این بسیار از نقل ابن شهر آشوب، خیلی بالاتر است چون نشان میدهد قمر بنیهاشم (ع) در باران تیر آبرسانی میکرد و از بس تیر خورد دشمن توانست بر او غلبه پیدا کند. *چه کسی دست و پای حضرت ابوالفضلالعباس(ع) را قطع کرد؟ اکثر منابع ما از جمله تاریخ طبری و حتی امالی شجری، طبقات کبری و ... میگویند: قاتل قمر بنیهاشم فردی به نام «زیدبن ورقاء» و «حکیم بن طفیل طائی» هستند که این دو با همکاری هم حضرت را به شهادت رساندند، اما کتاب «انساب و اشرار» بلاذری جلد سوم صفحه 406 بیان میکند قاتل قمر بنیهاشم(ع) حرمله است. البته کتاب «تذکرة الخواص» ابن جوزی هم قاتل را حرمله عنوان کرده است و بیان میکند: «حرمله مع جماعة و تعاوره»؛ حرمله با یک عدهای آمد و شروع کردند پی در پی ضربه زدن «تعاور» آن قدر بر بدن قمر بنیهاشم ضربه زدند که نه تنها دستها بلکه پاها را هم قطع کردند، بدن را تکه تکه کردند. «تعاور» دوبار در مقاتل آمده یکی برای قمر بنیهاشم(ع) و دیگری برای حضرت علیاکبر(ع)، در مقتل علیاکبر (ع) هم داریم «فتعاور بسیوفهم اربا اربا» با شمشیرهایشان مرتب زدند بدن علیاکبر (ع) را تکه تکه کردند. از این رو میبینیم قبر قمر بنیهاشم همان جایی است که به شهادت رسیده است، چون آقا اباعبدالله نتوانست بدن قمر بنیهاشم(ع) را به خیمهها بیاورد و امام سجاد(ع) بدن را همان جا دفن کرد و این مسأله بیانگر مقام بلند قمر بنیهاشم است که خداوند میخواهد حرم و بارگاهی برای ایشان در آنجا باشد. در زیارت ناحیه مقدسه وقتی حضرت مهدی(عج) سلام میدهد، میفرماید: عباس(ع) آبی را که حق خودش بود و میتوانست بیاشامد، اما آن را برای حضرت سیدالشهدا(ع) میآورد، البته مقتل قمر بنیهاشم در مناقب ابن شهر آشوب جلد چهارم صفحه 108 همین روضه معروفی را که معمولاً مداحان میخوانند را بیان کرده است. در عمدة الطالبین صفحه 356 آمده است که امیرالمؤمنین علی(ع) برای کربلا مقدمهچینی کرده است، حضرت از برادرش همسری میخواهد از قبیلهای شجاع، عقیل، فاطمه کلابیه را معروفی میکند، خداوند چهار فرزند پسر به او می دهد و به امالبنین معروف میشود و بیان میکند هدف امیرالمؤمنین(ع) این است که خداوند فرزندی به من عطا کند که در کربلا حسینم را یاری کند و این قدر هم رشید باشد که در کتاب مقاتلالطالبین (صفحه 89) آمده (چون برخی از افراد منکر قد و قامت رشید حضرت عباس شدهاند) است: وقتی قمر بنیهاشم سوار بر اسب میشد پاهایش بر زمین کشیده میشد، عباس(ع) مردی قد بلند و زیبا رو بود، اسب بلندقامت سوار میشد، به طوری که پاهایش بر زمین کشیده میشد. نکتهای که اینجا مطرح میشود این است: زمانی ما در مقاتل یک متن داریم آدرس هم داریم گاهی با عقل جور در نمیآید، اینجا باید توجیه کرد، گاهی اوقات متنی داریم که آدرسی ندارد و ما مدام آن را توجیه میکنیم! باید توجه داشت که توجیه کردن بعد از آدرس داشتن است. این متن در کتاب مقاتلالطالبین از اهل سنت است و چه لزومی دارد آن ها از حضرت عباس (ع) ما تعریف کند، چون از آنجا که سنی مذهب هم هست، لزومی برای تعریف وجود ندارد، لذا جایی که دشمن تعریف کند خودش بر اعتبار سخن میافزاید. به تازگی متنی را از امالبنین(س) در کتاب «المنمق» صفحه 351 پیدا کردهایم که امالبنین(س) قمر بنیهاشم را وقتی کودک بود، دستهای بچه را میگرفت و حرکت میداد، برای او شعر میخواند و میگفت: به خدای واحد میسپارمت از چشم هر حسودی، حسود ایستاده، حسود نشسته، حسود مسلمان، حسود کافر و ... . بنابراین پیداست که حضرت عباس(ع) هم زیبا هم رشید و قدبلند بود و همین مسأله باعث ترس و وحشت دشمن شده بود، لذا دشمن برای اینکه قمر بنیهاشم را از صف لشکر امام حسین(ع) جدا کند برای او اماننامه میفرستد. انتهای پیام/
93/08/12 - 14:35
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]
صفحات پیشنهادی
گزارش فارس از افتتاحیه هشتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی روشن شدن چراغ جشنواره با تقدیر از جواهریان و علیدوستی
گزارش فارس از افتتاحیه هشتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامیروشن شدن چراغ جشنواره با تقدیر از جواهریان و علیدوستی پخش درخت در حمایت از کودکان غزهآیین افتتاحیه هشتمین جشنواره ملی و چهارمین جشنواره ی بین المللی پروین اعتصامی در سالن جلیل شهناز خانه هنرمندان با تقدیر از دو بازیگر جوانحجتالاسلام حاجعلیاکبری عنوان کرد لزوم دستیابی طلاب به «دستگاه فکری» برای مخاطب شناسی
حجتالاسلام حاجعلیاکبری عنوان کردلزوم دستیابی طلاب به دستگاه فکری برای مخاطب شناسیرئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت اگر ما به این دستگاه فکری مجهز شویم امکان ارائه یافتههای محتوایی با استفاده از تواناییها و مهارتها و مخاطبشناسی فراهم میشود به گزارش خبرگزاری فارس همایشحجتالاسلام رشاد در همایش «قرآن و معرفتشناسی» تشریح کرد: اصول هشت گانه معرفت شناسی واقع گرای دینی
حجتالاسلام رشاد در همایش قرآن و معرفتشناسی تشریح کرد اصول هشت گانه معرفت شناسی واقع گرای دینیرئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت خداوند فقط از یک دریچه با انسان ارتباط برقرار نمیکند و همینطور انسان هم از یک مسیر با خداوند رابطه برقرار نمیکند این اصل چهارم ارتباط معرفتی اروضهای برای حضرت رقیه در کلاژ «زهرا کیانی»+تصویر
روضهای برای حضرت رقیه در کلاژ زهرا کیانی تصویرزهرا کیانی در کار کلاژ خود صحنه در آغوش کشیدن خورشید در خرابهای را نشان میدهد که خورشید همان سر امام حسین علیه السلام است او در این کار روضه کودکانه را تصویرسازی کرده است به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس کلاژ یکی ازپرچم حرم حضرت عباس(ع) به ستاد مدافعان حرم اهدا میشود
پرچم حرم حضرت عباس ع به ستاد مدافعان حرم اهدا میشود خبرگزاری پانا به پاس مجموعه فعالیتها و برگزاری ۹ اجتماع مدافعان حرم در پاسداری از حرم آلالله پرچم مقدس حرم حضرت عباس ع از سوی مسئولان عراقی امشب به ستاد مدافعان حرم اهدا میشود ۱۳۹۳ شنبه ۳ آبان ساعت 12 59 به گزارش سرویسآغاز تور کنسرت های «چرا رفتی» در دی ماه
آغاز تور کنسرت های چرا رفتی در دی ماه فرهنگ > موسیقی - مهر نوشت تور کنسرت «چرا رفتی» به خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی تهمورس پورناظری از دی ماه به اجرای شهرستان های خود ادامه می دهد محمدحسین توتونچیان تهیه کننده کنسرت «چرا رفتی» دربارهچرا آنقدر سعه صدر نداریم که مانع اکران «قصهها» نشویم؟ / نشستی تحلیلی بر نگاه اجتماعی بنیاعتماد
چرا آنقدر سعه صدر نداریم که مانع اکران قصهها نشویم نشستی تحلیلی بر نگاه اجتماعی بنیاعتماد فرهنگ > سینما - دغدغههای اجتماعی سینمای رخشان بنیاعتماد در نشستی با حضور دکتر نعمتالله فاضلی جامعهشناس و جواد طوسی منتقد با سابقه فیلم بررسی شد سیدعبدالجواد موسویحاشیهای بر کتاب «عباس دست طلا» «بنزِ خاوران» در جبهه
حاشیهای بر کتاب عباس دست طلابنزِ خاوران در جبههحالا نوبت من است که نطق کنم برادر ما عمرمان را تهِ گاراژهای خیابان خاوران با دود و روغن سوخته سیاه کردهایم نمیدانی به من چه میگویند و لقبم چیست من معروفم به عباس گلگیرساز دستطلا بنزِ خاوران خبرگزاری فارس - گروه ادبیات انقاستقبال از اجرای همایون شجریان / «چرا رفتی» همچنان محبوبترین قطعه است
استقبال از اجرای همایون شجریان چرا رفتی همچنان محبوبترین قطعه است فرهنگ > موسیقی - اجرای کنسرت چرا رفتی از سوی همایون شجریان با استقبال علاقمندان او که پنجشنبه شب در تالار وزارت کشور حضور یافته بودند مواجه شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین شجریان که چندی قبل هحجتالاسلام اسلامی در گفتوگو به فارس: گمانهزنیها درباره «تولیت جدید مدرسه مروی» شایعه است
حجتالاسلام اسلامی در گفتوگو به فارس گمانهزنیها درباره تولیت جدید مدرسه مروی شایعه استمدیر مدرسه علمیه مروی در خصوص گمانهزنیها برای تولیت جدید مدرسه مروی گفت تا کنون با کسی در این باره انجام نشده است و اگر کسی هم سخنی در اینباره گفته است شایعهای بیش نیست به گزارش خبرنگارحجتالاسلام پناهیان در دانشگاه تهران: قدرت «دین دروغین» بود که توانست امام حسین(ع) را به شهادت برسان
حجتالاسلام پناهیان در دانشگاه تهران قدرت دین دروغین بود که توانست امام حسین ع را به شهادت برساندحجتالاسلام پناهیان گفت امام حسین ع را ظلم به شهادت نرساند بلکه دین دروغین بود که ایشان را به شهادت رساند البته این دینی بود که سالها معاویه روی آن کار کرده بود نه اینکه یکشبه دسخنرانی آیتالله قرهی در شب پنجم محرم چرا حضرت عبدالعظیم(ع) محور امامزادگان ری قرار گرفت
سخنرانی آیتالله قرهی در شب پنجم محرمچرا حضرت عبدالعظیم ع محور امامزادگان ری قرار گرفتمدیر حوزه علمیه امام مهدی عج گفت حضرت عبدالعظیم بین شیعیان خوب شناخته شده است و هر که از پاکستان هند و عراق به ایران بیاید وقتی برای زیارت حضرت معصومه س میآید بر خود واجب میداند به زیاریادداشتی بر رمان «مفتون و فیروزه» سعید تشکری فیلمی بینظیر از تاریخ انقلاب اسلامی را بخوانید!
یادداشتی بر رمان مفتون و فیروزه سعید تشکریفیلمی بینظیر از تاریخ انقلاب اسلامی را بخوانید زنده بودن رمان به هنر بینظیر نویسندهاش بر میگردد که توانسته با فصلها و جملات کوتاه با تصویرسازیهای بینظیر نه یک داستان بلکه فیلمی بسازد که شما آن را ببینید مفتون و فیروزه تنها یک کتتست گریم نواب صفوی در نقش حضرت عباس(ع)/ عکس
تست گریم نواب صفوی در نقش حضرت عباس ع عکس تاریخ انتشار یکشنبه 11 آبان 1393 ساعت 10 50 | شماره خبر 1704477937937551724 تعداد بازدید 0 پ پ حسام نواب صفوی عکس تست گریم خود را در نقش حضرت عباس ع در اینستاگرام منتشر کرد البته او توضیح نداده که قرار بود این نقش را در چه اثریاتمام ساخت ضریح خیمه گاه حضرت عباس(ع) |اخبار ایران و جهان
اتمام ساخت ضریح خیمه گاه حضرت عباس ع ساخت ضریح خیمهگاه حضرت ابوالفضل ع در بوشهر به اتمام رسید کد خبر ۴۴۶۵۹۶ تاریخ انتشار ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸ ۵۴ - 02 November 2014 ساخت ضریح خیمهگاه حضرت ابوالفضل ع در بوشهر به اتمام رسید رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر گفتکودکان بیسرپرست به تماشای «شهرموشها2» نشستند/ برومند: رویم نمیشود بگویم چرا شهر بم سینما ندارد
کودکان بیسرپرست به تماشای شهرموشها2 نشستند برومند رویم نمیشود بگویم چرا شهر بم سینما ندارد فرهنگ > سینما - جمعی از عوامل و دستاندرکاران فیلم سینمایی شهرموشها2 برای اکران این فیلم در جمع کودکان بیسرپرست و بدسرپرست به شهر بم سفر کردند به گزارش خبرگزاری خبرحجتالاسلام الویری در شماره جدید «خیمه»: فاصله گرفتن وضعیت موجود عزاداریها از وضعیت مطلوب «آفت
حجتالاسلام الویری در شماره جدید خیمه فاصله گرفتن وضعیت موجود عزاداریها از وضعیت مطلوب آفت استاستاد تاریح اسلام میگوید فاصله گرفتن وضعیت موجود عزاداریها از وضعیت مطلوب از جمله آسیبها و آفتهاست سیره معصومان و کارکردهایی که ائمه ع بیان کردهاند وضعیت مطلوب است که هر قدر از-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها