تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 29 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هان! ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست. از آن حضرت درباره معناى اين فرمايش س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1860441834




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشاهیر فلسفه اسلامی در گذر زمان/4 «سجستانی» فیسلوف یک‌چشم قرن چهارم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مشاهیر فلسفه اسلامی در گذر زمان/4
«سجستانی» فیسلوف یک‌چشم قرن چهارم
سجستانی به دلیل اینکه یک چشم داشت و روی صورتش علامات پیسی بود، خانه‌نشینی انتخاب می‌کرد. به همین دلیل ‌خانه او میعادگاه حکما، فضلا و دانشوران قرن چهارم هجری بود.

خبرگزاری فارس: «سجستانی» فیسلوف یک‌چشم قرن چهارم



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، ابوسلیمان، محمد بن طاهر بن بهرام سجستانی (ابوسلیمان منطقی)، فیلسوف منطقی بزرگ قرن چهارم در عهد خود شهرت فراوانی داشت و مورد توجه امرا وزرای آل بویه نظیر عضدالدوله دیلمی بود. مرحوم قزوینی تاریخ تولد و وفات او را 307-380 یا 390 هجری و هانری کربن تاریخ وفات او را 371 می‌داند. سجستانی با وجود اینکه یک چشم داشت و روی صورتش علامات پیسی وجود داشت و به همین علت خانه‌نشین بود، ‌خانه او میعادگاه حکما، فضلا و دانشوران بود. منزل وی در حقیقت یک انجمن فلسفی بود که در آن مسائل علمی و فلسفی مطرح می‌شد و حکما از یکدیگر استفاده می‌بردند. به تعبیر ابو حیان، آنها «مقابسه» می‌کردند. ابوحیان، آنها را در صد و شش مجلس جمع کرد و نام آن را مقابسات نامید. با این همه، افراد آن جلسات فیلسوف به معنای اخص، به حساب نمی‌آمدند. ابتدا نزد ابوبشر متی و سپس نزد یحیی بن عدی تلمذ کرد. تألیفات او عبارت‌اند از: صوان الحکمة، رسالة فی مراتب قوی الانسان، فی اقتصاص طرق الفضائل، کلام فی المنطق، فی‌الکمال الخاص بنوع الانسان، تعالیق حکمیه،‌المحرک الاول، مقالة النفس الناقه،‌ مقالة طبیعة اجرام العلوی. به تعبیر دبور، مغرب زمین برای خوراک فکری و عقلی، از خاور زمین یاری جست و فلسفه طبیعی اخوان الصفا و منطق بران ابوسیلمان سجستانی وارد اندلس شد. *افکار سجستانی او به آمیختن دین و فلسفه معتقد نبود. چون رسائل‌الصفا را بر او عرضه کردند،‌گفت: اینان پنداشته‌اند که می‌توانند فلسفه و دین را به هم ربط دهند لیکن پیش از اینها، افراد قدرتمندتر و با منزلت‌تری بودند که موفق بدین امر نشدند، زیرا شریعت خدای عزوجل به واسطه سفرای الهی، از طریق وحی و ظهور معجزات رسیده است و در آن جای بحث و چون و چرا نیست. عقل بخششی از خداست و هر کس به اندازه‌ای که ادراک می‌کند، برتری می‌جوید، اما وحی، نور منتشر و بیان متیسر الهی است و اگر بنا بود به عقل اکتفا شود، وحی فایده‌ای نداشت و اگر ما با توسل به عقل از وحی استغنا می جستیم، چه می‌توانستیم بکنیم؟ چرا که عقل به تمامی در یک فرد نیست و متعقل به همه اولاد آدمی است. شریعت به منزله طب بیماران و فلسفه به مثابه طب تندرستان است. انبیا بیماران را مداوا می‌کنند تا بیماری‌شان فزونی نیابد و به صحت گرایند، اما فلاسفه صحت را حفظ می‌کنند تا از بروز بیماری جلوگیری کنند. با تأمل در سخنان فوق،‌ معلوم می‌شود که سجستانی آمیختن دین و فلسفه را غیر مقدور می‌داند گرچه در مقایسه طب بیماران و طب تندرستان، نتوانسته است فضیلت فلسفه را در تهذیب نفس و برخورداری از حیات دایم انکار کند. انتهای پیام/ک

93/07/19 - 12:58





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن