تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798433125




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همراه با جشنواره تئاتر سوره ماه «شب، ساعت هشت» نمایشی که به درام ضربه زد!


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: همراه با جشنواره تئاتر سوره ماه
«شب، ساعت هشت» نمایشی که به درام ضربه زد!
با نگاهی به نمایش «شب، ساعت هشت» به کارگردانی وحید نفر، به این نکته می‌رسیم که اهمیتی ندارد اگر کارگردان به کار، اثر و یا درام ضربه وارد کند تنها موضوع مهم جلب رضایت مسوولان جشنواره در راستای هدف کلی است و کارگردانی که باید از سَّدِ بزرگی چون جشنواره سوره ماه گذر کند.

خبرگزاری فارس: «شب، ساعت هشت» نمایشی که به درام ضربه زد!



خبرگزاری فارس-گروه تئاتر: نمایش «شب، ساعت هشت» کاری از وحید نفر و نویسندگی پوریا کاکاوند در بیست و سومین جشنواره تئاتر سوره ماه حضور داشت. این نمایش ماجرایی را روایت می‌کند از خانواده‌ای که پسر خود را در حادثه‌ای از دست داده و حال در روز هفتم مرگ حسن (پسر کوچک خانواده) اعضای خانواده منتظر خواهر بزرگتر هستند که پس از هفت سال به دیدن آنها بیاید. اتفاق در ساعت هشت تا هشت و ربع روز هفتم رُخ می‌دهد. اتفاقی که در سه پانزده دقیقه در جای جای خانه با روایت دیگر اعضای خانواده برای مخاطب روایت می‌شود و قرار است مخاطب اتفاق اصلی که مرگ حسن و حواشی آن است را نظاره‌گر باشد که تا پایان نمایش پرده از حوادث پیرامون ماجرا روشن شود؛ اما این اتفاق به درستی رُخ نمی‌دهد. به طوری که مخاطب تا حدی سر درگم می‌ماند که قرار است چه اتفاقی را شاهد باشد. مرگ برادر، علت ازدواج خواهر با مرد زن‌دار و یا ماجرای تحکیم روابط‌خانوادگی که همه و همه قرار است در سطح و لایه بالای کار نمایانگر باشد. نمایشنامه به تنهایی می‌تواند همه را بازگو کند اما قرار نیست تماشاگر نمایشنامه خالی را بشنود. این اتفاق را می‌توانست در داستانی کوتاه و یا بلند بخواند و دیگر اتفاق را خود در ذهنش بسازد اما تماشاگر آمده است تا تئاتر ببیند نه داستان شبانه رادیویی بشنود به همین دلیل باید تمام عناصر اجرایی را در راستای همدیگر نظاره باشد. این مهم، چیزی است که در تئاترهای امروزی کم رُخ می دهد. سبک و یا گونه‌ای که به مُد و یا مُدل رسیده و همه چیز ساده‌انگارانه و سطحی روایت می‌شود و به اصطلاح قرار است تماشاگر یک اثر رئال و یا واقع گرایانه را ببیند اما این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که عناصر زیبا انگارانه‌ای در راستای کار به خدمت گرفته شود که در این نمایش کمتر به آن برمی‌خوریم. بازی های سرد، ضرباهنگ کند، نبود سن و سال واقعی بازیگران در شخصیت‌های خود همه و همه باعث غیرباورپذیر شدن نمایش می‌شود. به طور مثال قرار است حمید پورآذری نقش پدر خانواده را داشته باشد اما شمائل و سن بازیگر در حد نقش پدر خانواده نیست و البته فرزند ارشد و دختر کوچکتر خانواده نیز به این شکل انتخاب شده‌اند و این اتفاقاتیست که برای بازیگران رُخ داده است. اما در بخشی دیگر ایفای نقش کارگردان برای اجرای ایده‌های اجرایی است؛ به طوری که در ارائه میزانسن‌ها یک اتفاق کاملا خشک را شاهد هستیم تا حدی که در قسمت سوم و انتهایی کار که در اتاق خواب می‌گذرد و عروس خانواده با دختر کوچک خانواده صحبت می‌کند می توان چشم را بست و فقط گوش کرد و هیچ چیز را از دست نداد. حتی در دو قسمت و در پانزده دقیقه‌ اول و دوم کار هم این امر را شاهد هستیم و تا اندازه ای اتفاق و کنش‌های اجرایی نزول پیدا می کند که رمق مخاطب برای اتفاق اصلی و یا به اصطلاح گره گشایی پایان توسط تماشاگر سرد انگاشته می شود و بیننده از ماجرا به دور می ماند. ماجرا قرار است از دید عروس خانواده به اتمام برسد. درست زمانی که مطرح می کند حسن خودش را جلوی اتوبوس انداخته. ولی این اتفاق نمی افتد و خواهر کوچکتر ماجرایی را پیش می کشد و می گوید که حسن عاشق دختری بوده که هنرستانی است و هنوز به سن شرعی برای ازدواج در عصر کنونی نرسیده و با این حال او از حسن باردار است! و وقتی که عروس خانواده برای سوال از او می پرسد که چگونه؟ او جواب می دهد که معشوقه حسن پدر نداشته و برای ازدواج از او اجازه‌ای گرفته نشده است. اما این اتفاق در عالم واقع چگونه است؟ زمانی که قرار است یک اجرای کاملا واقع گرایانه دیده شود دیگر مجالی برای این اتفاقات باقی نمی ماند و یا اگر قرار است اتفاقی از این دست رُخ دهد می توان به اشاراتی دیگر نظاره داشت. انتهای پیام/

93/07/26 - 15:38





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن