تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820571263




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توازن قدرت کاملا به نفع ایران تغییر کرده است


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: " توازن قدرت کاملا به نفع ایران تغییر کرده است "


پایگاه اینترنتی دیپلمات در تحلیلی به بررسی مذاکرات هسته‌ای ایران و تاثیر کنونی تحولات بر روند مذاکرات پرداخت. به نوشته دیپلمات، به این ترتیب اگر غرب انعطاف لازم را نشان ندهد، تهران نیز با دادن تعهدات بزرگ لازم برای رسیدن به توافق، مخالفت خواهد کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر از باشگاه خبرنگاران، "میثم بهروش"، نویسنده ایرانی تبار در مقاله ای برای دیپلمات نوشت: مذاکرات هسته ای  میان ایران و پنج به علاوه یک برای رسیدن به یک توافقنامه نهایی بر سر برنامه هسته ای ایران با شرایط کاملا متفاوت از سال پیش در جریان است.

به نوشته این پایگاه اینترنتی، یک سال پیش روسیه هنوز کریمه را به خاک خود ملحق نکرده بود و هنوز بزرگترین صحنه رویارویی شرق و غرب از زمان پایان جنگ سرد رخ نداده بود. در آن زمان داعش هنوز به عنوان یک تهدید امنیتی در منطقه که بخش های مهمی از عراق و سوریه را اشغال کرده است، مطرح نبود. در آن زمان امضاءکنندگان توافق ژنو، درخصوص رسیدن به یک توافق نهایی ابراز خوش بینی کرده بودند. توافقی که فکر می کردند برای حل و فصل اختلافات باقی مانده و پایان دادن به پرونده هسته ای، یکبار و برای همیشه تنها شش ماه وقت لازم دارند.

بهروش در ادامه این مقاله می نویسد: اما شکاف ها در تلاش دیپلماتیک به زودی در کانون توجه قرار گرفت. تنها مدت اندکی بعد از تمدید مذاکرات برای شش ماه دیگر در ماه ژوئن 2014، یک درگیری به مقیاس وسیعی میان رژیم صهیونیستی و حماس درگرفت و چندین ماه تلاش جان کری، وزیر خارجه آمریکا را در استفاده از یک دیپلماسی متزلزل برای از سرگیری مذاکرات صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی را برباد داد.

به نوشته دیپلمات، به این ترتیب اگر غرب انعطاف لازم را نشان ندهد، تهران نیز با دادن تعهدات بزرگ لازم برای رسیدن به توافق، مخالفت خواهد کرد. به طور خلاصه می توان گفت، عوامل داخلی و خارجی ممکن است منجر به شکست مذاکرات هسته ای شود.

در صحنه ژئوپولتیک، فاصله گرفتن روسیه از غرب و تعمیق روابطش با چین برخی را قانع کرده است که بلوک ضدامپریالیسم که آنها از مدتهای طولانی در انتظار آن بودند، شکل گرفته است.

این جناح استدلال می‌کند که ایران مجبور نیست هر خواسته ناخوشایند از سوی ائتلاف به رهبری آمریکا در مورد رفتار سیاست خارجی تهران به طور کلی و برنامه هسته ای ایران به طور خاص را بپذیرد. به عبارت دیگر، بحران اوکراین و درگیری های به وجود آمده بعد از آن میان مسکو و واشنگتن، توازن قدرت را در چارچوب تئوریک واقع گرایی یا رئالیستی به نفع ایران تغییر داده است.

در ادامه این مقاله آمده است: در ماه سپتامبر سال روسیه در یک اقدام بی سابقه زمینه عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای را فراهم کرد.

همچنین تصور بر این است که ممکن است ریاست دوره ای شانگهای را روسیه برعهده بگیرد که آن را می توان یک سد نفوذ آسیایی برای ناتو در نظر گرفت. به این دو مسئله باید در کنار توافق نفت در مقابل غذا میان ایران و روسیه توجه کرد که نوعی مقابله با تحریم های غربی تحمیل شده بر تهران بر سر برنامه هسته ای ایران و نیز تحریم ها علیه روسیه به دلیل بحران اوکراین است.
 


چهار شنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن