تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بالاترین عبادت، عفت شکم و شهوت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826991685




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا جشنواره‌ها برای فیلم کوتاه جریان‌ساز نشدند؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۸



بیست و یکمین جلسه از سلسله نشست‌های نمایش فیلم "سینماروایت" با نمایش فیلمهای کوتاه "ساعت شش" و "پارگینگ" برگزار شد. به گزارش ایسنا، این فیلم‌ها که از جمله آثار برگزیده جشنواره مقاومت هستند، هر یک از دریچه خاص خود به اثرات دفاع مقدس در زندگی امروز آدمهای درگیر دفاع نگاه می‌کنند. "ساعت شش" که توسط رقیه توکلی ساخته شده از دریچه نگاه پیرمردی خیاط که فرزندش شهید شده و "پارکینگ" ساخته عباس عمرانی از دریچه نگاه پیرمردی که خاطرات خود از دوران حصر خرمشهر را با نقاشی زنده می‌کند. در این نشست گپ و گفت این فیلمها عباس عمرانی کارگردان "پارکینگ" و عباس کریمی عباسی منتقد سینما و ادبیات حضور داشتند. عباس کریمی اظهار داشت:«فیلم کوتاه مادر فیلم بلند است و کسی که بتواند در سینمای کوتاه رشد کند حتما قدم اول خود را در سینمای بلند محکم برخواهد داشت. در تمامی دنیا هم مشتری سینمای کوتاه کمتر از سینمای بلند است و در کشور ما شاید کمتر از بقیه جاها.» وی ادامه داد:«در ایران فارغ از کمبود مخاطب سینمای کوتاه متاسفانه فیلمسازان این حیطه هم به دستاوردهای همکاران خود اهمیت نمی‌دهند و بارها شده در جشنواره‌ها حتی به تماشای اثر همکاران خویش نمی‌روند چون همگی فیلم کوتاه را دستگرمی برای ورود به سینمای بلند می دانند.» عباس عمرانی نیز در بخشی از این نشست با اشاره به دلایل جدی نگرفتن فیلم کوتاه اظهار داشت:«یا رسانه‌ها در این باره کار جدی نکرده‌اند و یا فیلمسازان انگیزه ندارند و یا به دلیل اینکه این آثار به لحاظ بیرونی پرتره‌ای شناخته شده برای مخاطب ندارند مهجور واقع می‌شوند.» وی ادامه داد:«این همه جشنواره با حضور فیلم کوتاه در کشور داریم اما هیچ کدام جریان ساز نشده‌اند. به نظرم هدف گذاری این جشنواره‌ها دچار اشکال بوده که نتوانسته‌اند جریان ساز باشند. پس باید در اهداف جشنواره‌ها بازنگری کرد و سپس از فیلم کوتاه سازان برگزیده جشنواره‌ها مراقبت کرد تا در آینده بتوان از آنها استفاده نمود.» در بخش دیگری از این نشست که ایسنا خلاصه‌ای از آن را منتشر می‌کند، عمرانی گفت:«سینما قبل از اینکه تریبون یا منبر باشد هنر است و هنر هم قواعد خاص خود را دارد؛ قواعدی که مربوط به سینماست و باید به این قواعد احترام گذاشت. یکی از مشکلات محتوایی سینمای ما قطع ارتباط علوم انسانی با سینماست. در دهه‌های قبل ارتباطی بین این دو وجود داشت اما این روزها ارتباط سینما با علوم انسانی قطع شده است و به همین دلیل اغلب سینماگران ما تهی شده‌اند.» عباس کریمی نیز با اشاره به اینکه این کمبود مطالعه حتی مسئولان ایرانی را هم درگیر کرده است گفت:«مدیران ما هم به لحاظ ادبی و یا همان ارتباط با علوم انسانی وضعیتی بهتر از سینماگران ندارند. چندی قبل حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور در یکی از سخنرانیهای رسمی خویش شعری از سروده های سینا بهمنش شاعر معاصر را خواند و آن را از آثار چه گوارا دانست!» وی ادامه داد:« وقتی مسئولان مطالعه کمی دارند نیازی به مطالعه جدی در دانشگاهها احساس نمی‌شود و همین طور تا تولیدات ادامه پیدا می‌کند. دلیل این امر کمی مطالعه است و اینکه مشاوران مقامات بالا هم هرچه را در فضای مجازی منتشر می‌شود، درست می‌پندارند. آنچه این مقام بلندپایه مملکت ما نقل کرده هم یکی از اشعار سینا بهمنش بود که در فضای مجازی به اشتباه آن را منسوب به چه گوارا دانسته اند.» در ادامه این نشست که ایزد مهرآفرین مجری برنامه بود، عباس کریمی با اشاره به نقاط قوت فیلم‌های کوتاه به نمایش درآمده در این نشست گفت: «البته که فیلم بازیهای خوبی دارد و کارگردان توانسته بازیگران را درست کنترل کند اما پایان باز فیلم بدجوری توی ذوق می زند، پایان باز آسیبی است برآمده از جشنواره‌های هنری و متاسفانه بسیاری پایان همراه با ایهام را با پایان ابهام برانگیز اشتباه گرفته‌اند. اگر فقط و فقط همین معنا درست درک شود مشکل پایان بندی بسیاری از آثار ایرانی هم رفع می شود.» کریمی با اشاره به "پارکینگ" گفت:«عنوان فیلم که نام مکان است بی‌بر و برگرد ذهن را به سمت یک سری نماد خاص می‌برد. فیلمساز نیز اثرش را با اینسرتهایی مختلف و از جمله گلی که زیر برف پاک کن قرار می‌گیرد، آغاز می‌کند و در ادامه نمادهای دیگری مثل ماهی، آینه و آب را به کار می گیرد.» او ادامه داد:«این نمادها خیلی خوب به کار فضای سوررئال فیلم می‌آیند یعنی اتفاقات اگرچه در فضایی رئال رخ می‌دهند اما فیلمساز از سایه‌های فانتزی برای رنگ‌بندی اثر بهره می‌جوید.» عاشق سینمای آوانگاردم اما مقلد نیستم عباس عمرانی کارگردان "پارکینگ" درباره این نمادگرایی در اثرش گفت:«بسیاری فکر می‌کنند این یک کار مستند است و من نیز ابتدا قصد داشتم یک فیلم مستند بسازم اما وقتی وارد کار شدم، ترجیح دادم خودم برای پارکینگ و شخصیتی که بستر اصلی مستند اولیه بودند، داستان بسازم. این شد که نگاه تجربی من بر کار غالب گشت و در نهایت کار به جایی رسید که به غیر از شخصیت اصلی فیلم هیچ عنصر مستند دیگری نداشته باشد.» او با اشاره به علایق سینمایی‌اش افزود:«به هر حال من درس سینما را خوانده‌ام و عاشق سینمای آوانگارد هستم اما مقلد نیستم و سعی کرده‌ام طوری پیش بروم که در دام تقلید نیفتم.» وی درباره امتداد فعالیتهایش گفت:«کار سینمایی زیاد کرده‌ام اما "پارکینگ" دومین کار خودم است که واقعا آن را قبول دارم و الان به ذهنیتی رسیده‌ام که فکر میکنم بتوانم فیلم بلند اولم را کلید بزنم البته اگر بتوانم سرمایه گذار پیدا کنم.» عمرانی خاطرنشان کرد:«چون فیلمسازان کوتاه زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرند واقعا نمی‌دانم چه زمانی خواهم توانست فیلم بلندم را بسازم اما همین قدر بگویم که حتما فیلم قصه‌گو می‌سازم.» انتهای پیام

1413706075122_baner-artonlines-isna3.gif












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن