تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820093353




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنگل‌ خوارها به غرب كشور هجوم آوردند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: جنگل‌ خوارها به غرب كشور هجوم آوردند
دور تسلسل به اضمحلال رفتن جنگل‌هاي كشور و زجر و ضجه و خواهش و تقاضاي كارشناسان، جوامع محلي و فعالان محيط‌زيست از يك طرف و ناكارآمدي و ناشنوايي مسئولاني كه يك گوش را در و گوش ديگر را دروازه كرده‌اند ( ! )
نویسنده : علي خدايي بيجاري 
دور تسلسل به اضمحلال رفتن جنگل‌هاي كشور و زجر و ضجه و خواهش و تقاضاي كارشناسان، جوامع محلي و فعالان محيط‌زيست از يك طرف و ناكارآمدي و ناشنوايي مسئولاني كه يك گوش را در و گوش ديگر را دروازه كرده‌اند ( ! )  از طرف ديگر، تراژدي نابودي جنگل‌ها را به گونه‌اي پيش برده كه از مجموع آن مي‌توان به روشني مفهوم بيت‌المثل «‌گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من / آنچه البته به جايي نرسد، فرياد است‌!‌» را دريافت كرد. حال چند نكته بر اين آشفته بازار مترتب است كه در پي خواهد آمد.
1) اينكه هر روز خبري ناگوار و متأثر‌كننده پيرامون جنگل‌هاي مناطق مختلف كشور در صدر اخبار رسانه‌ها قرار بگيرد، جاي تعجب ندارد. بلكه بايد روزي متعجب شد كه خبري از سرقت و تاراج و چپاول اين حوزه به گوش نرسد. اما عجيب‌تر از همه رفتار خنثي و همسوي بسياري از مسئولان با تاراج گران جنگل‌ها و منابع و مواهب اين آب و خاك است كه به اصطلاح «‌با گرگ دنبه مي‌خورند و با چوپان گريه مي‌كنند‌!» و تمام تلاش خود را صرف مي‌كنند، القا كنند كه در زمان رياست و مديريت آنها همه‌چيز بر مدار توفيق مي‌چرخد و مملكت، مملكت گل و بلبل است(‌!‌)
2) در اين ميان مديران و رؤساي ناكار‌آمد ما طرح‌هاي بدون پشتوانه‌اي براي بقاي جنگل‌ها ارائه مي‌كنند كه هيچ توجيه علمي و معقولي ندارد و از جمله اين طرح‌ها كه اين روز‌ها به گوش مي‌رسد «طرح تنفس جنگل‌ها‌»‌است‌! به اين مفهوم كه چند سال هرگونه برداشت ـ البته قانوني- از جنگل‌ها را ممنوع كنند. اين طرح از ابتداي مطرح كردن از سوي كارشناسان و صاحب‌نظران مطرود و مردود اعلام شد.
اين در حالي است كه بر فرض محال برداشت‌هاي قانوني را بتوان ممنوع كرد، با آتش‌سوزي‌هاي متعدد و عامدانه و قاچاق چوب و جنگل‌زدايي و هزار خيانت ديگر چه بايد كرد؟
3- چند روز گذشته گروهي از معتمدين سردشت به دليل افزايش جنگل‌خواري در اين منطقه درخواست ملاقات فوري با معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان محيط‌زيست را رسانه‌اي كردند . روز گذشته محمد واحدي، عضو انجمن حمايت از مصدومان شيميايي سردشت و از معتمدين شهر با انتقاد از افزايش زمين‌خواري و قلع و قمع جنگل‌ها در منطقه مرزي سردشت، به خبرنگار «مهر» گفته است: وضعيت بحراني است و ذخاير ملي را دارند تخريب مي‌كنند. چندي پيش شركت‌هاي خصوصي در 40 تا 50 هكتار از جنگل‌هاي اين شهرستان، بدون مجوز ساخت و ساز كرده‌اند و در حال حاضر در جنگل‌هاي منطقه سردشت زمين‌خواري آشكارا انجام مي‌شود و اين پديده سبب تخريب چندين هكتار از اين جنگل‌ها شده و اين معضل رو به افزايش است. افراد زمين‌خوار و سودجو با اسناد و قولنامه‌هاي جعلي اقدام به خريد و فروش و ساخت و ساز غير مجاز در حاشيه شهر مي‌كنند و حجم اين تخريب‌ها چنان گسترده است كه نمي‌تواند توسط افراد عادي صورت گرفته باشد.
4) ناگفته پيداست كه بسياري از بحران‌هاي زيست محيطي مانند بي‌آبي، خشك شدن رود‌ها و درياچه‌ها، گرماي بي‌سابقه هوا، تغيير اقليم، آلودگي هوا و هجمه ريز‌گردها و ده‌ها معضل ديگر ارتباط مستقيمي با جنگل‌زدايي و نابودي فضاي سبز دارد. اما يكي از دلايل عمده‌اي كه براي حيات جنگل‌ها، قاتلي بي‌رحم شده، فعاليت عمراني و ساخت و ساز‌هاي بي‌رويه است. به اين مفهوم كه زياده‌خواهاني كه در پي تصاحب نعمت‌هاي باد آورده هستند، به صورت تعمدي و با اجير كردن افراد محلي اقدام به نابودي درخت و جنگل مي‌كنند و در زمين‌هاي باقيمانده، پروژه‌هاي عمراني خود را علم مي‌كنند كه اين معضل به واسطه آب و هواي مطلوب و معتدل در شمال كشور بيشتر به چشم مي‌خورد‌! مصطفي جعفري سر مؤلف ارزيابي جهاني تغيير اقليم IPCC رقابت طرح‌هاي عمراني و حفظ مراتع را از جمله چالش‌هاي اصلي جنگل‌هاي شمال دانسته و به «مهر» گفته است: وقوع هر نوع فعاليت عمراني در عرصه جنگل‌هاي شمال نوعي تهديد و آسيب به اين مناطق است، چراكه با اين رويداد، جمعيت و نيازهاي استقرار در جنگل‌ها توسعه مي‌يابد.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن