تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819595096




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ساماندهی فرهنگی اولویت و نیاز اصلی شهرهای گردشگرپذیر و ساحلی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ساماندهی فرهنگی اولویت و نیاز اصلی شهرهای گردشگرپذیر و ساحلی نوشهر - ایرنا - مقوله فرهنگ و اقدامات فرهنگی که بسیاری از نابسامانی های اجتماعی حاصل بی توجهی به آن است، در اجرای برنامه های مربوط به ساماندهی شهرهای گردشگرپذیر و ساحلی شمال کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است.


به گزارش خبرنگار ایرنا، انقلاب اسلامی ایران را می توان تحقق قدرت نرم به معنای توانایی نفوذ در رفتار دیگران بدون تهدید و یا پرداخت هزینه محسوس به شمار آورد که در اقدامات فرهنگی صورت گرفته از زمان پیروزی انقلاب اسلامی بروز و ظهور داشته است.
تاکیدات بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) بر اهمیت مقوله فرهنگ و اشارات مقام معظم رهبری به این موضوع و نامگذاری سال 93 با عنوان فرهنگ و تاکید معظم له بر ارجح بودن فرهنگ بر مقوله اقتصاد، ضرورت توجه بیش از پیش به این موضوع اساسی را بیش از پیش آشکار می کند.
تا حدی که مقام معظم رهبری در بیاناتی فرموده اند که "فرهنگ آن چیزی است که حاضرم جانم را در راهش فدا نمایم" و تاکید می کنند که "فرهنگ مثل هوایی است که چه بخواهیم چه نخواهیم باید تنفس کنیم، بنابراین اگر تمیز باشد یا آلوده، اثر متفاوتی را برجامعه و کشور خواهد داشت".
مجموعه اقدامات فرهنگی که در کشور به اجرا در می آید نشان از آن دارد که اهمیت این موضوع آنطور که باید و شاید درک نشده و برنامه ریزی های صورت گرفته متناسب با خطری که از این حیث متوجه کشور می شود، نیست.
ضرورت پرداختن به مقوله فرهنگ در شهرهای گردشگرپذیر به ویژه در شمال کشور که مردم برای استفاده از سواحل در آن حضوری انبوه دارند، بر کسی پوشیده نیست و شاید بتوان ادعا کرد این مناطق بیش از سایر نقاط کشور درگیر مسایل فرهنگی است.
آمارهای موجود نشان می دهد که حدود 90 درصد از مسافران و گردشگرانی که با سلایق و فرهنگ های متفاوت به استان های شمالی روی می آورند، قصد استفاده ازمواهب طبیعی به ویژه دریا را دارند، بنابراین شرایط موجود حکم می کند که مسوولان نهادهای ذیربط با برنامه ریزی منسجم و هدفمند فرهنگی درتقابل با هجمه های فرهنگی که به نوعی فرهنگ بومی منطقه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، توجهی درخور جایگاه با اهمیت فرهنگ به آن داشته باشند.
از این رو شماری از مسوولان و کارشناسان عمده ترین دلایل بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی در این استان ها ساحلی را فراهم نبودن زیرساخت ها درابعاد مختلف از جمله فرهنگی، اجتماعی و عمرانی دانسته و تاکید دارند که با اعمال مدیریت یکپارچه و نیز تخصیص اعتبارات ملی می توان این مشکلات را به تدریج رفع کرد.
این کارشناسان، نبود نیروهای توانمند و کارآمد، ضعف نظارت ناشی از کمبود امکانات و تجهیزات امنیتی و انتظامی، اجرانکردن برنامه های فرهنگی بومی و محلی به اندازه کافی، ساماندهی و شناسنامه دار نبودن ویلاهای استیجاری، کم توجهی به بعد تبلیغات با هدف افزایش سطح آگاهی مردم جهت استفاده صحیح ازسواحل را از مشکلات موجود درارائه خدمات به مسافران و گردشگران دراین مناطق گردشگرپذیر نام می برند که زمینه برخی نابسامانی های فرهنگی و اجتماعی را فراهم می آورد.
پوشش های نامناسب، شنای مختلط آقایان و بانوان در دریا، پارتی های شبانه، مصرف مشروبات الکلی، مزاحمت های خیابانی، افزایش قلیانسراها و ترویج استفاده ازقلیان در سواحل درمیان دختران وپسران از مقولات ضدفرهنگی است که این روزها آثار آن بیش از گذشته آشکار شده و ساکنان بومی این مناطق را نیز آزار می دهد.
مقام معظم رهبری درسال 88 که مهمان مردم شهرستان چالوس بودند، دربعد فرهنگی بر این نکته اشاره داشتند که در استفاده از موهبت های الهی از جمله دریا باید مسوولان به نحوی برنامه ریزی کنند که به ارزش ها و باورهای دینی، فرهنگی و اخلاقی مردم این منطقه نیز خدشه ای وارد نشود و باید برای حفظ حریم های الهی و ارزش ها مردم منطقه که سال ها درحفظ آن تلاش کرده اند، مدیریت مطوب اعمال شود.
"محمدعلی رحیمی " که یکی از مدیران اجرایی برنامه های فرهنگی ساحل امید درسال های گذشته در مناطق ساحلی شمال کشور بوده در این باره به خبرنگارایرنا، گفت: مهم ترین مساله ای که باید دراین استان ها به آن توجه شود در سه بخش یعنی در بعد فرهنگی، اجتماعی و عمرانی است.
وی افزود: دربعد فرهنگی و اجتماعی با وجود آنکه نظام اسلامی مبتنی بر قوانین شرع و مکاتب اسلامی تعریف و تدوین شده است بنابراین از این حیث با سایر کشورها بویژه کشورهای ساحلی در خصوص استفاده از دریا و رعایت موازین اسلامی متفاوت بوده چرا که اگر در این کشورها هیچگونه محدودیتی وجود ندارد درکشورما به علت ویژگی های یاد شده نباید این گونه باشد و چنین رویکردی در حقیقت رسیدن به کمال است.
وی به فراهم نبودن زیرساخت های مناطق ساحلی در ابعاد مختلف از جمله فرهنگی، اجتماعی و عمرانی اشاره کرد و گفت: استفاده از ساحل ظرفیتی دارد. این استان ها از جمله مازندران هرسال میزبان میلیون ها گردشگر و مسافر هستند و کسب درآمد حلال دراین منطقه از نگاه فرهنگی باید منطبق براصول و موازین اسلامی باشد که نیازمند مدیریت منسجم است.
رحیمی با ابراز نگرانی از اینکه به علت فراهم نبودن چنین زیرساخت هایی استفاده از ظرفیت های ساحلی شمال کشور به عاملی تهدید کننده برای ساکنان بومی این مناطق مبدل شده است، گفت: به عنوان نمونه فعالیت قلیانسراها در سواحل، بعضا شنای مختلط زن و مرد، پدیده بدحجابی، مصرف مشروبات الکلی، پارتی های شبانه، مزاحمت های خیابانی و آلودگی های صوتی از جمله موارد تهدید کننده ای است که امروز در شهرهای ساحلی شمال، شاهد آن هستیم.
مدیر سابق اجرای طرح های فرهنگی ساحل امید گفت : هرچند درراستای تحقق منویات رهبری دردیدار با مردم چالوس این طرح با موضوعاتی تحت عنوان فعالیت مشاوره های دینی در سواحل درزمینه های ازدواج، مباحث خانوادگی، ارتباطات اجتماعی و شبکه های ویدوئویی و استفاده از ظرفیت های شنیداری اجرا شد، اما اقدامات محدود و ناکافی بوده است.
رحیمی، اعمال مدیریت یکپارچه بر سواحل، ایجاد و توسعه طرح های سالمسازی دریا متناسب با استانداردهای نوین، نظارت و بازرسی های پیوسته با هدف ورود و خروج گردشگران و مسافران به این طرح ها و خارج از آن، تقویت امکانات و تجهیزات نیروهای امنیتی و انتظامی، برخورد جدی با پدیده بدحجابی و مسائل فساد اخلاقی، شناسایی و ساماندهی اماکن مسکونی استیجاری و نظارت بر آن را از جمله موارد بسیارمهم برای پیشگیری از بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی در سواحل این مناطق معرفی کرد.
رحیمی همچنین گفت که دربخش عمرانی نیز زیرساخت های لازم برای رفاه و آسایش مردم در این استان ها فراهم نیست چرا که با وجود وعده های دادشده از سوی مسوولان اداوار گذشته مبنی برآزاد سازی حریم 60 متری دریا دراین مناطق متاسفانه چنین اقداماتی به طور اساسی صورت نگرفته است.
خزر بزرگترین دریاچه بسته جهان است که از مجموع شش هزار و ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی آن، ۷۴۰ کیلومتر درحاشیه سه استان شمالی ایران، مازندران، گیلان و گلستان قراردارد.
طبق آمار، از ۷۸ درصد ساخت و سازها در طول نوار ساحلی ۳۳۸ کیلومتری دریای خزر در مازندران، ۲۸ درصد مربوط به بخش های دولتی، ۴۴ درصد بخش خصوصی و بقیه به مراکز نظامی، صنعتی و آموزشی اختصاص دارند.
به گفته وی، درسال گذشته قرار بود طرح جامع ساماندهی سواحل در بخش های مختلف از جمله عمرانی ، اجتماعی و فرهنگی ازسوی مسوولان نهادهای ذیربط با اعتباری بالغ بر 9 هزارمیلیارد ریال تهیه و براساس قانون برنامه پنجم توسعه اجرا شود که این اتفاق نیز رخ نداد.
وی پیشنهاد کرد که امروز در طول سال مناسبت های مختلفی مذهبی و غیرمذهبی که داریم، می توان برنامه های این ایام را در مناطق ساحلی این استان ها با توجه به حضورانبوه گردشگران و مسافران برگزار کرد که چنین اقدامی در واقع نقش تعیین کننده ای در ترویج فرهنگ و سنت های بومی منطقه دارد.
به گفته وی هرچند در سال های اخیر اقداماتی از سوی برخی از مسوولان نهادهای ذیربط از جمله تبلیغات، ناحیه مقاومت بسیج و سپاه، فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف اجرای برنامه هایی تحت عنوان ایجاد پارک سالم ، پخش اذان ، برگزاری نماز جماعت اجرای برنامه های موسیقی زنده بومی و محلی، فعالیت رادیوساحل در برخی از طرح های سالمسازی دریا برگزار شده اما با توجه به گستره مناطق ساحلی، اقدامات صورت گرفته کافی نیست.
امام جمعه نوشهر یکی از شهرهای عمده گردشگرپذیر و ساحلی نیز گفت: مسوولان نباید به طرح های سالمسازی دریا با دید درآمدزایی بنگرند بلکه باید با نگاه فرهنگی به آن توجه داشته باشند.
حجت الاسلام "محمود مشایخ " در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : ورود مسافران با فرهنگ های مختلف جهت استفاده از دریا متاسفانه فرهنگ بومی و محلی منطقه را تحت شعاع قرار داده است.
وی با ابراز نگرانی از پدیده بدحجابی و بی بندباری در منطقه بویژه مناطق ساحلی اظهار داشت : مسوولان برای رفع این آسیب اجتماعی راهکارهای اساسی اتخاذ کنند.
دبیر ستاد ساماندهی سواحل و تفرجگاه های ساحلی گیلان نیز با اشاره به ورود گردشگران از اقصی نقاط کشور در فصول مختلف سال به ویژه تابستان به این استان به خبرنگار ایرنا گفته که رویکرد مناسب فرهنگی و اجتماعی به سواحل دریا، موجب تقویت همبستگی ملی می شود.
یونس رنجکش دریا و سواحل را فرصتی برای همبستگی های اجتماعی دانست و افزود: حضور اقوام مختلف در تابستان در یک بازه زمانی در کنار هم در سواحل کشور، فرصتی برای همبستگی بین قومیت ها بوجود می آورد.
وی به رویکردهای دولت تدبیر و امید برای افزایش نشاط اجتماعی در جامعه اشاره کرد و هدف از اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی و طرح های دریا را بهره گیری از فرصت های دریا برای تولید نشاط اجتماعی در سطح ملی ذکر کرد.
دبیرستاد ساماندهی سواحل و تفرجگاه های ساحلی گیلان ادامه داد: مقوله سواحل کشور به ویژه این استان، فرصتی برای رسیدن به هدف یادشده است از این رو، باید به اجرای برنامه ها در سواحل کشور به ویژه گیلان با نگاه ملی نگریسته شود.
وی نداشتن برنامه های مناسب در حوزه اجتماعی و فرهنگی برای گردشگران و استفاده کنندگان از سواحل را موجب افزایش آسیب های وارده و تولید ناهنجاری های بیشتر در جامعه دانست و گفت: اجرای مناسب برنامه های فرهنگی و اجتماعی در سواحل استان، نیازمند تامین اعتبارات ملی است اما در شرایط کنونی به دلیل کمبود اعتبارات و منابع مالی نمی توانیم به اهداف توسعه فرهنگی مورد نظرمان دست یابیم.
رییس هیات بازرسی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت کشور نیز گفت: ارائه خدمات مطلوب در بخش ساماندهی سواحل با اعمال مدیریت ثابت و مشخص میسر بوده و تحقق این امر به متولی مشخص نیاز دارد.
"رضا محمدی "درگفت وگو با خبرنگارایرنا درنوشهر، افزود: هرچند دولت یازدهم براساس مصوباتی که داشت وزارت کشور را موظف کرد تا مدیریت ستاد ساماندهی سواحل را برعهده بگیرد و در این بخش موفقیت های قابل توجهی با همکاری استانداران و فرمانداران مناطق ساحلی حاصل شد، اما تنها راهکار اساسی در این بخش مشخص شدن یک متولی خاص درسواحل است.
هیات وزیران وزارت کشور را موظف کرد با همکاری همه دستگاه های اجرایی و از طریق استانداری ها، فرمانداری ها، بخشداری ها، شهرداری ها و دهیاری های استان های ساحلی و همچنین استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی وسازمان های مردم نهاد، سواحل کشور را در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، ایمنی، امنیتی و عمرانی مدیریت وساماندهی کند.ک/4
624/1535/608


22/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن