تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تلخى حق را تحمل كن، و مبادا كه فريب شيرينى باطل را بخورى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804101683




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بنی اعتماد، فیلمساز زن پیشروی ایران یا کارگردان سیاه نما؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: برخورد دوگانه با شیر طلایی ونیز برای «قصه ها»؛ بنی اعتماد، فیلمساز زن پیشروی ایران یا کارگردان سیاه نما؟ تهران - ایرنا - سوای اینکه بنی اعتماد چه موقعیتی دارد، این پاردوکس، چنین پرسشی را پیش می کشد آیا برخی اخبار، صرفاً مصرف داخلی دارند و در سطح بین المللی، به گونه ای دیگری انعکاس می یابند و آیا در پیش گرفتن این شیوه به نفع فرهنگ و به خصوص سینمای ملی ایران خواهد بود؟


پس از حضور فیلم «قصه ها» در جشنواره بین المللی ونیز، در شرایطی که برخی بخش های خبری تلویزیون اقدام به بازتاب انتقادات تندی از این فیلم کردند و این اثر را به «سیاه نمایی» متهم کردند، بخش های خبری بین المللی تلویزیون همزمان در حال مانور دادن بر روی این موفقیت بودند و کارگردان این فیلم را مورد تحسین قرار دادند تا پارادوکسی جالب شکل گرفت.
به گزارش «تابناک»، «وضعیت اقتصادی ایران وخیم است و این به دلیل تحریم هایی است که عملا به ضرر مردم کشور تمام شده است. با ساخت این فیلم می خواهم نشان دهم، تحریم های غرب به دلیل فعالیت های هسته ای ایران چه آثار سوئی بر زندگی مردم عادی در ایران گذاشته است. بچه هایی که دچار بیماری های سخت مانند سرطان و ام اس هستند، از پیامدهای تحریم ضرر می بینند. واقعا دوست دارم این تحریم ها برداشته شود. یکی باید در این زمینه به مردم ایران پاسخ بدهد ».
بنی اعتماد، فیلمساز زن پیشروی ایران یا کارگردان سیاه نما؟
این جملات، بخش مهمی از گفته های رخشان بنی اعتماد درباره فیلمش پس از نمایش در جشنواره ونیز بود؛ گفته هایی که البته در اکثر فیلم های منتشر شده از نشست خبری بنی اعتماد به کلی حذف شد تا مشخص شود این گفته ها از پشت چنین تریبونی تا چه میزان می تواند برای طرف های غربی هزینه زا باشدو البته رسانه های پرمخاطب دنیا مشیی متفاوت با جشنواره ونیز در پیش گرفتند و انعکاس وسیع این گفتارها که کاملاً در راستای منافع ملی ایران بود، غیرقابل چشم پوشی است.
آسوشتیدپرس در این باره گزارش داده بود: «قصه ها که یکی از بیست فیلم بخش مسابقه است مجموعه ای از داستان های غیرواقعی -Fictional از تلاش شهروندان تهرانی راننده تاکسی زیربار قرض، مستمری بگیران فقیر و کارگران کارخانهٔ بیکار است. قصه ها هرگز علت مصائبشان را افشا نمی کند اما کارگردان می گوید می خواست لطماتی را که تحریم های غربی ها بخاطر برنامه های هسته ای ایران بر مردم عادی وارد می کند نشان بدهد.»
بنی اعتماد، فیلمساز زن پیشروی ایران یا کارگردان سیاه نما؟
بنی اعتماد در عوض گرفتن ژست اپوزیسیون، در نقد جدی چالشی که غرب پیش روی هموطنانش قرار داده سخن گفت و از قضا دست خالی نیز از ایتالیا بازنگشت. در اختتامیه قدیمی ترین جشنواره بین المللی سینمای جهان، شیر طلایی ونیز برای بهترین فیلمنامه به رخشان بنی اعتماد و فرید مصطفوی موفق برای نگارش فیلمنامه «قصه ها» تعلق گرفت تا بنی اعتماد در سفری یک روزه به ایران، مقدمات اهدای این جایزه را به موزه سینما فراهم نماید و سپس به دعوت جشنواره فیلم تورنتو راهی کانادا شود.
این جایزه با استقبال سینماگران مواجه شد اما در خارج از فضای سینما، برخی حتی از حضور این فیلم در ونیز نیز عصبانی بودند. این عصبانیت در قالب یک آیتم خبری مشخص در بخش های خبری منعکس شد و در لابلای این آیتم نیز بخش های مورد پسند گزارشگر از صحبت های علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد قرار داده شده بود که در روزهای بعد تاکید شد این صحبت ها درست منتقل نشده است. در این آیتم خبری، قصه ها فیلمی سیاه نما خوانده شده که کارگردانش به سیاه نمایی آن افتخار می کند!
بنی اعتماد، فیلمساز زن پیشروی ایران یا کارگردان سیاه نما؟
شاید منطقی باشد که فیلم «قصه ها» همچون بسیاری از فیلم های دارای نقد جدی اجتماعی متهم به سیاه نمایی شود و به مرور این نقدها پذیرفته شود و فضا تغییر کند اما آنچه مسلم است، این نقد زمانی قابل پذیرش است که یک رسانه در این باره مشی دو گانه ای اتخاذ نکند؛ رویکردی که درباره «قصه ها» به طور واضح شکل گرفت و در حالی که در بخش های خبری داخلی تلویزیون، بنی اعتماد و فیلمش متهم به سیاه نمایی شدند، پرس تی وی به عنوان بین المللی ترین بخش تلویزیون، روندی کاملاً معکوس با بخش های خبری داخلی و مشابه دیگر رسانه های بین المللی را در پیش گرفت.
پرس تی وی، رخشان بنی اعتماد را «فیلمساز زن پیشروی ایران» لقب داد و ضمن اشاره به داستان این فیلم که در واقع هفت اپیزود درباره ادامه قصه زندگی شخصیت های فیلم هایش پیشین بنی اعتماد نظیر روسری آبی، خون بازی و زیرپوست شهر است و تاکید کرد او چهره ای شناخته شده در زمینه پرداختن به مشکلات اجتماعی در فیلم هایش است و جوایز ملی و بین المللی متعددی به دست آورده است.
با این اوصاف، پرسش اساسی این است که بالاخره بنی اعتماد و فیلم هایش در راستای سیاه نمایی هستند و او یک کارگردان سیاه نما است یا فیلم هایش نقدهای اجتماعی را مطرح می کنند و خود او نیز یک کارگردان زن پیشرو است؟ سوای اینکه بنی اعتماد چه موقعیتی دارد، این پاردوکس، چنین پرسشی را پیش می کشد آیا برخی اخبار، صرفاً مصرف داخلی دارند و در سطح بین المللی، به گونه ای دیگری انعکاس می یابند و آیا در پیش گرفتن این شیوه به نفع فرهنگ و به خصوص سینمای ملی ایران خواهد بود؟
اول **1521


22/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن