واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ملكوت، یك بدشانسی بزرگ برای آهنج
منتقد و مدرس سینما سریال ملكوت را یك بدشانسی بزرگ برای محمدرضا آهنج كارگردان آن عنوان كرد و گفت: شخصیت های اصلی و مضمون محوری این مجموعه برای مخاطب آشنا بود. جبار آذین روز سهشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: محمدرضا آهنج با عنایت به كارهای قبلی اش كارگردان موفقی در ساخت فیلم ها و مجموعه های پلیسی است و قابلیت های خوبی در كارگردانی آثار حادثه ای، جنایی و هیجانی دارد. وی با اشاره به اینكه آشنایی با تكنولوژی در عرصه سینما و بهره گیری از آنها از امتیازهای اوست، اظهار داشت: او این بار در حیطه جدیدی از فیلمسازی وارد شده و مضامین و قالب جدید را در فیلم و مجموعه دست مایه خود قرار داده است. این منتقد سینما با بیان اینكه ملكوت از نظر محتوا و مضمون جزء كارهای معناگرا محسوب می شود، یادآور شد: از بد حادثه این مجموعه را بارها در آثار تلویزیونی و سینمایی با پرداخت های شبیه به هم ساخته و پخش شده است. از این نظر ساخت ملكوت یك بدشانسی بزرگ برای آهنج است چراكه شخصیت های اصلی و مضمون محوری اش به دلیل استفاده مكرر نزد مخاطب آشنا بوده و بیننده این نوع كاراكترها، افكار، اعمال و زندگی و توبه و مرگ شان را از بر شده است. آذین خاطر نشان كرد: ملكوت یك مجموعه شبه ماورایی، كلیشیه ای و متوسط است. شخصیت اصلی ملكوت یك كارخانه دار بود كه در واقعیت و خیال و اوهام زندگی می كرد. شباهت های مضمونی با فیلم ها و مجموعه هایی مانند اغما، روز حسرت، پیامك از دیار باقی و ... برای این كار مشتری جلب نكرد و نقش های تكراری منفی برای رضا رویگری و ماجراهای نخ نما شده علاقه مندان چندانی را پای این مجموعه ننشاند. وی در ادامه گفت: صحنه تصادف اتومبیل فتاح با بدل كاری خوبی همراه است ولی با صحنه های قبل، هنگام و پس از تصادف هماهنگ نیست و خوب تدوین نشده است به همین خاطر نازل چسب است. ملكوت یك مجموعه شبه ماورایی، كلیشیه ای و متوسط است. شخصیت اصلی ملكوت یك كارخانه دار بود كه در واقعیت و خیال و اوهام زندگی می كرد. شباهت های مضمونی با فیلم ها و مجموعه هایی مانند اغما، روز حسرت، پیامك از دیار باقی و ... برای این كار مشتری جلب نكرد و نقش های تكراری منفی برای رضا رویگری و ماجراهای نخ نما شده علاقه مندان چندانی را پای این مجموعه ننشانداین منتقد و مدرس سینما افزود: در ملكوت از همان آغاز مشخص شد كه فتاح باید متحول و بهشتی شود و برای این منظور حكایت ها و ماجراهایی صف كشید البته متحول شدن فتاح متحول شود تعجبی نداشت چراكه پایان خوش همه سریال های ماورایی، غیرماورایی و اخلاقی سطحی همین است. آذین ابراز امیدواری كرد كه ملكوت لااقل به خاطر محتوای عمیق و انسانی اش و سابقه خوب كارگردانی آهنج سایه بر روی كارهای قبلی او نكشد و صدا و سیمای جمهوری اسلامی از تكرار غیرخلاقانه و ضعیف آثاری كه الگوی آنها شب نشینی در جهنم و امسال آن است، دست بكشد و به كمك مجموعه سازان خلاق و هنرمند در فكر ابداع و استفاده از قالب ها و ظروف نو و مناسب و جذاب برای مضامین و مظروف متعالی باشد. در هر حال ملكوت به عنوان یك تجربه كارنامه آهنج را قطور تر و آرشیو سیما را پرتر می كند. ملكوت به كارگردانی محمدرضا آهنج و تهیه كنندگی محسن شایانفر هر شب در ماه مبارك رمضان از شبكه دو سیما به روی آنتن رفت. تنظیم برای تبیان : مسعودعجمی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]