تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834332505




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هنر ابزاری موثر برای دیپلماسی فرهنگی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۷




DSC_1901.jpg

مجید سرسنگی گفت: برخورد فرهنگی جمهوری اسلامی که از ابتدای انقلاب اسلامی مبنایش را بر بیدارسازی ملل مسلمان بنا کرده است، امروز دیگر نمی‌تواند از دانش جهانی دیپلماسی فرهنگی بی‌بهره باشد. باید نگاه عمیق و انقلابی را به مدد رسانه‌ی مهمی مانند هنر به مخاطبان فرهنگی غرب انتقال دهد. به گزارش ایسنا، نخستین نشست عصر فرهنگ ملل با عنوان «دیپلماسی فرهنگی و شاخصه‌های آن در جمهوری اسلامی ایران» دوشنبه 28 مهر در تالار استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در ابتدای این نشست که از سوی موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی برگزار شد، مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه‌ی هنرمندان ایران درباره‌ی دیپلماسی فرهنگی گفت: عرصه‌ی دیپلماسی فرهنگی، جایی است که باید دکترین فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، که در عرصه‌های مختلف سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و الگوهای رفتاری نظام جلوه‌گر است، به افکار عمومی جهانیان انعکاس یابد و جایگاه و منزلت واقعی آن در نظام بین‌المللی تبیین شود. اگر اینگونه نشود، با ایجاد تصویری ناصحیح، عملاً عرصه به نفع تبیین‌های تحریف شده و گاه ناشایست از نظام فرهنگی تغییر یافته و زمینه را برای هجمه علیه فرهنگ و تمدن غنی کشورمان فراهم می‌کند. مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به نظریه‌های غربی دیپلماسی فرهنگی گفت: در نظریه‌های غربی دیپلماسی فرهنگی، اقتصاد زیر بنای همه‌ی فعالیت‌های سیاسی است و بر دیپلماسی هم حکومت می‌کند. سرمایه‌داری چارچوب تئوریک این نظریه است که بنیاد وجودی خود را بر مناسبات اقتصادیِ تقاضا و عرضه استوار کرده است. در این فرمول، سیاست و دیپلماسی در جهت پاس‌داری از تقاضاست و فرهنگ و هنر هم برای حفظ همین تقاضا به کار می‌رود. نظریه‌ی جهانی شدن نیز در امتداد نگاه سرمایه‌داری قرار می‌گیرد. جهانی‌ شدنِ تقاضا، از طریقِ زمینه‌سازی سیاسی و حاکمیت فرهنگ مصرفی، راه را برای کالای سرمایه داری و بنگاه‌های تولید هنری مانند هالیوود؛ به‌عنوان ابزار کارآمد نظام سرمایه داری برای یکسان‌سازی فرهنگی و ایجاد فرهنگی مصرفی باز می‌کند. وی با اشاره به برخورد فرهنگی جمهوری اسلامی در عرصه دیپلماسی فرهنگی گفت: برخورد فرهنگی جمهوری اسلامی که از ابتدای انقلاب اسلامی مبنایش را بر بیدارسازی ملل مسلمان بنا کرده است، در آستانه دهه چهارم استقرارش دیگر نمی تواند از دانش جهانی دیپلماسی فرهنگی بی‌بهره و برکنار باشد و باید آن نگاه عمیق و انقلابی را به زبانی بسیار پرنفوذتر و تاثیرگذارتر از گذشته و به مدد رسانه‌ی مهمی مانند هنر به مخاطبان فرهنگی غرب انتقال دهد. او افزود: هنر به عنوان یک زبان بین‌المللی، بهترین راه برای اعمال دیپلماسی فرهنگی و تبیین مفاهیم اسلامی است؛ چون نسبت به ابزارهای دیگر از تأثیرگذاری بیشتری برخوردار است. استفاده از ظرفیت‌های هنری برای تقویت ارتباط با ملت‌های دیگر، نکته‌ای پذیرفته شده در دانش دیپلماسی و مسئله‌ای است که در بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری بارها تاکید شده است. اما متاسفانه باید اذعان کنیم که از این ابزار موثر آنگونه که باید و شاید استفاده نشده است. سرسنگی ادامه داد: به قول مقام معظم رهبری، در مجموعه «دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری»؛ جهان غرب مجموعه‌ای از معیارهای فرهنگی خود را به مثابه‌ی استانداردهای جهانی بر همه‌ی کشورها تحمیل می‌کند و توقع دارد همه کشورهای مستقل جهان از جمله جمهوری اسلامی، خود را با این استانداردها یعنی الگوهای فرهنگ غربی، تطبیق دهد. این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به غفلت دیپلماتیک نسبت به هنر و هنرمندان اشاره کرد و افزود: غفلت دیپلماتیک «ما» از هنرمندان و استفاده نکردن از هنر‌هایی مانند موسیقی،‌ سینما، نقاشی و ادبیات به عنوان ابزاری در جهت دیپلماسی انقلابیِ جمهوری اسلامی ایران باید مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد. چرا نتوانسته‌ایم از دارایی‌های فرهنگی، هنری و معنوی خودمان در سطح جهانی دفاع کنیم؟ مولانا، تار آذری و حتی بازی چوگان از طرف همسایگان مصادره شده و هنرمندان معاصر که در جهان خوش می‌درخشند معمولا از طرف اپوزیسیون مصادره می‌شوند. وی ادامه داد: به نظر می‌رسد دفاع از میراث و ارزش‌های فرهنگی کشور و فراهم کردن زیرساخت‌های حقوقی و اداری مناسب برای معرفی و ارایه هنر اصیل، فاخر و انقلابی، نیازمند باور و اعتقاد رایزنان فرهنگی کشورمان بر اهمیت هنر به مثابه رسانه‌ای موثر و عمیق است. تنها با ابزارهایی از جنس فرهنگ و هنر می‌توان در عمق باورها و اعتقادات ملت‌ها رسوخ کرد و ائتلاف‌ها و اتحادهایی پایدار را در نظام بین‌الملل بنیان کرد. از این دیدگاه، به کارگیری دیپلماسی هنری را نه تنها برای دستیابی به اهداف فرهنگی بلکه برای نیل به اهدافی با ماهیت سیاسی و اقتصادی نیز می‌توان تجویز کرد. رسیدن به این اهداف، نیازمند جلب مشارکت هنرمندان برجسته کشورمان در قالب کمپین‌های مختلف و راهبری جریانات هنری است. مجید سرسنگی در پایان صحبت های خود به سه دلیل ضروری برای ورود به عرصه دیپلماسی هنر پرداخت و گفت: عموماً سه دلیل برای ورود به عرصه دیپلماسی هنر وجود دارد: ابتدا اینکه هنر به عنوان ابزار دیپلماسی، به خواسته‌های افکار عمومی در سایر کشورها پاسخ می‌دهد، دیگر اینکه هنر با آشنا کردن جهانیان با فرهنگ غنی ایران زمین، زمینه‌ی پذیرش فرهنگی و اعتقادی را فراهم می‌کند و همچنین اینکه هنر تجربه‌ی منحصر به فردی است که خاطره می‌سازد و تاثیراتی با خود به همراه دارد که معمولا برای همیشه در ذهن می‌مانند. در ادامه این مراسم ﻗﻬﺮﻣﺎﻥ ﺳﻠﻴﻤﺎﻧﻲ - ﻣﻌﺎﻭﻥ ﭘﮋﻭﻫﺸﻲ ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺷﻲ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﺍﺳﻼﻣﻲ - نیز به مفهوم دیپلماسی در دو حوزه سیاست و فرهنگ اشاره کرد و گفت: دیپلماسی معمولا در دو حوزه‌ی سیاست و فرهنگ عمل می‌کند؛ در حوزه‌ی سیاست که مربوط به دستگاه سیاسی است که در وزارت امور خارجه متبلور می‌شود که در واقع همان دیپلماسی رسمی یک کشور محسوب می‌شود، اما دومین حوزه، حوزه فرهنگ و هنر است که در آن هنرمندان نقش پررنگی دارند. او در ادامه افزود: به دلیل آن‌که در حوزه‌ی فرهنگ و هنر کالاهایی عرضه می‌شود که محصول فعالیت روح و جان آدمی است، دروغ و نیرنگ نمی‌تواند نقشی داشته باشد، در این حوزه همواره صداقت نقش اصلی و کلیدی را بازی می‌کند. ﺳﻠﻴﻤﺎﻧﻲ در ادامه صحبت‌های خود به فعالیت صادقانه‌ی جمهوری اسلامی در عرصه دیپلماسی فرهنگی اشاره کرد و گفت: فعالیت جمهوری اسلامی در عرصه دیپلماسی فرهنگی از ابتدا تا امروز بسیار صادقانه بوده است، در واقع آن چه که امروز رسانه‌های جهانی انجام می‌دهند تا چهره‌ای خطرناک از جمهوری اسلامی به تصویر بکشند، نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی فرهنگی بسیار قوی و بابرنامه و صادقانه عمل کرده است. برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر که تصویری دروغین از فرآورده‌های هنر و فرهنگی خود ارایه می دهند. برای مثال سینمای ایران یک سینمای انسانی است که تصویری متکی به انسان و انسانیت را به تصویر می‌کشد تا صرفا به بازنمایی خشونت و قتل بپردازد. او در پایان صحبت‌های خود گفت: فرهنگ غربی امروز برای انسان‌ها احساس نیاز کاذب ایجاد می‌کند و آن‌ها را مدام درگیر کالاهای فرهنگی دروغین می‌کند در مقابل جمهوری اسلامی یک نوع از دیپلماسی فرهنگی را دنبال می‌کند که محور اصلی آن صداقت است. در ادامه این مراسم رضا ملکی - کارشناس روابط بین‌الملل - به شکل‌گیری دیپلماسی فرهنگی اشاره کرد و گفت: این فرانسوی‌ها بودند که برای نخستین بار مفهوم رایزن فرهنگی و دیپلمات فرهنگی را وارد ادبیات سیاسی کردند و بعد از آن، انگلیسی‌ها وآلمانی‌ها و سپس آمریکایی‌ها در این حوزه به صورت جدی فعالیت کردند. جایگاه دیپلماسی فرهنگی همواره در روابط سیاسی نقش پر اهمیتی داشته است؛ به طوری که اساس دیپلماسی فرهنگی همواره در خدمت منافع ملی بوده است. وی در ادامه به نقش ابزاری دیپلماسی فرهنگی اشاره کرد و گفت: در ابتدا سیاست و اقتصاد از دیپلماسی فرهنگی به عنوان ابزار در جهت تثبیت منافع خود استفاده می کردند. البته تثبیت منافع خود به قیمت زیر پا گذاشتن منافع کشورهای دیگر بود. ولی به تدریج این مفهوم تغییر پیدا کرد به طوری که دیپلماسی فرهنگی صرفاً نه به عنوان ابزار بلکه توانست در برخی از کشورها به عنوان رکن نخست سیاست خارجی باشد. ملکی با اشاره به تفاوت عملکرد دیپلماسی فرهنگی در گذشته با امروز گفت: دیپلماسی فرهنگی در گذشته صرفاً به ارتباط و گفت وگو بین دولت‌ها خلاصه می‌شد اما عملکرد امروز آن گسترده‌تر شده است یعنی ارتباط دولت‌ها با مردم. دیپلماسی فرهنگی در واقع می‌کوشد نه فقط بر دولت های دیگر بلکه روی مردم نیز تاثیر بگذارد. وی در ادامه به خواست و هدفِ دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: بسیاری از کشور ها در عرصه‌ی دیپلماسی فرهنگی به دنبال معرفی کشور خود هستند اما ایران به صورت متفاوت تا به امروز عمل کرده است، ایران تنها به دنبال معرفی خود نیست بلکه خواستِ دیپلماسی فرهنگی ایران به سعادت رساندن همه‌ی انسان‌های جهان است. در واقع این مسئله در قانون ما نیز وجود دارد؛ یعنی به سعادت رساندن انسان‌ها بدون دخالت در امور کشورها. ایران در این مسیر به دنبال منافع خود نیست بلکه به دنبال ارزش‌آفرینی در میان همه‌ی انسان‌ها است. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن