تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804752789
![نمایش مجدد: چند پرسش فلسفی از موافقان و مخالفان اسلامی سازی علوم طبیعی و انسانی refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
چند پرسش فلسفی از موافقان و مخالفان اسلامی سازی علوم طبیعی و انسانی
واضح آرشیو وب فارسی:الف: چند پرسش فلسفی از موافقان و مخالفان اسلامی سازی علوم طبیعی و انسانی
بخش تعاملی الف - امین میرزائی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۴۰
وجود و ماهیت از موارد دردسر ساز فلسفه اند. چرا ؟! چون وجود بی حد، به ملازمه بی حدّی، قابل تحدید (یعنی تعریف) نیست. به تعبیر امام صادق علیه السلام، مورچه ای که بخواهد خدا را تعریف (define) کند، باید حدّ (finish)ی، برای آن در نظر بگیرد. حدّ وجود برای مورچه، دو شاخک است. پس خدای نشسته در ذهن مورچه، دو شاخک دارد! همین است حال خدای انسان ها، که به تعبیر گِزِنوفون، صورتی انسانواره می یابد. خدای سیاهپوستان بینی پهن دارد، خدای خلیفه داعش هم به گیوتین می ماند!پس شناخت شاهدِ واصل، نه به ذات که به مرتبه تجلّی تعلّق می گیرد و اسماء الله (تجلّیات الهی) در تزاحم و نکاح اسماء، کثرت حاصل در جهان و از جمله "شرور" را می آفرینند. شما می توانید به من دشنام دهید، یا آوازی به سبک شجریان بخوانید، یا عربده مستانه بکشید. همه این ها کلماتی است که از ذات شما صادر شده است. اگرچه شاید جمله ای از شما فاعل مختار، جمله دیگر را نقض کند. ذات اقدس الله به یک اعتبار جامع اضداد است. پس پرتوی که افکنده و شما را به وجود آورده، با پرتو دیگری که دشنام الهی است فرق دارد. شما از دشنام الهی (شرّ) آزرده اید، در حالی که خداوند - در هرکدام از شما - پرتوی متفاوت برتابانده است. این در پاسخِ آن کامنت گذار محترمی که در ذیل یکی از نوشته های من ، "مسأله شر"(به قول ایشان شرّ گزاف)، را دلیل نبود خدا تلقّی می کرد. بگذریم ....وجود محدودی با نام - مستعار-احسان مقدّمی لطف کرده اند و اسلامی کردن علوم انسانی را مورد نقد قرار داده اند. ماهیتی با نام محمّد مهدی شیر محمّدی از در پاسخ در آمده اند و شرط تدریس "قواعد علّامه حلّی" را - دروقفنامه مدرسه سپهسالار - دلیل حضور علوم "انسانی" در حوزه ها دانسته اند! در میانه این دعوا، دو سه مشتی هم نصیب فیلسوفان شده و پایشان را - خواسته یا ناخواسته - به دعوای منقول و معقول و مُجرَّب باز کرده. فی المثل برادرمان آقای مقدّمی می نویسند: " البته باید در این موضوع غیر از حوزویان به فیلسوفان و فلسفه دوست ها نیز اشاره کرد. این گروه نیز از آنجا که با دید فلسفی نگرش های علمی را کندو کاو کرده و به اصطلاح فلسفه علم می دانند، بر این سبیل خطا قدم می زنند که لابد خود علم را نیز می شناسند و بنابراین با مقدمات و صغری و کبری چیدن از منظر اندیشه فلسفی می خواهند برای علمی که از آن خبری ندارند نسخه پیچیده و راهکار بدهند که البته عملی خطا و در بسیاری از موارد از نظر صاحبان علم در رشته های خاص مضحک و مسخره می نماید. غالب ایشان با زدن حرف های کلی و بدون عمق به راحتی برای تمامی علوم و یا لااقل کل علوم انسانی و اجتماعی نسخه واحد می پیچند."من از جمله همین فیلسوفان فضولم. و به واسطه فضولی- و نه فضل - پرسش هایی را از هردو نویسنده محترم مطرح می کنم. منتهی سخنم در باب علوم انسانی نیست! چرا؟! چون منتقدِ محترمِ ِ اوّل، پرشِ ارتفاعی انجام داده اند و از بالای دیوار بلند علوم انسانی به اقیانوس عظیم علوم طبیعی فرو افتاده اند. حالا بماند که در تاریخ و فلسفه و ادبیات- که جزو علوم انسانی هستند- گروه نمونه و کنترل (مطالعات آماری)، نقش چندانی ندارند و این که همه این علوم را "تجربی" تلقی کرده اند، از فضل و فضیلت ایشان حکایت می کند. عمده سؤالات زیر اوریجینال اند. یعنی از خودم درآورده ام! برخی را هم از فلاسفه دیگر به وام گرفته ام. لازم نیست به همه آن ها پاسخ بدهند. فقط به محتوای آنها فکر کنند. کار "فلسفه" پاسخ دادن نیست. وظیفه اصلی فیلسوفان، طرح سؤال است. البته اگر در حین قلقلک پاسخی یا خنده ای هم صادر شد نورِ علی نور است. در ضمن، فلسفه از علوم عقلی است نه نقلی یا تقلیدی یا نیش غولی. پس علاوه بر صورت قیاس (به قول آقای مقدّمی، صغری و کبری)، به مادّه قیاس هم نظر دارد. برویم سر سؤالات ... هفت سؤال از آقای مقدّمی (البته از شخصیت حقیقی شان و نه اسم مستعارشان) مطرح می کنم، یک تک سؤال هم از جناب شیرمحمّدی دارم.آقای مقدّمی بفرمایند:۱) بی بُعد (یعنی نقطه) را که حرکت دهیم ،با بُعد (=خط) حاصل می شود؟! لطفاً مکانیزم کار را توضیح دهند. همه فیزیک به همین نقطه بند است!۲) بی نهایت یعنی چه؟! آیا "مثبتِ یک" از "منهایِ بینهایت" بیشتر است؟! محلّ استقرار عدد کجاست؟! در معدود، در عدد، یا در ذهن مخاطب؟! فرق دو عدد گوسفند، با دو عدد خلیفه داعش چیست؟! آیا عدد دو (۲)، ما بازای عینی دارد؟!۳) تارزان، رفیق صمیمی میمونی به نام چیتا بود. آدمهایی را در جنگل می یابید که از کودکی مانند تارزان بزرگ شده اند، امّا نصف چیتا هم نمی فهمند. یعنی از یادگیری زبان، فراگیری آداب اجتماعی، لباس پوشیدن و امثال آن بیزارند. چرا؟! چون از کودکی خارج از اجتماع انسانی بزرگ شده اند. تارزان واقعی در جهان پیدا نمی شود. این را روانشناسانی که با کودکان پیدا شده درحیات وحش کار کرده اند می دانند.بفرمائید اوّلین انسان ساپینس، علفِ خودرو بوده یا جفتی داشته؟! چندسال طول کشیده تا ساپینس محترم مذکّر، به خواستگاری هم کُفوِ مؤنث خود برود، یا بالعکس، منتظر خواستگار محترم نئاندرتال و -احیاناً - ساپینس خود بماند؟! ضمناً، عقد آقایان نئاندرتال و بانوان ساپینس، دائم یا موقت بوده است؟! اگر- خدای ناکرده - تجاوزی در کار بوده، فرزندان حاصله (دِنیسُووین ها) در کدام پرورشگاه بزرگ شده اند؟! شهریه هم می داده اند، یا دانشگاهشان روزانه دولتی بوده است؟!۴) از پیدایش بشر مدرن هفتاد هزار سال می گذرد. لطفاً بفرمائید دلیل انفجار فرهنگی این چند هزار سال اخیر چیست؟! و چرا آن همه نسل هایِ پیش از ازدواج اوّلین زوج مدرن (منظور مدرنیته نیست، انسان خردمند هفتاد هزار سال پیش است)، آثاری از قبیال کاسه و کوزه و نی لبک و مجسّمه اسب شاخدار از خود باقی نگذاشته اند؟! چند میلیون سال بی هنری، و نبوغِ یکباره از کجا می آید؟! چند میلیون سال وقت برای اختراع "آی پد" کافی نبوده که حتّی تبلتِ گلی را هم، همین اواخر اختراع کرده اند؟! ضمناً هیچ شامپانزه ای برای دیگران سخنرانی نمی کند یا مثل من مقاله نمی نویسد. لطفاً بفرمائید رسم کامنت گذاری به کدام ژن انسان ها مربوط می شود؟!۵) ملاک انتزاع زمان بیگ بنگ چیست، و آیا "زمان"ی بوده که زمانی نبوده است؟! آیا آن زمان "موهوم"، کشش داشته یا به اصطلاح "آن" بوده است؟! آیا با کش دادن "آن" (کش دادن آنات منفصل) زمانِ متصّل، حاصل می شود؟! آیا زمان تحلیلی است، یا واقعی؟! حجم، جرم متعیّن است. آیا حرکت متعیّن، زمان است؟! آیا تعیّن آن عینی ست، یا ذهنی؟!۶) مرز بین کشورها توهّم است. مرز بین ماهیات موهوم تر. این را در زبان هندی "مایا" (خواب و خیال) می گویند. از آن موهوم تر، ارزشی است که برای "یک مشت دلار" ( یک مشت ورق پاره) قائل می شویم، که با بالا و پایین رفتن ارزش اسمی (نه واقعی) اش، بین شرق و غرب دنیا جنگ می شود! اصولاً ماهیات، حدّ مستقر ندارند و تا بیایی نامی برای آن انتخاب کنی، ماهیتی جدید شکل گرفته و تعریف سابق را تغییر داده است. فی المثل میز کسی را از او بگیرید، تعریف طرف عوض می شود. ۷)فرض کنید من پسر خاله ئی تیِ فیلم استیون اسپیلبرگ هستم. البته ئی تی از آسمان افتاده بود، من از دماغ فیل افتاده ام.بدون کشیدن تصویر یا ارائه عکس سگ یا حبس من در باغ وحش، لطفاً تعریف جامعی برای سگ ارائه کنید که از سگ بولداگ تا میلو (سگ تن تن) را شامل شود، ضمناً کایوت و روباه و گرگ را هم از مخیّله منِ سگ ندیده بیرون کند. به تعبیر زبانشناسان (سمانتیست ها)، جامع و مانع باشد. طبقه بندی زیست شناسی تکاملی پایش به همین جا بند است.حرف آخر آن که حضرت آدم "ناف" داشته اند یا نه؟! اگر مشکل "ناف" حل شود، یکی از موانع اسلامی کردن علوم برداشته می شود. آقای شیر محمّدی همین یک سؤال را پاسخ دهند. برای حلّ این مسأله - مسلّماً - علوم نقلی کافی نیست، و "استعارات" کتاب آسمانی را باید به مدد "عقل تجربی" و "عقل فلسفی" حلّ کرد. کذا مسأله هفت آسمان، که پایینترینش موکبِ کواکب است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]
صفحات پیشنهادی
نقدی بر یادداشت«خطر نابودی علوم انسانی با روند فعلی اسلامی سازی»
نقدی بر یادداشت خطر نابودی علوم انسانی با روند فعلی اسلامی سازی محمد ابراهیم حسینی 16 مهر 93تاریخ انتشار چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴ ۵۴ الف در یکی از یادداشت هایی که امروز منتشر کرد به نقد روند فعلی اسلامی سازی علوم انسانی در دانشگاه های کشور پرداخت اینجا مطلبی که در ذیل مییک هشدار ! / خطر نابودی علوم انسانی با روند فعلی اسلامی سازی
یک هشدار خطر نابودی علوم انسانی با روند فعلی اسلامی سازیاحسان مقدمی 16 مهر 93تاریخ انتشار چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰ ۰۹ چندی است که اسلامی سازی علوم در اذهان سیاستگذاران جمهوری اسلامی جای باز کرده است شاید نتوان در مورد اینکه این موضوع از چه هنگام بر پیشانی سازمانهای فروحانی: اسلامی کردن علوم انسانی به معنای حذف علوم بشری نیست
روحانی اسلامی کردن علوم انسانی به معنای حذف علوم بشری نیست رییس جمهور کشورمان با حضور در دانشگاه تهران اظهار کرد اسلامی کردن علوم انسانی به معنای حذف علوم بشری نیست به گزارش نامه نیوز حسن روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها و مراکز پژوهشی و فناوری با اشاره به انقلاب مشاسلامی کردن علوم انسانی به معنای حذف علوم بشری نیست
سهشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۴ رئیس جمهور کشورمان با حضور در دانشگاه تهران اظهار کرد اسلامی کردن علوم انسانی به معنای حذف علوم بشری نیست به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حسن روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها و مراکز پژوهشی و فناوری با اشاره به انقلدر راستای حمایت از واحدهای فناور عضو مرکز رشد علوم انسانی ادارهکل ارشاد اسلامی و پارک علم و فناوری قم تفاهمنا
در راستای حمایت از واحدهای فناور عضو مرکز رشد علوم انسانیادارهکل ارشاد اسلامی و پارک علم و فناوری قم تفاهمنامه همکاری امضا کردندادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و پارک علم و فناوری استان قم تفاهمنامهای در راستای حمایت از واحدهای فناورعضو مرکز رشد علوم انسانی منعقد کردند بهحجتالاسلام محمدیان در نشست با دینپژوهان حوزه علوم اسلامی: دانشجویان حوزه علوم انسانی باید مانند رزمندگان در
حجتالاسلام محمدیان در نشست با دینپژوهان حوزه علوم اسلامی دانشجویان حوزه علوم انسانی باید مانند رزمندگان در دفاع مقدس باشندرئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت ما باید در جذب دانشجویان هدفمند عمل کنیم و باید کسانی به عرصه علوم اسلامی وارد شوند که مانند رزمندگاناتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل: انتصاب سرپرست برای وزارت علوم، به نفع فضای علمی نیست/شفافسازی مجلس
اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل انتصاب سرپرست برای وزارت علوم به نفع فضای علمی نیست شفافسازی مجلس در تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاداتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل اعلام کرد انتصاب سرپرست در وزارتخانهای با اهمیتی چون وزارت علوم میتواند اثرات مخربی بر روند صعودرسیدن به دانشگاه اسلامی، مستلزم تقویت رشتههای علوم انسانی است
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۲ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای لرستان گفت در حوزه پژوهش در استان و کشور ضعیف عمل شده است حجتالاسلام مهدی مستأجران در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان با بیان اینکه دانشگاههایی که در اسلامی کردن مراکزرییس جمهور: اسلامی کردن علوم انسانی نیازمند حذف علوم بشری نیست
با تاکید بر اینکه علم حذف شدنی نیست رییس جمهور اسلامی کردن علوم انسانی نیازمند حذف علوم بشری نیست رئیس جمهور با بیان اینکه حکومت و اداره کشور بدون سعه صدر امکان پذیر نیست گفت سعه صدر پیدا کنیم و بگذاریم افراد حرفشان را بزنند به علت یک اشکال کوچک و خرده اشکال آدمهای بزرگ راکارگاه دانش افزایی نظریه علوم انسانی اسلامی در قم برگزار می شود
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها با سخنرانی آیت الله رشاد کارگاه دانش افزایی نظریه علوم انسانی اسلامی در قم برگزار می شود کارگاه دانش افزایی نظریه علوم انسانی اسلامی با سخنرانی و ارائه مقاله توسط آیت الله علی اکبر رشاد ویژه اعضای هیئت علمی پنج شنبه 24 مهرماه سال جاری در تالاآغاز به کار نخستين مدرسه مباني فلسفي علوم انساني کشور در فارس
شیراز آغاز به کار نخستين مدرسه مباني فلسفي علوم انساني کشور در فارس مدیر مدرسه تخصصی علوم انسانی گفت نخستین مدرسه آموزش مبانی فلسفی علوم انسانی کشور در شیراز آغاز به کار کرد به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز سید اسماعیل مسعودی ادامه داد در این مدرسه دوره های تخصصی مباتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل اعلام کرد صدا و سیما از حقوق دانشجویان بیگناه در بحث بورسیهها حمایت
اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل اعلام کردصدا و سیما از حقوق دانشجویان بیگناه در بحث بورسیهها حمایت کند شفافسازی استیضاح وزیر علوماتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل اعلام کرد صداو سیما با فراهم آوردن بستری برای حضور کسانی که در بحث بورسیهها قربانی سیاست بازی شفارس گزارش میدهد واکنش موافقان و مخالفان گزارش «جذابیتهای وزارت کشور برای فرهنگیان گلستانی»
فارس گزارش میدهدواکنش موافقان و مخالفان گزارش جذابیتهای وزارت کشور برای فرهنگیان گلستانیوقتی این گزارش انشاء میشد این تصور که نظرات زیادی پیرامون آن ارائه شود بعید نبود اما واکنشها و برخی نظرات آن قدر پخته و کارشناسی بود که کملطفی بود به آنها پرداخته نشود به گزارش خبرگزاامضای تفاهمنامه همکاری های علمی و فرهنگی واحد علوم و تحقیقات با شرکت نوسازی عباس آباد
دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۴۵ تفاهمنامه همکاری واحد علوم و تحقیقات با شرکت نوسازی عباس آباد با هدف مشارکت تبادل و بهره مندی از خدمات و تخصص های علمی آموزشی پژوهشی و اجرایی متقابل و توانایی های بالقوه و بالفعل در امر توسعه و اهداف سازمانی برای مدت 10سال امضاء شد به گزارش سرویس دامعاون وزیر:11 هزار نیروی وزارت راه و شهرسازی چند ماه حقوق نگرفته اند
معاون وزیر 11 هزار نیروی وزارت راه و شهرسازی چند ماه حقوق نگرفته اند همدان -ایرنا- معاون امور دولت و مسوول هماهنگی امور استان های وزارت راه و شهرسازی گفت 11 هزار نیروی فعال در این وزارتخانه از محل تملک دارایی حقوقشان پرداخت می شود و هم اینک چند ماهی حقوق آنها نیز به تاخیر افتادهامضاء تفاهم نامه همکاری های علمی و فرهنگی واحد علوم و تحقیقات با شرکت نوسازی عباس آباد
امضاء تفاهم نامه همکاری های علمی و فرهنگی واحد علوم و تحقیقات با شرکت نوسازی عباس آباد تفاهم نامه همکاری واحد علوم و تحقیقات با شرکت نوسازی عباس آباد با هدف مشارکت تبادل و بهره مندی از خدمات و تخصص های علمی آموزشی پژوهشی و اجرایی متقابل و توانایی های بالقوه و بالفعل در امر توسمعاون وزیر: 11 هزار نیروی وزارت راه و شهرسازی، حقوق چند ماه خود را دریافت نکرده اند
معاون وزیر 11 هزار نیروی وزارت راه و شهرسازی حقوق چند ماه خود را دریافت نکرده اند همدان - ایرنا - معاون امور دولت و هماهنگی استان های وزارت راه و شهرسازی گفت حقوق 11 هزار نیروی فعال در این وزارتخانه از محل تملک دارایی پرداخت می شود که پرداخت حقوق این افراد در چندماه اخیر به تا-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها