تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820126598




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روایت کمال تبریزی از نبود امنیت شغلی سینماگران


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۹




mirzazadeh-5-1.jpg

کمال تبریزی معتقد است:باید میان تهیه‌کنندگان و صنوف سینمایی تعاملی برای تدوین یکسری قواعد وجود داشته باشد تا امنیت شغلی سینماگران هر چه بیشتر تأمین شود. رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره وضعیت امنیت شغلی صنف کارگردانان در آستانه روز سینما در سخنانی مطرح کرد: معمولا برای صدور پروانه ساخت فیلم‌های سینمایی نام افرادی در پروژه باید به طور مشخص ذکر شود که این افراد شامل تهیه‌کننده، کارگردان، فیلمبردار، فیلمنامه‌نویس و مدیر تولید هستند، بنابراین این اصناف معمولا در بخش حضور افراد غیر صنف در پروژه‌ها مشکلات کمتری نسبت به دیگر اصناف دارند. تبریزی با تاکید براینکه مشکلی که در صنوف دیگر وجود دارد، لزوما درباره صنف کارگردانان صدق نمی‌کند، ادامه داد: اما به هر حال تعداد زیادی از کارگردانان هستند که با وجود عضویت در کانون مدت‌های مدیدی است، کار نکرده‌اند، چون ویژگی آن‌ها به نهادهایی برمی‌گردد که باید از آن‌ها دعوت به کار شود. در واقع شرایط لازم برای کار آن‌ها باید فراهم شود که کمتر این اتفاق افتاده است. این کارگردان هم‌چنین در پاسخ به اینکه بسیاری از اعضای صنوف دیگر نسبت به اینکه در بسیاری از فیلم‌ها از عوامل غیر عضو در صنوف سینمایی استفاده می‌شود و شاید یکی از بی‌توجهی‌های این موضوع به کارگردان‌ها برگردد، گفت: عمده این اتفاق درباره کارگردان‌های باسابقه رخ نمی‌دهد و معمولا این قضیه در فیلم‌های کارگردان‌های جوان پیش می‌آید، چون من هم قبول دارم که در بخش‌های مختلف بویژه جلوه‌های ویژه میدانی باید حتما از افراد باتجربه، حرفه‌ای و متخصص استفاده شود. کارگردان فیلم «طبقه حساس» مطرح کرد: اما واقعیت این است که تکنولوژی ساخت فیلم و سینما تغییر کرده و سیستم آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده است، به این ترتیب در حال حاضر تعداد زیادی نیروی جوان با اطلاعات به‌روز و زیاد که بخشی از آن را از شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی دریافت می‌کنند مشغول به کار هستند و به نوعی جریان سینمایی جدیدی در حال ایجاد شدن است. تبریزی یادآور شد: در گذشته موسسات یا بخش‌هایی برای بکارگیری نیروهای جوان وجود داشتند که امکان تجربه و آزمایش این افراد را فراهم می‌کردند، اما الان کمتر مراکزی هستند که بتواند این جوان‌ها را کنار هم جمع کند؛ پس طبیعی است که وقتی فیلمی ساخته می‌شود مجموعه‌ای از عوامل جوان در عین بی‌تجربگی کارهایی با جسارت و تاثیرگذار را بسازند. کارگردان فیلم «مارمولک» ادامه داد: بنابراین با وجود اینکه با بسیاری از همکارانم درباره حضور افراد بی‌تجربه و غیرعضو در صنف و اینکه نباید آن‌ها در تمام پروژه‌ها و بخش‌های اصلی‌ حضور داشته باشند، بدون در نظر گرفتن موارد استثنا، موافقم، اما معتقدم نباید با چنین حربه‌ای جلوی کار جوانان را گرفت، چون اتفاقا آن‌ها کارشان را درست انجام می‌دهند و وقتی آثارشان را می‌بینیم متوجه می‌شویم که نه تنها قابل قبول بلکه گاهی درخشان هم هستند. کمال تبریزی در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: به نظر می‌رسد عمده مسئله و مشکلی که در بحث امنیت شغلی مطرح می‌شود به تهیه‌کنندگان سینما برمی‌گردد و آن‌ها باید هماهنگی لازم را با صنوف مختلف داشته باشند که متأسفانه این اتفاق رخ نمی‌دهد در حالی که اصولا باید تعاملی بین تهیه‌کنندگان و صنوف به عنوان کارفرما و مجری وجود داشته باشد. او گفت: اگر قواعدی منطقی و قابل قبول با هماهنگی این گروه‌ها تدوین و جوانب موضوع بررسی شود، شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود چرا که وضعیت در حال حاضر به گونه‌ای شده که با یک شهر شلوغ و بی‌قاعده طرف هستیم. رئیس کانون کارگردانان به ذکر مثالی در این باره پرداخت و بیان کرد: به نظرم باید در موضوع دستمزدها قاعده‌ای مشخص شود و افراد درجه‌بندی شوند تا براساس آن، کف و سقف دستمزد اعضای صنوف تعیین گردد. در غیر این صورت شاهد همین بازار آزادی خواهیم بود که ایجاد شده و در اینجا همیشه تهیه‌کننده است که منفعت بیشتری می‌برد. وی اضافه کرد:یکی از دلایل اصلی مشکلاتی که در موضوع امنیت شغلی سینماگران ایجاد شده به دستمزد بیش از حد و غیرعادی برخی بازیگران برمی‌گردد که تقریبا نیمی از بودجه یک پروژه را به خود اختصاص می‌دهد. این هنرمند در این‌باره تصریح کرد:‌ در بسیاری از پروژه‌ها شاهدیم 50 درصد بودجه صرف دستمزد بازیگران می‌شود و 50 درصد باقی‌مانده به باقی عوامل اختصاص می‌یابد، به همین دلیل تهیه‌کننده برای به پایان رساندن فیلم در موارد بسیاری مجبور می‌شود به دنبال افرادی با دستمزد کمتر باشد که قاعدتا بسیاری از آن‌ها ممکن است افراد غیرصنفی و بی‌تجربه باشند. کمال تبریزی در پایان با تأکید بر اینکه بحث بیمه بیکاری و بازنشستگی هم از مواردی است که باید به آن توجه جدی شود، گفت: باید موضوع بیمه تأمین اجتماعی درخصوص بیکاری و بازنشستگی صنوف سینمایی به گونه‌ای پیگیری شود که حداقل‌هایی برای هنرمندان و تامین آتیه آنان در نظر گرفته شود. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن