تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت ها فاسد باشد، بركت از ميان مى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798714760




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت‌الاسلام فیرحی: اهمیت خطبه سال 60 هجری امام حسین(ع)/چرخش جامعه عرب به سمت باورهای قبیله‌ای


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجت‌الاسلام فیرحی:
اهمیت خطبه سال 60 هجری امام حسین(ع)/چرخش جامعه عرب به سمت باورهای قبیله‌ای
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: خطبه سال 60 هجری امام حسین(ع) در راستای امر‌به‌معروف‌و‌نهی‌از‌منکر پیش از قیام عاشورا در جامعه‌ای که مردمش به سمت آداب قبیله‌ای چرخش کرده بودند، ایراد شد و این را تنها آگاهان جامعه متوجه شدند.

خبرگزاری فارس: اهمیت خطبه سال 60 هجری امام حسین(ع)/چرخش جامعه عرب به سمت باورهای قبیله‌ای



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس،‌ نشست ویژه خانه اندیشمندان علوم انسانی با حضور صادق آیینه‌وند رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و حجت‌الاسلام داود فیرحی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران عصر روز گذشته (6 آبان ماه) برگزار شد. حجت‌الاسلام فیرحی در ابتدا عنوان کرد: یک اتفاقی در سال‌های صدر اسلام رخ داده و باعث تولید دیدگاه‌ها و متن‌های خاص شد، خطبه امام حسین(ع) سال 60 هجری به نقل از امام علی(ع) حدود یک سال پیش از اتفاقات کربلا ایراد شد و جزو اسناد سلسلة‌الذهب است، این خطبه درباره امر به معروف است، چرا که ظاهراً در داخل دولت اسلامی دگرگونی آغاز شده بود و آگاهان جامعه آن را احساس کرده بودند. وی با اشاره اینکه در آن دوره جامعه تحت فشار تقابل‌های قبیله‌ای قرار گرفته بود، افزود: مواردی این گونه باعث شد، مردم از آرمان‌های پیامبر(ص) دور شوند و اینجا بود که اندیشه اصلاح پدید آمد و مسیر اصلاح هم توسط خود خاندان اهل بیت(ع) رهبری می‌شد، در نهایت این اندیشه با مفهوم امر به معروف و نهی از منکر گره خورد. حجت‌الاسلام فیرحی با بیان اینکه در نظام مذهبی، سیاسی و دولت پیامبر(ص) هم به تدریج انحرافاتی رخ داد و کسی منکر آن نیست، ابراز داشت: این تحریف یعنی چرخش دوباره به آداب قبیله‌ای که تقریباً نشانه‌هایش در زمان خود پیامبر(ص) بود ولی به تدریج که رشد کرد، فاصله‌ها مشخص شد و از جمله فاصله‌ها نگاه اهل بیت(ع) به مسأله حکومت است. وی ادامه داد: خطبه امام حسین(ع) در سال 60 هجری از این زاویه است، ایشان در آن دوره توضیحاتی ارائه می‌دهند و فکر می‌کنند تغییرات را نمی‌توان کنترل کرد، مگر مکانیزمی برای آن در نظر گرفته شود و آن هم امر به معروف و نهی از منکر است، به تدریج نه تنها امر به معروف و نهی از منکر یک اهرم نظامی و بازدارنده قدرت نشد، بلکه خود این امر به معروف تبدیل به ابزار دولت برای کنترل شهروندان شد، امر به معروف و نهی از منکر دو وجه داشت؛ یکی نظارتی شهروندان به شهروندان، دوم نظارت شهروندان به دولت که قسمت دوم فلج شده بود و دولت اموی یاد گرفت که چگونه ابزار نظارتی علیه دولت را به کنترل دولت علیه شهروندان تبدیل کند. حجت‌الاسلام فیرحی با اشاره به اینکه خطبه امام(ع) هم دقیقا توجهش به نظارت شهروندان به دولت است و به همین دلیل هم حساسیت نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: این خطبه آخرین سال حکومت معاویه گفته شده و در نظام‌های استبدادی حاکم در آستانه مرگ گشایشی در کارش ایجاد می‌کند و همان دوران‌ها بوده که خطبه خوانده شده است.  *خراج در جامعه پس از پیامبر (ص) وی در بخش دیگر سخنانش درباره مفهوم خراج در جامعه آن دوران عربستان گفت: ظاهرا پول‌هایی آن دوران در حال گردش بود، اعراب که عددی بالای هزار نداشتند، مثلاً رقم درآمدشان را هزارتا، هزارتا ، هزارتا می‌گفتند، یکی از بزرگترین محققین ما، مرحوم محقق نائینی در سال 286 هجری شمسی نوشته که در آن دوره دولت اسلامی به دو قسمت تقسیم می‌شود، دولت اسلامی از هجرت قبل از خراج و دولت اسلامی از هجرت بعد از خراج! به هر حال از زمانی که خراج دست دولت آمد به منبع لایزال پول رسیدند، چندین برابر پول نفت کشورهای خاورمیانه و از این پس این دولت بود که به مردم دینارها را می‌داد و این گونه شد که شرایط عمومی باعث تحول اقتصادی دولت شد و دولت بی‌نیاز از مردم و مردم نیازمند شدند. فیرحی با برقراری ارتباط بین تحول اقتصادی و احکام نظارتی امر به معروف و نهی از منکر گفت: این دوره یک اشرافیت زیادی پدید آمد و معاویه قهرمان آن بود، اما یک طبقه اشرافی که معاویه تنها نماد آن بود، این طبقه خلیفه را پشتیبانی می‌کرد و ما شاهد شکاف طبقاتی می‌شویم و این اعتراضات صدای امام حسین(ع) را به مردم کوفه گره می‌زند. انتهای پیام/ 

93/08/07 - 11:02





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن