محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842255301
«ماهي و گربه» فیلم محبوب دانشجوهاست
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: گفت و گو با شهرام مکري
«ماهي و گربه» فیلم محبوب دانشجوهاست
موفقيت هاي جهاني و متعدد «ماهي و گربه» را حالا ديگر همه مي دانند، شايد به همين دليل است كه سالن هاي نمايش دهنده فيلم در تهران اغلب اوقات با ظرفيت تكميل شده فيلم را روي پرده مي آورند.
بانی فیلم - عظيمه کنعاني: موفقيت هاي جهاني و متعدد «ماهي و گربه» را حالا ديگر همه مي دانند، شايد به همين دليل است كه سالن هاي نمايش دهنده فيلم در تهران اغلب اوقات با ظرفيت تكميل شده فيلم را روي پرده مي آورند. در مورد اين تجربه متفاوت شهرام مكري نظرات مثبت و منفي زيادي وجود دارد، اما نبايد فراموش كرد او در ايران اولين كسي است كه يك فيلم بلند سينمايي با فرم سكانس-پلان ساخته و در جشنواره هاي متعدد جهاني خوش درخشيده است. با او گفت و گويي داشتيم كه پيش روي شماست:
اينکه «ماهي و گربه» در گروه هنر و تجربه اکران مي شود و نه گروه اصلي، براي شما خوشايند است؟
فکر مي کنم گروه هنر و تجربه يک جور پيشنهاد جديد در مورد اکران مطرح کرده است، پيشنهادي که مي تواند براي کل سينماي ايران راهگشا باشد و نه صرفا فيلم هاي تجربه گرا يا به قولي خاص. اکراني که بيشتر در جهت نمايش داراي جدول بندي و شناور پيش مي رود، به سينماي دنيا نزديک تر است. اتفاق جالبي که در کشورهاي ديگر در اين رابطه رخ مي دهد اين است که فيلم ها ابتدا در چند سينماي معدود به نمايش در مي آيند و بعد با توجه به استقبالي که از آنها صورت مي گيرد، تعداد سالن هاي بيشتري را به خود اختصاص مي دهند.
در سينماي ايران اين مسير تقريبا برعکس طي مي شود. يعني فيلم ها ابتدا نمايش عمومي خود را با سالن هاي زيادي شروع مي کنند و خيلي سريع هم به يک کف فروش مي رسند و کم کم به اکران خود پايان مي دهند. در کشورهاي ديگر براي تماشاي يک فيلم در سينما حتما بايد به يک منبع اينترنتي مراجعه کرد و به جدول نمايشي آن سالن سينما دست پيدا کرد و پس از آگاهي از اطلاعات کامل در مورد آن، به خريد بليت اقدام کرد. در ايران اما هيچ وقت با برنامه ريزي کاملي به سراغ سراغ نمايش فيلم نرفته ايم.
فيلم شما نشان داد اکران هنر و تجربه مي تواند يک اکران مهجور نباشد. شنيده ام در سينما آزادي پس از پايان سانس، مخاطبان فيلم را تشويق مي کنند.
من در راستاي حمايت از اکران گروه هنر و تجربه صحبت مي کنم. شيوه برنامه ريزي و مراجعه کردن به جدول در همين گروه نشان دهنده آن است که تماشاچي اگر بخواهد فيلمي را ببيند مي تواند با استفاده از اين شيوه با آگاهي بيشتري انتخابش را انجام بدهد. اين تماشاچي با يک پيشنهاد استاندارد براي سينما رفتن روبرو شده است.
به همين دليل است که من فکر مي کنم چقدر خوب مي شود اگر شيوه اي را که گروه هنر و تجربه به کار گرفته در سيستم اکران اصلي سينماي ايران هم پياده کنيم. از قرار گرفتن فيلمم در گروه هنر و تجربه خيلي خوشحالم، چون مي دانم تماشاچي فيلم من پس از يک تفکر و انتخاب به سالن نمايش فيلم آمده است؛ مثل يک مشتري که با تحقيقات کامل در مورد جنس قدم به فروشگاه مي گذارد؛ او در مقايسه با خريداري که مثل يک هندوانه سربسته با جنس موردنيازش برخورد مي کند، بسيار موفق تر است.
به همين ترتيب در سينما هم مي تواند چنين نسبت هايي در مواجهه با فيلم وجود داشته باشد. بنابراين تماشاگر فيلم «ماهي و گربه» يک تماشاگر آگاه است، چون سيستم اکران هنر و تجربه بر اساس اعطاي اين آگاهي به او طراحي شده است.
چه کساني مخاطب «ماهي و گربه» هستند؟
در حال حاضر اکثريت تماشاگران «ماهي و گربه» را قشر دانشجو تشکيل مي دهد. اين تماشاگران همان کساني هستند که خودم هم دوست داشتم کارم را ببينند، چون به آنان احساس نزديکي دارم و فکر مي کنم فيلمم برايشان جذاب باشد.
برخي منتقدان به شما خرده مي گيرند که پس از طراحي فرم تان بدون توجه به محتوا يک داستان فاقد جذابيت هاي لازم را انتخاب کرده ايد. در اين باره چه صحبتي داريد؟
بله من ابتدا فرم را انتخاب کردم و بعد براي آن داستان طراحي کردم. در تاريخ مکتوب سينما هيچ وقت قانوني مبني بر اينکه فيلمساز حتما بايد نخست داستاني داشته باشد و بعد براي آن فرمي جست و جو کند، نداشته ايم. اين مسيري که من براي «ماهي و گربه» طي کردم نيز مي تواند يک مسير صحيح باشد. من قبل از ساخت فيلم حتي در اين مورد هم انديشيدم که ما در هنرهاي ديگري غير از فيلمسازي، چطور از اين مسير عبور کرديم.
در نقاشي و موسيقي هم از جايي به بعد اين اتفاق افتاد که در قدم اول به فرم فکر کنيم و محتوا و داستان، قدم بعدي مان باشد. در سينما به اين دليل که اين هنر نسبت به هنرهاي ديگر سن کمتري دارد هنوز در اين مرحله هستيم که فکر مي کنيم حتما يکي از دو عنصر فرم و محتوا بايد بر ديگري مقدم باشد، در حاليکه هيچ بايدي وجود ندارد. توجه کنيد در مواجهه با هنرهاي ديگر خيلي وقت است که ما ديگر از خودمان سوال نمي کنيم اول فرم وجود داشته و بعد محتوا يا اينکه حالت برعکس آن حاکم بوده است؟
ذهن مخاطب در مواجهه با هر فيلمي در پي مرتب کردن داستان است. در فيلم شما علاوه بر اينکه داستان، داستاني خطي نبود، فرم هم به شيوه درهمي پيش مي رفت. شايد به اين دليل است که برخي با «ماهي و گربه» ارتباط نگرفته اند.
اصلا يکي از خصوصيات «ماهي و گربه» اين است که مخاطبش نمي تواند فرم و محتوا را به يک صورت خطي و مرتب در ذهنش بچيند. وقتي با يک روايت تو در تو طرف مي شويم، مخاطب پس از کمي دقت موفق مي شود روايت را به حالت خطي براي خودش در بياورد و من در «ماهي و گربه» همه تلاشم را به خرج دادم تا اين توانايي از ذهن گرفته شود و تغيير پرسپکتيو در زمان طوري اتفاق بيفتد که بشود آن را در يک گردش بي نهايت از يک نقطه ابتدا به انتها و از انتها به ابتدا ديد.
براي ساخت «ماهي و گربه» از چه فيلم هايي تأثير گرفتيد؟
از خيلي فيلم ها. از فيلم «طناب» هيچکاک گرفته تا «تايم کد» مايک فيکيس، «فيل» گاس ون سنت يا آثار اسلشري مثل «تپه ها چشم دارند». حتي يک نمونه ژاپني مثل «افسانه دو خواهر». از فيلم «9زندگي» وردريگو گارسيا هم مي توانم اسم ببرم.
در کل فيلم هاي زيادي وجود دارند که فيلم من تحت تأثير آنهاست. در مواردي اين تأثيرپذيري ها آگاهانه بوده و در مواردي ناخودآگاه. همچنين ديالوگ ها، کاراکترها يا پلان هايي وجود داشته که من تعمدا خواسته ام مخاطب با تماشاي آنها به ياد يک اثر خارجي بيفتد، چون مي خواهم تأکيد کنم «ماهي و گربه» تنها فيلمي نيست که در تاريخ سينما به اين شيوه ساخته شده باشد.
اين امکان وجود داشت که فرم مورد استفاده شما در «ماهي و گربه» يک داستان ديگر را تعريف کند؟ هر داستاني غير از يک داستان ژانر وحشت.
بله ممکن بود. يکي از خاصيت هاي فرم همين است که مثل ماکت عمل مي کند و داستان ها و ايده هاي مختلفي مي تواند در آن ريخته شود. اگر فرم داستاني که از آخر به اول تعريف مي شود را در نظر بگيريد. فيلم هاي «پنج ضرب در دو» يا «بازگشت ناپذير» از فيلم هايي هستند که با همين ايده فرمي کار کرده اند. به جاي داستان «ماهي و گربه» مي توان داستاني را در اين فرم گنجاند که در جنگ مي گذرد يا حتي در يک بيمارستان.
شما در فيلم تان فکر مي کنم براي اولين بار در سينماي ايران دژاوو را مطرح کرده ايد.
بله. ايده مرکزي يکي از سکانس هاي اصلي فيلم همان دژاوو است که در دقيقه 30 فيلم طراحي شده است و دارد جهان کلي فيلم را توضيح مي دهد. اين ايده که شمل تصويري را همين الان و در زندگي واقعي تان مي بينيد که به نظرتان تکراري مي آيد، همان مبناي کلي فيلم است که در سکانسي با بازي دختري با چشماني دو رنگ، مطرح مي شود.
و حرف آخر؟
فيلم هايي از اين دست احتياج به يک پخش داخلي دارند و نبايد نقش پخش کننده را ناديد گرفت چون باعث ديده شدن فيلم در بازار جهاني مي شود. به همين دليل از پخش کننده بين المللي فيلمم تشکر کنم.
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]
صفحات پیشنهادی
تصاویری از فیلم مرگ ماهی با حضور بازیگران محبوب!
تصاویری از فیلم مرگ ماهی با حضور بازیگران محبوب علی مصفا پانتهآ بهرام طناز طباطبایی و محمود کلاری به عنوان بازیگران اصلی و مدیر فیلمبرداری به مرگِ ماهی سیدروحالله حجازی پیوستند سه بازیگر اصلی دیگر پروژه سینمایی سیدروحالله حجازی قرارداد بستند و فیلمبرداری آن نیز به محمودماهی و گربه به دنبال سر و ته داشتن یا قصه چه بود نیست! نقدی بر فیلم ماهی و گربه
ماهی و گربه به دنبال سر و ته داشتن یا قصه چه بود نیست نقدی بر فیلم ماهی و گربه در حقیقت احتمالا زمان داستان در فیلم ماهی و گربه چیزی كمتر از حدود 30 دقیقه هست كه این 30 دقیقه آنقدر پیچ و تاب خورده كه ما آن را 130 دقیقه می بینیم و ماهی و گربه فیلمی است كه بیش از آنكه در مقامنقدی بر فیلم «ماهی و گربه» - کارگردان: شهرام مکری
نقدی بر فیلم ماهی و گربه - کارگردان شهرام مکری وبلاگ > زعفرانلو شهرام - در پروژه جادوگر بلر تعلیقها و اضطرابها بدون فشار موسیقی و یا رفتارهای مشکوک شخصیتها و خون و جلوههای ویژه شکل میگرفت و داستان را با قدرت تمام به پیش میبرد سکانسپلان سکانشست نقد و بررسی فیلم ماهی و گربه
نشست نقد و بررسی فیلم ماهی و گربهجلسه اکران و نقد و بررسی فیلم سینمایی گربه و ماهی عصر امروز شنبه با حضور عوامل این فیلم در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد عکس مسعود ساکی 1393 07 26 - 22 37 دریافت کل گزارش تصویری«ماهی و گربه» فقط یک کلاژ نیست/ سرنوشت همه آنهایی که به دایرهها پا گذاشتند قتل است
فرهنگ و هنر سینمای ایران گفتگوی مهر با شهرام مکری-1 ماهی و گربه فقط یک کلاژ نیست سرنوشت همه آنهایی که به دایرهها پا گذاشتند قتل است شهرام مکری کارگردان فیلم ماهی و گربه دربار اینکه چطور فیلمش با نشانه هایی وام گرفته از هنرهای مختلف شکل گرفته و این موضوع چقدر باعث شده او تمعمای «ماهی و گربه» را حل کنید/ باز هم شجریان و «چرا رفتی»
فرهنگ و هنر سینمای ایران پیشنهادیی برای آخر هفته فرهنگی معمای ماهی و گربه را حل کنید باز هم شجریان و چرا رفتی این هفته تماشای فیلم سینمایی ماهی و گربه به کارگردانی شهرام مکری و کنسرت چرا رفتی با اجرای همایون شجریان را از دست ندهید به گزارش خبرنگار مهر این هفته به شماماهی و گربه در خانه هنرمندان
ماهی و گربه در خانه هنرمندان چند رسانهای > عکس - این روزها نمایشگاه های عکس متنوعی در خانه هنرمندان برپا است نمایشگاه آثار عکس و اسناد نامی پتگر نقاش و مدرس در نگارخانه ممیز نمایشگاه عکس و پوستر پانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی در نگارخانه زمستان و نمابا اضافه شدن سه بازیگر شاخص فیلم حجازی به تولید نزدیک شد/ محمود کلاری پشت دوربین «مرگ ماهی»
با اضافه شدن سه بازیگر شاخص فیلم حجازی به تولید نزدیک شد محمود کلاری پشت دوربین مرگ ماهیعلی مصفا پانتهآ بهرام طناز طباطبایی و محمود کلاری به عنوان بازیگران اصلی و مدیر فیلمبرداری به مرگِ ماهی سیدروحالله حجازی پیوستند و هنوز انتخاب دو بازیگر اصلی دیگر باقیمانده است به گزارشصید پردردسر ماهیگیران + فیلم
ماهیگیران یک کشتی صیادی در یک اشتباه فاحش صید پردردسر و عجیبی را با یکی از تورهایشان به دام انداختند به گزارش جام جم آنلاین به نقل از هامر ماهیگیرها یک شیر دریایی نر بالغ را که در یکی از تورهایشان به دام انداخته بودند به بندر آوردند شیر دریایی از اینکه داخل تور گرفتار شده استفیلم های دنباله دار محبوب را بشناسید
فیلم های دنباله دار محبوب را بشناسید پس از ساخت یک فیلم موفق تصمیم به ساخت قسمتهای بعدی آن ریسکی است که میتواند موفقیت قسمت قبل را از اذهان پاک کرده و و پسرفت محسوب شود و یا بر عکس به اعتبار و آوازه فیلم قبلی بیفزاید ایسنا پس از ساخت یک فیلم موفق تصمیم به ساخت قسمتهای بع˝ مرگ ماهی˝ در جشنواره فیلم های گزارش یک نگرانی
˝ مرگ ماهی˝ در جشنواره فیلم های گزارش یک نگرانی خبرگزاری پانا مرتضی کوه مسکن با دو فیلم ˝ مرگ ماهی˝ و˝ من وضو با تپش پنجره ها می گیرم˝ در جشنواره فیلم های ˝ گزارش یک نگرانی ˝که مهر ماه در تهران برگزار می گردد حضورمی یابد ۱۳۹۳ شنبه ۲۶ مهر ساعت 13 38 به گزارش سرویس فرهنگی پانامعمای «ماهی و گربه» را حل کنید!
پیشنهادهایی برای آخر هفته فرهنگی معمای ماهی و گربه را حل کنید این هفته تماشای فیلم سینمایی ماهی و گربه به کارگردانی شهرام مکری و کنسرت چرا رفتی با اجرای همایون شجریان را از دست ندهید خبرگزاری مهر این هفته به شما پیشنهاد می دهیم تا یک فیلم جذاب و متفاوت ببینید نام امعمای «ماهی و گربه» را حل کنید/ باز هم شجریان و «چرا رفتی» /پیشنهادهای فرهنگی برای آخر هفته
معمای ماهی و گربه را حل کنید باز هم شجریان و چرا رفتی پیشنهادهای فرهنگی برای آخر هفته این هفته تماشای فیلم سینمایی ماهی و گربه به کارگردانی شهرام مکری و کنسرت چرا رفتی با اجرای همایون شجریان را از دست ندهید به گزارش نامه نیوز این هفته به شما پیشنهاد می دهیم تا یک«ماهی و گربه» برای سینماروها نیست
مکری در برنامه سینما معیار ماهی و گربه برای سینماروها نیست موضوع این هفته سینما معیار در رادیو فرهنگ نقد و بررسی فیلم سینمایی ماهی و گربه بود که شهرام مکری کارگردان آن میهمان تلفنی برنامه بود ۱۳۹۳ دوشنبه ۵ آبان ساعت 14 26 به گزارش خبرگزاری پانا موضوع این هفته «سیمکری در برنامه سینما معیار: «ماهی و گربه» برای سینماروها نیست/ آمار دقیقی از مخاطب در سینمای ایران نداریم
مکری در برنامه سینما معیار ماهی و گربه برای سینماروها نیست آمار دقیقی از مخاطب در سینمای ایران نداریمموضوع این هفته سینما معیار در رادیو فرهنگ نقد و بررسی فیلم سینمایی ماهی و گربه بود که شهرام مکری کارگردان آن میهمان تلفنی برنامه بود به گزارش خبرگزاری فارس موضوع این هفبازیکنان سپاهان و ذوبآهن در راه تبریز/ حضور ماهینی در تراکتورسازی قطعی شد
بازیکنان سپاهان و ذوبآهن در راه تبریز حضور ماهینی در تراکتورسازی قطعی شد تراکتورسازی برای نیم فصل دوم بازیکنان خوبی را به خدمت خواهد گرفت به گزارش نامه نیوز تراکتورسازی به عنوان یک تیم نظامی این فرصت را دارد که بازیکنانی که با مشکل سربازی مواجه شده اند را به خدمت بگیرند حضورجنتی: برای پخش فیلم ها کسی تعیین تکلیف نکند |اخبار ایران و جهان
جنتی برای پخش فیلم ها کسی تعیین تکلیف نکند علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت پخش فیلم ها بر اساس قانون و ارزش ها انجام می شود و قرار نیست هر کسی برای ما تعیین تکلیف کند که چه فیلمی پخش شود یا نشود کد خبر ۴۴۳۳۵۷ تاریخ انتشار ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۳ - 20 October 2014 علی ج-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها