تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814706280




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت جدید عراق، چالش های پیش رو


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دولت جدید عراق، چالش های پیش رو تهران- ایرنا- مجلس ملی عراق به وزیران و معاونان پیشنهادی ˈحیدر العبادیˈ نخست وزیر، رأی اعتماد داده و دولت جدید در عراق رسمیت پیدا کرده است و وزارتخانه ها در این کشور فعالیت های خود را با مدیریت وزراء جدید آغاز کردند.


در ادامه یادداشت روز چهارشنبه روزنامه "اطلاعات" آمده است : ... و قرار شده است تا دو وزیر برای وزارتخانه های دفاع و کشور تا هفته آینده معرفی شوند.
تشکیل هیأت دولت از سوی نخست وزیر جدید، موفقیت برای همه گروه های سیاسی در عراق خوانده شده است که آن را تشکیل دولت مرکزی در بغداد در موقعیت بحرانی در این کشور خوانده اند.
به صورت سنتی، 17 وزارتخانه به شیعیان، هشت وزارتخانه به سنی ها و پنج وزارتخانه به کرد ها اختصاص داده شده است. علاوه بر آن در این دولت معاونان نخست وزیر از میان شخصیت های معروف و صاحب نفوذ سیاسی تعیین شده اند؛ نوری مالکی، اسامه نجیفی، ایاد علاوی، بهاءالاعرجی، صالح المطک و هوشیار زیباری اسامی معاونان نخست وزیر عراق است.
مرحله اول از مسئولیت نخست وزیر جدید عراق برای تشکیل دولت، به گونه ای که همه گروه های سیاسی و طوایف و اقوام رضایت پیدا کنند، با موفقیت انجام گرفته است. از پایان دوره نخست وزیری آقای مالکی و معرفی آقای العبادی از سوی رئیس جمهوری عراق برای نخست وزیری به مجلس، این مرحله (تشکیل هیأت دولت) بسیار مشکل و پیچیده خوانده می شد. موفقیت آقای عبادی نخست وزیر عراق در معرفی دولت جدید و کسب رأی اعتماد مجلس ملی، موفقیت محوری است. زیرا دولت متمرکز در بغداد اعلام موجودیت کرده است. "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا، ساعتی بعد از اعلام رأی اعتماد مجلس ملی عراق با آقای العبادی تلفنی صحبت کرده و تشکیل دولت جدید را به او تبریک گفته است. رئیس جمهوری آمریکا در این صحبت قول هرگونه کمک و همکاری آمریکا به دولت جدید در عراق را داده است. خبر این گفت وگوی تلفنی را کاخ سفید منتشر کرد. دکتر "حسن روحانی" رئیس جمهوری کشورمان ضمن تبریک تشکیل دولت جدید به نخست وزیر عراق، همکاری با دولت این کشور برای وحدت ملی و بازسازی را اعلام کرده است.
نخست وزیر عراق دولتی را تشکیل داده که رضایت عربستان، ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا را به دست آورده است. با تشکیل دولت مرکزی بدون تردید گام های بعدی برای استقرار امنیت در عراق تسهیل می شود. دو روزنه امید، یکی ارتقای وحدت ملی و کم رنگ شدن اختلاف های درونی طایفه ای و مذهبی و دوم، ادامه سریعتر موفقیت های نظامی در سرکوب داعش، انتظار مثبتی است که بسیاری از محافل سیاسی درباره آینده نزدیک عراق پیش بینی می کنند. نخست وزیر جدید عراق واقعیت های کشور بحران زده اش را می شناسد و سعی دارد تا بستر آشفته سیاسی در عراق را تعدیل کند. به نظر می رسد امنیت ملی اولین اولویت و دستور کار نخست وزیر و دولت جدید عراق است. برای انجام آن آقای العبادی در درون عراق تشکیل دولت وحدت ملی را شعار خود قرار داده است و در بیرون، تعامل با همسایگان به خصوص ایران، ترکیه و عربستان را در نظر دارد. هنوز قدرت و نفوذ آمریکا در عراق تعیین کننده است. آقای العبادی با معرفی دولت جدید، رضایت دولت آمریکا را نیز به دست آورده است. عراق وارد مرحله نوینی شده است که فعلاً با معرفی دولت جدید، بستر حل مشکلات و بحران برای آن فراهم آمده است. در آینده نزدیک داعش حملات خود را تشدید خواهد کرد و راهی جز این ندارد. داعش اکنون هم با کردهای عراقی و هم با شیعه و سنی ها وارد جنگ شده است. عراق کشور طایفه ها و عشیره ها است. با تشکیل دولت مرکزی که «وحدت ملی» شعار آن شده است، همه طوایف و اقوام در جبهه ای گسترده در مقابله با داعش قرار گرفته اند.
آمریکا طرحی را پیش کشیده است تا با آن، تشکیل یک ائتلاف بزرگ علیه داعش را عملی سازد. کاخ سفید اعلام کرده است 40 کشور، شرکت در این ائتلاف را پذیرفته اند. قرار است تا آقای "جان کری" وزیر خارجه آمریکا روز شنبه آینده در سفر خاورمیانه ای خود این طرح را با چند کشور عربی در میان بگذارد. رئیس جمهوری آمریکا گفته است، چهارشنبه آینده طرح خود برای مقابله با داعش در یک ائتلاف بزرگ را رسماً اعلام خواهد کرد. همه شواهد خبری نشان می دهد داعش مرحله به مرحله به گوشه انزوا و محاصره سوق داده می شود. با تشکیل دولت مرکزی در بغداد، دورنمای امیدواری برای استقرار امنیت ملی در سراسر عراق بیشتر شده است. اگرچه سیاست رژیم صهیونیستی همچنان بر پاشنه تشدید بحران در عراق می چرخد و روسیه نیز چندان تمایلی برای ثبات و امنیت در عراق از خود نشان نمی دهد. روسیه در نگاه سیاسی خود، نمی خواهد قدرت و نفوذ آمریکا در خاورمیانه تثبیت شود، به خصوص که در اغلب کشورهای منطقه خاورمیانه، جای پای محکمی ندارد.
عراق امروز مرکز زورآزمایی و فشارها از بیرون شده است و اندکی خطای سیاسی و مدیریتی، از این کشور سوریه دیگری خواهد ساخت که سالها جنگ و تخریب، تجربه تلخ آن خواهد بود.
نخست وزیر عراق با گذر موفق از مرحله اول در تشکیل دولت وحدت ملی وارد مرحله دیگر، تسریع در پایان بخشیدن به امواج حرکات تروریستی و تخریبی داعش شده است که نباید طولانی و زمان پذیر گردد. برای این مرحله، عراق امروز نیازمند کمک است. جمهوری اسلامی ایران در این راستا نقش محوری و مهم دارد. ایران خواهان ثبات، امنیت و حفظ یکپارچگی و استقلال عراق است و سیاست جمهوری اسلامی ایران، کمک بزرگی به موفقیت دولت وحدت ملی در آن کشور است.
اول** س.ن1744**1368**


19/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن