تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820295355




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بهره برداری بی رویه از ظرفیت ها آیندگان را با چالش مواجه می کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بهره برداری بی رویه از ظرفیت ها آیندگان را با چالش مواجه می کند زنجان - ایرنا - معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور گفت : بهره برداری بی رویه از تمامی ظرفیت ها آیندگان را با چالش جدی مواجه می کند.


"اسکندر زند" روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه بیستمین اجلاس سالیانه برنامه ریزی، تحقیقات و کشاورزی دیم کشور در زنجان افزود: روند کنونی حاکم بر این حوزه نگران کننده است و برای پیشگیری از معضلات زیانبار ناشی از آن باید چاره اندیشی شود.
وی یادآورشد : افزایش روز افزون جمعیت در جهان کشت و تولید انواع محصولات کشاورزی را بیش از گذشته ضروری کرده است.
زند ابراز کرد: محدویت منابع آبی و از همه مهمتر تغییرات اقیلم در دنیا چالش مهمی برای محققان و پژوهشگران ایجاد کرده و این روند به نوبه خود مشکلات متعدد زیست محیطی و مسایل ناشی از آن را برای ساکنان کره زمین بوجود آورده است.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور ادامه داد: تولید و مصرف محصولات کشاورزی برابر نیست و این موضوع موجب شده است با افزایش جمعیت و به شمار گرسنگان نیز افزوده شود.
وی توسعه پایدار بخش کشاورزی را راهکار اساسی در کاهش بهره برداری از تمامی ظرفیت های موجود ومشکلات ناشی از آن بیان کرد و یادآورشد: مهمترین اصل در تولید توجه به کشاورزی پایدار است و در این میان کشاورزی دیم اهمیت ویژه ای دارد.
زند با بیان اینکه ایران در زمره کشورهای خشک و نیمه خشک قرار دارد، افزود: کمیته آب با حضور کارشناسان و صاحب نظران برای بررسی مسایل و مشکلات کشت حوزه کشاورزی در این سازمان تشکیل شده است.
** 45 درصد پتانسیل های تولیدی بخش کشاورزی در کشت دیم تحقق یافته است
رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور نیز در ادامه این اجلاس با بیان اینکه بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده 20 تا 45 درصد پتانسیل های تولیدی این بخش در حوزه دیم تحقق یافته است، گفت: با ارائه و اجرای راهکارهای عملیاتی امکان افزایش این نوع کشت در سطح شش میلیون هکتار زمین های کشاورزی دیم کاری شده به میزان 55 درصد وجود دارد.
عبدالعلی غفاری افزود: اصلاح مدیریت زراعت، تهیه زمین و رعایت مدیریت کاری از جمله موارد مهم در تحقق این امر است و به عبارتی دیگر کشاورزی حفاظتی را شامل می شود.
وی تصریح کرد: با اجرای کشاورزی حفاظتی می توان از تبخیر آب در کشاورزی دیم جلوگیری کرد.
رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به کاهش 13 درصدی بارندگی ها در سال زراعی جاری از ایستگاه های تحقیقات کشاورزی کشور اشاره کرد و افزود: بارندگی فصل بهار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 27 درصد کاهش داشته و این مهم به نوبه خود رشد بسیاری از محصولات کشاورزی را تحت تاثیر قرار داد.
وی ابراز کرد: بارندگی ها در برخی مناطق کشور به مراتب بدتر از سال گذشته گزارش شد و این موضوع مهم بیانگر لزوم توجه به بخش کشاورزی دیم و ارائه راهکارهای اصولی است.
این مسوول به لزوم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به ویژه دیم کاری تاکید کرد و گفت: مهاجرت های بی رویه کشاورزان به شهرها به معضل اساسی تبدیل شده است که عمده دلیل آن عدم سرمایه گذاری های ویژه در بخش کشاورزی است.
وی افزایش قیمت نهاده های کشاورزی را از جمله علل بی انگیزه شدن کشاورزان بر انجام فعالیت های مستمر در این بخش برشمرد و گفت: عملیاتی شدن دستاوردهای کسب شده در این حوزه چشم اندار بهتری را فراهم می کند.
غفاری خاطرنشان کرد: ارائه راهکارهای نوین و بهره گیری از تکنولوژی لازم می تواند عقب ماندگی های بخش کشاورزی به ویژه دیم را جبران کند.
وی افزود: پژوهشگران مرکز تحقیقات کشاورزی دیم تاکنون 35 رقم جدید دیم شامل 16 رقم گندم، هفت رقم جو، چهار رقم نخود، سه رقم عدس، سه رقم جدید گلرنگ و دو رقم ماشک علوفه ای به کشاورزان داخلی و کشورهای همجوار معرفی کرده اند.
به گزارش ایرنا بیستمین اجلاس سالیانه برنامه ریزی تحقیقات کشاورزی دیم کشور از روز سه شنبه در محل سالن جهاد کشاورزی زنجان آغاز به کار کرد و تا روز چهارشنبه ادامه دارد.
596/7320


25/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن