محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830902628
جایگاه موسیقی در سینما کجاست ؟
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: ایسکانیوز : موسیقی فیلم همیشه محل بحث گفتگو بین منتقدان سینما بوده است . برخی موسیقی را هنر مستقلی می دانند وبرخی به عکس این موضوع اعتقاد دارند . تاثیر متقابل هنرها بر هم از جمله مواردیست که تاریخ هنر به کرات در خود دیده است . به وپژه این که رابطه ای بینا متنی ، بیناتصویری و مشترکات موضوعی هنر ها در دوران اخیر شکل تازه ای به خود گرفته است . مثلا در تئاتر ، ما از ویدئو استفاده می کنیم به این معنا که یک باریگر که بازی آن قبلا ضبط شده است در برخی از پرده های نمایش وارد بازی م یشود یا مثلا در سینما که اجتماعی از هنرهاست ما تلفیق عکس ، متن نوشتاری ، موسیقی و حرکات متحرک را شاهدیم . یکی از تلاقی های تاثیر گزار که مشخصه ای مثال زدنی می تواند باشد استفاده موسیقی در فیلم است به این معنا که در برخی از سکانس های" تراژیک" یا "کمیک" کارگردان برای تاثیرگزاری بیشتر از یک نوع موسیقی که با این فضا مشترکاتی دارد استفاده می کند این اتفاق در سینمای دنیا به طور مکرر مورد استفاده قرار می گیرد، گرچه بخشی منتقدان سینما حضور موسیقی در فیلم را نکوهش می کنند اما آن ها هم به تاثیر آن اقرار می کنند متن زیر از دکتر "محمد سریر" رییس هیات مدیره خانه موسیقی در تلاش است این اتفاق یعنی تلفیق تصویر و موسیقی را واکاوی کند .اولین مورد شناخته شده در استفاده از موسیقی در سینما به دسامبر سال 1895 باز می گردد. فیلم «برادران لومیر» در کافه ای در شهر پاریس با همراهی پیانو به نمایش درآمد. در واقع این موسیقی وجه بیانی فیلمی است که گفتار ندارد. در این موقعیت موسیقی باید نهایت ظرفیت خودش را نشان دهد. اواخر دهه 1920 و با به صحنه آمدن سینمای ناطق تا مدتی جایگاه موسیقی در شرایطی ابهام آمیز قرار گرفت تا اینکه پس از مدتی نه چندان طولانی، موسیقی توانست جایگاه واقعی خودش را در فیلم به دست آورد و آنچه که نمی توان با کلام بیان کرد به نحوی تاثیر گذارتربه مخاطب منتقل کرد. بدیهی است عواملی که در ساخت موسیقی فیلم به کار گرفته می شوند همان عواملی هستند که در تصنیف یا هر نوع موسیقی مورد استفاده قرار می گیرند. این ارکان را می توان به صورت نغمه، ملودی، ریتم، هارمونی(اصوات هم زمان یا هم نوا)، ارکستراسیون عنوان کرد. اما این عوامل باید با شرایط داستان و ریتم حرکت فیلم منطبق باشد. اما اینکه کدام موسیقی متن عیار بیشتری دارد یا بهتر است؟ قضاوت در این خصوص ساده نیست چون حیات موسیقی فیلم متصل به فیلم و فیلمنامه و به طور کلی مجموعه ای است که برای آن خلق شده است. در آثار موسیقی یک نفر با تمام توانش بدون محدودیت یا هیچ ایده ای خارج از خودش اثری را به صورت مستقل می نویسد در حالی که در ساخت موسیقی برای فیلم چنین نیست و آهنگساز با نظر خودش در چارچوب یک موضوع و تصاویری خاص اثری را به وجود می آورد. مقایسه این اثر با موسیقی فیلمی دیگر میسر و معمول نیست مگر اینکه چند نفر بر روی موسیقی یک فیلم کار کنند و آنگاه آنها با هم مقایسه شوند. پرسش دیگر اینکه آیا هیچگاه یک موسیقی بسیار ارزشمند و حساب شده می تواند یک فیلم ضعیف را نجات دهد و برعکس آیا فیلم های شاخص توانسته اند موسیقی خودشان را خوب معرفی کنند. البته اصولی را در قضاوت و نقد می شود در نظر گرفت ولی در مورد سابقه حضور و استفاده از موسیقی در سینمای ایران ابتدا در سال 1900 میلادی ناصرالدین شاه در سفر به فرانسه سینما توگراف را می بیند و خوشش می آید و میرزا ابراهیم خان عکاس باشی را می فرستد و دستگاه را خریداری می کند و با آن دستگاه از یک کارناوال هم فیلم می گیرد که به آن می توان اولین فیلمبردار ایرانی اتلاق کرد.در واقع این دستگاه در 1279 هجری شمسی به ایران می رسد و چند سال بعد هم از آن برای نمایش عمومی استفاده می شود. اولین فیلم را احد مرادی در سال 1308 در بندر انزلی ساخت. (حاجی آقا آکتور سینما اولین فیلم سینمای ایران در سال 1311 ساخته آوانس اوهانیان است)در واقع پیشگام در سینمای ناطق ایرانی عبدالحسین سپنتاست. فیلم دختر لر که در سال 1312 در تهران بر روی پرده رفت، نخستین فیلم او و سینمای ایران بود. این فیلم در کمپانی امپریال فیلم بمبئی تهیه شده بود. موسیقی به معنای موسیقی متن نداشت و بیشتر در مورد پیشرفت های ایران بود. این فیلم 5 سال بعد از دومین فیلم ناطق محصول سال 1928 به نام چراغ های نیویورک به نمایش در آمد. البته سپنتا فیلم های دیگری از جمله «فردوسی»، «شیرین و فرهاد» را نیز ساخت که در فیلم اخیر مکالمات به صورت ترانه و در واقع فیلم موزیکال بود. چهارمین فیلم ساخته سپنتا «چشم های سیاه» بود که در هند ساخته شد و آخرین فیلم این هنرمند «لیلی و مجنون» (1315) نام داشت. پس از آن تا سال 1326 در ایران فیلمی ساخته نشد. در واقع موسیقی تا دهه چهل در سینمای ایران به صورت ترانه هایی بود که برای جلب نظر مخاطبان و تداوم اقتصاد و سینما استفاده می شد و انواعی از آثار فاخر تا نازل برای آنها ساخته شد. کم کم خود خوانندگان هم به بازیگری پرداختند. اولین فیلم ایرانی دهه های سی ساخته اسماعیل کوشان به نام «طوفان زندگی» است که موسیقی آن را اساتید روح الله خالقی و ابوالحسن صبا ساختند و ترانه های آن از رهی معیری بود. خوانندگان آن استاد غلامحسین بنان و خانم ایران علم بودند. این فیلم طی یک سال ساخته شد و سال 1327 به روی پرده رفت.فیلم بعدی نیز به نام «زندانی امیر» (1328) از ساخته های دکتر کوشان بود و اساتید حسنعلی ملاح و مهرتاش چهار ترانه برای آن ساختند. فیلم «وارتیه بهاری» (1328) و «شرمسار» (1329) نیز در همین دوره ساخته شد و پس از مدتی موسیقی فیلم به صورت ترانه از وجوه جاذبه های اصلی فیلم های فارسی شد و در واقع موسیقی متن به مفهومی که در فیلم های مغرب زمین مطرح بود و در لایه های مختلف فیلم ها شنیده می شد برای آنها تصنیف نشده بود. جایگاه ترانه در فیلم های فارسی باعث شد از ابتدای دهه 1330 بسیاری از خوانندگان روز خودشان وارد فعالیت سینمایی شوند. در اواخر دهه 40 دو فیلم مهم و تاثیرگذار ساخته شد که فیلم های گاو به کارگردانی داریوش مهرجویی و قیصر به کارگردانی مسعود کیمیایی بودند. موسیقی گاو ساخته هرمز فرهت و قیصر ساخته اسفندیار منفردزاده بود.در واقع هر یک از این فیلم ها به نوعی نه تنها بر سینمای ایران بلکه بر نحوه استفاده از موسیقی فیلم در ایران تاثیر گذاشتند. موسیقی فیلم قیصر در دیدگاه عموم برجسته تر و مقبول تر و با فرهنگ عمومی سازگار تر بود. موسیقی فیلم گاو با مجموعه فیلم متجانس و از جهت بافت موسیقایی علمی تر و غنی تر بود و در قیاس با فیلم قیصر بیشتر مورد توجه کارشناسان موسیقی و جامعه هنری قرار گرفت. باید اذعان کرد یک موسیقی درخشان هیچگاه نتوانسته یک فیلم ضعیف را نجات دهد. برعکس بسیاری فیلم های قوی و جود داشته که به موسیقی خودش اگر از بداعت و اجرای برجسته ای نیز برخوردار نبوده اهمیت و موقعیت خاصی بخشیده است.در حقیقت موسیقی فیلم قیصر با موسیقی منفردزاده هویت و درخشش ویژه ای پیدا کرد. استفاده از یک ساز خارج از گروه سازهای متداول که سمبل و نشانه عمیقی از نوعی خصلت جوانمردی و شخصیت ایرانی و انسانی بود، رنگ و چهره کاملا متمایزی را به فیلم بخشید و باید اذعان کرد که در موسیقی سینمای ایران تا آن زمان چنین مورد برجسته ای از جهت نفوذ موسیقی در مخاطبین ارائه نشده بود. در این اثر نوعی هوشمندی و خلاقیت در این کار بود که شاید در ابتدا خیلی ابتدایی و آسان به نظر می رسید ولی در دنیای هنر خلاقیت های بزرگ از این دیدگاه و زاویه شکل گرفته است. از آنجایی که موسیقی عاطفی ترین و بی واسطه ترین هنر است عوامل عمده ای برای تاثیرگذاری در حوزه موسیقی فیلم های ایرانی می تواند به طور خاص عنوان شود. در واقع سه عنصر مهم برای انعکاس یک احساس کلی در موسیقی فیلم های ایرانی قابل تشخیص است. اول خط ملودی و دوم بهره گیری از سازهای ایرانی، سوم چگونگی ترکیب و تلفیق نغمات و اصوات و سازها در سال های اخیر در مورد موسیقی فیلم و جایگاه و کیفیت و اهمیت آن نظرات مختلفی ابراز شده است. به عنوان مثال مرتضی حنانه از موسیقی دانان و آهنگسازان برجسته فیلم معتقد بود: «موسیقی فیلم در ایران یعنی کاری که کارگردان خوشش بیاید. چون قضاوت های او مطرح است و می تواند اثری را از قوه به فعل درآورد.» در گذشته بسیاری از سازندگان موسیقی فیلم موسیقی را با همه اعضا ارکستر همزمان اجرا و ضبط می کردند. در حالی که امروز موسیقی در چند مرحله و هر ساز به صورت جدا اجرا و ضبط می شود و این امر اگر چه از یک سو موجب ارتقاء کیفیت اجرای ساز می شود ولی موسیقی نهایی فاقد حس مشترک نوازندگان و فراز و فرود های کمی و کیفی اجراست. بعضی معتقدند موسیقی باید حاوی ملودی یا ملودی های بدیع و به خاطر سپردنی باشد. همچنین برخی از آهنگسازان بر این عقیده اند که موسیقی هنرمعماری در زمان است و این چهارچوب فکری آهنگساز است که عیار موسیقی را تعیین می کند. در اواخر قرن نوزدهم موسیقی و ابتدا قرن بیستم که سینمای ناطق وجود نداشت. وجه بیانی سینما شد. بعد از آمدن سینمای ناطق تا مدتی موسیقی از جایگاه خود تنزل کرد ولی مجددا پس از مدتی با وجه بیانی دیگری با تاخیری عمیق تر و با انعکاس آنچه که قابل توضیح کلامی و بیانی نبود وارد سینما شد. موسیقی متن فیلم های این دوره با بهره گیری از موسیقی توصیفی نیمه دوم دوره رمانتیک یعنی بهره گیری از لایت موتیف ها و ایده فیکس این آهنگسازان جانی تازه گرفت. بعدهاسبک های دیگری نیز از بستر هنر نقاشی آغاز و در موسیقی فیلم هم به نوعی برای بعضی از صحنه های توصیفی وارد شد.با این حال هنوز به این سئوال که آیا موسیقی در خدمت تصویر باشد و آیا موسیقی فیلم به صورت مستقل هم باید معنی داشته باشد پاسخی روشن داده نشده است. به نظر می رسد که موسیقی فیلم در جوهره نغمگی به ویژه در فیلم هایی که سبک فیلم اجازه ارائه نغمه های مستقل و قابل به خاطر سپردن را بدهد، می تواند حائز هر دو وجه باشد. 166
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 633]
صفحات پیشنهادی
جایگاه موسیقی در سینما کجاست ؟
جایگاه موسیقی در سینما کجاست ؟-ایسکانیوز : موسیقی فیلم همیشه محل بحث گفتگو بین منتقدان سینما بوده است . برخی موسیقی را هنر مستقلی می دانند وبرخی به ...
جایگاه موسیقی در سینما کجاست ؟-ایسکانیوز : موسیقی فیلم همیشه محل بحث گفتگو بین منتقدان سینما بوده است . برخی موسیقی را هنر مستقلی می دانند وبرخی به ...
جایگاه موسیقی فیلم
جایگاه موسیقی فیلم در گفتگو با فریدون شهبازیان، كامبیز روشنروانحمیدرضا صدری و محمد سریرفریدون ... انتخاب كنید حتما باید كارت حرفهای داشته و جزو یكی از انجمنهای خانه سینما باشد در حالیكه در مورد موسیقی ... جایگاه فن آوری WIMAX کجاست.
جایگاه موسیقی فیلم در گفتگو با فریدون شهبازیان، كامبیز روشنروانحمیدرضا صدری و محمد سریرفریدون ... انتخاب كنید حتما باید كارت حرفهای داشته و جزو یكی از انجمنهای خانه سینما باشد در حالیكه در مورد موسیقی ... جایگاه فن آوری WIMAX کجاست.
ابهام حضور برخی فیلمها در خانه سینما
جایگاه موسیقی در سینما کجاست ؟ ایسکانیوز : موسیقی فیلم همیشه محل بحث گفتگو بین منتقدان سینما بوده است . برخی موسیقی را هنر مستقلی می دانند وبرخی به ...
جایگاه موسیقی در سینما کجاست ؟ ایسکانیوز : موسیقی فیلم همیشه محل بحث گفتگو بین منتقدان سینما بوده است . برخی موسیقی را هنر مستقلی می دانند وبرخی به ...
جایگاه زن در سینمای ایران(تصویری )
13 آگوست 2005 – جایگاه زن در سینمای ایران(تصویری )-شنبه 22 مرداد 1384 - هموطن سلام ... جایگاه زن در سینمای ایران(تصویری ) .... جایگاه موسیقی در سینما کجاست ؟
13 آگوست 2005 – جایگاه زن در سینمای ایران(تصویری )-شنبه 22 مرداد 1384 - هموطن سلام ... جایگاه زن در سینمای ایران(تصویری ) .... جایگاه موسیقی در سینما کجاست ؟
جایزههای بنیاعتماد در موزه سینما
جایزههای بنیاعتماد در موزه سینما-رخشان بنیاعتماد 53 جایزه ملی و بینالمللی و همچنین چند فیلمنامه، کتاب و لوازم صحنه فیلمهای خود ... جایگاه موسیقی در سینما کجاست ؟
جایزههای بنیاعتماد در موزه سینما-رخشان بنیاعتماد 53 جایزه ملی و بینالمللی و همچنین چند فیلمنامه، کتاب و لوازم صحنه فیلمهای خود ... جایگاه موسیقی در سینما کجاست ؟
سينما انحصاري نيست
سينما انحصاري نيست-جام جم:اتحاديه تهيه کنندگان سينما با صدور بيانيه اي نسبت به تشکيل فدراسيون تهيه کنندگان واکنش ... جایگاه موسیقی در سینما کجاست ؟
سينما انحصاري نيست-جام جم:اتحاديه تهيه کنندگان سينما با صدور بيانيه اي نسبت به تشکيل فدراسيون تهيه کنندگان واکنش ... جایگاه موسیقی در سینما کجاست ؟
در آرزوی فیلم موزیکال
در آرزوی فیلم موزیکال-روزهای پایانی فصل تابستان در حالی که روز ملی سینما در پیش است ... پس این حرف کلی را قبول ندارید که موسیقی فیلم در سینمای ایران جایگاه خود را به درستی نیافته است؟ ... در این میان نقش تصاویر در آهنگسازی فیلم کجاست؟
در آرزوی فیلم موزیکال-روزهای پایانی فصل تابستان در حالی که روز ملی سینما در پیش است ... پس این حرف کلی را قبول ندارید که موسیقی فیلم در سینمای ایران جایگاه خود را به درستی نیافته است؟ ... در این میان نقش تصاویر در آهنگسازی فیلم کجاست؟
جايگاه مفاهيم ديني در موج نو سينماي ايران / 34پژمان لشكريپور ...
جايگاه مفاهيم ديني در موج نو سينماي ايران / 34پژمان لشكريپور:موج نو سينماي ايران ميتوانست منادي مفاهيم ديني در جهان باشد گروه هنر: با شكلگيري انقلاب، سينماي ...
جايگاه مفاهيم ديني در موج نو سينماي ايران / 34پژمان لشكريپور:موج نو سينماي ايران ميتوانست منادي مفاهيم ديني در جهان باشد گروه هنر: با شكلگيري انقلاب، سينماي ...
جمع بازیگران ویوالدی کامل شد
مطالب بعدی. شجريان با نيروي انتظامي وارد مذاكره ميشود · «نیوه مانگ » دومین فیلم پرفروش اسپانیا · جایگاه موسیقی در سینما کجاست ؟ تقاطع و گیس بریده اکران می ...
مطالب بعدی. شجريان با نيروي انتظامي وارد مذاكره ميشود · «نیوه مانگ » دومین فیلم پرفروش اسپانیا · جایگاه موسیقی در سینما کجاست ؟ تقاطع و گیس بریده اکران می ...
تقاطع و گیس بریده اکران می شود
طرح فیلم پارک با هدف استفاده شهروندان شهر تهران از سینما خصوصا مناطقی که بلیط سینما در سبد اقتصادی خانواده ها وجود ندارد اجرا ... جایگاه موسیقی در سینما کجاست ؟
طرح فیلم پارک با هدف استفاده شهروندان شهر تهران از سینما خصوصا مناطقی که بلیط سینما در سبد اقتصادی خانواده ها وجود ندارد اجرا ... جایگاه موسیقی در سینما کجاست ؟
-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها