واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > سینمای ایران خسرو سینایی در گفتگو با مهر:
سینمای ایران به نیروی متخصص نیاز دارد/ سینما فقط کارگردان و بازیگر نیست
خسرو سینایی کارگردان سینما معتقد است سینمای ایران نیاز به نیروی جوان متخصص دارد و متاسفانه کمبود متخصص در سینمای ایران باعث شده تا بهترین ایده های سینمایی با کمترین کیفیت مطلوب ارائه شوند.
خسرو سینایی کارگردان سینمای ایران که این روزها تدوین تازهترین فیلمش با نام «جزیره رنگین» را در دست دارد با بیان این که یکی از کمبودهای موجود در عرصه سینما نبود نیروی متخصص است به خبرنگار مهر گفت: من فیلمسازی هستم که چهل و هفت سال در عرصه سینما نفس کشیده ام. در همان سالهای آغازین حضورم در عرصه سینما متوجه این نکته شدم که سینمای ایران به حضور تیم های با فرهنگ نیاز دارد تا این هنر ـ صنعت را در موقیعیت خوبی نگه دارند. وی افزود: متاسفانه جوانهای علاقمند به سینما تمایلی به حضور در عرصههای تخصصی سینما ندارند و اغلب دوست دارند بازیگر یا کارگردان شوند. این درحالی است که سینمای ایران بیش از اینکه به بازیگر و یا حتی کارگردان نیاز داشته باشد به فیلمنامهنویس و فیلمبردار و سایر تخصصهای این حرفه نیازمند است. کمبود افراد متخصص در سینمای ایران باعث شده تا بهترین ایده های سینمایی با کمترین کیفیت مطلوب ارائه شوند. سینایی با اشاره به موقعیت سینمای ایران در عرصههای بینالمللی عنوان کرد: در حال حاضر سینمای ایران در دنیا شناختهشده است و این شناخت به دلیل محتوای فیلمها است. البته متاسفانه این اعتبار به دلیل نداشتن فیلمنامههای خوب در چند سال اخیر در حال از بین رفتن است. به گفته وی، همچنین تعداد زیادی کارگردان و بازیگر در سینمای ایران وجود دارند که اغلب بیکار هستند و نه بودجه کافی و نه ایده و یا فیلمنامه مناسبی برای ساخت فیلم دارند. کارگردان «عروس آتش» ادامه داد: به اعتقاد من تیم سینمایی حاضر در سازمان سینمایی از جمله افراد فرهنگی و با درایت هستند که متوجه این کمبودها هستند و خوشبختانه تلاش هایی هم در این راستا می کنند. پیشنهاد من این است که بودجه ای برای آموزش نیروی متخصص در عرصه سینما ترتیب داده شود تا جوان ها برای آموختن ریزهکاریهای سینما مانند افکت صحنه، گریم و غیره به خارج از کشور بروند و تحت نظارت بهترین متخصص های دنیا آموزش ببینند و به ایران برگردند. وی با تاکید بر اینکه سینمای ایران به لحاظ اجرایی به نقطه ای رسیده که فیلمهایی با تولید سنگین داشته باشد، عنوان کرد: ما نیازمند تولیدات حرفهای هستیم تا در بازار بینالملل فرصتی برای قد علم کردن داشته باشیم ولی متاسفانه شاهد هستیم که وقتی می خواهیم فیلم هایی با هزینه های گزاف بسازیم متخصص از خارج از کشور می آوریم و نیروی جوان متخصص داخلی نداریم. سینایی با اشاره به این که اغلب فیلم های مطرح در دنیا مبتنی بر حضور متخصصهای سینما است، گفت: فیلمهای بزرگی در دنیا ساخته شده که در نهایت به نام فیلمساز تمام شده اما واقعیت این است که همه ماجرا متعلق به کارگردان نیست بلکه صاحبان تخصص در فیلم های سینمایی بخش بزرگ کار را به انجام رسانده اند. به عنوان مثال در فیلم «بن هور» ساخته ويليام وايلر اشاره کرد به اعتقاد من این فیلم بیش از اینکه اثری از کارگردان باشد فیلمی از فیلمبردار بود. صحنه ارابه کشی و نوع فیلمبرداری که از این صحنه شده است گویای کار بزرگ فیلمبردار است. کارگردان فیلم «هیولای درون» درباره روند تدوین فیلم سینمایی «جزیره رنگین» نیز خبر داد: این فیلم سینمایی مراحل پایانی تدوین خود را از سر می گذراند و موسیقی فیلم هم همزمان در حال انجام است. وی در پایان با توجه به برنامه های آتی خود گفت: فیلمنامه های بسیاری برای کار دارم ولی متاسفانه بودجه کافی هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی وجود ندارد و همین کمبود بودجه باعث شد «قطار زمستانی» که یکی از علاقمندی های من در عرصه سینما است ساخته نشود. البته پرونده این فیلمنامه بسته نشده و به آینده امیدوار هستم.
۱۳۹۳/۶/۸ - ۱۲:۱۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]