تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804549293




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سالمندی امروز به تهدید تبدیل شده است/ ضریب 34 درصدی سالمندی در مازندران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > مازندران آرام:
سالمندی امروز به تهدید تبدیل شده است/ ضریب 34 درصدی سالمندی در مازندران
ساری –خبرگزاری مهر: مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه سالمندی یک فرصت است اما متاسفانه امروز در جامعه به یک تهدید تبدیل شده، گفت: امیدواریم با برنامه ریزی درست و صحیح سالمندی را به فرصت تبدیل کنیم چرا که دین اسلام به جایگاه و شان سالمندان تاکید کرده است.



به گزارش خبرنگار مهر، سعید آرام دوشنبه شب در جلسه شورای سالمندان مازندران با اشاره به اهمیت مسائل سالمندان در کشور اظهارداشت: پیر شدن جمعیت از نتایج مثبت توسعه است، میانگین عمر بشر در قرن بیستم میلادی 78 سال است.
 
وی با بیان اینکه جمعیت سالمندان دنیا در سال دو هزار 400 میلیون نفر بوده و در سال دو هزار و 13 حدود 841 میلیون نفر است، افزود: با این تفاسیر جمعیت سالمند دنیا در سال 2020 میلادی به یک میلیارد نفر و در سال 2050 به دو میلیارد نفر خواهد رسید و 85 درصد جمعیت جهان در کشورهای در حال توسعه استقرار دارند.
 
آرام ضریب سالمندی در مازندران را در سال 90 را به بیش از 34.3 دهم درصد عنوان کرد و افزود: این آمار ضریب سالمندی نسبت به کشور که 24.4 دهم درصد است، بالاتر و جلوتراست.
 
وی اهمیت سالخوردگی جمعیت را افتخارات بشری، دستاوردهای مهم توسعه، یکی از چالش های بزرگ در حال حاضر و در صورت عدم آمادگی برای مواجهه با آن عوارض و پیامدهای منفی بسیاری در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و سلامت عنوان کرد.
 
مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه سالخوردگی بیماری نیست اما بار بیماری ها در آن بالاست، اذعان داشت: هزینه های سلامت در دوران سالمندی بسیار سنگین است و سالمندی جمعیت در کشورهای در حال توسعه ممکن است با فقر پایدار همراه باشد.
 
آرام با اشاره به اینکه 35 درصد افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی استان را سالمندان تشکیل می دهند، اظهارداشت: 10 درصد جمعیت مازندران را سالمندان تشکیل می دهند و نرخ کلی رشد جمعیت استان رو به کاهش است و همه اینها زمینه سالمندی کشور را فراهم می کند.
 
وی به افزایش جمعیت بالای 60 سال کشور در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: جمعیت سالمند کشور  در سال 1430 به حدود 25 میلیون نفر می رسد.
 
این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر بر اساس سرشماری سال 90 جمعیت بالای 60 سال کشور 6 میلیون و 205 هزار و 998 نفر می باشد که 8.25 صدم درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند که نسبت به سرشماری سال 85 یک میلیون نفر به جمعیت سالمندی اضافه شد، افزود: در استان مازندران طبق سرشماری سال 90 از 3 میلیون نفر جمعیت استان 301 هزار و 688 نفر سالمند تشکیل می دهند که 9.81 جمعیت استان را شامل می شود که نسبت به سال 85 شصت هزار نفر به جمعیت بالای 60 سال اضافه شده است.
 
آرام با بیان اینکه افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی حدود ده هزار نفر عنوان کرد و افزود: 25 درصد جمعیت سالمند استان را مددجویان نهاد بهزیستی و کمیته امداد هستند.
 
وی خاطرنشان کرد: چهار مرکز شبانه روزی نگهداری سالمندان با ظرفیت 230 نفر، هشت مرکز روزانه سالمند با ظرفیت بیش از 500 نفر و هشت مرکز ویزیت در منزل سالمندی با ظرفیت بیش از 450 نفر در استان در حال فعالیت است.
 
آرام بیان کرد: از نظر سیاست های بهداشت عمومی می توان گروههای سالمند پر خطر را افراد بسیار پیر، افراد تنها، زنان سالمند بیوه و مجرد، زندگی در خانه سالمند، بدون فرزند، دارای بیماری مزمن و درآمد ناکافی عنوان کرد.
 
وی زنان سالمند آسیب پذیر تر را معلولیت، بیوه گی، دسترسی کمتر به منابع، تحصیلات و حمایت اجتماعی کمتر عنوان کرد و افزود: مهمترین نیاز سالمند در استان را مسکن، بهداشت و سلامت، حمل و نقل، حل تضادهای خانوادگی، رفع تنهایی و مشکل پذیرش اجتماعی نام برد.
 
وی مهم‌ترین چالش‌های موجود برای سالمندان را باور غلط از کلمه سالمند، کمبود قوانین پشتیبانی حقوق،سالمندان و عدم استفاده کافی به ساماندهی سالمندان در قانون برنامه پنجم، عدم کارآیی برخی از فعالیت‌ها، پوشش ناکافی رفاهی و بیمه‌ای و عدم کفایت سیستم بهداشتی درمانی و توانبخشی موجود در امور تخصصی سالمندان عنوان کرد.
 
آرام از عدم تشکیل شورای ساماندهی سالمندان در کشور خبر داد و گفت: نداشتن آمار دقیق از تعدادسالمندان و 25 درصد سالمندان کشور از هیچ بیمه ای برخوردار نیستند.
 
وی با اعلام اینکه سیستم بهداشتی درمانی استان مازندران برای جمعیت سالمند مناسب نیست، افزود: باید از ظرفیت نخبگان سالمندان برای ارائه خدمات سالمندی باید بهره‌گیری کرد.
 
این مسئول خاطرنشان کرد: شورای ساماندهی سالمندان فرصتی برای هدفمند کردن برنامه سالمندان است که بسیار تاثیر گذار است.
 
مدیرکل بهزیستی مازندران خواستار فرهنگ‌سازی مناسب برای سالمندان شد و گفت: در ارتباط با روش‌های پرخطر دوران سالمندی آمورزش‌های در برنامه کاری قرار گیرد.



۱۳۹۳/۷/۱۵ - ۰۹:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن