تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):بنده به ايمان ناب نرسد، مگر آن كه شوخى و دروغ را ترك گويد و مجادله (بگومگو) را رها كن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844732458




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشاهیر فلسفه اسلامی در گذر زمان/3 «فارابی»، فیلسوفی زاهد پیشه و عزلت گزیده


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مشاهیر فلسفه اسلامی در گذر زمان/3
«فارابی»، فیلسوفی زاهد پیشه و عزلت گزیده
ارسطو را معلم اول گویند و فارابی را معلم ثانی. از خود فارابی پرسیدند: تو داناتری یا ارسطو؟ او گفت: اگر من در زمان ارسطو بودم، البته بزرگ‌ترین شاگردش می‌شدم!

خبرگزاری فارس: «فارابی»، فیلسوفی زاهد پیشه و عزلت گزیده



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، فارابی شرح حال خویش را ننگاشت و شاگردانش نیز چنانکه ابوعبید جوزجانی درباره استاد خود ابن سینا عمل کرد، عمل نکردند. این حکیم فرزانه را جماعتی همچون ابن ندیم در الفهرست، شهرزوری در تاریخ الحکما، ابی اصیبعه در طبقات الاطباء، ابن خلکان و یاقوت حموی، ترکی‌الاصل ذکر کرده‌اند و جالب این است که تا اواخر سده چهارم، کسی او را ترک ندانسته است. از طرف دیگر اشتباهی در لغت فاریاب و فاراب پیش آمده و گفته شده است: فاراب خراسان. در حالی که در خراسان فاراب نداریم و شهری که در خراسان است، فاریاب به نقل یاقوت در معجم البلدان، شهری در خراسان از توابع جوزجان و در نزدیکی بلخ است. *زندگینامه ابونصر فارابی به نقل ابن اصیبعه، پدرش ایرانی الاصل بود که با زنی ترک ازدواج کرد و در سپاه ترک، در شمار سرداران درآمد. ابونصر در سال 257 هجری به دنیا آمد. در آغاز در خود فاراب به تحصیل خودادامه داد و مدتی هم به عنوان قاضی مشغول بود، سپس به دمشق رفت و در آنجا روزها باغبانی می‌کرد و شب‌ها در نور مشعل نگهبانان، به مطالعه کتب فلسفی می‌پرداخت. بعدها راهی بغداد شد و با اساتید بزرگی چون متی بن یونس و یوحنا بن حیلان آشنا شد و منطق را نزد آنها آموخت. وی به واسطه اضطرابات سیاسی بغداد، به حلب رفت و امیر سیف‌الدوله حمدانی او را گرامی داشت و تا پایان عمر در آنجا زندگی کرد. علت مرگ او را بیهقی چنین نقل می‌کند: در سفری از دمشق به عسقلان به دست گروهی راهزن کشته شد و یا اینکه در سفری که سیف الدوله به عنوان حمله به حلب داشت به همراه او رفت و فوت کرد. جمیع صاحب‌نظران فارابی را ب عنوان برجسته ترین منطقی و شارح آثار افلاطون و ارسطو برشمرده‌اند، به نحوی که معلم ثانی لقب گرفته است. ارسطو را معلم اول گویند، چون مسائل پراکنده را جمع آوری کرد و آنها را تهذیب نمود و فارابی هم همان کار را در ترجمه‌های مشوق انجام داد و از این رو، او را معلم ثانی لقب داده‌اند، از خود فارابی پرسیدند: تو داناتری یا ارسطو؟ گفت: اگر من در زمان او بودم، البته بزرگ‌ترین شاگرد او بودم! *فارابی بین دو روش اشراق و مشاء و حکمت با دین اسلام آشتی برقرار کرد اهمیت فارابی بیشتر در آشتی دادن دو روش اشراق و مشاء و حکمت با دین اسلام، به ویژه اصول مذهب شیعه است. درباره اهمیت ایشان همین بس که ابن سینا می‌گوید: کتاب مابعدالطبیعه ارسطو را چهل بار خواندم آن را نفهمیدم و نومید شدم، شامگاهی به بازار رفتم، در دست دلالی کتابی دیدم، به من نشان داد، رد کردم. گفت: ارزان است و به سه درهم می‌فروشم، چراکه صاحب آن به پول احتیاج دارد. خریدم و آن را مطالعه کردم، دیدم اغراض مابعدالطبیعه ارسطو است که فارابی شرح کرده بود. یک بار خواندم، اغراض نویسنده بر من آشکار شد. فارابی زهد پیشه و عزلت گزیده بود. زندگی او زندگی فلاسفه پیشین را به یاد می‌آورد. به روایت قفطی، مدتی در لبان اهل تصوف با سیف الدوله آمد و شد داشت. در دمشق از مردم گریزان بود و جز در کنار برکه آب و یا در انبوه باغ دیده نمی‌شد و شاگردان را نیز در همین مکان‌‌ها تعلیم می‌داد. ابن ندیم می‌گوید: فارابی هر یک از  کتاب‌های ارسطو را که پیدا کرد، تفسیر کرد، ولی در تعداد کتب فارابی اختلاف است. قفطی هفتاد و چهار کتاب و رساله، ابن ابی اصیبعه صد و شانزده کتاب و رساله را به او نسبت می‌دهند، ولی آنچه از فارابی بر جای مانده است، دوازده رساله در منطق است که در کتابخانه های اروپا موجود است. *فلسفه فارابی فارابی بر این عقیده بود که فلسفه ذاتاً یگانه است گرچه مذاهب فلسفی متعدد است و حقیقت دینی هم با حقیقت فلسفی سازگار است. کتاب الجمع بین رأی الحکیمین افلاطون الالهی و ارسطوطالیس بیانگر این اعتقاد او است.  تجدید نظر و آشتی بین دین و فلسفه بر دو  نکته اصلی مبتنی بود اول تجدیدنظر در فلسفه مشایی و در کسوت افلاطون در آوردن آن، برای آنکه با مبانی اسلام سازگار تر شود، دوم تعبیر و تفسیر عقلی حقایق دینی. *نفس انسانی فارابی همانند فلاسفه یونانی قبل از خود، معتقد است : نفس تنها از آن انسان نیست بلکه آسمان و کواکب هم نفس دارند، به طوریکه نفوس آسمانی اشرف و اکمل از حیوان نبات است. این نفوس همواره بالفعل هستند، نه بالقوه و تا حدی مانوس نفس ناطقه انسان است. *اخلاق به نظر فارابی همانطوری که علم منطق قوانین معرفت را پی ریزی می‌کند، علم اخلاق نیز قوانین اساسی زندگی را پی ریزی می‌کند، سعادت آخرین هدف زندگی است و هر جه در این راه تلاش شود، کامل تر خواهد شد. سعادت جز با انجام و پیگیری کار نیک به دست نمی‌آید تا اینکه صفت نیک، به صورت ملکه درآید و به آسمان زایل نشود. از این رو اخلاق چه نیک و چه زشت به وسیله عادت به ملکه تبدیل می‌شود. *عرفان بدون شک کتاب عرفانی فصوص الحکمة از آثار فارابی است و این امر با تحقیق مسلم شده است. مخفی نماند که ابوعلی سینا، اصول عقاید عرفا را مانند ذیلی بر کتاب خود افزوده است اما در آثار فارابی، اصول عرفان در اصل عقاید راه جسته و اصطلاحات صوفیه در غالب کتب او دیده می‌شود. انتهای پیام/ک

93/07/15 - 11:44





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن